Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Seriöst?!?! Vad gör ni med era bilar? Vill inte vara oförskämd men, vad gör ni med era bilar? Skiter ni i att serva?

Alltså inte ens det skulle förklara att en FYRA år gammal (ung) bil behöver skrotas efter 9000 mil?! :crazy:
Min bil är 01a, har gått ca 25000 mil om jag minns rätt och har verkligen inte servats som den ska alla gånger osv :o Och den rullar glatt på än. Definitivt inget undantag heller.

(Jag menar nu alltså inte att bilar håller bättre för att man skiter i att serva ;) men att det nog är betydligt mer än bara slarv med det om en fyra år gammal bil är kaputt)
 
Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom besiktningen nästa år, är fullkomligt livsfarlig att köra släp med (oberoende av typ), och verkstäderna inte vill ha med oss att göra längre, behöver vi en annan modernare dragbil än min Volvo 850. Då även våran förra bil innan Skrot-Skodan, en BMW 318 från -08, skrotades -14 vid 6 års ålder och 13 000 mil, har vi nu lessnat på allt vad "modernt skit" heter och istället börjat snegla åt Subaru Forester av årsmodell ca. 00-06 och Subaru Legacy av årsmodell ca. 96-03.
Dock undrar jag (vi) om det är någon här på Buke som har erfarenhet av dessa modeller från de åren? :)
Vi söker alltså en 4-hjulsdriven, automatväxlad bil som får dra 1 500 kg på B-kort. Prisklass upp till ca. 100 000 kr och inget "modernt skit" (minst 10 år gammalt!). På pappret verkar Subaru Forester och Legacy från de ovan nämnda årsmodellerna vara ypperliga för våra behov, men hur är de i verkligheten? Hur är de att köra hästsläp med? Drar de mycket soppa (läs: över 2 l/mil)? Går släpen stabilt bakom? Blir det tungt i uppförsbackar? Osv. Osv. Är intresserad av alla erfarenheter, positiva som negativa! :D
Svarar en variant på huvudfrågan har inte följt tråden. Rent tekniskt tror jag de bästa dragbilarna är de som kopierar lastbilarnas dragsystem och har en fyrhjulsdrift som sätts på vid behov. Framhjulsdrivna bilar med fyrhjulsdrift som kopplas in vid behov. Varför? Enkelt tänkt, "det finns väl en anledning att lastbilar byggs på det sättet".
 
Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.

öh, så då borde jag köra min bil till skroten, då, eftersom den gått 12000 mil?
 
Min Legacy drog mycket bensin den också. Nu har jag diesel bil och den går bränslemässigt mycket snålare än vaad Legacyn gjorde. Vet förstås inte hur det skulle vara bränslemässigt med en Subba med boxer diesel, hur den skulle dra bränsle.. hm.

Min drar ca 0.6 utan släp och knappa litern med fullastat släp. Fullastat som i strax under bilens max dragvikt.
 
Undrar om bilen själv har missat att den lever på lånad tid...
Vet inte. Den påminner mig om sin dödlighet ibland genom att glödlampor går sönder och liknande grejer. Och så är det ACn som måste lagas på garantin då och då. Det belastar ju inte min plånbok, men känns onödigt.

Så, skroten nästa?
 
Min Volvo tuggar på, 23.500! Räknar med många år till men den lever verkligen på lånad tid då :o
Skulle aldrig ha råd att köpa en bil som gått mindre än 15.000 av ett märke jag vill ha.
 
Jag är i bilbytartagen. Har en V70 -02 som jag precis bytt kamrem på. Den har snart gått 33 000 mil och går klockrent. Tyvärr har ACn gått på den och de pengarna vill jag inte lägga på en så pass gammal bil.

Nu vet jag att Subaru inte är något för mig. Tittar mer och mer på Skoda och Passat. Kanske skulle en golf-kombi funka? Kör en del så behöver ha en bil som är något billigare att köra även om Volvon sällan går över 0,8 utan släp.
 
Jag är i bilbytartagen. Har en V70 -02 som jag precis bytt kamrem på. Den har snart gått 33 000 mil och går klockrent. Tyvärr har ACn gått på den och de pengarna vill jag inte lägga på en så pass gammal bil.

Nu vet jag att Subaru inte är något för mig. Tittar mer och mer på Skoda och Passat. Kanske skulle en golf-kombi funka? Kör en del så behöver ha en bil som är något billigare att köra även om Volvon sällan går över 0,8 utan släp.

En Golf-kombi är en riktigt bra bil. Det finns också en gashybrid om man känner för det. Passat Alltrack är något av det bästa som finns i den klassen.

Nyare Skoda är också bra, jag vet att många gillar Skoda Karoq men Octavia är också trevlig.
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp