Igen då, autism ursäktar inte att man är rejält otrevlig.
Det här är intressant ändå. "men skulle inte lägga någon energi på en grinig gubbe oavsett anledning till grinigheten". För mig är det här att ursäkta hans beteende, och släta över det med att det inte är något att bry sig om. Han får inga konsekvenser alls. "Boys will be boys" känsla över det hela

Det kanske inte är så du menar?
Nej, jag hade inte heller ställt frågan. Men frågan är ändå fri om den framförs på ett trevligt sätt. Nu vet vi såklart inte hur TS tonfall var eller nånting, men rimligtvis borde frågan ställts nyfiket försiktigt om inte TS var väldigt stressad osv osv. Men - det ser jag ändå inte som speciellt otrevligt. Plumpt, klumpigt, ja absolut. Det kan jag köpa. Men det ursäktar inte mannens beteende ändå.
Hade TS sagt "Öh, akta dig så att jag kan panta mina få burkar istället" då hade jag köpt gensvaret. Men så är inte fallet nu enligt TS.
Det kan absolut hända att skillnaden är hårfin. Men just i den här situationen som diskuteras så håller jag inte med om att det skulle vara fallet.
Jag säger inte att han betedde sig så för att han är man. Men beteendet är så sjukt vanligt bland män att vi alla visste direkt att det var en man det handlade om.