Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag skulle verkligen också vilja ha ljudfiler! :p Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin hört någon uttala men (som i "men vad gör du?") och män olika*. Men med någon riktigt bred dialekt kanske män blir "mään". Måste prova med Storumantjejerna imorgon om jag kommer ihåg :rofl:

*skrev fel först, nu är det rätt
 
Säger du alltså Pättär? Jag uttalar E i Petter på samma sätt som E i Peter men självklart med skillnaden att i Peter är det ett långt E och i Petter ett kort men annars lika början.

Det ser jätteknasigt ut i skrift, men ja, jag uttalar Petter "Pättär" (skulle dock hellre skriva Pätter). Men ä-ljudet jag får till i Petter motsvarar inte hur Ä låter i alfabetet. Det gör det däremot i namnet "Pär" (även om vederbörande stavar sitt namn Per).
 
Kanske det, men kan inte se att det spelar någon roll när det ändå låter likadant.
Jag uttalar inte olika alls, säger orden på samma vis.
Känns som ordsnobberi.
Det låter inte likadant, det är ju det som är kärnan i det hela. Det är två olika läten, som stammar från olika ställen i talorganet.

Visst har vi väl en eller två logopeder här på buke, kommer inte ihåg vilka de är? - skulle vara intressant att höra deras synpunkter. Någon som vet och kan tagga?
 
Det låter inte likadant, det är ju det som är kärnan i det hela. Det är två olika läten, som stammar från olika ställen i talorganet.

Visst har vi väl en eller två logopeder här på buke, kommer inte ihåg vilka de är? - skulle vara intressant att höra deras synpunkter. Någon som vet och kan tagga?

Du tycker det låter olika, jag tycker det låter exakt lika på de där filmerna.

Har aldrig svårt att veta vad som menas och ingen har någonsin haft svårt att veta vad jag menar.
 
Du tycker det låter olika, jag tycker det låter exakt lika på de där filmerna.

Har aldrig svårt att veta vad som menas och ingen har någonsin haft svårt att veta vad jag menar.
Fast det handlar inte om vad du eller vad jag tycker. Det hamnar i samma kategori som dialekt-uttal, vilket alltså inte är riktigt relevant i diskussionen väl?
 
Fast det handlar inte om vad du eller vad jag tycker. Det hamnar i samma kategori som dialekt-uttal, vilket alltså inte är riktigt relevant i diskussionen väl?
Varför är dialekter irrelevant i diskussionen? Det hela grundade sig väl i svårigheten att skilja på ord i skrift, som låter lika i tal, då måste väl alla uttal ha betydelse? Det hjälper väl inte mig att skilja på ä och e för att det finns en dialektfri svenska där de låter olika, som i princip ingen pratar?

Jag hör för övrigt inte heller nån skillnad på klippet där han säger kort e respektive kort ä. Och det finns väl ingen som kan säga att det korta e:et låter mer som det långa e:et än det korta ä:et? För mig är det korta e:et ett självklart ä-ljud. Sen hör jag viss skillnad på orden - men ä:et i pärm upplever jag är snäppet närmre ett långt ä än ett ä i t.ex säck, så även där skulle jag säga att det inte är ä/e som är avgörande utan annat.
 
Senast ändrad:
Varför är dialekter irrelevant i diskussionen? Det hela grundade sig väl i svårigheten att skilja på ord i skrift, som låter lika i tal, då måste väl alla uttal ha betydelse? Det hjälper väl inte mig att skilja på ä och e för att det finns en dialektfri svenska där de låter olika, som i princip ingen pratar?

Jag hör för övrigt inte heller nån skillnad på klippet där han säger kort e respektive kort ä. Och det finns väl ingen som kan säga att det korta e:et låter mer som det långa e:et än det korta ä:et? För mig är det korta e:et ett självklart ä-ljud. Sen hör jag viss skillnad på orden - men ä:et i pärm upplever jag är snäppet närmre ett långt ä en ett ä i t.ex säck, så även där skulle jag säga att det inte är ä/e som är avgörande utan annat.

Men precis.
X antal sidor med att men och män låter helt olika precis som ända och enda.
Så kommer filmer för att visa och det låter exakt samma?
Liksom jaha, känns som jag missat något 😂
Btw så gillar jag dialekter och att ord uttalas olika beroende på vart man kommer ifrån.
 
Det låter inte likadant, det är ju det som är kärnan i det hela. Det är två olika läten, som stammar från olika ställen i talorganet.

Visst har vi väl en eller två logopeder här på buke, kommer inte ihåg vilka de är? - skulle vara intressant att höra deras synpunkter. Någon som vet och kan tagga?
Men vi har inte en standardiserad norm för talspråk så som det finns för skriftspråket.
En stor del av befolkningen uttalar det utan skillnad och en stor del uttalar det inte med skillnad.
Det är liksom inte ett av dem som är mer rätt än det andra, det är olika varianter som är likvärdiga.
 
Men precis.
X antal sidor med att men och män låter helt olika precis som ända och enda.
Så kommer filmer för att visa och det låter exakt samma?
Liksom jaha, känns som jag missat något 😂
Btw så gillar jag dialekter och att ord uttalas olika beroende på vart man kommer ifrån.
Det gillar jag också!

Kan bidra även med detta: Käck, Tjeck, Check uttalar jag på samma sätt, med samma ä-ljud. Värme, pärm, skärm får ett lite annorlunda ä-ljud. Skiljer sig alltså från alla jag kommer på som slutar med -ck som fräck, häck och säck. De som slutar på -ck får på nåt vis ett kortare ä-ljud än de som följs av -rm, som snarare går lite mot ett långt ä-ljud.

Fäller, häller, heller, celler uttalar jag också med samma ä-ljud.

Så ja, det kan skilja sig baserat på bokstavskombinationer och betoningar, men inte beroende på om det är ä eller e, när jag uttalar det.
 
Eller folk som inte vet skillnaden på "en" och "än".
Eller folk som inte vet skillnaden på "elva" och "ävla".
Eller folk som inte vet skillnaden på "häller" och "heller".
Eller folk som inte vet skillnaden på "sett" och "sätt".
Eller folk som inte vet skillnaden på "verk" och "värk".
Eller folk som inte vet skillnaden på "ens" och "äns" (och "äns" existerar inte i ens i svenska ordboken om jag inte minns fel).
Skulle kunna fortsätta i all evighet och undrar också hur svårt det kan vara?! Som du säger, de flesta nämnda uttalas inte ens lika. :banghead:
Haha skulle precis fråga vad ”äns” betyde innan jag såg din kommentar inom parametrarna :p. Vi utgår från att ordet inte finns, har aldrig hört/sett det tidigare.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 992
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp