Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Haha skulle precis fråga vad ”äns” betyde innan jag såg din kommentar inom parametrarna :p. Vi utgår från att ordet inte finns, har aldrig hört/sett det tidigare.
Haha, har googlat lite mer nu sedan jag skrev det inlägget. Kom fram till att ordet "äns" inte existerar (i svenska ordboken) och att det stavas "ens". :p
To be honest.. det förvånar mig lite att du aldrig hört/sett stavningen "äns" innan, tycker mig se det flera gånger varje dag. Tex "jag har inte äns gått upp än", "vem gör äns så?", "vem kan äns detta?", "vem bryr sig äns?", "jag skulle aldrig äns tänka tanken" och "jag har inte äns ansvaret för det" osv när det egentligen ska stå "ens" med E... :meh:
 
Säger du alltså Pättär? Jag uttalar E i Petter på samma sätt som E i Peter men självklart med skillnaden att i Peter är det ett långt E och i Petter ett kort men annars lika början.
Jag uttalar Petter ungefär så här:
Även om man skulle säga det jättelångsamt är det inte alls samma läte som i Peter. Har du något exempel på hur du tycker att det borde uttalas?
 
Haha, har googlat lite mer nu sedan jag skrev det inlägget. Kom fram till att ordet "äns" inte existerar (i svenska ordboken) och att det stavas "ens". :p
To be honest.. det förvånar mig lite att du aldrig hört/sett stavningen "äns" innan, tycker mig se det flera gånger varje dag. Tex "jag har inte äns gått upp än", "vem gör äns så?", "vem kan äns detta?", "vem bryr sig äns?", "jag skulle aldrig äns tänka tanken" och "jag har inte äns ansvaret för det" osv när det egentligen ska stå "ens" med E... :meh:

Äns var en nyhet här också. Det har jag nog aldrig sett utan att anta att det var felstavat, och då inte så ofta att jag minns det. Uppenbarligen. :)
 
Haha, har googlat lite mer nu sedan jag skrev det inlägget. Kom fram till att ordet "äns" inte existerar (i svenska ordboken) och att det stavas "ens". :p
To be honest.. det förvånar mig lite att du aldrig hört/sett stavningen "äns" innan, tycker mig se det flera gånger varje dag. Tex "jag har inte äns gått upp än", "vem gör äns så?", "vem kan äns detta?", "vem bryr sig äns?", "jag skulle aldrig äns tänka tanken" och "jag har inte äns ansvaret för det" osv när det egentligen ska stå "ens" med E... :meh:

Jag har nog helt enkelt haft tur eller så har jag missat det. På jobbet skulle knappast någon göra det misstaget så ”platsen” jag skulle se det är nog FB eller liknande medier och där får jag nog erkänna att jag läser rätt snabbt. Men kan verkligen inte komma ihåg att jag skulle ha sett den felstavningen.
 
Jättespännande diskussion! Efter att ha lyssnat på ljudfilen tror jag att jag kommit på förklaringen! Vi som tycker lätt och ett, män och men uttalas lika säger egentligen inte med ä på båda som vi nog tycker själva, utan vi säger med kort e enligt ljufilen. Dvs samma uttal som hett. Jag säger "pärm" precis som han på ljudfilen säger, men använder absolut inte det rejäla ä:et i ordet lätt utan precis som i hett!
 
Jag har nog helt enkelt haft tur eller så har jag missat det. På jobbet skulle knappast någon göra det misstaget så ”platsen” jag skulle se det är nog FB eller liknande medier och där får jag nog erkänna att jag läser rätt snabbt. Men kan verkligen inte komma ihåg att jag skulle ha sett den felstavningen.
På sociala medier läser jag också snabbt, för snabbt ibland. Men tydligen tillräckligt snabbt för att registrera när folk stavar fel :cautious:
Det måste vara rätt skönt att inte minnas att folk stavat fel.. jag tror det går av bara farten - att jag reagerar på felstavningar alltså. Kompisar ber mig rätt ofta korrekturläsa deras inlämningar och jag hittar både sms-förkortningar (tex "tkr" istället för "tycker") och uppenbara stavfel (tex "altid" istället för "alltid").
Men det kan ju vara som du säger också, att du helt enkelt haft tur och är omringad av folk som stavar rätt :)
 
Kan ingen spela in eller länka när Petter uttalas med e och "men" (inte bestående men) med e? Kan inte minnas att jag nånsin hört det och lyckas inte ens säga Petter med e. Just det namnet har man ju hört väldigt många människor säga, med olika dialekter, och jag har bara hört Pättär typ.
 
Men @hastflicka du måste väl för guds skull vara medveten om att människor uttalar ord och bokstäver olika? Du försöker undervisa @Hedinn i hur hon ska tala. Det blir ju helt jäkla absurt. Hela den här tråden känns helt absurd - som om jag skulle rätta en smålänning för hur hen säger R :confused:

Skaka fram en enda svensk som uttalar men ("men ska du inte följa med", inte "han fick fysiska men") och män olika.

Jag uttalar "men" och "män" något olika.
Jag håller med @hastflicka om att det är olika hur "man" formar munnen för de olika ljuden.

Jag är också, förstås, medveten om att det finns dialektala skillnader.

Men jag uppfattar att du försöker argumentera för att det kvittar med "men" eller "män".
Och att det kvittar med "en" eller "än".
Jag håller inte med.

Jag tycker också att det är ganska trist att stavningsförmågan verkar sjunka avsevärt med tid.
Ibland blir det ganska svårt att förstå skriven text när skribenten skriver fel.
Ibland blir det å andra sidan lite komiskt.

(men nej, jag vet att du inte tycker att det är OK att tycka att det blir komiskt, utifrån tidigare kommentarer i andra språk-trådar)
 
Jag skulle jättegärna höra en ljudfil på nån som uttalar ett kort e som låter precis som ett långt e, fast kort (dvs inte med ä-ljud), för jag kan inte föreställa mig hur det låter.

För mig blir det liksom likadant som i engelskan. Långt e uttalas med e-ljud, men kort e med ä-ljud. Even och ever, liksom. För mig är det då inte samma ljud i båda de inledande e:na.

För mig finns det inte likheter i några vokaluttal i "even" och "ever" på engelska.
Fast jag kan tänka mig att det finns likheter om man tänker mer på amerikansk engelska än på brittisk engelska. Jag talar brittisk engelska. I brittisk engelska blir andra e i "even" mer som ett vokalmummel åt e-håll, och i "ever" blir första e som hur jag tänker i "en" på svenska och andra e blir mer betonat mot a. R i "ever" uttalas ju inte som ett riktigt r-ljud utan blir mer stumt.
 
Haha, har googlat lite mer nu sedan jag skrev det inlägget. Kom fram till att ordet "äns" inte existerar (i svenska ordboken) och att det stavas "ens". :p
To be honest.. det förvånar mig lite att du aldrig hört/sett stavningen "äns" innan, tycker mig se det flera gånger varje dag. Tex "jag har inte äns gått upp än", "vem gör äns så?", "vem kan äns detta?", "vem bryr sig äns?", "jag skulle aldrig äns tänka tanken" och "jag har inte äns ansvaret för det" osv när det egentligen ska stå "ens" med E... :meh:

Det verkar som om du omger dig med människor som har ganska dålig stavningsförmåga, om du ofta ser "äns" i ställer för "ens".
 
Haha, har googlat lite mer nu sedan jag skrev det inlägget. Kom fram till att ordet "äns" inte existerar (i svenska ordboken) och att det stavas "ens". :p
To be honest.. det förvånar mig lite att du aldrig hört/sett stavningen "äns" innan, tycker mig se det flera gånger varje dag. Tex "jag har inte äns gått upp än", "vem gör äns så?", "vem kan äns detta?", "vem bryr sig äns?", "jag skulle aldrig äns tänka tanken" och "jag har inte äns ansvaret för det" osv när det egentligen ska stå "ens" med E... :meh:

Antingen är det dialektalt eller så beror det på vilka man har omkring sig, jag ser det kanske varannan vecka på FB.
 
För mig finns det inte likheter i några vokaluttal i "even" och "ever" på engelska.
Fast jag kan tänka mig att det finns likheter om man tänker mer på amerikansk engelska än på brittisk engelska. Jag talar brittisk engelska. I brittisk engelska blir andra e i "even" mer som ett vokalmummel åt e-håll, och i "ever" blir första e som hur jag tänker i "en" på svenska och andra e blir mer betonat mot a. R i "ever" uttalas ju inte som ett riktigt r-ljud utan blir mer stumt.
Var det inte det jag skrev? Eller menar du att du håller med?
 
Jättespännande diskussion! Efter att ha lyssnat på ljudfilen tror jag att jag kommit på förklaringen! Vi som tycker lätt och ett, män och men uttalas lika säger egentligen inte med ä på båda som vi nog tycker själva, utan vi säger med kort e enligt ljufilen. Dvs samma uttal som hett. Jag säger "pärm" precis som han på ljudfilen säger, men använder absolut inte det rejäla ä:et i ordet lätt utan precis som i hett!
Fast tycker du att han i ljudfilen uttalar korta ä på samma sätt som han gör i ordet pärm sen? För där hör jag skillnad.
 
Hur kan man inte höra att e och ä, främst de korta, låter helt olika??
Jag uttalar tydligt mEn och mÄn tex.
Men förstår ju att det är beroende på dialekt förstås, men verkar som det skiljer sig även inom samma dialekter?
Jag är från stockholm, först norrort och sedan söderort, men aldrig centralt.
Är det verkligen bara mellan e och ä det skiljer sig? Du uttalar alla korta ä på samma sätt?
Uttalar du ä-ljudet i pärm och käck likadant, men inte i käck och tjeck? - Jag är alltså uppriktigt nyfiken, det är inte så att jag inte tror dig.
 
Är det verkligen bara mellan e och ä det skiljer sig? Du uttalar alla korta ä på samma sätt?
Uttalar du ä-ljudet i pärm och käck likadant, men inte i käck och tjeck? - Jag är alltså uppriktigt nyfiken, det är inte så att jag inte tror dig.

Språkljuden uttalas på olika sätt beroende på var i orden de står, vilka andra ljud som finns före eller efter, geografiska och sociala variationer, om de är betonade eller ej osv.
Det finns ingen människa som uttalar alla "korta ä" likadant i alla ord där de förekommer. Det är en fråga om inlärning vilka varianter man tycker är "ett annat språkljud" och vilka som är "samma språkljud"
 
Är det verkligen bara mellan e och ä det skiljer sig? Du uttalar alla korta ä på samma sätt?
Uttalar du ä-ljudet i pärm och käck likadant, men inte i käck och tjeck? - Jag är alltså uppriktigt nyfiken, det är inte så att jag inte tror dig.
Japp pärm och käck likadant.
Käck och tjEck olika :)
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 992
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp