Enda vs ända, och andra potentiellt förvirrande ord (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag har nu kollat lite fonetisk skrift och hittat några exempel. Kärr har ett uttal på ä. Häll har ett annat. Hellre har samma uttal på första e:et som ä:et i häll, men ett tredje uttal på sista e:et. :up:
Fast nä?
Säger inte hällre, utan hEllre... :D
Sen är ju skillnaderna minimala, det jag känner är dock hur min mun formas vid de olika uttalen, e rakare mun, ä mer öppen mun.
 
Hur kan man inte höra att e och ä, främst de korta, låter helt olika??
Jag uttalar tydligt mEn och mÄn tex.
Men förstår ju att det är beroende på dialekt förstås, men verkar som det skiljer sig även inom samma dialekter?
Jag är från stockholm, först norrort och sedan söderort, men aldrig centralt.
Jag är milt sagt övertygad om att det även har med ålder, generationstillhörighet och sociokulturell bakgrund att göra hur man hanterar språket såväl in som ut..
 
Jag är milt sagt övertygad om att det även har med ålder, generationstillhörighet och sociokulturell bakgrund att göra hur man hanterar språket såväl in som ut..
Intressant, kan du utveckla?

För min egen del bodde jag i England under några år i ålder där språket utvecklades som mest, så jag kanske helt enkelt aldrig lärde mig att säga ä. :up:
 
Intressant, kan du utveckla?

För min egen del bodde jag i England under några år i ålder där språket utvecklades som mest, så jag kanske helt enkelt aldrig lärde mig att säga ä. :up:
Det finns forskning runt detta. Ålder för maximala inlärningsprocess vad det gäller språk ligger runt 9-10årsålder, pekar vid 18-19, sjunker drastiskt vid 35, och ålder för att på bästa och mest korrekta sätt hantera oral kommunikation peakar någon gång mellan 40 och 50. Vad det gäller sociokulturell tillhörighet så gör det väl en väldigt stor skillnad beroende på den språkmiljö man växer upp i, eller vistas i. Själv pratar jag till 85% av min vakna tid mest amerikanska, och jag tappar jättemycket av det svenska språket ju längre tiden går. Man kan utveckla det hur mycket som helst.

Jag förstår inte den hätska reaktionen - var det ordet "sociokulturell" som triggade er att anta den mest negativa intentionen för användadet av ordet? Vilket oerhört sjaskigt samtalsklimat?
 
Senast ändrad:
och ålder för att på bästa och mest korrekta sätt hantera oral kommunikation peakar någon gång mellan 40 och 50.
:rofl: Vilken tur att jag som talar så otroligt fel infaller här. Och dessutom hade alla rätt på verbala delen av högskoleprovet för tre veckor sen.

Måste vara fullständigt obildad och korkad. :angel::laugh: Eller undantaget som bekräftar regeln eller nåt.
Känner bara att detta fullständigt spårat ur. :rofl:
 
:rofl: Vilken tur att jag som talar så otroligt fel infaller här. Och dessutom hade alla rätt på verbala delen av högskoleprovet för tre veckor sen.

Måste vara fullständigt obildad och korkad. :angel::laugh: Eller undantaget som bekräftar regeln eller nåt.
Känner bara att detta fullständigt spårat ur. :rofl:
Pfft. Acceptera bara att du uttalar ord fäl. :D
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp