Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*kl*

Å alla dessa som skriker sig hesa över överviktiga som rider,ingen skriker över dessa vuxna karlar som rider på små islands(ponnyer)hästar.
Ja visst ja,de maxade C- och små D-"ponnyerna" de är ju viktbärande ..:angel:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

jo jag tycker det ser för hemskt ut, ser ut som småponnysarna ska gå av på mitten... :eek: fattar inte varför isisar anses så otroligt mkt mer viktbärande än andra ponnyraser...

men nu var det ju inte det som diskuterades här utan stl på ridkläder...!!!!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Fast detta fenomen är väl klart i proportion tilll detsamma och det är väldigt få diskussioner om den saken övht om man jämför med alla diskussioner som konstant pågår ang. övervikt och ridning,och kläderna skall ju trots allt sitta på oss överviktiga som plågar våra stackars hästar.. ;)

Att det ser hemskt ut är inte samma diskussion som just nu pågår ang djurplågeri.. ;)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

nja det tycker jag inte, eftersom det ju är tillverkarna av ridkläder man får vända sig till i denna fråga, att vissa tycker det är djurplågeri är liksom en annan debatt....:p
oproportionerliga ekipage är inte bra vare sig det är åt ena eller andra hållet..
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Har inte läst artikeln, men tycker också det verkar vara ett överdrivet problem.
Om man är så stor att man har svårt att hitta kläder öht - ja, då är det inte så konstigt om man har svårt att hitta passande ridkläder.

Själv har jag trots ingen övervikt alltid svårt att hitta ridbyxor som passar - brukar vara alldeles för långa i benen för att passa över rumpan. Ridstövlar har jag gett upp, svårt att hitta såna som passar både fötter, längd, bredd och vara bekväma och skulle aldrig få för mig att investera i specialsydda.
Känns alltså inte som något överviktiga skulle ha ensamrätt på :p
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

r det bara jag som blir väldigt upprörd över artikeln om hur synd det är för personer med storlek 48 och uppåt, att det är så svårt för dem att hitta ridkläder?!
Visst ska alla kunna rida, hålla på med hästar om de så önskar, men...OM man nu är överviktig kanske man ska gå ner lite om man nu vill rida? jag ser tyvärr allt för ofta överviktiga ryttare som rider/tävlar och tycker synd om hästen! Alla har inte god balans å studsar på dessa stackars djur. Djurskydd????? Hur tänker folk??

Alla kan inte rå för sin vikt och fettma, det finns folk som har olika sjukdomar osv, som gör dom stora, ska dom då inte få rida och syssla med hästar?

det finns hästar som klarar det lite mer, och jag tror att det finns ryttare som är medvetna om sin vikt, vilket gör det lite lättare.

Kan bara säga så här - till alla som är överviktiga hoppas ni tänker medförnuft, rätt häst, rätt användnings område och rätt ridstil. Alla ska få syssla me hästar! :banana:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Håller med.
Så som förbundet kämpat för att det ska bli en FOLKsport.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*kl*

Å alla dessa som skriker sig hesa över överviktiga som rider,ingen skriker över dessa vuxna karlar som rider på små islands(ponnyer)hästar.
Ja visst ja,de maxade C- och små D-"ponnyerna" de är ju viktbärande ..:angel:

Jodå, jag skriker inombords om inte annat :p
Och ja, jag ser dom också som ponnyer, om än lite mer viktbärande än genomsnittsponnyn pga sin grovhet.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Just precis. Man ser ju relativt ofta stora (långa och tunga) män på hästhoppningar på TV som hoppar 1,50-hinder med sina (ibland smäckra) hästar. Det verkar ju fungera alldeles utmärkt...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Fast är man överviktig så sliter det ju på hjärta, leder o ch i princip alla kroppsfunktioner. Även om man kanske inte dör knall och fall så skadas kroppen på längre sikt.

Precis som Lisa89 skrev så är det fetma jag tänker på och inte vanlig övervikt.

(Jag har inte läst artikeln och vet inte hur stora storlekar det var tal om...)
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jo, jag skriker över det. :crazy: Tycker det ser fruktansvärt ut. Jag anser inte att de är mer viktbärande än andra ponnyer i samma storlek (på höjden och i grovhet). Det är knappast så att islandshästar föds med extra stora ryggmuskler så att de kan bära upp alldeles för långa och tunga ryttare. Och inte har de extra tjocka ryggkotor eller liknande som gör de mer viktbärande heller. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Men ska inte ohälsosamma ryttare få rida då eller?

Då går många bet!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*knapplån*

Har inte riktigt vågat fråga i tidigare trådar men nu tar jag mod till mig.

Jag har en ganska grov arabkorsning 75% arab, 25% varmblod, hon är ca 1,55 och väger väl drygt 450 kg. Jag själv är 1,70 och väger mellan 78-80 kg. Innan har jag aldrig bekymrat mig så mycket om detta men jag har läst en del trådar nu så blir lite nervös. Är jag på tok för tung för min häst? Vi tränar distans tillsammans och western för musklerna och smidighetens skull.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag tyckier faktiskt DU diskriminerar fullblod :angel:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Härligt att någon tar tag i detta!
ALLA HAR RÄTT ATT RIDA OCH HA SNYGGA RIDKLÄDER!
Otroligt att så många vill diskriminera en så stor grupp.
Givetvis väljer man hästar som klarar av att bära upp ryttaren.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

450/5 = 90 kg

Det kan bli tungt med en westensadel också men eftersom du inte märkt nått på hästen (??) skulle jag inte vara orolig. Både araber och varmblod är starka!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Rider inte i westernsadel utan en engelsk (hon har så kort rygg) och en bomfri. Åh jag hade lite marginal ialla fall! Nej, jag har inte märkt något på henne men just nu är hon konvalescent men det är andra orskaker:cry:. Inga problem med ryggen...Några andra som har lite tankar om min vikt? Lite motpoler eller få mer ännu mer lättad över att jag inte är för tung;)
 

Liknande trådar

D
Utrustning Hejsan. Nu tänkte jag skapa en tråd för oss med stor rumpa och breda lår så kallade ridlår eller vad man vill säga. Tråden är för oss...
Svar
5
· Visningar
3 343
Senast: Dressyrponny
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 205
Senast: Kakao
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: .cissi.
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp