Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Sedan bara för att förtydliga 1/5 är ju ingen magisk gräns men det ger ett hum om hur mkt hästen kan bära, detta är ju självklart individuellt. Lyssna på hästen!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Det är pga sådana som du som jag inte tävlar min häst...:cry:

Jag rider och tränar lika flitigt som vilken tävlingsryttare som helst!
Vi har äntligen fått LA att sitta ordentligt, jag får ofta beröm av min tränare för min fina sits och min följsamhet, men vågar inte ut och tävla..jag vill inte bli bedömd av personer som du :mad:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

men alltså, då är det ju din självkänsla det är fel på. resonerar du likadant med att gå ut på stan?

man kan ju inte tänka att bara för att man är överviktig så tycker folk att man är idiot typ, och därför hålla sig hemma där ingen kan se en?? :crazy:

nä ut o tävla, skit i vad folk tycker... om tränaren tycker du kan rida så gör vel domaren det också. och det är faktisk det som räknas, inte vad läktarryttarna tycker....
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Jag tycker inte att personer som lider av fetma ska få rida nej. Sen är feta personer oftast ohälsosamma men det finns ju smala som är ohälsosamma också.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Ridkläder = Ridbyxor?

Vad kallas då resten som finns att köpa i hästbutikerna?
Jag har inte läst artikeln men vad jag förstår handlar det om ridkläder.
vad har dom som kör sina hästar då?
Av dom jag känner som kör sina hästar handlar dom också mycket av sina stallkläder på ridsportsbutikerna

Föresten så har jag mina ridbyxor på mig vare sig jag rider, tömkör, longerar eller bara mockar..
Jag kör inte mina hästar, hade jag gjort det hade jag nog haft mina ridbyxor då också..
Ridbyxa behöver alltså inte betyda rida, inte för mig..

Jag hoppas att alla som har häst är vettiga nog att se när ens häst inte mår bra, vare sig ryttaren är för tung, har en dålig anpassad sadel eller får för lite mat osv. och gör något åt saken.

Sen att det finns för tjocka för för små hästar betyder inte att några överviktiga alls ska få rida..

Det finns anorektiker som för över sin sjukdom till sina hästar..
Så jag tycker inte att några anorektiker ska få ha hästar för dom kan svälta dom också :smirk:
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Oavsett fysik?

Ska handikappade inte helelr få rida då?

För de kan kanske "skrämma" hästarna för att dei nte riktigt uppför sig, ser ut eller sitter som andra.

det beror väl på. är personen handikappad på ett sånt sätt att det finns tendenser till oberäknelighet eller våldsamhet är det väl inte särskilt lämpligt. det är väl i allra högsta grad en bedömningsfråga.

vad jag främst syftar på är att många anser sig ha absolut rätt att rida på ex. ridskolor och känner sig diskriminerade pga deras viktgränser. varför? hur man ser ut tycker jag bara är löjligt att dra in i diskussionen då det helt saknar relevans.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Men har man en häst som klarar av sin vikt så är det väl en självklarhet att få rida den?? Som med allt annat behöver man en "utrustning" som passar en själv!

ja. men att se det som en självklarhet att få rida på ridskola när man är överviktig tycker jag är fel, för då är det någon annans hästar och man får respektera deras regler utan att gå i taket och börja härja om diskriminering.

är man överviktig och ska rida, ja då får man precis som du säger skaffa sig en häst som klarar det rent viktmässigt och sen får man naturligtvis se till att man har så pass bra balans att man inte stör hästen (men det är ju absolut inget specifikt för överviktiga ryttare).
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Klart utseende har relevans.
Scolios tex påverkar utseende.
Övervikt påverkar utseende.
Vad är skillnaden?

Att vara nerosedyn skadad påverkar utseendet osv.

Jo, jag anser att en ridskola ska ha det hästmaterial som är lämpligt och det innebär även att det ska finnas häst åt de som väger lite mer.


Ett rejält halvblod tex kan lätt bära upp en ryttare på runt 120 kg.
En nordsvensk är oftast inte så hög men väl viktbärande.

Så himla svårt är det inte att hitta lämpligt ridsolematerial bland hästarna om man bara vet vad man sysslar med.
Tyvär har alltför mycket gedigen hästkunskap försvunnit genom avhästningen.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

ja. men att se det som en självklarhet att få rida på ridskola när man är överviktig tycker jag är fel, för då är det någon annans hästar och man får respektera deras regler utan att gå i taket och börja härja om diskriminering.

är man överviktig och ska rida, ja då får man precis som du säger skaffa sig en häst som klarar det rent viktmässigt och sen får man naturligtvis se till att man har så pass bra balans att man inte stör hästen (men det är ju absolut inget specifikt för överviktiga ryttare).

Eftersom ridsportförbundet vill att ridning ska vara en FOLKsport kan det mycket väl klassas som diksriminering i mina ögon.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

så kan man ändå inte säga... en ridskola köper in hästar baserat på hur merparten av dens elevers vikt/ålder/skicklighet. vissa ha mer ponnysar, vissa tunga halvblod, vissa är mer inriktade på tävlingar och har hästar som är lämpade för det..

om väldigt många överviktiga vill rida så kanske dom köper in en nordis. men det måste ju vara en efterfrågan först.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Finns väl inget som säger att en ridskola inte ska för alla tycken och smak?

Viktbärande hästar kan ju även ridas av lätta personer.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Men bara för att man har stl 48 i kläder betyder det inte att man lider av fetma! Är man runt lång och överviktig kan man säkert behöva 48 eller större i stl!

Röker bara överviktiga personer? Det är ohälsosamt! Det är inte bara överviktiga personer som äter "fel" mat heller!
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Svår fråga om jag ska vara ärlig. Får väl säga att det beror på hurdan häst man har och hur bra man är på att rida som avgör var gränsen till att man är för tung ska dras. Fetma är väl bmi över 30 har jag för mig om man ska gå efter siffror...
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Men scolios, för att fortsätta på ditt exempel, ser jag mer som en fysisk "åkomma" - utseende för MIG är mer typ; stora ögon, stor näsa, små öron osv...

Men att du tycker att ridskolor ska ha material "åt alla" är ju bara för att du verkar se det som en självklarhet att alla får rida, vilket jag inte gör. Vi har med ett levande djur att göra, ett djur som kan få ont. Det är inte som att spela hockey direkt.

Sen kan jag tänka mig att det är dyrt att hålla ett stort halvblod som ska gå uppåt fyra timmar per dag i trim och det måste nog dem flesta ridskolor ha i åtanke.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Övervikt kan leda med sig en viss psykisk ohälsa - inte minst hos barn. Ställer man då dessa personer i ett stall med hästar flyttas fokusen från dem till hästarna, som har ett behov av människan. I ett stall är man ständigt i rörelse med mockning, fodring etc. därmed motionerar man omedvetet + att man får frisk luft. Pricken över i:et är att få rida - fokusen ligger nu på ryttaren men på ett helt annat sätt, det blir en annan sorts träning än "vanlig idrott/motion", nu använder man kroppen för att göra det bästa för hästen. Vi alla vet ju vad vi får av hästen som bara går rakt in i hjärtat :love:

Det är ju hälsosamt att rida. Ska man göra någonting så ska man uppmuntra överviktiga att rida - ut och rid, få frisk luft, lev mer hälsosamt samtidigt som du har roligt!

Genom att få fram större kläder kanske fler drar sig till hästarna och drar sig där med närmare möjligheten av ett hälsosamt och lyckligt liv.

Så länge man anpassar häst efter ryttare så finns det inget problem
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Eftersom ridsportförbundet vill att ridning ska vara en FOLKsport kan det mycket väl klassas som diksriminering i mina ögon.

Men om man nu verkligen vill rida, och närmaste ridskolan har en viktgräns som man måste gå ner i vikt för att passera och pengarna/tiden/whatever inte räcker för att skaffa en egen häst som är lämplig för den vikt man har, då är det en utmärkt sporre för att gå ner X antal kilon. Och väger man så mkt är det kanske inte så dumt att tappa några kilon.

Dem där viktgränserna är nog inte satta för att retas, vet du.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Man får ju självklart se från person till person och avgöra om personen ifråga är överviktig eller rent av fet. Och självklart är det inte bara överviktiga som är ohälsosamma, men det är ohälsosamt för ens kropp att lida av fetma (över 30 i BMI / över 40% i kroppsfett). Just för att det blir så mycket vikt som måste bäras upp. Sen äter jag mer skräpmat än en kompis (som är "överviktig") och i det avseendet är jag mer ohälsosam. H*n gick btw ner massor av kilon efter att han skaffat häst, blev mycket mer aktiv och cyklade till stallet. Han mådde verkligen bra av att ha sin häst! Så jag tycker också att alla borde ha chansen att rida. Kanske inte varje dag, eller på ridskolor som inte har rätt hästmaterial, men ibland, kanske på något turridningsställe med nordisar? Det finns massor av möjligheter) Vikt är inte allt som ska med i ekvationen men det har en betydelse för vilken slags häst man borde rida.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

*kl*

Jag kan förstå att ridskolorna måste sätta gränser någonstans, men att en del har gränser vid 80-85 kilo tycker jag är underligt. Då är det ju många män (som inte alls är överviktiga) som utesluts. Jag har svårt att se att en häst av halvblodstyp inte skulle klara av 80 kg.
 
Sv: Svårt att hitta stora kläder.......Ridsport nr1/2008

Ska Lisa få rida då efter som hon har 29 i BMI men inte Anna för hon har 30.1? DET tycker jag är helt sjukt!

Vad är det egentligen som avgör att man ska få rida?

Jag anser att man ska ha viss kroppskontroll. Det har ingenting att göra med vikten! En överviktig person har lärt sig att "hantera" sin kropp lika bra som en normalviktig person!
 

Liknande trådar

D
Utrustning Hejsan. Nu tänkte jag skapa en tråd för oss med stor rumpa och breda lår så kallade ridlår eller vad man vill säga. Tråden är för oss...
Svar
5
· Visningar
3 342
Senast: Dressyrponny
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 204
Senast: Kakao
·
C
Utrustning Jag har tänkt på det här med storlekar på ridkläder och annan ryttarutrustning! Varför finns det så få eller inga större storlekar...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: .cissi.
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 592
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp