Svårt att städa..

Sv: Svårt att städa..

Men när är din man med barnen då? Jag tycker du låter som en mysig mamma i alla fall. :bow:
 
Sv: Svårt att städa..

Varför i hela friden skulle det vara bättre för barn att bo i en renare miljö i stan??? Och det är väl kanske bara inomhusmiljön som är renare i så fall...



Jag antar att du egentligen vet svaret på frågan? Inte kommer dina barn att fråga dig senare i livet varför du inte dammsög oftare när de var små...

Jag förstår absolut vad du menar, och jag hör själv hur det låter. Men jag önskar ändå att jag kunde vara flitigare med rengöringsprodukterna, inne i huset.
För självklart är det roligare att hålla snyggt i stallet ;)

Det är nog också som många har nämnt, att det blir lättare när barnen kan hjälpa till. Visst får 3-åringen lära sig plocka undan, men det är inte helt lätt när 1-åringen välter omkull allt ögonblicket senare.

Det är iallafall uppfriskande att läsa att andra har det likadant.
Då är det inte bara jag som måste panikröja om någon dyker upp lite oväntat ;)
 
Sv: Svårt att städa..

Barnens pappa går upp samtidigt som mig och barnen, som är 1 och 3 år gamla. Jag gör allt med dom, väcker, klär och ger en liten frukost, och lämnar dom på dagis, eftersom att han börjar tidigare än mig. Jag Jobbar 75% så jag hämtar barnen efter jobb. Fixar med hästarna när jag kommer hem. Vi bor på en liten gård. Har middagen klar varje kväll han kommer hem från jobb. Sen nattar jag minstingen någon gång mellan 18-19.

När barnen sover och hästarna nattade, plockar jag lite leksaker om orken finns kvar. Oftast är jag helt slut.

[...]

Jag kan självklart se vad som behöver göras hemma

Det är väldigt mycket "jag" i ditt inlägg. Nog för att din man jobbar mer än vad du gör, men jag tycker att det låter fruktansvärt lyxigt för hans del att han inte behöver ta ansvar för barnen varken morgon eller kväll, PLUS att du alltid lagar mat och plockar i ordning efter att barnen har lagt sig (och tar hand om hästarna). Vad gör din man mer än att jobba? Kan ni kanske fördela sysslorna lite mer mellan er, så att mer kan bli gjort? Och så att du slipper känna dig helt slutkörd om kvällarna?
 
Sv: Svårt att städa..

Barnens pappa går upp samtidigt som mig och barnen, som är 1 och 3 år gamla. Jag gör allt med dom, väcker, klär och ger en liten frukost, och lämnar dom på dagis, eftersom att han börjar tidigare än mig. Jag Jobbar 75% så jag hämtar barnen efter jobb. Fixar med hästarna när jag kommer hem. Vi bor på en liten gård. Har middagen klar varje kväll han kommer hem från jobb. Sen nattar jag minstingen någon gång mellan 18-19.
Den äldsta är gammal nog att plocka upp sina egna grejer. Och mannen behöver ta sig i kragen. Jag kan köpa att du gör lite mer eftersom du jobbar mindre, men lite mer är inte allt.

Jag kan självklart se vad som behöver göras hemma, men väljer allt som oftast att sätta mig på på golvet med mina barn istället och leka en stund eller mysa i soffan med dom, innan jag ställer mig och lagar kvällsmaten.
Ibland känner jag bara att jag kanske borde ta en vals med dammsugaren istället. Men visst är det mycket mer lockande att krama om de finaste man har? ;)
Naturligtvis. Jag väljer alla gånger umgänge och skoj före städ - det är därför jag tidsbestämmer och strukturerar städandet så att jag behöver ägna mig minimalt åt den sysslan. ;) Jag gillar välstädat men jag tänker inte städa varje dag, så därför kan jag leva med att det "bara ser okej ut".
 
Sv: Svårt att städa..

Jag har även svårt att slänga grejer. Kan du lära mig hur man har en slängorgie? ;)
Man slänger. Hämningslöst.

"Har jag använt den här det senaste året?" Om svaret är nej - släng.
"Kommer jag någonsin ha någon vettig användning av den här?" Om svaret är nej - släng.

Jag har samlargener så det är svårt, men det är bara att bestämma sig och inte falla för känslor av nostalgi eller för att något är "fint" eller "bra att ha".

Och ja, man skulle kunna skänka bort till t.ex. Myrorna eller Erikshjälpen, men sådant är en bromskloss för mig, för då måste jag sortera och forsla dit och krångel, krångel, krångel, så jag slänger. Även kläder och fullt användbara prylar.
 
Sv: Svårt att städa..

Har nu läst igenom hela tråden och då undrar jag lite vad din man gör i hemmet och med barnen? Det låter för mig som att du är den som drar hela lasset i hemmet + barnen. Det är ju fantastiskt att du ändå känner att du har tid med hästarna mitt i allt detta (det kanske blir ett andningshål också?!).

I dina kläder hade jag nog använt min 75% tjänst till att vara ledig en heldag med barnen och hämta ngt tidigare en dag. Sedan kan du och sambon turas om att hämta barn och laga middag varannan dag och hjälpas åt att städa. En till vuxen som städar är mer värt än alla städtips i världen....;)
 
Sv: Svårt att städa..

Jag är uppvuxen i ett hem där allt har sin plats, alltid rent och snyggt, dammsögs och torkade golv varje dag. Min mamma gjorde allt från städning till matlagning, huset var och är fortfarande felfritt!

Vad hände med mig?
Varför är det så svårt?

Önskar jag var städberoende!

Mitt råd är att sänka ambitionsnivån. Jag har inte häst och därmed inte samma åtagande som dig. Och aldrig i livet att jag tycker det normala vore att hinna dammsuga och torka golv varje dag!? Vi arbetar ju heltid, kommer hem vid 16.45 och ska sen laga mat, umgås med barnen, sen ska de läggas och då är kl vid 19.15-19.30. Jag är glad åt att vi hinner plocka i och ur diskmaskinen, kanske röja den värsta röran av grejer spridda på golven (leksaker) någon enstaka kväll. Ibland kanske någon enstaka maskin tvätt går i veckan också.
 
Sv: Svårt att städa..

Det viktigaste för underhållet är att se till att varje sak har en plats och alltid återförs till sin plats.


Det där är hemligheten :)


Jag är en sådan som oftast fått höra att spontanbesökare undrar hur jag "orkar ha sådan ordning hemma" - då har jag aldrig i mitt liv haft en avsatt "städdag".

1. Jag lägger alltid tillbaka saker på sin bestämda plats - omedelbart.
2. När jag förflyttar mig i hemmet tar jag med mig grejer som behöver förflyttas.
3. Minimalistiskt hem, inte en massa prylar och mattor.
4. Jag har inget behov av att sprida grejer omkring mig. Min sambo har men det är lugnt eftersom jag anammar punkt nr 2.

Dammsuger och torkar golv gör jag när det behövs, det är inte särskilt ofta, och när det väl behövs går det snabbt eftersom det inte finns någon oordning som måste fixas först.
 
Sv: Svårt att städa..

Vi har tre hästar och tre hundar. Hästarna bor visserligen ute men det är mer en detalj i sammanhanget.

Till det så jobbar vi långa dagar då jag som har kortast väg att pendla har 10 mil enkel resa till jobbet.

När vi kommer hem på kvällarna så är det mata alla djur som gäller, ev mata oss själva och sen somnar vi i princip stående.

Lediga dagar är alldeles för värdefulla för att städas bort.

Och så är huset under ständig ombyggnad.

Så här är konstant kaos (med undantag för julhelgen, då var sambons syster med familj här och systern städade varje dag i en vecka :rofl: ). Vi prioriterar helt enkelt inte städning, alls. Dammsuger när det blir för mycket hundhår osv.

Sen kan vi få ryck någon gång ibland och då är det städat i säkert en hel dag, ungefär.

Visst är det trevligt att ha det städat men det är ändå trevligare att ligga och mysa med sambon i soffan.
 
Sv: Svårt att städa..

Jag får inte ihop att dammsuga och torka av varje dag, tvätta och vika kläder osv.

Men varför i all världen skulle sådant göras dagligen?

Högst en gång i veckan, låter mer rimligt.

Varför är det önskvärt att lägga sådana oceaner av tid på städning?
 
Sv: Svårt att städa..

Nu må jag låta dryg, men visst finns det viktigare saker än städning? Ibland MÅSTE man prioritera, och då kommer väl ändå andra saker än ett "felfritt" hem först? Ibland känner jag också stress över att inte hinna städa tillräckligt mycket, men tiden går ju så fort!! Jag vill ha tid för min man, mina djur, mina föräldrar och min underbare brorson:love:.

Skitigt och stökigt är det ALLTID i varierande grad här, men definitivt ingen sanitär olägenhet. Att laga mat och baka känns viktigare än att städa. Att vara med min hund som börjar bli gammal är en prioritet. Inte sjutton kommer jag att ångra att jag inte städade tillräckligt mycket???

Jag vet att jag antagligen inte hjälpte....alls;)...men det är bara en tanke!

Fast jag håller med ts om att det betyder mycket för ens eget mående vilken ordning man har hemma. Jag mår också mycket bättre när jag har ordning och rent hemma, får liksom mycket mer ut av allt annat för jag är piggare, mer ork och fram för allt bättre humör. Eftersom jag har mitt "andningshål" hemma.

/Camilla
 
Sv: Svårt att städa..

dammsuga varje dag? känns väldigt överjobbat...
bodde i kollektiv innan, vi var tolv pers och tre hundar som mest. hade ett kök och en toalett, en dusch, en tvättmaskin. och vi dammsög och moppade överallt på lördag förmiddag.
däremot hade vi alltid sopborste och skyffel framme. det är så enkelt att ta två tag i kök/hall/tvättstuga medans potatisen kokar.
handfatet snabbtvättar man når man ändå borstar tänderna tex. toan skurar man efter sig, tar en minut! kläderna viker man vid två eller medans man väntar på maten.
 
Sv: Svårt att städa..

Men att behöva städa järnet för jämnan för att uppnå mental balans.
Det verkar att vara en oerhört arbetsam väg dit.
Bättre då att hitta mental balans på annat sätt.
 
Sv: Svårt att städa..

Det verkar mest som att du söker att sätt att städa ihjäl dig.
Städning är en oerhörd färskvara.
Den går sönder direkt.
Och man kan alltid städa sedan, det blir lika bra resultat efteråt.
 
Sv: Svårt att städa..

...... så jag slänger. Även kläder och fullt användbara prylar.

Oj, det är dyrt med sådana vanor.
Och dessutom så är det inte bra om man vill belasta miljön så litet som möjligt.

Vi sparar, men inte inne i bostaden.
Bra förvaring och struktur i förråden ger mindre stökigt hemma utan att belasta ekonomin på samma vis som att slänga saker med värde i.

Alltså jag har en bultsax.
Den var dyr och är mycket bra.
Vi kanske använder den vart annat år, men då så behövs den verkligen.
Det vore vansinne att slänga den när den legat oanvänd i ett år.
 
Sv: Svårt att städa..

Men att behöva städa järnet för jämnan för att uppnå mental balans.
Det verkar att vara en oerhört arbetsam väg dit.
Bättre då att hitta mental balans på annat sätt.

Jag var sådan förr, men mina problem låg på ett annat plan, hur mycket jag än städade och hur perfekt hemmet än var så mådde jag inte speciellt mycket bättre.
Jag ville också ha det städat och perfekt runt mej, barnen nystrukna och rena hela tiden, skulle vara så jäkla duktig hela tiden och det slutade med att jag gick in i väggen när minsta barnet var 4, sedan orkade jag ingenting och det var barnen som kom i kläm med en mamma som inte orkade vara mamma på riktigt. Önskar att jag släppt på kraven på mej själv och det perfekta hemmet och struntat i röran och umgåtts mer med familjen innan det var för sent.
Håller med Inte_Ung, städning är färskvara, det kan man göra en annan dag.
 
Sv: Svårt att städa..

En städdag i veckan kommer man ju långt på. Du kan ju alltid lära barnen att samla ihop leksakerna i en back så är det inte så mycket att flytta på sen.

Själv har jag lärt mig att göra saker samtidigt. Borsta tänderna samtidigt som toalett eller handfat skrubbas, städa köket samtidigt som man lagar mat, är det riktigt rent på bänkarna redan kan man gå över till att dra fram dammsugaren men det krävs ju ögon överallt. Prioritera vilka ytor som BEHÖVER vara rena. Ingen kommer hem till dig och kollar på skåpshyllorna (som man för övrigt kan täcka med plastfolie och byta när man känner att det blir skitigt, turbostädning! :D ) men kök och badrum är kanske viktigare av hygienskäl att det är rent. Placera sopkvastar där det brukar samlas grus eller så (hallen, köksbordet?) så är städningen ett mindre projekt än att ta fram dammsugaren. Det blir mer lättillgängligt på det sättet och i stället för 5-10 minuter kanske det går på 2-3 minuter. Det är mycket i lägden.

Nu är här mer än lovligt smutsigt iofs (mina ögon mätt, dammsög och torkade golvet, tvättade soffklädsel osv. för några dagar sedan) men det beror kanske på lånade familjemedlemmen hunden i kombination med slasket så jag har mina dippar jag också, precis som de flesta andra i tråden ;)
 
Sv: Svårt att städa..

Man ser till att inte ha skräp hemma utan bara det som används och behövs.
Sen ser man till att ha en bra enkel och tydlig förvaring för varje pryl.
1 och 3 åringar kan släpa fram leksaker, då kan dem lägga tillbaka på rätt plats också men det krävs ju att du lär dem det.
Det behövs att ni får rutin på att lägga sakerna där de ska vara och inte bara droppa dem överallt.
Då blir det lättstädat och kan väl räcka med kanske 2 städdagar i veckan om ni underhåller med att plocka bort allt eftersom däremellan.
Jag tycker det är skönt att städa lite mer inför och efter helgen men ändå ha en dräglig nivå däremellan.
 
Sv: Svårt att städa..

Bra förvaring. Låd ill alla leksaker och småplock, bra skåp osv. Förvaring är numer min ledsagare i livet. Antingen ska leksaker ställas snyggt (tidskrävande) eller skyfflas ner i korgar och lådor ( tar 5sek).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 678
Senast: norrsol
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
Relationer Tillfälligt nick eftersom jag inte vill utelämna den person jag funderar över, hoppas ni förstår! Jag kommer från ett ganska långt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 923
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 337
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp