Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här ger en av forumets användare en tydlig illustration av att det är de vuxnas upplevelse av maten och rädsla för att behöva äta mat som de inte är vana vid som är drivkraften.
Människor lägger sina förutfattade egna åsikter och rädslor i maten.
I det här fallet behöver det ena verkligen inte utesluta det andra.

En tanke förresten: undrar vad som händer om det serveras vegomat på de nya ungdomsfängelsena? Vilket håll går drevet åt då?

Ja den är förfärlig.
Det hela visar bara på ett enormt misslyckande.

Jag kan för egen del inte se någon annan lösning.
Och det är antagligen så även för andra.

Det är inte bra men det går inte att bara lämna det utan åtgärd heller.
Att tycka att något är fel är ju lätt.
Att erbjuda ett alternativ som fungerar är svårt.

Vad tycker du att man skall göra för att lösa problemet?

Och jag hurrar verkligen inte över lösningen.

Strypa tillförseln och nyrekrytering. Det krävs enorma resurser men skulle ändå vara billigare än att låsa in alla barn. Och chanserna till rehabiliterin kommer vara enormt mer konstruktiva

Hur tror ni de kommer vara när de släpps ut? Kommer/kan de någonsin anpassa sig till samhället igen eller har vi skapat yrkeskrimminella som kommer kosta samhället enorma summor och lidande för brottsoffer och fängelsvistelse

Man kan ha hur mycket forskning som helst men vad hjälper det om folk vill ha kött. Folk har ätit kött i flera miljoner år och tack vare det har forskningen visat att kött har varit bra för hela mänskligheten.

https://www.vetenskaphalsa.se/kottatande-bakom-manniskans-spridning-over-jorden/
Det är ingen här som påstår att vi skall låta bli att äta kött
Men kött har historiskt varit en väldigt liten del av dieten.

Människor behöver äta annat också.
Och där kommer bra vegetarisk mat in.

Det går faktiskt inte att leva på bara kött eller chicken nuggets med pommes.
Om man gör det så blir man mycket sjuk i bristsjukdomar.

För att inte tala om hur mycket man ökar risken för olika andra sjukdomar.

Det är ingen här som påstår att vi skall låta bli att äta kött
Men kött har historiskt varit en väldigt liten del av dieten.

Människor behöver äta annat också.
Och där kommer bra vegetarisk mat in.

Det går faktiskt inte att leva på bara kött eller chicken nuggets med pommes.
Om man gör det så blir man mycket sjuk i bristsjukdomar.

För att inte tala om hur mycket man ökar risken för olika andra sjukdomar.
Jag skulle tycka det vore toppen om skolor hade råd att bara köpa in kött som är närproducerat i liten skala från djur som garanterat haft det bra. Kombinera det med vällagad vegomat i säsong. Jag tror och hoppas att det är t.ex. åt det hållet matlagningen i hem- och konsumentkunskapen går.

Kostnaden för förskoleplats är olika beroende på föräldrarnas inkomst.
Det vore ju väldigt enkelt att ändra på den.

Ingen avgift upp till en viss inkomst t.ex.
Behöver inte sökas utan kontrolleras lätt via Skatteverket.

Vill vi att folk som skaffar barn, det blir allt färre som gör det, varför skulle vi inte höja barnbidraget. Speciellt som det finns färre barn nu som får det oavsett, så det skulle rimligen inte kosta relativt mer, utan fördelas över färre barn. Och speciellt som även högskoleutbildade föräldrar med hög lön faktiskt verkar behöva lite stöd numera. Tänker att % andelen som verkligen inte behöver stöd med tex 3 barn inte är så stor.

Ett icke behovsprövat barnbidrag gör att även medelsvensson känner att de får något för sin skatt.
Även välbeställda känner att det är rätt och rättvist att de får någonting för skatten. (har jag hört sådana säga, de verkar också anse att barnbidraget är viktigt så det har brett stöd i befolkningen.)

Men jisses, är det verkligen så illa.
Räcker det inte att utbildning är skattefinansierad?
Skolan och vården och vägarna?
Är det inte något som de begriper att de får för sina skattepengar?

Men låt medelsvensson få barnbidrag då!
Det är bara att sätta övre gränsen på inkomst högre.

Rika människor behöver inte få något barnbidrag.
Det är ett redigt slöseri.
Det är inte slöseri, det är billigare än att behovspröva och de bidrar ändå mer än de får oavsett.

Och ja det spelar verkligen roll för välbeställda att de får det, det är en grej som tydligen inger förtroende för skattesystemet.

Strypa tillförseln och nyrekrytering. Det krävs enorma resurser men skulle ändå vara billigare än att låsa in alla barn. Och chanserna till rehabiliterin kommer vara enormt mer konstruktiva
Men för just de här barnen är det ju för sent för det.
Och det är ett problem precis här och just nu.
Vi kan inte lösa det akuta problemet med att förebygga för framtiden.

Det finns massor av forskning som visar på hur mycket mindre som det kostar att stämma i bäcken i stället för i ån.
Och det är forskning från mellan 20-30 år tillbaka i tiden.
Men ändå blev det så här så långt senare.
Det måste ha varit massor av människor som har gjort fel på vägen.

Hur tror ni de kommer vara när de släpps ut? Kommer/kan de någonsin anpassa sig till samhället igen eller har vi skapat yrkeskrimminella som kommer kosta samhället enorma summor och lidande för brottsoffer och fängelsvistelse
De är nog helt förlorade oavsett vad vi nu hittar på är jag rädd för
Och det är egentligen en tragedi av monumentala mått.

Jag ser tyvärr ingen annan bättre lösning när det väl har gått så här väldigt fel.

Men för just de här barnen är det ju för sent för det.
Och det är ett problem precis här och just nu.
Vi kan inte lösa det akuta problemet med att förebygga för framtiden.

Det finns massor av forskning som visar på hur mycket mindre som det kostar att stämma i bäcken i stället för i ån.
Och det är forskning från mellan 20-30 år tillbaka i tiden.
Men ändå blev det så här så långt senare.
Det måste ha varit massor av människor som har gjort fel på vägen.

De är nog helt förlorade oavsett vad vi nu hittar på är jag rädd för
Och det är egentligen en tragedi av monumentala mått.

Jag ser tyvärr ingen annan bättre lösning när det väl har gått så här väldigt fel.
Fast det är ju en väldigt tragisk människosyn att tänka att 13-åringar är förlorade för all framtid? Det tror jag verkligen inte på, men de kan inte utsättas för mer kriminalitet och de kan inte bli stigmatiserade för resten av livet.

Fast det är ju en väldigt tragisk människosyn att tänka att 13-åringar är förlorade för all framtid? Det tror jag verkligen inte på, men de kan inte utsättas för mer kriminalitet och de kan inte bli stigmatiserade för resten av livet.
Jag hoppas ju att det inte är så.
Men jag ser verkligen ingen bra lösning eller någon vilja till lösning hos dem som borde veta bättre.

Och det känns verkligen tragiskt.

Det beror på tidigare misslyckanden hos samhället.
Samhället har misslyckats med att få dessa barns förtroende.
Och det är verkligen just samhällets fel.
Eftersom att det är samhällets uppgift att skapa förtroende.
Absolut. Det börjar ju i skolan. Lärarna blir ju dömda i domstol när dom försöker skapa ordning i klassrummet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund