Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Se inlägget du svarade på: "Större laster transporteras lämpligen med bil, lastbil eller tåg beroende på vad det är och var det ska".
Och det som jag undrar är vad som räknas som "större laster"?
Var går gränsen för det?

När jag var student i Uppsala så var det några som flyttade en soffa med 2 cyklar.
Så det går ju.
Men det är inget som man kan kräva av människor i allmänhet bara för det.

Och det som jag undrar är vad som räknas som "större laster"?
Var går gränsen för det?

När jag var student i Uppsala så var det några som flyttade en soffa med 2 cyklar.
Så det går ju.
Men det är inget som man kan kräva av människor i allmänhet bara för det.
Det som inte är lämpligt att ta på cykel eller när man går. Det är ju olika för olika personer i olika situationer. Ser inte att det är möjligt eller lämpligt att dra någon definitiv gräns. Förutom vissa självklara saker, som vindkraftverk eller grävskopor, men jag tror inte det var det du for efter.

Min man och barn (ej fullvuxna) bar hem en soffa de köpte. Det är sällan lämpligt, men kan vara det smidigaste.

Jag vet inte vad "krävandet" kommer ifrån? Jag säger inte att vi ska kräva någonting.

Det kommer ju med om man försvårar för bilar att komma fram eller prioriterar cykelbanor först.
Bilfritt centrum t.ex.
Vad kommer? Krävandet? Jag håller inte alls med.

Jag förstår inte varför du eldar på påhittade motsättningar? Det känns som att du försöker få oss oense? Varför? Jag ser inte alls den motsättning du nu försöker måla upp.

Att diskutera med dig är lite som att slåss mot väderkvarnar. Så vi kan stanna här.

Till bilism-debatten hör ju också folkhälsoperspektivet. Det här är en låst artikeln i SvD, men man kan läsa början. Fysforskaren James Sallis säger: "Vi har enorma motkrafter som driver oss att röra oss allt mindre och det gör oss sjuka och förkortar våra liv". Det handlar främst om tech- och bilindustrin, men nog tjänar alla typer av sjuk- och hälsobranscher också på detta. Man kan bli konspirationsteoretiker för mindre. https://www.svd.se/a/GxMRG6/for-folkhalsan-ar-trana-pa-gym-overskattat

@Sharpless
@Mia_R

Socialdemokraterna byggde upp en gigantisk statsskuld under 1980 och 1990 talet.
Med en liten dipp under regeringen Bildt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsskuld
https://www.riksdagen.se/sv/sa-fung...igare-regeringsbildningar-och-statsministrar/

Att låna från andra för att finansiera välfärden och på så sätt köpa sig makten i ett land är inte gångbart i längden.
Till slut så måste landet och människorna betala tillbaka pengarna.
Så läser inte jag statistiken. Jag ser att statsskulden ökade under regeringen Bildt och att man lämnade Rosenbad med en skenande statsskuld. Därefter städade socialdemokraterna i finanserna. Alliansen lyckades hålla någorlunda i spenderbyxorna men lämnade återigen över en ökande statsskuld till socialdemokraterna 2014. Och nu är vi där igen. Efter fyra år av borgerligt styre så lämnar man över en ekonomi där man förbrukat inte bara den här periodens reformutrymme utan även nästa.

Senast ändrad:
Det går inte att svara generellt på.
Avstånden beror ju på destinationerna.

Cykla upp till en mil kanske. Gå upp till 4-5 km?

Beror väll på vad det är för last? Personligen använder jag ryggsäck. Större laster transporteras öämpligen med bil, lastbil eller tåg beroende på vad det är och var det ska?

Det kan promeneras och cyklas hela livet, efter funktionsförmåga.

Hur så?
Det är total propagandistisk bullshit att alla kan promenera eller cykla (till jobbet/affären) hela livet.

Det är inskränkt och kränkande synsätt mot alla som just inte kan gå eller cykla p.g.a. avstånd eller fysiska tillkortakommanden, och är ett synsätt som trycker till folk.

Det påstås ju så ofta att "alla kan cykla", eller gå, men på landsbygden tenderar det att vara relativt större avstånd, och oerhört mycket färre bilar, d.v.s. trängsel för bilar är helt och hållet icke-existerande.

Väldigt få verkar i praktiken välja att cykla, och ju längre det är desto färre. Detta även när anlagda cykelbanor finns tillgängliga mellan bebyggelseförtätningar. Med merän 3-4 km avstånd är det en pytteliten minoritet som väljer cykel, och ännu färre som går, medan man inom tätorten/centralorten mer gärna tar cykel eller går för samma avstånd.

Om alla avstånd från där man bor överstiger 1 mil, så blir cykling mer tidskrävande, och kräver ofta möjlighet att duscha.
Få verkar vilja cykla mer än max 5-8 km.

Jag vill nog påstå att de allra flesta mellan 14-40 har de fysiska förutsättningarna som krävs för att cykla till skola eller jobb om avståndet är relativt kort, alltså några få km.
Yngre barn behöver en tillräckligt kort och säker skolväg för att kunna cykla självständigt, eller gå för den delen.

För många barn är det viktigare att kommunen har generösa regler runt skolskjuts, än att det byggs cykelvägar på landsbygden.

Någonstans i medelåldern så börjar olika krämpor göra sig påminda, i synnerhet för dem som har eller har haft fysiskt mer krävande yrken.

Man har ont någonstans i kroppen, dettenderar att bli fler och fler dagar per år, och vare sig cykelpendling eller långpromenad till jobbet gör det bättre.
Rehabiliteringsövningar är en annan sak - man gör inte sådana medan man har en tid att passa t.ex.

Cykelpropaganda ser jag på ungefär samma sätt, som jag ser på rasism, nämligen som en oförmåga att sätta sig in andras situation.

Senast ändrad:
Det är total propagandistisk bullshit att alla kan promenera eller cykla (till jobbet/affären) hela livet.

Det är inskränkt och kränkande synsätt mot alla som just inte kan gå eller cykla p.g.a. avstånd eller fysiska tillkortakommanden, och är ett synsätt som trycker till folk.
Men ... så kan man ju då säga om precis alla färdsätt. Det finns inte ett enda färdsätt som passar precis alla människor hela livet.

Det vore superbra för folkhälsan om vi gick och cyklade mer. Det uttalandet innebär inget förbud att köra bil när det behövs eller ta bussen när det behövs.

Min 80+ mycket överviktiga mormor på landsbygden cyklade så länge hon kunde bo hemma, och mådde väldigt mycket bättre av det än om hon inte gjort det. Nej, det betyder inte att alla kan men det är inte heller propagandistisk bullshit.

Bilsektorn och bilnormen och bilismen i allmänhet är stark. "Cykelpropagandan" är ingenting i jämförelse.

Det påstås ju så ofta att "alla kan cykla", eller gå, men på landsbygden tenderar det att vara relativt större avstånd, och oerhört mycket färre bilar, d.v.s. trängsel för bilar är helt och hållet icke-existerande.

Väldigt få verkar i praktiken välja att cykla, och ju längre det är desto färre. Detta även när anlagda cykelbanor finns tillgängliga mellan bebyggelseförtätningar. Med merän 3-4 km avstånd är det en pytteliten minoritet som väljer cykel, och ännu färre som går, medan man inom tätorten/centralorten mer gärna tar cykel eller går för samma avstånd.

Om alla avstånd från där man bor överstiger 1 mil, så blir cykling mer tidskrävande, och kräver ofta möjlighet att duscha.
Få verkar vilja cykla mer än max 5-8 km.

Jag vill nog påstå att de allra flesta mellan 14-40 har de fysiska förutsättningarna som krävs för att cykla till skola eller jobb om avståndet är relativt kort, alltså några få km.
Yngre barn behöver en tillräckligt kort och säker skolväg för att kunna cykla självständigt, eller gå för den delen.

För många barn är det viktigare att kommunen har generösa regler runt skolskjuts, än att det byggs cykelvägar på landsbygden.

Någonstans i medelåldern så börjar olika krämpor göra sig påminda, i synnerhet för dem som har eller har haft fysiskt mer krävande yrken.

Man har ont någonstans i kroppen, dettenderar att bli fler och fler dagar per år, och vare sig cykelpendling eller långpromenad till jobbet gör det bättre.
Rehabiliteringsövningar är en annan sak - man gör inte sådana medan man har en tid att passa t.ex.

Cykelpropaganda ser jag på ungefär samma sätt, som jag ser på rasism, nämligen som en oförmåga att sätta sig in andras situation.
Du frågade mig i vilka åldrar det kan promeneras respektive cyklas. Jag svarade hela livet efter funktionsförmåga. Att du tolkar det som att "alla kan promenera eller cykla (till jobbet/affären) hela livet" får stå för dig. Jag har aldrig påstått det så sluta ösa skit på mig. Ställ inte grovt förenklade frågor och gör sådana här absurda slutsatser. Det är meningslöst.

Det enda jag argumenterat för är att jag önskar att cykel och gång prioriteras högre idag, så att vi tillsammans kan förflytta biltrafik till cykel- och gång. Det behöver inte alltid betyda att man ska bygga cykelvägar, utan att man planerar infrastrukturen så cyklister och gångtrafikanter kan transportera sig säkert. Det är win-win-win för alla inblandade, även de som behöver ta bilen.

Men eftersom du tolkar det som cykelpropaganda så tror jag inte vi kommer någonstans.

Jag tycker tex att det är helt hål i huvudet att barn ska åka skolskjuts istället för att ta sig till skolan själva. Om barnen bor på sådant avstånd att de kan gå eller cykla så är det bästa att planera trafiksituationen så de kan ta sig till skolan själva.

Jag tycker tex att det är helt hål i huvudet att barn ska åka skolskjuts istället för att ta sig till skolan själva. Om barnen bor på sådant avstånd att de kan gå eller cykla så är det bästa att planera trafiksituationen så de kan ta sig till skolan själva.
Små barn får skolskjuts om sträckan mellan hemmet och skolan är längre än 2 km.
Större barn får skolskjuts om sträckan är 4 km eller längre.

Det bör du ta hänsyn till i din argumentation.

Varför ska @Rumpnissen göra det? Det finns otroligt många olika sätt som dessa 4 resp. 2 kilometer kan se ut på.
Därför att dessa barn åker inte skolskjuts.
Och de avstånd som i tråden anses vara lämpliga för barn att cykla är ungefär den sträckan.

Påståendet att barn inte borde åka skolskjuts på de sträckorna är en ickefråga.
De åker inte skolskjuts.

Det kommer ju med om man försvårar för bilar att komma fram eller prioriterar cykelbanor först.
Bilfritt centrum t.ex.
Återigen, halmgubbar.

Det är ingen som propagerar för att förbjuda bilar, inte ens i centrum av städer.
Ja, det pratas om "bilfria centrum", men det som åsyftas i dessa fall är fritt från bilar som inte måste vara där.

Jag kan cykla till centrum, jag måste inte ta bilen dit. Men Sixten som är förlamad och inte har möjlighet att ta sig till/från centrum på egen hand ska självfallet kunna få skjuts dit på något lämpligt sätt, oavsett om det är färdtjänst eller en familjemedlem, eller bekant. Men Bosse, 43 år, och i god vigör, måste inte ta bilen en kilometer till centrum för att köpa en liter mjölk, så han behöver vi se till att han uppmuntras att inte ta bilen.

Det här är det som är så tråkigt med alla dessa diskussioner, folk halmgubbar så förbannat mycket.

Jag tror du pratar om storstad inklusive förstäder här...

På landsorten så saknas snarast allt vad kollektivtrafik heter. Det finns liksom ingen buss alls, utom i centralorter.

De få som vill cykelpendla 2-3 mil eller längre har ofta redan "fått" cykelbanor/cykelvägar för att ta sig mellan småstäderna längs "landsvägarna".
Användandet av dessa cykelvägar är dock minimalt.

Inne i småstäderna är trafiktrycket av bilar m.m. så lågt, så att de cykelbanor inklusive cykelpassager m.m. som finns, kombinerat med gångfartsgator eller de numera mer generella 40 km/t brgränsningarna inte hindrar kort cykelpendling på några kilometer.
I praktiken blir det ju absolut främst i större städer, ja. Men bara för att det är främst större städer, betyder det ju inte att det är helt irrelevant på andra ställen, eller att även de som bor på landsbygd kan uppleva förbättringar av att trafiken i större tätorter förändras.

Och, även om det är låga trafikflöden på landsbygd och i mindre tätorter, är det inte mindre riskabelt att cykla där, då det är väldigt få bilister som följer satta hastighetsgränser.

Därför att dessa barn åker inte skolskjuts.
Och de avstånd som i tråden anses vara lämpliga för barn att cykla är ungefär den sträckan.

Påståendet att barn inte borde åka skolskjuts på de sträckorna är en ickefråga.
De åker inte skolskjuts.
Det var väl ganska tydligt att innebördem var "få skjuts" (av bil). Det är jätte-jätte-jättemånga som får skjuts jätte-jätte-jättekorta sträckor. Förmodligen ofta av skälet att biltrafik längs vägen gör det för farligt för barnen att färdas själva. Blir en ond bilspiral.

Små barn får skolskjuts om sträckan mellan hemmet och skolan är längre än 2 km.
Större barn får skolskjuts om sträckan är 4 km eller längre.

Det bör du ta hänsyn till i din argumentation.
För det första: Vad menar du? Hur tar jag inte hänsyn till det?

För det andra: Det är olika regler i olika kommuner.

För någon månad sedan hyrde jag en lastcykel och tog en sväng till Ikea. Missbedömde volymen på det jag skulle handla, men jag anpassade min cykling med tanke på det.

Det är lite drygt 7 km enkel sträcka.

1000005867.webp

Funkar det för alla att cykla till Ikea för att handla?
Självklart inte.
Funkar det för mig att alltid cykla till Ikea och handla?
Självklart inte.
Vill jag tvinga alla att cykla till Ikea?
Självklart inte.
Vill jag göra det lättare för folk att kunna cykla till Ikea?
Ja.
Vill jag få folk att hellre cykla till Ikea och handla en kudde, än att de tar bilen 3 km?
Ja.
Vill jag tvinga folk att ta cykeln när de ska köpa en hörnsoffa med plats för 10 personer?
Självklart inte, varför frågar du ens? 😜

Allt handlar väl om att välja cykel eller att gå när det är möjligt? Tex i lördags när jag skulle till gymmet två kilometer bort, är det orimligt för mig att ta bilen. För någon annan som rehabar en skada kan det vara helt rimligt att ta bilen samma sträcka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund