Det går inte att svara generellt på.
Avstånden beror ju på destinationerna.
Cykla upp till en mil kanske. Gå upp till 4-5 km?
Beror väll på vad det är för last? Personligen använder jag ryggsäck. Större laster transporteras öämpligen med bil, lastbil eller tåg beroende på vad det är och var det ska?
Det kan promeneras och cyklas hela livet, efter funktionsförmåga.
Hur så?
Det är total propagandistisk bullshit att alla kan promenera eller cykla (till jobbet/affären) hela livet.
Det är inskränkt och kränkande synsätt mot alla som just inte kan gå eller cykla p.g.a. avstånd eller fysiska tillkortakommanden, och är ett synsätt som trycker till folk.
Det påstås ju så ofta att "alla kan cykla", eller gå, men på landsbygden tenderar det att vara relativt större avstånd, och oerhört mycket färre bilar, d.v.s. trängsel för bilar är helt och hållet icke-existerande.
Väldigt få verkar i praktiken välja att cykla, och ju längre det är desto färre. Detta även när anlagda cykelbanor finns tillgängliga mellan bebyggelseförtätningar. Med merän 3-4 km avstånd är det en pytteliten minoritet som väljer cykel, och ännu färre som går, medan man inom tätorten/centralorten mer gärna tar cykel eller går för samma avstånd.
Om alla avstånd från där man bor överstiger 1 mil, så blir cykling mer tidskrävande, och kräver ofta möjlighet att duscha.
Få verkar vilja cykla mer än max 5-8 km.
Jag vill nog påstå att de allra flesta mellan 14-40 har de fysiska förutsättningarna som krävs för att cykla till skola eller jobb om avståndet är relativt kort, alltså några få km.
Yngre barn behöver en tillräckligt kort och säker skolväg för att kunna cykla självständigt, eller gå för den delen.
För många barn är det viktigare att kommunen har generösa regler runt skolskjuts, än att det byggs cykelvägar på landsbygden.
Någonstans i medelåldern så börjar olika krämpor göra sig påminda, i synnerhet för dem som har eller har haft fysiskt mer krävande yrken.
Man har ont någonstans i kroppen, dettenderar att bli fler och fler dagar per år, och vare sig cykelpendling eller långpromenad till jobbet gör det bättre.
Rehabiliteringsövningar är en annan sak - man gör inte sådana medan man har en tid att passa t.ex.
Cykelpropaganda ser jag på ungefär samma sätt, som jag ser på rasism, nämligen som en oförmåga att sätta sig in andras situation.