Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det är orimligt att skattebetalarna ska ta kostnaden för vad som är uppenbara hobbyprojekt.

Med tanke på vilket oväsen det en gång blev om en Toblerone och ett betalkort, så.
Vi kan utan vidare vara överens om att privata utgifter skall vara just privata och betalas med privata pengar.

Men.

Hon/de ska däremot inte låna ut dessa till privata aktörer för att ha möten/middagar (eller vad Europaskolan nu skulle göra),
Skall man inte få använda sitt tilldelade hem med bosättningsplikt som man brukar använda sitt hem?
Har man verkligen inte den förfoganderätten över det egna hemmet?

Hur är det med Kungafamiljen och Landshövdingar?
Får de inte använda Slotten och Residensen som sina egna hem?

Eftersom kärnkraft inte är ekonomiskt hållbar så löser det sig av sig själv.
Exakt, gillar inte när kärnkraft blir en sådan fråga. Antingen så funkar den och är prisvärd och säker och då kan vi bygga den. Eller så är den inte prisvärd, byggvärd eller säker och då kan vi inte bygga den. Känns som en dum fråga att ha ultimatum om när det finns viktiga klimatfrågor om fossila bränslen.

Här är en mer opartisk källa.
https://www.dn.se/sverige/mp-darfor-vill-vi-inte-hoja-branslepriserna-nu/

Jag håller inte med mitt parti där faktiskt. Tycker inte att dessa skattesänkningar som varit borde fortsätta.
Jag håller också med dig, men det är valår... det skulle andra partier en fråga att bita sig fast i som kanske inte är den som MP vill ta huvudstriden om. Hoppas de tänker strategiskt om vilka frågor som ska ligga i alla rubriker i höst.

Dessutom skulle jag nog just nu också ha is i magen och hoppas på att oljan helt enkelt tar slut... dumt att diskutera när ens motståndare kanske gör en rejäl tabbe.

Kanske för att hon är i varje fall 3dje lady.

Hur tycker du att Statsministerns partner skall vara då?
Osynlig?

Edit. Här är en lista på dem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_Sveriges_statsministergemåler
Ja ganska osynlig känns bra. Dyka upp i officiella sammanhang i ngt slags klädesplagg bara. Ingenting om konsulterade kuddar och sådant. Om hen vill ha kuddar desperat så kan hen köpa dem personligen.

Att ha gym i Sagerska är ju däremot hyggligt vettigt. Höns och äppelträd är jag inte emot.

Även om jag tycker att man får betala själv för sommarhöns

Men om det ska permanentinstalleras höns, köksträdgård osv som en symbolisk handling för att marknadsföra beredskap tycker jag det är helt ok.

Det uppmuntras ju ändå kraftigt att befolkningen ska ha lite odling och lite lite självförsörjning om de kan.

Skall man inte få använda sitt tilldelade hem med bosättningsplikt som man brukar använda sitt hem?

Det är väl inte privat att husera Europaskolan hemma. Hur många får plats med stora event i ett radhus oavsett?

Europaskolan osv event kan man hyra en lokal till som alla andra.

Tycker inte att en landshövding heller ska driva ngt slags privat skolverksamhet och använda officiella lokaler gratis för att husera event för dem.

Vi kan utan vidare vara överens om att privata utgifter skall vara just privata och betalas med privata pengar.

Men.

Nej, jag tycker inte att statsledningens bostäder kan jämställas med privata hem. De är tjänstebostäder som betalas med offentliga medel. Och så länge man har en sådan tjänst och är bosatt i en tjänstebostad kan andra regler gälla.

Här är det förstås en utmaning med statschefen. Denne har ju inte själv valt sitt jobb, till skillnad från statsministern som aktivt sökt jobbet där bostaden ingår.

Ingenting om konsulterade kuddar och sådant. Om hen vill ha kuddar desperat så kan hen köpa dem personligen.
Jag tror att ett av problemen är att det inte är tillåtet att bara köpa kuddar själv och lägga dem i Sagerska Huset.

"SFV har fullt ansvar för inredningen i Sagerska huset, inklusive inköp och beslut. De boende bidrar med behov och synpunkter i dialog. Regeringskansliet finansierar inköpen och lägger beställningar vid behov."

https://www.sfv.se/myndigheten/om-m...ch-nyheter/nyheter/inredning-i-sagerska-huset

Det är väl inte privat att husera Europaskolan hemma. Hur många får plats med stora event i ett radhus oavsett?
De borde litet större än i ett radhus före Sagerska Huset och hade utan vidare fått plats hemma.

Skall man inte få leva som man gjorde innan i sitt hem när man måste bo på Sagerska Huset?

Nej, jag tycker inte att statsledningens bostäder kan jämställas med privata hem. De är tjänstebostäder som betalas med offentliga medel. Och så länge man har en sådan tjänst och är bosatt i en tjänstebostad kan andra regler gälla.

Här är det förstås en utmaning med statschefen. Denne har ju inte själv valt sitt jobb, till skillnad från statsministern som aktivt sökt jobbet där bostaden ingår.
Okej.

Då har vi ett annat problem.

SÄPO

SÄPO vill inte att aktiviteter sker i privata hus som man kan ha vid sidan om.
Annars så hade det ju varit en lösning.

Hur mycket tycker du att bosättningsplikten skall få påverka resten av familjen och livet i övrigt?

Landshövdingen i Sörmland trasslar och vill inte bo på residenset.
Han tycker inte att det är bekvämt nog för det privata livet.
Det tyckte inte Beatrice Ask heller.

Hur mycket kan man begära egentligen i sådana lägen?
Både från uppdragsgivaren och från den som har uppdraget.
Vilken grad av vantrivsel är acceptabel?

Men.

Alltså jag har inga problem med att de har vänner över på middag eller något sånt. Det jag har problem med är när ett företag/privat skola får fördelar genom sina starka kopplingar till statsministern. Inte alls samma sak.

Kungen/Drottningen med familj kan välja bland litet olika hus, även sina privata, var de vill bo.
De är inte låsta till Stockholms Slott.

Så de kan ha en fest/evenemang på en privat plats.

Alltså jag har inga problem med att de har vänner över på middag eller något sånt. Det jag har problem med är när ett företag/privat skola får fördelar genom sina starka kopplingar till statsministern. Inte alls samma sak.
Men de brukade göra sådana saker i sitt hem.

Hur mycket skall man som familj till statsministern behöva ändra sina vanor?

Okej.

Då har vi ett annat problem.

SÄPO

SÄPO vill inte att aktiviteter sker i privata hus som man kan ha vid sidan om.
Annars så hade det ju varit en lösning.

Hur mycket tycker du att bosättningsplikten skall få påverka resten av familjen och livet i övrigt?

Landshövdingen i Sörmland trasslar och vill inte bo på residenset.
Han tycker inte att det är bekvämt nog för det privata livet.
Det tyckte inte Beatrice Ask heller.

Hur mycket kan man begära egentligen i sådana lägen?
Både från uppdragsgivaren och från den som har uppdraget.
Vilken grad av vantrivsel är acceptabel?
Jag tycker att det är självklart att jobbet som statsminister innebär att man får göra en del avsteg från bekvämligheter man har när man inte är statsminister. Jobbet kräver att man under anställningsperioden bosätter sig i tjänstebostaden. Det ger fördelar som t ex att man kan representera hemma eller att polismyndigheterna kan leva upp till sina skyldigheter att skydda regeringschefen. Det innebär också en del begränsningar. Som att man inte fritt kan bygga om sin bostad eller ägna sig åt vissa fritidsaktiviteter. Det skulle t ex vara en utmaning att ha ett stall i anslutning till Sagerska palatset.

Jag tycker inte att det är ett problem alls. Vill man ha jobbet så ingår det här som en naturlig del. På andra jobb krävs det att man har hjälm för sitt skydd, det är inte heller frivilligt.

Kungen/Drottningen med familj kan välja bland litet olika hus, även sina privata, var de vill bo.
De är inte låsta till Stockholms Slott.

Så de kan ha en fest/evenemang på en privat plats.
Jo, och deras urval av privata bostäder ser lite annorlunda ut. Jag tar för givet att säpo klarar av att skydda kungen även när han bor på Solliden. Så det är säkert i sin ordning. Han har ju trots allt inte valt sitt jobb.

Statsministern däremot har gjort ett aktivt val och valt ett jobb där man nog får acceptera ganska stora ingrepp i vilka privata val man kan göra. Så jag tror att den person som väljer det jobbet får ändra sina vanor ganska så radikalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39