Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du försvarar honom och så visar du på de här andra?

Antingen gör han ju fel eller så gör de andra rätt? Eller vad?
Alla gör fel.
Det är på något sätt ett inbyggt problem i systemet.

Så vad skall man göra för att lösa det?
Byta till någon annan löser det inte.

Varför tror du att jag rättfärdigar det?
Därför att så fort någon andas kritik mot statsministern eller statsministerparet så relativiserar du (jag håller med om att Geijeraffären var hemsk, men den anses som avslutad för 50 år sedan) eller ställer motfrågor som är omöjliga att svara på, för att de ställs av privatpersoner om offentliga politiska personer som hanterar skattemedel eller har makt att berika sina närstående.

När vi pratade om Teach for Sweden-grejen skrev du också att det kunde vara slarv eller missförstånd eller eller eller, men absolut inget medvetet eller korrupt. Jag tycker det är en märklig inställning, särskilt när Kristersson, som många skriver, har varit i blåsväder för tvivelaktigeheter förut.

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på sådant där förut.
Inte ens Toblerone-affären gjorde mig särskilt upprörd.
På något sätt känns det historiskt som att det alltid har varit så att makten har tagit sig friheter på olika sätt.
Eller bara misslyckats litet med ordningen och redan i tillvaron.

Men nu så undrar jag på riktigt var gränserna egentligen skall gå?
Det är därför som jag frågar så mycket om hur ni ser på saken.
Och just att andra har gjort samma sak har för mig satt en nivå som jag trodde var den accepterade nivån.
Jag var inte alls speciellt upprörd över Tobleroneaffären, det gick under något misstag kan man väl göra för mig, såvitt jag minns den.

Jag är väl inte speciellt upprörd över det här heller. Men det är oseriöst, han framstår som en väldigt oskön typ, han framstår inte alls som något slags snorkig överklass heller, det hade ju kunnat vara coolt i en moderat stadsminister. Men nope.

Du försvarar honom och så visar du på de här andra?

Därför att så fort någon andas kritik mot statsministern eller statsministerparet så relativiserar du
Jag har tänkt ett varv till.

Det är inte statsministern som person som jag försvarar utan valet av honom.

Efter Anna Kinberg Batra så kändes ungefär allting bättre än vad det var.
I David Batras TV-serie "First Lady" så framgick tydligt vad problemet var där.
Vi var ganska så tilltufsade efter henne.

Igår kväll kände jag att jag inte orkar, men det visade sig vara svårt att inte åtminstone försöka. Jag tror dock och hoppas att det inte är på allvar, utan att vederbörande driver med mig och gör det som ett sätt att stjäla min tid.
Jag har träffat sådana människor på riktigt.
I verkligheten.
De verkar helt normala fram till att de börjar skylla precis allt på invandrarna, bögarna eller feministerna.

Min teori är att de behöver en syndabock.
Vilken som helst som kan placeras i gruppen "De Andra".
Så att man inte behöver ta något eget ansvar.

Jag har tänkt ett varv till.

Det är inte statsministern som person som jag försvarar utan valet av honom.

Efter Anna Kinberg Batra så kändes ungefär allting bättre än vad det var.
I David Batras TV-serie "First Lady" så framgick tydligt vad problemet var där.
Vi var ganska så tilltufsade efter henne.
Hon hastade förbi så snabbt att jag inte hann mer än konstatera att hon verkade sakna vision utöver att få bli stadsminister. Vet inte vad som i övrigt var fel på henne (jag var extremt villig att vara generös, jag vill gärna ha en kvinnlig stadsminister, men något var ju inte helt bra.)

(helt ärligt ger Kristersson liknande vibbar.)

Det hela (med feminismen alltså) påminner mig för övrigt så oerhört mycket om en stallägare som jag hade för ... typ 15 år sen??! Hon var uttalat SD och tydlig med att hon absolut inte var feminist. Så jag brukade provocera henne (vi hade alltså en god relation, det var inte fientligt) med vad feminism är, och det visade sig att hon höll med om ungefär allt. Jag tror det är ganska vanligt.

Hon hastade förbi så snabbt att jag inte hann mer än konstatera att hon verkade sakna vision utöver att få bli stadsminister. Vet inte vad som i övrigt var fel på henne (jag var extremt villig att vara generös, jag vill gärna ha en kvinnlig stadsminister, men något var ju inte helt bra.)
Möjligen off topic. Rekommenderar verkligen boken Maktens kvinnor av Jenny Modestam. Man får en annan blick på både Anna Kinberg Batra och Mona Sahlin efter det. Finner inte ens ord... annat än att de kastats under bussar av sina partier. Det är väldigt uppenbart att det är olika måttstockar för kvinnliga makthavare och manliga (som även är helt uppenbart i den här tråden).

Vet inte vad som i övrigt var fel på henne (jag var extremt villig att vara generös, jag vill gärna ha en kvinnlig stadsminister, men något var ju inte helt bra.)
Ingen som helst moralisk kompass eller förmåga att se saker från något annat håll än sitt eget.

Felet syns tydligt i David Batras TV-serie.
Och bara att visa den gör det i princip övertydligt att man inte själv förstår sin uppgift eller roll i ett sammanhang.

Möjligen off topic. Rekommenderar verkligen boken Maktens kvinnor av Jenny Modestam. Man får en annan blick på både Anna Kinberg Batra och Mona Sahlin efter det. Finner inte ens ord... annat än att de kastats under bussar av sina partier. Det är väldigt uppenbart att det är olika måttstockar för kvinnliga makthavare och manliga (som även är helt uppenbart i den här tråden).
Anna Kinberg Batra gick inte att rädda.
Även om partiet var aldrig så överseende.
Inte ens det faktum att hon är kvinna kunde rädda det.

Det är inte jämförbart med Mona Sahlin som i grunden är en god och empatisk människa.

Det är inte jämförbart med Mona Sahlin som i grunden är en god och empatisk människa.
Läs gärna boken och återkom.

Jag säger inte att hon var en strålande partiledare, eller ens en god och empatisk människa. Jag säger att hon blev kastad under bussen av sitt parti på ett sätt som moderata män inte blivit.

Jag säger inte att hon var en strålande partiledare, eller ens en god och empatisk människa. Jag säger att hon blev kastad under bussen av sitt parti på ett sätt som moderata män inte blivit.
Nej hon blev kastad under bussen trots att hon var en kvinna.
En man hade aldrig kommit undan med vad hon kom undan med.

Jag var liksom där, i princip i alla fall.
Hon fick alldeles för många runt omkring sig att må förfärligt dåligt.
Det var inte hållbart.

Då fick hon förordnande som Landshövding och inte ens det klarade hon av utan att ställa till det.

Edit.
Mona däremot blev nog kastad under bussen.
Men S kastade ju glatt även Håkan Juholt under samma buss.
Så kön var nog inte avgörande där.

De som känner Mona väl privat utanför politiken håller inte med om att hon är varesig god eller empatisk och nu var det som sagt inte enbart att hon blandade ihop sina egna pengar med staten utan andra turer med.

Göran P är inte heller god och empatisk men jag kan hålla med om att han inte var varesig ärlig eller hederlig när det kommer till Mona.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund