Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad bra att det fungerar hos er. Det gör det inte här. När skyltarna sänktes från 50 till 40 så ökade den uppmätta snitthastigheten till ca 50 km/tim. Finns ingen trottoar utan alla ska samsas på vägen. Nästan alla utfarter är mer eller mindre skymda.
Farthinder får vi inte, i någon form alls, för Trafikverket säger att det antingen inte går eller att det skulle störa. Hastighetskontroller har vi så gott som aldrig. Och skulle det trots allt hända så sker det en vardag förmiddag runt 10-10.30 när mängden trafik är minst.

Dessutom, som extra krydda, används vägen som rallybana av ett antal yngre män, inkl a-traktorer. Allra helst när det är snö och halt och då även sen eftermiddag mitt i rusningstrafiken. Spännande! Den här tiden på året är det tydligen kul att gasa, sladda och bränna däck. Och då allra helst när resten av invånarna ska sova.
Ändå säger alla att det är cyklister som inte följer regler medan bilförare alltid följer dem för de har körkort.

Som om inte flertalet vuxna cyklister också har körkort

(btw kan man inte cykla enligt alla trafikregler iom att bilförare anser att de är för bilar. Även om bilar har väjningsplikt ut på huvudled och hajtänder stannar de inte för cyklister på huvudleden.)

Det statliga vägnätet är ca 10 000 mil och det statliga järnvägsnätet ca 1400 mil. Jag vet inte hur mycket dyrare det kan tänkas vara att bygga och underhålla en mil järnväg jämfört med en mil väg, men skillnaden i mängd och kostnader kanske i alla fall behöver beaktas vid en tolkning av vad som prioriteras över det andra, och om det är en rimlig prioritering eller ej?
Ja det beror ju på att man inte byggt ut järnvägsnätet...

Så man kan inte låta bli att lägga pengar på någonting i många herrans år och sedan säga att man inte kan lägga pengar på det för man har inte lagt pengar på det?

Det är ju ett totalt cirkelargument.

Speciellt som tågen var så oerhört viktiga för industrin, som nu är tvungen att använda väg allt mer (och slita på dem så de behöver repareras mer och fastna i snöstormar så folk sitter i bilköer.) istället för de mer effektiva järnvägarna eftersom järnvägen blir så full med persontrafik att man måste prioritera bort godstrafiken hela tiden så den blir opålitlig.

Men jag tänker inte så.

Utan bara att det först måste finnas fungerande infrastruktur som alla kan använda innan man kan investera i infrastruktur som bara några kan använda.
Men jag förstår inte hur du inte kan förstå.

Alla kan inte använda bilvägarna. Bara de som har ett körkort och äger en bil känner frihet med en bil.

Alla andra är fastlåsta i tacksamhet, åbäkighet och välgörenhet.

Om Olle har en cykelbana så han kan köra permobil till affären ger det störe frihet för Olle än om han måste tigga skjuts av sin faster Agda eller vänta i 100 timmar på färdtjänst eller på att någon annan handlar.

Självklart skulle Agda skjutsa Olle, men själva känslan av att han kan ta sig själv är ju oerhört värdefull.

Om Milla kan cykla 2 km till skolan så har hon större frihet än om pappa skjutsar.

Om Birgit 80 år kan cykla sin trehjuling tryggt har hon större frihet även om hon inte vågar köra bil.

Om Petter som förlorat benen kan cykla sin cykel på en fin cykelväg får han större frihet.

Om Bosse kan cykla och hämta barnen kan familjen klara sig på en bil.

osv osv osv.

Ditt "alla" är jättefå, begränsat till folk med körkort som äger bil eller folk som känner folk med körkort som äger bil eller folk som har fått lov till att få vänta i evigheter på färdtjänst.

Medan mitt alla är alla som med hjälp av rullstol, ben, armar permobilmotor, handcykel, trehjuling, osv kan röra sig framåt i 3 km i timman upp till 30 km i timman. Inklusive personer som av olika orsaker tex handikapp eller begränsningar kognitivt, mentalt, helt ärligt tex har körkort men inte kan köra pga missbruk osv.

Jag är ganska säker på att mitt alla som kan röra sig på cykelvägen utan att be någon med körkort skjutsa är fler än ditt alla som kan åka bil utan att be någon antingen köra eller få låna bil.

Men jag förstår inte hur du inte kan förstå.

Alla kan inte använda bilvägarna. Bara de som har ett körkort och äger en bil känner frihet med en bil.

Alla andra är fastlåsta i tacksamhet, åbäkighet och välgörenhet.

Om Olle har en cykelbana så han kan köra permobil till affären ger det störe frihet för Olle än om han måste tigga skjuts av sin faster Agda eller vänta i 100 timmar på färdtjänst eller på att någon annan handlar.

Självklart skulle Agda skjutsa Olle, men själva känslan av att han kan ta sig själv är ju oerhört värdefull.

Om Milla kan cykla 2 km till skolan så har hon större frihet än om pappa skjutsar.

Om Birgit 80 år kan cykla sin trehjuling tryggt har hon större frihet även om hon inte vågar köra bil.

Om Petter som förlorat benen kan cykla sin cykel på en fin cykelväg får han större frihet.

Om Bosse kan cykla och hämta barnen kan familjen klara sig på en bil.

osv osv osv.

Ditt "alla" är jättefå, begränsat till folk med körkort som äger bil eller folk som känner folk med körkort som äger bil eller folk som har fått lov till att få vänta i evigheter på färdtjänst.

Medan mitt alla är alla som med hjälp av rullstol, ben, armar permobilmotor, handcykel, trehjuling, osv kan röra sig framåt i 3 km i timman upp till 30 km i timman. Inklusive personer som av olika orsaker tex handikapp eller begränsningar kognitivt, mentalt, helt ärligt tex har körkort men inte kan köra pga missbruk osv.

Jag är ganska säker på att mitt alla som kan röra sig på cykelvägen utan att be någon med körkort skjutsa är fler än ditt alla som kan åka bil utan att be någon antingen köra eller få låna bil.
Och Birgit, Bosse och Olle och Petter kan ingen av dem säkert ta sig förbi stenbumlingarna som politikerna lade i vägen

(för att hindra bilarna att bryta mot lagen, vilket de tydligen självklart gör annars.)

För deras cyklar är för breda, pga permobil, trehjuling, vagn för barn, och för lång cykel pga handcykel.

Bara lilla Milla med sin barncykel tar sig lätt förbi.

Regeringen förväntas presentera ett tillfälligt stöd till månadskort i kollektivtrafiken.
Från 1 juli och året ut.
Känns som ett desperat valfläsk, och sätter opposition i dålig dager om de skulle vinna valet, genom att det då kan argumenteras att de fördubblade priset.

https://www.dn.se/ekonomi/kallor-halverat-pris-pa-manadskort-i-kollektivtrafiken/
Ja herregud, det verkar vara deras grej nu, tillfälliga små bidrag till och med valet så oppositionen ska ”fördyra” allt från bensin till matkostnader och kollektivtrafik. Man önskar ju att väljarna ska se igenom detta men tyvärr verkar ju även väljare ha otroligt svårt att minnas vem som gjort vad och när och förstå att saker kan ta tid för att få genomslag.

Regeringen förväntas presentera ett tillfälligt stöd till månadskort i kollektivtrafiken.
Från 1 juli och året ut.
Känns som ett desperat valfläsk, och sätter opposition i dålig dager om de skulle vinna valet, genom att det då kan argumenteras att de fördubblade priset.

https://www.dn.se/ekonomi/kallor-halverat-pris-pa-manadskort-i-kollektivtrafiken/
Precis min första tanke. Man blev typ arg.

Min andra var, tänk om de istället för att fixa skatten på bensinen hade ökat avdraget för jobbresor, dvs drastiskt minskat delen man drar bort nu 10 000 från kostnaden man har haft under året. Det man inte får för bil om man har kollektivtrafik...

Och gjort det där, från början... för hela året.

Ja herregud, det verkar vara deras grej nu, tillfälliga små bidrag till och med valet så oppositionen ska ”fördyra” allt från bensin till matkostnader och kollektivtrafik. Man önskar ju att väljarna ska se igenom detta men tyvärr verkar ju även väljare ha otroligt svårt att minnas vem som gjort vad och när och förstå att saker kan ta tid för att få genomslag.
Beter sig som om de anser sig ha förlorat detta val (vilket jag tror är långt från säkert, de har nog goda chanser att vinna ändå) och satsar på nästa... saltar och bränner marken.

Man kan bestämma att bygga 10 000 bostäder. Reningsverk och vatten är kommunen ändå inte intresserad av att bygga ut oavsett (tyvärr), i detta fallet.
De är tvungna oavsett om de vill eller inte.

I Knivsta så löses detta nu med vatten från Norrvatten och en ny avloppsledning till Käppala.

Nyköpings kommun har vattenverk och avloppsreningsverk de med.

WOW... Så när de VÄL gör sånt som eftersträvats i tråden så är det "valfjäsk" ?

Borde du inte vara ASNÖJD ? Det är ju det här som efterfrågats ... Att man satsar på kollektivtrafiken ? Nä då är det MED fel ?

Om den rödgröna smörjan kommit med det som förslag hade det vart lika hemskt ? Är inte det här det MP velat hela tiden ? Hur kan det då bli så FEL nu helt plötsligt ?

Ahhh det var fel regeringen som gör det ! Got it !

Exakt, och eftersom den är relativt billig så skulle man ha råd med en hel del bilvägsrenoveringar om man satte cykel överst, sedan tåg och bussar och sedan bilvägar.
Men det fungerar inte beredskapsmässigt.

Samhällsfunktioner måste fram på bilvägarna.
De kan inte cykla.

Brandspruta på lådcykel är inget som fungerar.

WOW... Så när de VÄL gör sånt som eftersträvats i tråden så är det "valfjäsk" ?

Borde du inte vara ASNÖJD ? Det är ju det här som efterfrågats ... Att man satsar på kollektivtrafiken ? Nä då är det MED fel ?

Om den rödgröna smörjan kommit med det som förslag hade det vart lika hemskt ? Är inte det här det MP velat hela tiden ? Hur kan det då bli så FEL nu helt plötsligt ?

Ahhh det var fel regeringen som gör det ! Got it !
Satsningen gäller bara året ut, d v s över valet. En permanent satsning hade givetvis varit något helt annat.

Poängen är att regeringen med lånade pengar gör ett antal satsningar som bara gäller till årsskiftet. Blir det en annan regering efter valet kommer de bli kritiserade för att de höjer kostnaderna när tiden för satsningen gått ut. De har dessutom lånat upp så mycket pengar till sina satsningar att nästa regering får ett väldigt litet handlingsutrymme för sina satsningar.

Här har man minsann råd. Hur mycket pengar som helst till detta.

https://www.suv-alliance.org.uk/blog/surging-suv-use-driving-road-fatalities-rise-new-study-finds

https://www.consumerreports.org/car...have-worse-visibility-iihs-study-a1569733585/

Ökning på 42% :cry: men det blir klart värt? eller.

https://www.thisismoney.co.uk/money...-drivers-children-old-nine-directly-them.html

Visa bifogad fil 185784

Det mest spännande i det hela är att när jag söker på svenska får jag bara upp enstaka små artiklar i Vi bilägare. Det är UK och USA, Frankrike som är oroliga, vi bryr oss inte alls om barn, fotgängare och cyklister här.

Folk är så omedvetna att de tänker att fotgängare och cyklister ändrat beteende så att de inte syns. När det egentligen är bilarna som ändrats så man inte ser ut ur dem.
SUVar i stan är ett otyg.

De är tvungna oavsett om de vill eller inte.

I Knivsta så löses detta nu med vatten från Norrvatten och en ny avloppsledning till Käppala.

Nyköpings kommun har vattenverk och avloppsreningsverk de med.
Vilket inte är speciellt demokratiskt :( speciellt om ingen befolkning flyttar in.

Cyklister i Uppsala är en sort för sig.
Och så de i Stockholms innerstad.
Man ser mycket dumt när man kör buss.
Jag är ju en av dem :) cyklisterna :)

Jag tycker inte det är så hemskt när jag kör bil faktiskt. I Uppsala. Lägre hastighet bara så skulle allt gå fint. De är ändå överallt.

I Stockholm ligger cykelvägarna totalt vansinnigt ologiskt. Typ mitt mellan två filer och man måste korsa cykelvägen för att komma till filen där man svänger höger. Det är verkligen inte cyklisternas fel att någon dåre lagt cykelvägen där. Modigt att cykla i, själv skulle jag nog hellre riskera vägbanan. Solna och Sundbyberg är bättre.

Du glömmer bussar, taxi, ambulans, räddningstjänst, hemtjänst, sjukresor, färdtjänst, varutransporter, renhållningsfordon o.s.v.

Det är det som måste fungera och för det så behövs vägar.
Sådana som bilar och tunga fordon kan åka på.

Du glömmer bussar, taxi, ambulans, räddningstjänst, hemtjänst, sjukresor, färdtjänst, varutransporter, renhållningsfordon o.s.v.

Det är det som måste fungera och för det så behövs vägar.
Sådana som bilar och tunga fordon kan åka på.
Absolut! och det finns ju ofta :) till skillnad från cykelvägar. Självklart måste man bygga vägar när man bygger nytt. (Inte som Uppsala i sina planer för nya staden planera bort vägar och ha parkeringshus långt från husen. Och säga att barnen ska leka på gatorna (för man vill inte bygga parker).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund