Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej så är det ju.

Men många i den här tråden vill att en Svensk Regering skall bestämma om cykelbanor.
D.v.s. bestämma att det skall byggas cykelbanor.

Och det kan ju en Regering göra på olika sätt.
Lagändringar och påbud.
Eller med något villkorat avtal av typen 4-spårsavtalet.
Du menar säkert tex mig :)

Jag menar att trafikverket behöver bygga cykelbanor helt enkelt. Att regeringen ska vara tydliga med att trafikverket behöver bygga de cykelbanor de lovat bygga. Att Trafikverket frångår principen att cykelbanor måste ligga dikt an en annan väg och att Trafikverket inte ständigt stoppar regler som kan göra cykeltrafik tryggare och lättare.

På ett litet sidospår om svensk utrikespolitik så tycker jag att det är positivt att Sverige skänker 16 stycken Jas 39 Gripen C/D till Ukraina. Med alla aspekter invägda hade det varit ännu sämre att inte göra det.
Det är mycket bra. Det är en del pengar. Å andra sidan så behöver vi ändå förnya våra flygplan. Och då är det trots allt bättre att de gamla flygplanen används till att slå ihjäl ryssar i Ukraina än att de ska stå på backen i Sverige och bli föråldrade.

Hur långa avstånd ska anses vara lämpligt att gå respektive cykla?

Det kan även uttryckas som hur lång tid är det rimligt att promenaden respektive cykelresan ska ta?

Hur ska last hanteras på promenaden? Cyklar är fullt möjliga att lasta. oavsett omdessa är lådcyklar eller ej.

I vilka åldrar ska det promeneras respektive cyklas?
5 kilometer är den sträcka som omtalas i forskningen, jag tror det skrivits ganska många gånger i den här tråden.

Färden som förespråkas går till skolan eller jobbet.

5 kilometer tar ca en kvart för en medeltjock damherre i medelåldern och ca 7 minuter för en tonåring med hygglig kondis (vilket tonåringen får efter några turer).

Barn väl kan cykla själva till skolan från det att de är runt 9 och mången hyggligt hurtig 80 åring cyklar gärna.

Har man mycket dålig balans osv är det många som cyklar trehjuling eller åker permobil.

Sedan finns det ju fler andra som också skulle kunna tänka sig cykla rent av tex 7 kilometer eller har elcykel och tycker det är njutbart att cykla 1,5 mil, men det är ju inte sådana sträckor man brukar räkna på.

Ett projekt nämnt i en lokalradiostation tex handlade om att få personer som hade runt 3 kilometer till jobbet att cykla istället för köra bil.

Senast ändrad:
Hamas har stort stöd av palestinier och nyttiga idioter så "stöd för palestina" är både direkt och indirekt stöd för Hamas.
Nej, återigen kan man ha två saker i huvudet samtidigt. Man kan vara emot Hamas och vilja att palestinier får ett eget land samtidigt.
Precis som att man kan vara (väldigt) kritisk mot Israels regering utan att hata judar, eller tycka att kriget mot Iran är folkrättsvidrigt men ändå vara (mycket) kritisk till Irans ledning.

Var det inte du som för bara något år sedan inte tålde att se Annie Lööf? Finns några manliga partiledare du inte tål se?

Eftersom du inte är en vit man så tror jag inte slutresultatet av SD politiken är det som ger dig det du vill ha. Som Serena Joy.

Ja men tänkte du att man inte skulle svara i ett diskussionforum utan bara tänka, ja där är hon som tycker att Holländska och Tyska forskare som bor i Sverige ska slängas ut om de demonstrerar för klimatet och deras barn och bebisar ska slängas ut när de fyller 18 eller föds. Och tycker det är viktigare än att som kvinna ha lika rättigheter som en man.

Åh nej. Jag tyckte väldigt bra om Annie Lööf faktiskt, sen kom "hennes" politik i vägen för henne. Som "äta skon" mm... Men som person hade jag inget emot henne alls. Hon hoppade på ett drev som hon inte klarade av. Har inget emot Ebba Busch heller. Förstår faktiskt inte varför Ebba får så mkt skit.

Cs nya partiledare (alla) är ju mer eller mindre enligt mej inget att hänga i gran. Men det är mer hur de framställs i media kanske ?

OM man saboterar för svenska samhället OAVSETT vilken "ideologi" så ska man kanske tänka "om jag blir straffad för det här får jag stanna i Sverige då? Är svaret "Nej - du får inte stanna i Sverige om du begår brott i Sverige" så kanske man ska överväga om det är värt det som forskare/bagare/byggnadsarbetare att riskera att bli straffad för brott.
Jag vet att många här tycker "vissa brott" är bättre än andra, jag tycker detsamma. Jag anser tex inte hastighetsböter är lika illa som sabotagebrott. Men om man begår upprepade hastighetsöverträdelser blir man av med körkortet. Man får alltså ett medvetet val att "köra för fort - bli av med körkortet" eller hålla hastigheten.
Detsamma gäller "jag vill stänga av E4 för miljöns skull" vilket bara där är en paradox för vad händer när de gör det ? Jo det står x bilar stilla på tomgång i stället - väldigt osmart. Hjälper det ens deras "sak" ? NOPE. Så vill man då sabotera och riskera åka ut ? Eller ska de välja att använda sina kunskaper inom det området och använda dem där ?

Jag är EMOT konstiga "vi ska förstöra för er så ni ser hur ni förstör"... När en annan blir grinig över att det förstörs i "ideologiska" syften så är man fel ute ? Men när SD vill behålla svenska traditioner och därmed flaggar för islam som brer ut sej som en löpeld så är det Fel ? JAG ser likheter i dessa "ideologier" de gäller bara olika saker.

De som kämpar för miljön är miljöaktivister = Såklart jättebra OAVSETT vad de gör (obs ironi från min sida för jag tycker INTE det)
De som kämpar för att se till att Islam inte ska börja få bestämmande rätt i Sverige = Rasister. (nej det är de inte, de vill se till att vi behåller vår Svenska ideoligi)
Med det sagt så hade jag sagt samma om ALLA religioner. Jag anser inte att sagoböcker ska bestämma hur vi lever.

Åh nej. Jag tyckte väldigt bra om Annie Lööf faktiskt, sen kom "hennes" politik i vägen för henne. Som "äta skon" mm... Men som person hade jag inget emot henne alls. Hon hoppade på ett drev som hon inte klarade av. Har inget emot Ebba Busch heller. Förstår faktiskt inte varför Ebba får så mkt skit.

Cs nya partiledare (alla) är ju mer eller mindre enligt mej inget att hänga i gran. Men det är mer hur de framställs i media kanske ?

OM man saboterar för svenska samhället OAVSETT vilken "ideologi" så ska man kanske tänka "om jag blir straffad för det här får jag stanna i Sverige då? Är svaret "Nej - du får inte stanna i Sverige om du begår brott i Sverige" så kanske man ska överväga om det är värt det som forskare/bagare/byggnadsarbetare att riskera att bli straffad för brott.
Jag vet att många här tycker "vissa brott" är bättre än andra, jag tycker detsamma. Jag anser tex inte hastighetsböter är lika illa som sabotagebrott. Men om man begår upprepade hastighetsöverträdelser blir man av med körkortet. Man får alltså ett medvetet val att "köra för fort - bli av med körkortet" eller hålla hastigheten.
Detsamma gäller "jag vill stänga av E4 för miljöns skull" vilket bara där är en paradox för vad händer när de gör det ? Jo det står x bilar stilla på tomgång i stället - väldigt osmart. Hjälper det ens deras "sak" ? NOPE. Så vill man då sabotera och riskera åka ut ? Eller ska de välja att använda sina kunskaper inom det området och använda dem där ?

Jag är EMOT konstiga "vi ska förstöra för er så ni ser hur ni förstör"... När en annan blir grinig över att det förstörs i "ideologiska" syften så är man fel ute ? Men när SD vill behålla svenska traditioner och därmed flaggar för islam som brer ut sej som en löpeld så är det Fel ? JAG ser likheter i dessa "ideologier" de gäller bara olika saker.

De som kämpar för miljön är miljöaktivister = Såklart jättebra OAVSETT vad de gör (obs ironi från min sida för jag tycker INTE det)
De som kämpar för att se till att Islam inte ska börja få bestämmande rätt i Sverige = Rasister. (nej det är de inte, de vill se till att vi behåller vår Svenska ideoligi)
Med det sagt så hade jag sagt samma om ALLA religioner. Jag anser inte att sagoböcker ska bestämma hur vi lever.
Men det är märkligt att det alltid är islam du återkommer till när du pratar om religioner som inte ska breda ut sig eller som på olika sätt är dåliga, sen slänger du in att du är emot alla religioner, men varför är det då bara islam du har som exempel?

Storstadsperspektiv här också.

Med tre mil till närmaste affär eller skola, så är det orealistiskt att ett mångtal ska cykla och handla, eller att barn ska cykla till skolan.

Det behövs olika lösningar på olika platser.

Med långa avstånd så behövs kollektivtrafik och skolskjutsar till alla barn, även till dem som går i gymnasiet, mer än cykelbanor.

I en renodlad stadsmiljö med mycket trafik och möjlighet att använda cykel för kortare transporter av människor, så behövs säkra cykelmiljöer.
Ja självklart. Väldigt många i Sverige, en majoritet bor i tätorter. Om dessa cyklar i större omfattning blir det mer bensin, pengar osv över till alla andra.

Ingen som talar för cykling har sagt att man ska dra in kollektivtrafik på landet.

Däremot skulle jag gärna tala för att ha säkra sätt att ta sig till busshållsplatser på landet. De man ser verkar ofta kräva att barn ska gå längs med landsvägen eller på åkern för att ta sig dit. Det framstår som farligt. Om det hade funnits en väg att gå eller cykla på fram till busshållsplatsen skulle det nog vara betydligt tryggare.

Det kommer ju med om man försvårar för bilar att komma fram eller prioriterar cykelbanor först.
Bilfritt centrum t.ex.
Men nu har ju ingen här i tråden krävt ett bilfritt centrum?

Jag har till och med talat mot bilfritt centrum, utan snarare tyckt att man kan ha ett cykelvänligt centrum. Där man inte ens bygger cykelvägar utan bara sänker hastigheten och är tydlig inför bilförarna att -alla får faktiskt vara här på vägen.

Tänker att det här skulle kunna vara en fantastisk sak för Centern, Liberalerna eller Moderaterna att föra fram innan en massa MP o V stänger hela stadskärnor och allt blir makalöst åbäkigt. hmm?

Så läser inte jag statistiken. Jag ser att statsskulden ökade under regeringen Bildt och att man lämnade Rosenbad med en skenande statsskuld. Därefter städade socialdemokraterna i finanserna. Alliansen lyckades hålla någorlunda i spenderbyxorna men lämnade återigen över en ökande statsskuld till socialdemokraterna 2014. Och nu är vi där igen. Efter fyra år av borgerligt styre så lämnar man över en ekonomi där man förbrukat inte bara den här periodens reformutrymme utan även nästa.
Ja det är lite av en bitter upptäckt, att de M har en tendens att slösa stadsskuld och S att lägga till i ladorna, rent statistiskt sett, tyvärr. Det blir så konstigt när partierna säger att det är precis tvärtom.

Just nu är ju slöseriet oerhört på bensinskatterna och matmomsen. Rena skräcksynen.

Trump innehar ju nu faktiskt ett rekord bland republikaner btw. Trots att republikanerna har varit riktigt riktigt duktiga på att drypa ut pengar ur alla fönster sedan många år tillbaka. Medan Demokraterna brukar hämta in.

Det är total propagandistisk bullshit att alla kan promenera eller cykla (till jobbet/affären) hela livet.

Det är inskränkt och kränkande synsätt mot alla som just inte kan gå eller cykla p.g.a. avstånd eller fysiska tillkortakommanden, och är ett synsätt som trycker till folk.

Det påstås ju så ofta att "alla kan cykla", eller gå, men på landsbygden tenderar det att vara relativt större avstånd, och oerhört mycket färre bilar, d.v.s. trängsel för bilar är helt och hållet icke-existerande.

Väldigt få verkar i praktiken välja att cykla, och ju längre det är desto färre. Detta även när anlagda cykelbanor finns tillgängliga mellan bebyggelseförtätningar. Med merän 3-4 km avstånd är det en pytteliten minoritet som väljer cykel, och ännu färre som går, medan man inom tätorten/centralorten mer gärna tar cykel eller går för samma avstånd.

Om alla avstånd från där man bor överstiger 1 mil, så blir cykling mer tidskrävande, och kräver ofta möjlighet att duscha.
Få verkar vilja cykla mer än max 5-8 km.

Jag vill nog påstå att de allra flesta mellan 14-40 har de fysiska förutsättningarna som krävs för att cykla till skola eller jobb om avståndet är relativt kort, alltså några få km.
Yngre barn behöver en tillräckligt kort och säker skolväg för att kunna cykla självständigt, eller gå för den delen.

För många barn är det viktigare att kommunen har generösa regler runt skolskjuts, än att det byggs cykelvägar på landsbygden.

Någonstans i medelåldern så börjar olika krämpor göra sig påminda, i synnerhet för dem som har eller har haft fysiskt mer krävande yrken.

Man har ont någonstans i kroppen, dettenderar att bli fler och fler dagar per år, och vare sig cykelpendling eller långpromenad till jobbet gör det bättre.
Rehabiliteringsövningar är en annan sak - man gör inte sådana medan man har en tid att passa t.ex.

Cykelpropaganda ser jag på ungefär samma sätt, som jag ser på rasism, nämligen som en oförmåga att sätta sig in andras situation.
Men du har bara fel.

För cykelpropaganda har ett storstads och tätorstperspektiv

och cykelpropaganda talar om upp till 5 kilometer. Vilket typ halva Stockholms befolkning skulle ha till jobbet om det fanns möjlighet att trygg cykla snabbaste vägen.

Och det är inte diskriminerande, det är fantasiskt, det handlar om 87% av Sveriges befolkning trots allt.

Tänk så mycket el och bensin och pengar för potthålslagning och vägbelysning det kan bli över till landsortens bilkörande. Och tänk så mycket plats det kan bli i kollektivtrafiken och på vägarna inne i Stockholm för alla som inte kan cykla.

Hur många gånger har jag skrivit detta svar till dig? Jättemånga.

(btw, de som cyklar hela livet har färre krämpor i medelåldern och kan därför cykla högre upp i åldern.)

Små barn får skolskjuts om sträckan mellan hemmet och skolan är längre än 2 km.
Större barn får skolskjuts om sträckan är 4 km eller längre.

Det bör du ta hänsyn till i din argumentation.
Men vem tar inte hänsyn till det?

Det var lika fantastiskt att vi hade skolskjuts när barnet var litet som det är fantastiskt att barnet nu lätt kan cykla 2,4 km till skolan.

Hur menar du att jag ska ta extrajättehänsyn till det i min argumentation för att nioåringar ska få ha en säker och trygg cykelväg utan hemska skjutsande föräldrar som kör över dem? Hur ska jag ta jätteextrahänsyn till det i min argumentation att 6 åringar ska kunna gå tryggt till och från sin skolskjuts utan att hemska stressade skjutsande föräldrar kör över dem?

Varför är små barn som åker skolskjuts och cyklar till sin skola så oändligt mycket sämre, värdelösare och överkörningsvärda än ädlare och mer förfinade barn som blir skjutsade i bil?

Så att alla vägar måste vara helt perfekta för skjutsande stressade föräldrar innan de cyklande nioåringarna kan få en endaste centimeter trygg skolväg?

Föräldrarna ska liksom glida fram på rosa moln, med folk som sopar framför bilen när de kör sina tre kilometer till jobbet efter att de kört en kilometer till förskolan?

Senast ändrad:
Sjalen har gått under benämning palestinasjal, den har tyvärr blivit kidnappad och står nu för hot om våld och våld om av de demonstranter som bär den.
Nej, det har den inte. Jag bär palestinasjal ibland, jag märker ingenting av det du påstår här. Min 89 år gamla pappa bär palestinasjal ibland, han med, han har inte sagt ett ord om negativa attityder, absolut inget som ens snuddar vid terror eller våldtäkt.

Det är mycket bra. Det är en del pengar. Å andra sidan så behöver vi ändå förnya våra flygplan. Och då är det trots allt bättre att de gamla flygplanen används till att slå ihjäl ryssar i Ukraina än att de ska stå på backen i Sverige och bli föråldrade.
Jag blir nästan förvånad över mig själv när jag håller med, och du formulerar det krasst. Jag vill verkligen, verkligen inte att någon ska slås ihjäl. De ryska soldaterna är också någons son, etc. Men ja, jag tycker naturligtvis att vi ska stödja Ukraina militärt. Men fasen så gärna jag skulle vilja tro att det fanns ett annat sätt.

Små barn får skolskjuts om sträckan mellan hemmet och skolan är längre än 2 km.
Större barn får skolskjuts om sträckan är 4 km eller längre.

Det bör du ta hänsyn till i din argumentation.
Det gäller trots allt att till varje pris undvika att något enda barn mellan 9-17 ska kunna klara att själv ta sig till sin träning eller aktivitet. Det gäller att till varje pris se till att föräldrarna måste gå från jobbet för att skjutsa. Hur i allsin dar skulle det se ut om en trettonåring kunde ta sig till fotbollsträningen själv :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund