Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag sett föreläsningen.
Det var väldigt surrigt.

Dessutom är det vinklat.
Om man intervjuar bara ena sidan och drar slutsatser av det, så får man inte sanningen.

Det behövs både en kontrollgrupp och andra sidans synvinkel.
Människor som inte förstår vad de gör för fel kommer ju inte att förmedla det i en intervju.
Ok. Jag har inte sett föreläsningen så jag kan kommentera den.

Boken gav som sagt intressanta perspektiv även om jag så klart aldrig menat att den skulle hålla vetenskaplig nivå. Det var en bok med personliga porträtt av kvinnor i maktposition, ingenting annat. Vill man ha vetenskapliga studier på kvinnor i maktpositioner så finns det så klart väldigt mycket lämpligare sådana. Men jag har inte läst någon vetenskaplig studie som undersöker Kinberg Batras upplevelse av att vara statsminister, så det kan jag inte rekommendera någon.

Vilka är dessa "man" ? Du lever som sagt i en HELT annan verklighet än mej.. Men du kanske lever med religiösa runt dej ? Religion är väl de som håller hårdast i könsrollerna. De är definitivt inte feminister.

Tänker att du får skilja på personliga upplevelser - anekdoter
Och forskning.

Forskning är ju inte vad en person upplevt eller säger sig anse sig ha upplevt utan vad man vet att många, om än inte alla, faktiskt har upplevt. Dvs statistik, även om en majoritet upplevt en sak kan en annan person upplevt någonting annat. Det är fortfarande en struktur i samhället.

Känns kanske lite fånigt att förklara vad forskning är men här är en länk som kan förklara för dig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forskning

Dvs att man på många förskolor har haft forskningsprojekt och filmat personalen (med deras medgivande) och noterat de stora skillnaderna. Även hos personer som tänker att de behandlar pojkar och flickor lika.

Dvs det är konstaterat att förskolepersonal i allmänhet ger flickor frågor som de svarar tillbaka på och övar språk till exempel, medan de ger pojkar korta enkla order så de inte får öva på språk. Det finns också exempel på att de kan provocera fram utbrott hos pojkar och belöna dem sedan. Tex ignorera en artig pojke och hjälpa bråkiga pojkar och talföra flickor framför honom tills han kreverar i panik och skriker varpå de omedelbart hjälper honom och skäller på honom, -dvs slutar förbigå och ger uppmärksamhet, så som man kan träna hästar till oönskade beteenden.

Jag började se på Reinfeldt med lite rosa glasögon efter ha läst de senaste sidorna för jag höll ju med om att hans regering var åtminstone kompetent.

Men din påminnelse om att det var han och hans regering som började med blockpolitiken fick det att genast sjunka som en sten i världens djupaste hav :yuck::rage:

Hatar det! :rage::rage:🤬
Samtidigt är det ju journalisterna som nu kräver det av politikerna. De kunde kämpat emot istället för kräva den?

Jag tänker

Min tanke var, det är skillnad på att vilja ha makt för sin egen skull, och att vilja förändra världen.

I alla organisationer verkar det ofta bli att syftet för vilket organisationen skapades, över tid blir mindre relevant, och det är organisationen i sig som blir det viktiga. Och då är det lätt att man tar in en ledare som vill ha makt för sin egen skull, snarare än för att främja organisationens syfte.

Vi människor är ju flockdjur, och (antar jag) funtade på ett sätt att vi gärna blir hierarkiska.

Finns mycket mer att reflektera över, men får räcka för stunden, måste göra saker
Håller med. Har faktiskt som tonåring en gång varit med i lokala styrelsen i en ungdomsförening som jag reflekterade över inte borde existerat mot slutet.

Skandalerna fortsätter. Personer som har volontärat på statsministerfruns verksamhet har belönats med högre tjänster. Och när Aftonbladet ställer frågor om det vill man inte svara. Vilken överraskning!

Det här visar ju att korruptionen är genomtänkt och i flera led.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...k-toppjobb?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Undrar hur många inom Moderaterna som ser statsministerparet som en belastning. De är ju inte som L med ett begränsat antal med namnkunniga politiker, utan de har flera personer som förmodligen skulle göra ett bättre jobb.

Undrar hur många inom Moderaterna som ser statsministerparet som en belastning. De är ju inte som L med ett begränsat antal med namnkunniga politiker, utan de har flera personer som förmodligen skulle göra ett bättre jobb.
Jag har också funderat över det. Mikael Odenberg ställde ju sig till förfogande när Kinberg Batras efterträdare skulle utses, men då föredrog man Kristersson.
Så istället för en rakryggad person som vågar ha egna åsikter valde man en som är känd för sitt fuskande och bluffande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArEayE/gav-kristersson-lagenhet-nu-styr-prasten-stiftelsen

Samma person som gav Kristersson en hyreslägenhet styr nu stiftelsen. Som har mycket nära relationer till en specifik religion. Undrar vad som hänt om en annan statsminister varit gift med en muslim som varit öppet inblandad i arbete med moskeér. Statsminister ambätet är meningen ska vara helt neutral religiöst.

Mer öppen korruption. Har vi någonsin haft en statsminister som är så öppet korrupt?

Edit: Låst artikel, men saxat citat

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8r7RG/abortkritiker-leder-retreat-hos-birgitta-ed

Visa bifogad fil 186323
Hjälp!

Man blir orolig och mörkrädd!

Det här är helt otroligt i sk icke-korrumperade Sverige.

Om det är något som undrar vad länken är. Birgitta Ed har på sin egendom som hon äger, har en stiftelse som består enbart av volontärer. Hyran är okänd. Deltagarna får dessutom träffas i Sagerska palatset. I styrelsen sitter Margareta Bildt, Eds syster i styrelsen. Deltagarna är bl.a gymnasieelever. Lockbetet är att de ska bygga nätverk. Oklart vilka. Styrelsen är också voluntärer. Däremot har man kommit överens om att Birgitta Ed ska kunna fakturera 22,000 i månaden.

Kostnaden för renovering beräknas till 3.5 miljoner och ska också bekostas av donationer. Man har även undersökt om stiftelsen kan söka medel från allmänna arvsfonden och frågat ordföranden som utsetts av regeringen.

Som vanligt vägrar Kristersson eller någon annan ansvarig från att svara på några frågor. Ingen verkar ha ens frågat Ed om hennes uppträdande. Då kommer säkert Kristersson gå ut och skrika om att hon inte är en offentlig person.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEvo8R/volontarer-rustar-statsministerparets-fastighet

Korruptionen är så öppen och fräck att vi kommer förvandlas till ett snöigt fattigt tredje världen land.
Det är liksom miniTrumpiskt. Helt galet.

Jag började se på Reinfeldt med lite rosa glasögon efter ha läst de senaste sidorna för jag höll ju med om att hans regering var åtminstone kompetent.

Men din påminnelse om att det var han och hans regering som började med blockpolitiken fick det att genast sjunka som en sten i världens djupaste hav :yuck::rage:

Hatar det! :rage::rage:🤬
Annars så var det Maud Olofsson som initierade Alliansen och Moderaterna som spräckte den.
Och nu Centern som bytte sida.

Så där oerhört stark blockpolitik tycker jag faktiskt inte att det är.

https://www.expressen.se/nyheter/olofsson-m-huvudansvariga-for-att-alliansen-sprack/

Jag tycker nog de varit tydliga med att inget som har med liberalism är viktigt längre. Det är som att SD plötsligt skulle tycka att det är rätt okej med fri invandring, kämpa hårt för allas rätt till sin egen sexualitet och höja biståndet till länder utanför Europa.
Fick en Omnipush att nytt liberalt parti startas, Liberalt Initiativ - Folkpartisterna. Jag är försiktigt nyfiken.

Jag har också funderat över det. Mikael Odenberg ställde ju sig till förfogande när Kinberg Batras efterträdare skulle utses, men då föredrog man Kristersson.
Så istället för en rakryggad person som vågar ha egna åsikter valde man en som är känd för sitt fuskande och bluffande.
Om jag minns rätt, så var det att man inte ville ha en pensionär.
Mikael Odenberg är 72 år.

Jag tycker att tiden är mogen för att åtminstone s, mp och helst även c skakar av sig den där gamla kommunistskräcken. Jag tror inte att dagens v kan antas rapportera till Kreml, oavsett hur det var med gårdagens.

I övrigt instämmer jag i allt du skriver. Att skryta över det stabila Tidö när man ligger tio procent, eller vad det är, under i mätningarna och L är på väg ur riksdagen. Det framstår ju som ett slags förnekelse.
Det är väl SD som rapporterar till Kreml numera.

(Men jag är ändå tveksam till V i regering, för deras skull bla)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArEayE/gav-kristersson-lagenhet-nu-styr-prasten-stiftelsen

Samma person som gav Kristersson en hyreslägenhet styr nu stiftelsen. Som har mycket nära relationer till en specifik religion. Undrar vad som hänt om en annan statsminister varit gift med en muslim som varit öppet inblandad i arbete med moskeér. Statsminister ambätet är meningen ska vara helt neutral religiöst.

Mer öppen korruption. Har vi någonsin haft en statsminister som är så öppet korrupt?

Edit: Låst artikel, men saxat citat

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8r7RG/abortkritiker-leder-retreat-hos-birgitta-ed

Visa bifogad fil 186323
Daniel Viklund är läskig, är uppväxt nära hans frikyrka och de ser ju bra ut på ytan men är inte så öppna och kärleksfulla internt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39