Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker mig alltså minnas att jag hörde vuxna prata om blockpolitik redan 1970-talet. Och jag minns folk som verkligen ogillade blockpolitik från rätt tidigt 1980-tal.

Man jag förstår inte helt vad som är så dåligt med det? Jag har själv aldrig ens övervägt att rösta borgerligt, dvs byta block. Och än mindre skulle jag rösta på ett parti som samarbetar med sd.

Vad är det som är så förskräckligt med det?
Förskräckligt och förskräckligt...
Det skapar en inlåsning som binder ihop partier som inte delar varandras åsikter.

Som att L och SD ska samarbeta, vilket ganska nyss ansågs otroligt. Men de är i samma block. Vilket lett till delning av L, vilket tidigare bara skett i de vänsterradikala delarna.

Gal-tan är bättre beskrivning än block

Jag tycker mig alltså minnas att jag hörde vuxna prata om blockpolitik redan 1970-talet. Och jag minns folk som verkligen ogillade blockpolitik från rätt tidigt 1980-tal.

Man jag förstår inte helt vad som är så dåligt med det? Jag har själv aldrig ens övervägt att rösta borgerligt, dvs byta block. Och än mindre skulle jag rösta på ett parti som samarbetar med sd.

Jag tänker att en risk kan vara att blocken stelnar till den grad att vi får ett tvåpartisystem, som i USA och i viss mån Storbritannien. Jag är inte säker på att det vore en positiv utveckling. Jag vill nog att det även i fortsättningen ska finnas pragmatiska mittenpartier, som C och före detta FP varit åtminstone periodvis. Dagens Liberalerna är ju inte liberala alls, utan höger. Det är trist.

Med det sagt är det ju inte aktuellt för mig heller att byta block, jag tycker Tidögänget är taffliga opportunister hela bunten. Och bara för att brasklappar säkert behövs, så älskar jag inte S-blocket heller, men de är verkligen det minst dåliga valet.

Jag ogillar blockpolitik eftersom det blir svårare att få till en mittenregering då. Jag tycker det alternativet åtminstone borde kunna få finnas på kartan i diskussionerna både före och efter valet

Instämmer. Mina föräldrar pratade om ”kamrat 4 procent” vilket skulle vara de sossar som stödröstade på vpk för att de skulle vara kvar i riksdagen och rösta med s. Detta var i slutet av 70-talet. Så blockpolitik är inget nytt.

Instämmer. Mina föräldrar pratade om ”kamrat 4 procent” vilket skulle vara de sossar som stödröstade på vpk för att de skulle vara kvar i riksdagen och rösta med s. Detta var i slutet av 70-talet. Så blockpolitik är inget nytt.
Precis, Kamrat 4% minns jag också! Mina sosseföräldrar avslöjade aldrig helt tydligt om de ingick i den Kamraten på riksdagsnivå eller inte. Men min pappa brukade säga att Lars Werner var en utmärkt sosse. :D

Jag ogillar blockpolitik eftersom det blir svårare att få till en mittenregering då. Jag tycker det alternativet åtminstone borde kunna få finnas på kartan i diskussionerna både före och efter valet
Just nu är väl det svåra med en mittenregering att det liksom inte finns någon mitt? Eller ja, C, kanske, men det blir ju en lite väl liten minoritetsregering som det ser ut nu.

Oj. Det kräver nog en avhandling.
Du talat om forntid. Jag befinner mig i nutid.

Politiska vågor sveper över världen. 68 och fri kärlek.gröna vågen - det var en tid. Yuppie-eran en annan.
Nu råder nationalistska vindar. Man kan inte jämföra
Att SD vuxit är bara ett symptom. Flera partier har rört sig åt det hållet. Att personer som lockas av populism följer vinden är inte märkligt.
Idag upplever jag centerpartiet som det mest populistiska partiet i Sverige. Oavsett vad frågan gäller så är anhängare tydligen ålagda att poppa upp och skriva insändare eller vara i tv, sociala medier för att märkas , alla från etablerade riksdagspersoner till lokala. Det ska bli intressant att se om det fungerar i valet, vad vet jag, det kanske är tillräckligt många. Att andra partier driver en politik vilket de går på val med är väl politik , inte populism. Varför fortsatte Centern inte balansera på den smala mitten? Jättekonstigt enligt mig.

Jag delar din uppfattning helt. Jag tycker inte att det är märkligt att partier som har värderingar som ligger nära varandra samarbetar. För det är ju exakt det man menar med block.

Utöver det så är det inget som hindrar att man röstar på förslag som den andra sidan lägger fram. Det är ju dessutom ganska vanligt. Många av de lagförslag som läggs fram i riksdagen är man hyfsat överens om är bra.
Precis. Jag ser verkligen inget värde i de rödgröna partierna skulle samarbeta med de, för närvarande, blåbruna. Vad gott kan komma ut av det?

Idag upplever jag centerpartiet som det mest populistiska partiet i Sverige. Oavsett vad frågan gäller så är anhängare tydligen ålagda att poppa upp och skriva insändare eller vara i tv, sociala medier för att märkas , alla från etablerade riksdagspersoner till lokala. Det ska bli intressant att se om det fungerar i valet, vad vet jag, det kanske är tillräckligt många.
Och jag upplever centerpartiet som det minst populistiska just nu, även om hela den politiska debatten är alldeles för populistisk för min smak. Man står fast vid sin hållning i det liberala mitten och låter inte väljarströmmar påverka positionen. Det mest populistiska är utan tvekan Liberalerna som för en desperat kamp med knäppa utspel som har noll med liberalism att göra men som ska väcka uppmärksamhet. Med Socialdemokraterna på kanske andra plats, som bara gör allt för att locka väljare från högern oavsett vad det innebär för konstig högerpolitik de ställer upp på.

Idag upplever jag centerpartiet som det mest populistiska partiet i Sverige. Oavsett vad frågan gäller så är anhängare tydligen ålagda att poppa upp och skriva insändare eller vara i tv, sociala medier för att märkas , alla från etablerade riksdagspersoner till lokala. Det ska bli intressant att se om det fungerar i valet, vad vet jag, det kanske är tillräckligt många. Att andra partier driver en politik vilket de går på val med är väl politik , inte populism. Varför fortsatte Centern inte balansera på den smala mitten? Jättekonstigt enligt mig.
Men jösses! Alltså, jag skulle aldrig rösta c, men herregud. C är en del av en djupt förankrad folkrörelse. Det du beskriver är ju inte heller populism, det är snarare aktivt demokratiskt deltagande.

Nope SD är INTE Ryssvänliga.

Källa https://www.sd.se/vad-vi-vill/svensk-forsvarsmakt/

"Finlands sak är vår. Rysslands aggressioner har visat på hur viktigt det är att vi har djupa kontakter och förbund med vårt broderfolk. Finland har en lång gräns mot Ryssland och det kommer även påverka oss. Hotet ser likadant ut mot Sverige och Finland och kommer från öst. Sverige ska därför gå hand i hand med Finland i säkerhetspolitiken."

Men du kanske har en annan källa som säger att de är ryssvänliga ?
Ja det finns väl flera. Jättekonstigt att du inte sett det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...st-skrev-att-ryssland-skulle-invadera-sverige

TV4:s Kalla fakta avslöjade hur SD:s kommunikationsavdelning använt sig av anonyma konton i sociala medier och har enligt Expressen spridit Rysslandspropaganda i sociala medier.

https://tidningensyre.se/2023/28-ja...-till-ryssland-uppmarksammas-internationellt/

Nu rapporterar tidningen the Guardian om avslöjandet. I en artikel på fredagen uppmärksammar tidningen Chang Fricks tidigare kopplingar till den ryska statliga propagandakanalen RT och att han i en intervju med New York Times 2019 har skämtat om att ”Putin är hans riktiga chef”.
Förra lördagen ställde sig den dansk-svenske högerextremisten Rasmus Paludan utanför den turkiska ambassaden i Stockholm och eldade upp en koran, vilket har lett till stora protester internationellt.

Demonstrationstillståndet för koranbränningen betalades av Chang Frick från Nyheter idag och SD:s sajt Riks, vilket Syre avslöjade förra veckan.
https://www.svd.se/a/vgAGBl/hyllade-putin-tas-ur-tjanst-av-sd
Medarbetaren är född i Ryssland, men boende i Sverige sedan barndomen. Han har sin tjänst på SD:s kommunikationsavdelning, som pekades ut i tv-programmet ”Kalla fakta” för omfattande verksamhet med anonyma trollkonton.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...de-av-desinformation-och-ryssvanliga_hc11237/

Sverigedemokraterna har varit föremål för särskild granskning i detta avseende. Trots att partiets officiella linje nu är att stödja Sveriges bistånd och insatser i Ukraina finns det en lång historia av uttalanden och kopplingar som väcker oro för partiets förhållningssätt till Ryssland och dess politiska intressen.

En tidigare partisekreterare och vice talman inom Sverigedemokraterna har haft möten med ryska politiker och diplomater, inklusive representanter från Vladimir Putins parti, Enade Ryssland. Dessa möten väckte misstankar om partiets inställning till Ryssland.

https://www.dagensarena.se/opinion/synen-pa-ryssland-en-akilleshal-sd/
För bara några år sedan uttalade sig många SD-företrädare positivt om det auktoritära ryska styret. Numera försöker partiet tvätta bort den hållningen, men hur ofta har Jimmie Åkesson låtit sig intervjuas av Russia Today?

Jimmie Åkesson
tvekade häromveckan inför att välja mellan Putin och Biden i SVT:s program 30 minuter. Genom sitt vacklande lade Åkesson krokben för partiets strategi att fjärma sig från den Putinvänliga strömning som länge var synlig inom partiet.

https://timbro.se/smedjan/ryssland-lar-inte-sanka-sd/
Sverigedemokraterna är på många sätt representativa för andra högerpopulister i Europa: här finns hyfsat tunga företrädare som uttryckt sympati för Putins politik, ännu tyngre företrädare som glatt medverkat i ryska propagandakanaler och ett genomgående mönster av en sällsam vårdslöshet i kommentarer och värderingar av den ryska politiken. Att twitterkonton rensats och policydokument omformulerats i rask takt visar inte minst att partierna själva ser behov av en inofficiell omprövning av sin hållning till Ryssland.

https://www.svd.se/a/ExaQGP/sd-utreder-pilthammar-efter-uttalanden
Emilie Pilthammar är SD:s nya toppnamn i Sölvesborg. I helgen klubbades hon som förstanamn på partiets valsedel inför höstens val.

Nu framkommer att hon på sin blogg har beskrivit Rysslands Vladimir Putin och Ukrainas Volodymyr Zelenskyj som att välja mellan ”pest eller kolera”. I ett annat inlägg i mars förra året skrev hon att det ”är två korrupta länder som tävlar om att vara sämst”.

Men det gör det väl? Det är fritt fram för alla partier att samarbeta i vilka former man vill.
Den här diskussionen får mig att fundera på om mitt motstånd mot blockpolitiken egentligen handlar om att jag är missnöjd över att det inte presenteras något mittenalternativ, vilket ju i grunden är en annan fråga.

Men jag förstår inte varför mittenpartierna vill låsa in sig i färdiga regeringsalternativ som ger dem mycket mindre handlingsutrymme, och jag förstår inte varför väljarna/media vill ha sådana besked innan en valrörelse ens startat? En av poängerna med att rösta på de mindre mittenpartierna tycker jag är just att de utgör en balanserande vikt in mot mitten oavsett vilken regering de skulle hamna i.

Just nu är väl det svåra med en mittenregering att det liksom inte finns någon mitt? Eller ja, C, kanske, men det blir ju en lite väl liten minoritetsregering som det ser ut nu.
Sant, det är mest C som är verklig mitt. Men jag skulle tycka ett en regering med S, M och C skulle bli rätt mycket av mittenregering.

Så förskolepedagoger som har 3,5 ÅR i högskoleutbildning och dessutom OFTA är feminister (jag är nog ändå 90% säker på att alla förskolepedagoger anser sej vara feminister) vet inte vad de håller på med ? JA det är skrämmande... Men hur ska du få dem att bli mer feminister än de redan är. Vi har ju redan konstaterat att de TROTS utförliga handfasta instruktioner som "ring Bellas pappa, inte mamma" inte kan det heller... Så är det utbildningen till förkolepedagog som är fel ? Eftersom de tydligen inte gör många rätt på förskolorna. Det är inte forskningen som behövs det är uppenbarligen en bättre utbildning till förskolepedagog.
Ja det är strukturer i samhället, alla gör sådana misstag, även du eller jag.

Men jag var inte medveten om att förskolepedagoger med 3,5 års utbildning var 1. vanligaste typen av förskolepersonal eller 2. är feminister. (vår kommun hade väl typ några % av de mest högutbildade och mest barnskötare)

Men jag håller med om att det är hemskt att de lyckas så illa trots eller på grund av sin utbildning. Tydligen väldigt starka strukturer helt enkelt.

När förskolepedagoger är så som de är, gissa hur föräldrarna är...

De jag hört säger fortfarande till sina söner saker som -om du ska gråta kan du lika gärna ha rosetter och volangklänning.

Men jösses! Alltså, jag skulle aldrig rösta c, men herregud. C är en del av en djupt förankrad folkrörelse. Det du beskriver är ju inte heller populism, det är snarare aktivt demokratiskt deltagande.
Möjligen beskrev jag dåligt vad jag läst och sett, beklagar.

Den här diskussionen får mig att fundera på om mitt motstånd mot blockpolitiken egentligen handlar om att jag är missnöjd över att det inte presenteras något mittenalternativ, vilket ju i grunden är en annan fråga.

Men jag förstår inte varför mittenpartierna vill låsa in sig i färdiga regeringsalternativ som ger dem mycket mindre handlingsutrymme, och jag förstår inte varför väljarna/media vill ha sådana besked innan en valrörelse ens startat? En av poängerna med att rösta på de mindre mittenpartierna tycker jag är just att de utgör en balanserande vikt in mot mitten oavsett vilken regering de skulle hamna i.
Teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig att det hela blev tre block, även om väl inget tyder på det just nu. Tex ett rödgrönt block, ett liberalt mittenblock och så då det här blåbruna blocket som vi verkar få dras med ett tag. Sen fick de förhandla bäst de kan när vi har ett valresultat. Men som det är ju har vi ju inte riktigt några uttalade liberaler (utom kanske c).

Jag är inte särskilt negativ till blocken, det finns viktiga ideologiska skiljelinjer i politiken och som jag ser det så är politik till sin natur konfliktuell (det visar ju de tidögänget med all önskvärd tydlighet). Men jag gillar inte allt det här spelet före valet. Jag tycker att man bör invänta valresultatet innan man diskuterar vem som kan regera med vem. Även om de diskussionerna främst kommer att röra sig inom blocken.

Kräver journalister blockpolitik av politikerna? :confused: Uppenbarligen hänger jag inte tillräckligt med i den svenska politiken 😅

Om det är så, så skulle jag vilja säga åt politikerna att rycka upp sig, det är de som bestämmer, inte journalisterna :cautious:

För övrigt så tror jag benhårt på att de blåa vill ha kvar blockpolitiken, annars skulle de inte vinna mot S.
Ja de frågar hela tiden partiledare vilket block de ska tillhöra och säger att de måste klargöra för väljarna. Om någon partiledare velar mellan M o S så kräver de hårdare och tjatar.

Men jag förstår inte varför mittenpartierna vill låsa in sig i färdiga regeringsalternativ som ger dem mycket mindre handlingsutrymme,
Magdalena Andersson, Morgan Johansson och Anders Ygeman.
Det var de som fick Liberalerna att byta sida.

Om S städade bort dessa, så skulle det se helt annorlunda ut på den politiska scenen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39