Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här finns litet öppen läsning om Olof Palme och flickor.

Det är förebilden till mannen som i filmen Callgirl jobbar på flickhemmet.
Han var där när det hände.

Han är också någon som jag kände väl under samma tid.

https://www.facebook.com/share/18xQP2jkDy/

Så Socialdemokraterna har sin egen mörka historia.
Är det där en bra ledare?
Jag tror nog att det är svårt att bedöma en persons ledaregenskaper utifrån en spelfilm. Även om filmen bygger på verkliga händelser.

Och apropå ledaregenskaper. Jag ser mängder med videoklipp där statsministern är öppet otrevlig och arrogant mot både journalister och riksdagsledamöter. När han får obekväma frågor är han inte det minsta charmig.

Jag får väl skylla på min icke existerande utbildning men ... Jag fattar inte ett ord av det du skriver .. "Kvinnor tm" ? Ai kvinnor ? Serena Joy ?

kvinnor tm (här TM som i trademark (som i typ Disney tm (trade mark, skyddat varumärke). Dvs jag menar kvinna som inkluderande alla fördomar som en konservativ man kan ha om kvinnlighet.)

Serena Joy en karaktär i boken the Handmaids Tale. (senare även gjord som TV serie) En dystopisk framtidsvärld där de konservativa kristna tagit över i USA efter att födslotalen gått ned. En värld där alla kvinnor är tjänare till män, vissa som fruar och andra som barnaföderskor osv. Serena Joy var en konservativ politiker och talare, en professionell kvinna och ledare som kämpade hårt för att de konservativa skulle vinna. Men som sedan självklart när hon lyckats få till maktskiftet blivit en tjänarinna -Fru tjänarinna, till sin man och får inte längre läsa böcker, skriva eller ha en röst utanför hemmet. Dvs hon trodde nog att bara de kvinnor hon föraktade skulle möta det ödet, att hon själv som inte kände sig som en föraktad kvinna utan var en annan sorts kvinna, skulle undantas. Men självklart är hon lika mycket kvinna som alla andra kvinnor inför en man, en man ser ingen skillnad.

AI bottar finns på internet, inte alla är uppenbart AI bottar utan vissa är sådana att personer kan tro att de är människor. Det kan till exempel vara en influenser som människor tror finns på riktigt, men som egentligen är påhittad. Det finns ett par sådana väldigt stora konstgjorda influensers som är söta unga kvinnor med lite alternativ klädstil som är starkt antifeministiska. Jag bifogade en länk till den.

För att påstå att du säger dej veta vad SD står för så - vet du ingenting... Det du skriver är det DU anser SD står för. Vilket enkelt sagt är just det - dina fördomar mot dem. Inte vad SD står för enligt SD eller de som är SD. Men du kanske inte känner så många SD (eller tror dej inte känna många SDröstare.) Därför går du på vad du tror SD kvinnor är för några.
Ja som du såg ovan har jag bara en bekant som definitivt röstar på SD och han är en misogyn kvinnoprästmotståndare som har gift sig via brevkontakt med ett land med mer traditionella könsroller för att få en mer traditionell kvinna som styr upp åt honom. (hon är naturligtvis fantastisk, kraftfull och driftig det lilla jag sett av henne, han not so much).

Så i övrigt har jag väl bara lite på deras hemsida, hört lite vad de sagt i radio och TV (visst har du väl också sett reportaget om trollfabrikerna till exempel) och läst vad politiker i partiet skrivit relaterat till exempel till våldtäkter på svenska kvinnor och hur de ser på den saken. Överhuvudtaget hur de skriver även när de skriver om att till exempel skydda sina kvinnor.

Sedan har jag ju såklart läst dina poster också och du anser dig vara en SD kvinna?
(jag tror du skrev ovan att du ansåg att merparten kvinnor var ganska våpiga och fick skylla sig själva för att de hade obehagliga män till exempel.)

Senast ändrad:
Du har en begränsad vy för vad som ingår i "politik".

Det finns mycket annat här i världen än migrationsfrågor.

C lär få med en hel del av sin politik, när det t.ex. lantbruk, skogsbruk och landsbygd, samt näringspolitik.

Vi får bara hoppas att C släpper diverse idéer om privatiseringar som man tidigare drivit.
Dessutom sprids på sociala medier, även här, att C skulle röstat mot de permaneneta uppehållstillständen.
Det är inte sant!!

Men som mycket på nätet blir det "sant" när det upprepats tillräckligt ofta.

Dessutom sprids på sociala medier, även här, att C skulle röstat mot de permaneneta uppehållstillständen.
Det är inte sant!!

Men som mycket på nätet blir det "sant" när det upprepats tillräckligt ofta.
Jag tog det för sant (eftersom jag inte har rimlig tid att efterforska). Vad är storyn bakom ? Om du har den? För nåt embryo som kunnat förvanskas brukar finnas?

Du har en begränsad vy för vad som ingår i "politik".

Det finns mycket annat här i världen än migrationsfrågor.

C lär få med en hel del av sin politik, när det t.ex. lantbruk, skogsbruk och landsbygd, samt näringspolitik.

Vi får bara hoppas att C släpper diverse idéer om privatiseringar som man tidigare drivit.

C står fortfarande för privatiseringen av arbetsförmedlingen som i princip alla (inklusive L) drev igenom i den sk Januariuppgörelsen, nu har medgivit är en katastrof. Nuvarande regeringen har till del rullat tillbaka privatiseringen efter att det konstaterats att det är många privata oseriösa aktörer som gjort det svårare och mer kostsamt att få arbetslösa i arbete.

Över 70% av Sveriges väljare anser att det är fel med vinster i skolan. C som tidigare varit för ett fritt vinstuttag har nu delvis svängt i frågan.

C har ju traditionellt nära band till friskolor. Bl.a har den fd partiledaren Anna-Karin Hatt varit vd och koncernchef fö Almedga, arbetsgivarorganisationen som organiserar och företräder många välfärds- och friskoleföretag. Även många andra tunga ledande inom C har nära band med friskoleorganisationer. V, MP, L, S är mot vinster. M är mot vissa vinster, KD och C är oreserverat mot vinstbegränsningar utan anser att systemet ska fortsätta möjligen med bättre kontroller.

Det kan bli förbud för islamistiska plagg i Sverige enligt SD. SD vill utreda först.
Kommer man in på svenskt territorium måste man ta av sig plagget. Annars finns det andra länder att leva i

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bO7arg/sd-vill-se-slojforbud-i-sverige
Ska bli spännande att se om och i så fall hur man tänkte göra undantag.
1781184162133.webp

Tänker det är extremt svårt att förbjuda det ena utan att förbjuda det andra.

Om man gör undantag för nunnedok åker ändå halva kvinnliga medeltidsveckan dit i förbudet.

Samt sommaranställda på Skansen och andra liknande ställen.

Gäller det även hattar? Ortodoxa manliga judar har ju kippa, så de ska också förbjudas? Dessutom är det extremt lätt att ta av sig hijaben när man går genom tullen. Och sedan sätta på sig den så fort man gått genom.

Anna Lind var inte charmig.
Hon var en mobbande översittare.
Åtminstone i skolan.

Hennes framfart som ung Socialdemokrat var det som för evigt placerade mig bland de borgerliga.

Jag minns när hon jagade runt elever på vårt gymnasium och skulle frälsa oss med Palme och Socialdemokratin.
Vi försökte att hålla oss undan, men hon dök upp och anföll oss ändå.
Typ väntade utanför dörren till klassrummet när lektionen tog slut och så.
Hoppade du över årskurser i skolan? För allt jag kan förstå var du och Anna Lindh inte i gymnasieåldern riktigt samtidigt?

C står fortfarande för privatiseringen av arbetsförmedlingen som i princip alla (inklusive L) drev igenom i den sk Januariuppgörelsen, nu har medgivit är en katastrof. Nuvarande regeringen har till del rullat tillbaka privatiseringen efter att det konstaterats att det är många privata oseriösa aktörer som gjort det svårare och mer kostsamt att få arbetslösa i arbete.

Över 70% av Sveriges väljare anser att det är fel med vinster i skolan. C som tidigare varit för ett fritt vinstuttag har nu delvis svängt i frågan.

C har ju traditionellt nära band till friskolor. Bl.a har den fd partiledaren Anna-Karin Hatt varit vd och koncernchef fö Almedga, arbetsgivarorganisationen som organiserar och företräder många välfärds- och friskoleföretag. Även många andra tunga ledande inom C har nära band med friskoleorganisationer. V, MP, L, S är mot vinster. M är mot vissa vinster, KD och C är oreserverat mot vinstbegränsningar utan anser att systemet ska fortsätta möjligen med bättre kontroller.
Ja en himla trist affär med alla de privatiseringarna (posten, tågen, skolorna, vårdcentralerna i Stockholm, arbetsförmedlingen när man redan misslyckats med de övriga). Ideologi utan att vara realistisk är hemskt :(. C har ju varit mitt favvoparti, men det där är helt obegripligt, fattar inte hur någon som läst ekonomi fick igenom de där idéerna eller genomförandet. Men det var ju absolut fler partier som var för, nästan alla som jag uppfattade det :(.

Här finns litet öppen läsning om Olof Palme och flickor.

Det är förebilden till mannen som i filmen Callgirl jobbar på flickhemmet.
Han var där när det hände.

Han är också någon som jag kände väl under samma tid.

https://www.facebook.com/share/18xQP2jkDy/

Så Socialdemokraterna har sin egen mörka historia.
Är det där en bra ledare?
Nu får du ta bladet från munnen. Vet du saker om Palme som inte är allmänt kända, eller baserar du allt de du säger nu på en spelfilm - som behövde klippas om för att undvika att utgöra förtal av avliden?

Du har i den här och förra tråden blandat personliga anekdoter med antydningar, reality-tv och nu spelfilm. Allt med nån sorts ton av "jag vet saker som inte ni vet". Är det rykten utan bevis vi ska använda i den här tråden för att fördöma politiker?

Du har också skrivit saker om både Palme och Anna Lindh som låter som direkt tagna ur nidvisor av MUF på 80-talet, ellet nåt.

Det finns personer i tråden som återkommande skriver rätt fruktansvärda saker, men vet du, du är ute och vevar rätt vilt själv ibland, i inlägg som är gjorda för att låta sansade. Jag tycker det är ganska fult.

Det blir så himla, himla konstigt om vi ska hålla på med rykten värdiga Flashback, eller rykten från fiktion, eller sånt som vi hört av uppenbara partister. Jag vet inte riktigt vad du, @Inte_Ung , får ut av att sitta här och skriva om två mördade socialdemokratiska ministrar på det sätt som du gjort här idag, men jag rekommenderar dig att läsa igenom om ett par dagar och känna om det är nåt du står för eller om du skrivit i affekt och kanske borde chilla lite.

Jag tog det för sant (eftersom jag inte har rimlig tid att efterforska). Vad är storyn bakom ? Om du har den? För nåt embryo som kunnat förvanskas brukar finnas?
Jag har inte historien men jag har trovärdiga källor (som jag respekterar) som hänvisar till riksdagens protokoll.
Jag nöjer mig där.

Det blir så himla, himla konstigt om vi ska hålla på med rykten värdiga Flashback, eller rykten från fiktion, eller sånt som vi hört av uppenbara partister. Jag vet inte riktigt vad du, @Inte_Ung , får ut av att sitta här och skriva om två mördade socialdemokratiska ministrar på det sätt som du gjort här idag, men jag rekommenderar dig att läsa igenom om ett par dagar och känna om det är nåt du står för eller om du skrivit i affekt och kanske borde chilla lite.
Nu blir folk inte helgon bara för att de dött, mördade eller inte och var man en skitstövel i livet så var man det även efter sin död. Palme var så otroligt illa omtyckt av många att det fanns de som jublade när nyheten om mordet spreds. Ett ex till mig berättade att det fanns de som hurrade på krogen och jag känner själv en man som tyckte det var en god nyhet. Själv tycker jag det är förjävligt att en svensk politiker mördades på öppen gata, men jag sympatiserade inte med honom medan han levde.

Om han och Anna L fått leva tror jag det hade kommit fram betydligt mer graverande uppgifter om deras affärer som nu begravts med dem. Man får fortfarade onda ögat om man pratar om utvisningar till tortyr t ex men jag tycker vi kan lämna den avikningen och återgå till att prata om dagens politik och och det stundande valet.

Oreserverat mot vinstbegränsningar? Var har du sett det?
Valfriheten har länge varit en käpphäst. Vinster är det inte.

Citerar Cs webb:
  • Införa en differentierad skolpeng som stoppar friskolornas överkompensation.
  • Slopa skolkö som urvalsgrund och införa offentlighetsprincipen.
  • Stärka möjligheten för mindre friskolor att etablera sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund