Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
1. Nej, man måste inte leva som man lär. Det är inte rimligt när systemet är så trasigt som det är.
2. Det är ännu mer orimligt att eventuella makar/makor/partners ska leva som sin respektive. Ska man behöva skilja sig om man vill vara politiker men lever ihop med en person som tycker olika?

3. Man kan vara för straffskatt på dieselbilar och äga en dieselbil själv precis som man kan tjäna mycket pengar och vara för hög inkomstskatt.
@Inte_Ung

1. exakt, alla är inte så rika att de kan leva som de lär när samhället lägger extra kostnader på att leva klimatvänligt och subventionerar koldioxidutsläpp. Dessutom har regeringen sagt att myndigheterna inte längre ska åka tåg även om personalen vill. Regeringen vill stötta flyget med tvångsflygning också.
2. exakt igen.
3. Exakt, jag har bil och jag är för höga bensinpriser!

1. Nej, man måste inte leva som man lär. Det är inte rimligt när systemet är så trasigt som det är.
2. Det är ännu mer orimligt att eventuella makar/makor/partners ska leva som sin respektive. Ska man behöva skilja sig om man vill vara politiker men lever ihop med en person som tycker olika?

3. Man kan vara för straffskatt på dieselbilar och äga en dieselbil själv precis som man kan tjäna mycket pengar och vara för hög inkomstskatt.
Vilket kvalificerat hyckleri.
Och just hyckleri är något av det värsta jag vet.

Att skylla på systemet, andra, regeringen och allt vad man kan hitta på, för att slippa anstränga sig själv.
Ty ve om det skulle inkräkta på det egna livet.
"Systemet" måste se till att fixa problemen utan att det påverkar min bekvämlighet.

Man kan skippa att tanka diesel utan straffskatt.
Det ger samma miljövinst.

Och ja, man kan inte vara politiker och ha en familj som inte lever enligt den politik som man företräder.
Eller på annat sätt lever på ett sätt som inte är förenligt med uppdraget.
Federley råkade ut för det i ett annat ämne.

Mmm men man måste ju tänka på andra också, de som faktiskt har kollektivtrafik och sträckor som nås med cykel. Men ändå kör bil. Dvs se utanför sin egen situation, om man är politiker.
Eller göra ett bättre val om man tillhör den kategorin som har bra kollektivtrafik eller lätt kan ta sig med cykel.

Är det så att det blir kaos på bensinstationerna imorgon :bump::banana: Det är väl ingen som tankar bilen idag. Blir ju rena förlusten jmf med imorgon

Det där var intressant. Jag har uppfattat Magdalena som en person med hyfsat intakt integritet. Men du menar att hon motsatt sig att det ska byggas hyreshus i Nacka?
Nej då, Magdalena Andersson vill gärna att det byggs hyresrätter i Nacka som ungdomarna i Nacka kan flytta till.
Men hon vill absolut inte flytta från det Moderat-styrda Nacka till någon villa i ett utsatt område.
Det får andra göra.

Fokus i resonemanget ligger på att lyfta utsatta områden, men hon tänker verkligen inte flytta dit och hjälpa till personligen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/andersson-fantastiskt-med-fler-hyresratter-i-nacka/

För DN är ju en känd propagandasida?

Biologiska mångfalden i Sveriges skogar sjunker hela tiden.

Att jämföra mängden skogsmark, även precis kalhuggna områden där man ännu inte planterat kallas för skog i Sverige, mot det årtal då vi hade som absolut minst är märkligt. Men det är onekligen sant att om vi inte hade huggit den skogen hade vi inte förlorat det koldioxidupptaget.
(för den som inte vet, vi började dra upp koldioxidhalterna i mitten av 1800-talet)

Det finns forskning som visar att andra återplanteringen efter kalhygge växer dåligt. (dvs hugga, plantera, hugga plantera -växer dåligt andra planteringen) men färre områden har hunnit dit.

Nu hugger man de skogar som inte var huggna 1950- och man hugger i högre hastighet än ens för 10 år sedan. Om man sänkte avverkningstakten till den som var på 00 talet eller 90-talet skulle vi ta upp väldigt mycket koldioxid.

Och här kanske jag ska tillägga att jag verkligen inte är mot skogsbruk, eller privat ägande och verkligen inte vill ha naturskyddsområden över hela ytan. Jag vill bara att man ska hugga med hänsyn till biologisk mångfald och koldioxid och lämna fler träd på ytan och ha mindre storlekar på den resulterande öppna ytan (och då inte lägga många små dikt an).
Ja, DN har med ett par stycken journalister blivit ett propaganda ställe för Skydda Skogen-gänget.
När DN hade en väl fungerande vetenskapsredaktion ledd av Karin Bojs och Maria Gunther, så hade en hel del av de artiklar runt skog och skogsbruk, som nu publiceras som vetenskap, hamnat i avdelningarna för åsiktsjournalism istället.

Det avverkas inte mera än för tio eller tjugo år sedan på totalen? Varifrån kommer denna uppgift?

Du hänvisar till något slags forskning - kan du i så fall länka till denna?

Är den månne av samma usla kvalitet på detta, som jämförelsen mellan ung skog och mogna naturreservat? Tacka fan för att signalarter för död ved är mindre vanliga i ung skog där det finns mindre död ved.

Om det växer dåligt efter plantering, så kan det finnas många andra faktorer än att det avverkades för 70-80 år sedan som
avgör.

Allt ifrån trädsort och plantval, till tid på året, årsmånen, planteringsmetod, eventuell markberedning eller ej, metod för markberedning och mycket mer.

Men det går ju alltid att ägna sig åt att blanda ihop kausalitet med korrelation, ett vanligt sätt att blanda bort korten som änvänds i tendensiösa påståenden, och som är lätta att använda för att driva åsikter.

Jag har särskilt studerat eftekterna av markberedning i skogen, och konstaterat att markberedning utförs ofta på ett väldigt dåligt sätt, förutom att markberedningen skadar mykorizzan i onödan, och därför får plantorna en sämre kvalitet och tillväxt efter att träden nått 25 års ålder. Detta gäller alltså barrskog. I lövskog fungerar det annorlunda och marberedning förekommer egentligen inte.

Handlade inte detta om Lövins partner?
Jo.
Precis som det har handlat om Fredrik Federleys partner eller Ulf Kristerssons fru.

Det spelar roll.
Man kan inte leva med någon som inte lever som ideologin lär eller följer lagar och regler.
Det visar ju på att det egentligen går bra att skita ner miljön (eller annat dumt) utan att politikern egentligen tycker att det är fel.

Då blir det hyckleri.

"
-Du, Älskling.
-Mm
-Jag förbjuder dieselbilar att köra i Stockholm i morgon.
"
Dålig stämning hemma kanske?

Jo.
Precis som det har handlat om Fredrik Federleys partner eller Ulf Kristerssons fru.

Det spelar roll.
Man kan inte leva med någon som inte lever som ideologin lär eller följer lagar och regler.
Det visar ju på att det egentligen går bra att skita ner miljön (eller annat dumt) utan att politikern egentligen tycker att det är fel.

Då blir det hyckleri.

"
-Du, Älskling.
-Mm
"
Det är märkligt hur Kristersson ska försvaras i absurdum av dig - men du kräver perfektion av alla andra.

Hennes partner hade kanske inte alls tyckt det var dåligt att dieselbilar blev förbjudna i Stockholm dessutom 🤷‍♀️

Vilket kvalificerat hyckleri.
Och just hyckleri är något av det värsta jag vet.

Att skylla på systemet, andra, regeringen och allt vad man kan hitta på, för att slippa anstränga sig själv.
"Systemet" måste se till att fixa problemen utan att det påverkar min bekvämlighet.

Och ja, man kan inte vara politiker och ha en familj som inte lever enligt den politik som man företräder.
Lägg ner tjafset med Fredrick Federley.
Undrar hur dent låtit om han var kvinna -trasig person efter dramatiskt uppbrott. Blir uppvaktad av omtänksam fin partner som hjälper till att sopa ihop resterna av den som behövt hjälp av psykvården för att kunna fortsätta leva. Sen visar sig den omtänksamma kärleken vara en skurk. Och den trasiga utsätts för drev, inte den som groomade

(Hela historien är hemsk. Media betedde sig märkligt. Hanna Hellkvist sitter i studio och frågar honom hur det känns att knulla med en pedifil).

Slut på ilsket inlägg.

Jo.

Det spelar roll.

Då blir det hyckleri.

"
-Du, Älskling.
-Mm
"
Fast gällande Kristerssons fru handlar det väl om korruption? Inte jämförbart med vad ens partner kör för bil. Inte i närheten.

Jo.

Det spelar roll.

Då blir det hyckleri.

"
-Du, Älskling.
-Mm
"
Nej, jag ser inte partners som ihopväxta och icke-tänkande varelser som måste följa partnerns självvalda partipiska.

Det är väl inte alls hyckleri. De kanske är vuxna nog att kunna hantera även meningsskiljaktigheter utan att det blir dålig stämning. Sen har inte Lövin heller någon absolut makt att förbjuda dieselbilar i Stockholm nästa dag, så själva konversationen verkar helt orimligt iscensatt.

(Jag tycker ändå Lövins försök till förklaring av den gamla historien skänker annat i övrigt att önska.)

Jo.

Det spelar roll.

Då blir det hyckleri.

"
-Du, Älskling.
-Mm
"
Du jämställer alltså att ha en partner som kör dieselbil med att ha en som begått sexuella övergrepp på barn?

Och tycker att det är på samma nivå som att ha en fru som ägnar sig åt korruption och tillskansning av skattepengar?

Du är ju helt jävla sanslös. Jag har inte skrivit hälften av det du bygger ditt trams på.

Ingen skyller på systemet. Du skrev att miljöpartiet "kräver" saker av andra. Jag skrev att: nej, de kräver inte något av andra, de driver en systemförändring. Det är ju faktiskt det effektivaste sättet att få till en omställning = att politiker förändrar vårt gemensamma system, så är det inte bara de som har lust och råd som kan ställa om.

Vet inte vad du fått det från.

Så klart. Hur så?

Likställer du alltså att köra dieselbilmed med pedofili? Höj ribban.

(Och för protokollet vill jag ha sagt att man självklart kan vara politiker även om man har en familj som inte lever enligt den politik man företräder. Allt annat är ju vedervärdigt.)

Jag har dieselbil, har inte möjlighet att ha elbil. Tycker ändå att diesel och bensin gärna kunde vara dyrare. Bor dessutom i by i Norrlands inland där alla är väldigt beroende av bilen, går ändå att vara för MPs politik!
Det är väl bara att tanka med HVO 100 så har du gjort ett bra eget val.

Att diesen blir dyrare gör den inte mer miljövänlig.
De med bra ekonomi åker ju ändå.

Jag tycker nog att partiledare, ministrar och riksdagsledamöter har en tillräcklig inkomst för att klara av att leva som de lär.
Så även EU-parlamentariker.
Alla människor i allmänhet.

Jag förstår inte alls varför regeringen först gör allting de kan för att subventionera koldioxidutsläpp och sedan säger att just folk som vill ta bort dessa subventioner ska hålla klaffen och bara betala massa extra för släppa ut mindre själva istället.

Jasså du tycker att vi ska sluta betala människor pengar så att de ska köra mer bil. Då kan du springa den här jättelånga omvägen som vi byggde för de som inte tar bilen och betala oss massa pengar och om du inte gör det så säger vi -haha got ya.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn