Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du jämställer alltså att ha en partner som kör dieselbil med att ha en som begått sexuella övergrepp på barn?

Och tycker att det är på samma nivå som att ha en fru som ägnar sig åt korruption och tillskansning av skattepengar?
Det handlade om att vara ansvarig eller inte för sin partners dåliga val.

Var tycker du att den gränsen skall gå?
Jag tycker att exemplet med Fredrik Federley är bra då det får människor att förstå "guilt by association".
Jag jämför däremot inte de olika handlingarna.

Många är strikt emot "guilt by association" fram till att jag drar upp Federley.
Han visste dessutom inte vilket Isabella Lövin gjorde

Kan man hållas ansvarig för en gräsligt handling som man inte vet att partnern gjort tidigare men inte för ett mindre övertramp i ideologin som man vet att parterna ägnar sig åt i nutid?

Hennes partner hade kanske inte alls tyckt det var dåligt att dieselbilar blev förbjudna i Stockholm dessutom 🤷‍♀️
Det var Isabella Lövins bort som partiledare.
Så det bedömdes tydligen som allvarligt.

En annan variant som de annars borde ha kört var att den faktiskt kördes på HVO 100.
Då hade den ju varit fossilfri ändå.

Men nu så gjorde inte så.

Och för protokollet vill jag ha sagt att man självklart kan vara politiker även om man har en familj som inte lever enligt den politik man företräder. Allt annat är ju vedervärdigt
Men inte en som tidigare är dömd för något som du tycker är vedervärdigt?

Var tycker du att gränsen skall gå?

Nej då, Magdalena Andersson vill gärna att det byggs hyresrätter i Nacka som ungdomarna i Nacka kan flytta till.
Men hon vill absolut inte flytta från det Moderat-styrda Nacka till någon villa i ett utsatt område.
Det får andra göra.

Fokus i resonemanget ligger på att lyfta utsatta områden, men hon tänker verkligen inte flytta dit och hjälpa till personligen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/andersson-fantastiskt-med-fler-hyresratter-i-nacka/
S tycker inte att någon ska tvingas att flytta till ett utsatt område. Dvs vare sig Magdalena Andersson eller någon annan.

Alla människor i allmänhet.

Jag förstår inte alls varför regeringen först gör allting de kan för att subventionera koldioxidutsläpp och sedan säger att just folk som vill ta bort dessa subventioner ska hålla klaffen och bara betala massa extra för släppa ut mindre själva istället.
Det är nog allmän inkompetens.
Svårigheter att se hela bilden.

Hela den politiken känns som ett lapptäcke där man har sytt på litet av varje utan att tänka på hur det sitter ihop.

Jag har svårt att se att det finns någon skarp linje. Det beror exempelvis mycket på hur offentlig partnern är.

Grova våldsbrott och organiserad brottslighet är så klart besvärande för förtroendet men jag vet inte om det skulle vara direkt diskvalificerande.

Att köra dieselbil eller motsvarande fullt lagliga och vanliga beteenden är definitivt inget problem.

Visst säg det till min släkt och kollega.

Eller... så höjer du bensinpriserna voila!
Ja människor behöver bevisligen styras.
Frågan blir då om de går med på det?
Eller om de då röstar på något annat parti i stället.
Och om de är tillräckligt många som inte går med på att styras, så får vi ett SD på 20%.

Dessutom så kommer de rika att fortsatt tanka som om ingenting har hänt.

Det behövs något annat för att gå i mål.

Ja, DN har med ett par stycken journalister blivit ett propaganda ställe för Skydda Skogen-gänget.
När DN hade en väl fungerande vetenskapsredaktion ledd av Karin Bojs och Maria Gunther, så hade en hel del av de artiklar runt skog och skogsbruk, som nu publiceras som vetenskap, hamnat i avdelningarna för åsiktsjournalism istället.

Det avverkas inte mera än för tio eller tjugo år sedan på totalen? Varifrån kommer denna uppgift?

Du hänvisar till något slags forskning - kan du i så fall länka till denna?

Är den månne av samma usla kvalitet på detta, som jämförelsen mellan ung skog och mogna naturreservat? Tacka fan för att signalarter för död ved är mindre vanliga i ung skog där det finns mindre död ved.

Om det växer dåligt efter plantering, så kan det finnas många andra faktorer än att det avverkades för 70-80 år sedan som
avgör.

Allt ifrån trädsort och plantval, till tid på året, årsmånen, planteringsmetod, eventuell markberedning eller ej, metod för markberedning och mycket mer.

Men det går ju alltid att ägna sig åt att blanda ihop kausalitet med korrelation, ett vanligt sätt att blanda bort korten som änvänds i tendensiösa påståenden, och som är lätta att använda för att driva åsikter.

Jag har särskilt studerat eftekterna av markberedning i skogen, och konstaterat att markberedning utförs ofta på ett väldigt dåligt sätt, förutom att markberedningen skadar mykorizzan i onödan, och därför får plantorna en sämre kvalitet och tillväxt efter att träden nått 25 års ålder. Detta gäller alltså barrskog. I lövskog fungerar det annorlunda och marberedning förekommer egentligen inte.
1782818763679.webp

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/fakta-om-skogen/fakta-om-skogen/hur-mycket-skog-avverkas/

Du menar att skogsstyrelsen inte slår fast att våra sista naturskogar avverkas just nu?
https://www.skogsstyrelsen.se/globa...pport-2026-07-biologisk-mangfald-i-skogen.pdf

De har gjort en felaktig rapport?

DNs artiklar och Skogsgruppen kritiserar markberedning bland andra saker i gammalt skogsbruk (slarviga kantzoner, sönderkörda vattendrag osv). Men du tycker att gammalt skogsbruk och importerade träd är bra. Samtidigt som du hävdar att i Skogsgruppens problembeskrivning glömde de bort att markberedningen som är dålig kan spela in?

Ja människor behöver bevisligen styras.
Frågan blir då om de går med på det?
Eller om de då röstar på något annat parti i stället.
Och om de är tillräckligt många som inte går med på att styras, så får vi ett SD på 20%.

Dessutom så kommer de rika att fortsatt tanka som om ingenting har hänt.

Det behövs något annat för att gå i mål.
Är vi där igen i rundgången.

Regeringen styr människor hårt till att använda bil och koldioxid.
Så ja människor styrs lite oavsett och regeringen styr till olja.

Ibland får man bara ta ansvar helt enkelt, jmf Corona. Kommunalpolitiker och regeringar gör en hel massa oerhört impopulära saker hela tiden. Så länge de själva vill göra impopulära saker.

Det är nog allmän inkompetens.
Svårigheter att se hela bilden.

Hela den politiken känns som ett lapptäcke där man har sytt på litet av varje utan att tänka på hur det sitter ihop.
Det finns utredningar de kunnat använda om de velat.

Det är inte inkompetens, det är total ovilja och/eller att de vill gynna privata ekonomiska intressen.

Varje liten söm de sytt är medvetet fel för klimat, biologisk mångfald och människors väl och hälsa och de har gjort varje liten söm fullt medvetet, under svek av egna löften.

Man kan ju starta någonstans att det är ok att ens partner gör lagliga saker som allmänheten öppet gör ofta utan att skämmas i alla fall?

Så fram tills dess regeringen gör det olagligt att köra sten med stor bil så måste det rimligen vara ok att göra det även om ens partner vill höja priset på dieseln.

Det är ju ganska långt från Fållökna osmaklighet att köra dieselbil.

Själv kör du ju "gammal bil" om du var mp hade säkert någon klagat på det.

(jag kör också gammal bil, miljöklassad men uråldrig, men jag tycker inte man måste leva som man lär. Det är ok för mig om någon som vill förbjuda flyg flyger. Impact av ett flygförbud är större än av att hen flyger. Regeringar måste ta ansvar!)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn