Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att man går tillsammans med en organisation/sektion man sympatiserar med (eller den "allmänna svansen") är ju en självklarhet. Det är inte samma sak som att det inte kan finnas gränser för vad man bör förvänta sig för budskap från tåget i stort. Och du menar ju att arrangörerna är okej med detta, och då kan man förvänta sig att det kommer att fortsätta att skanderas så även kommande gånger.

Skulle rasistiska slagord börja ropas eller om våldsamheter uppstår skulle jag lämna tåget, om jag märkte det. Och jag tänker att även du har någon gräns, även om du här skriver att du är liberal med vilka uttryck som är okej under demonstrationer, att det bara är att gå bakom någon annan banderoll.

Hade jag deltagit i Malmötåget och hört polishatet så hade jag inte lämnat tåget, men jag hade inte tyckt att det var okej. Och nu när jag märker hur stort stödet är för det så börjar jag tveka på om jag kanske inte längre passar in i vad man förväntas tycka och tänka när man deltar i Pride. HBTQ-rättigheter kan man ju stötta även utan att delta i Pride-tågen.

SD har ju varit portade så det är väl inget konstigt om även KD portas tänker jag.

Men måste säga att jag uppriktigt är förvånad över att du verkar mena att polishatet skulle vara så stort inom hbtqi-rörelsen idag, att det är legit att skandera och att det är överspänt att inte vilja ha såna uttryck i ett tåg man deltar i. Och att så många här håller med dig om det.

Jag har rätt många vänner inom kretsen och upplever inte alls att det skulle vara så stort polishat i allmänhet, och har faktiskt inte alls hört att det tagits upp att bemötandet från just poliser skulle vara så mycket mer problematiskt än från andra delar av samhället. Historiskt ja, idag nej. Och att de skulle hata polisen har jag verkligen aldrig märkt av. (Snarast är nog jag själv som har den större misstänksamheten mot polisen av oss, inlärd för många år sedan och har med helt andra utsatthetsfaktorer att göra.)

Men ja, du har rätt i att om man tycker att ens personliga gräns överträds så får man ju avstå. Och eftersom du och andra är så övertygade om att arrangörerna tycker att det är okej med polishat i tågen, så får jag ju överväga om det är jag som inte passar in i Pride-tåg längre.
Jag tror väl inte att särskilt många hbtq-personer i min ålder, och jag passerar dessutom som etniskt svensk, är uppfyllda av hat mot polisen till dagligdags. Men om yngre hbtq-personer, av olika etnicitet, och i Malmö dessutom, ibland har känslor åt det hållet, så tycker jag att det är begripligt.

Sen tolkar jag nog inte ordet hata lika bokstavligt som du i sammanhanget.

Jag har inte nämnt dig eller riktat något mot dig personligen. Ren fokus förflyttning från din sida.
Det jag skriver handlar om företeelser och mönster jag tycker är problematiska

Men det är inget narrativ. Förnekar du att det förekommit fall där personer fått lämna partiet för de uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat / firat 7 oktober eller hyllar ledarna i Iran - du vet de dära som mördat tusentals iranier.......
Det där blir lite märkligt. Att kalla det “narrativ” förändrar inte att det faktiskt har förekommit fall där personer inom partiet fått lämna efter att ha uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat organisationer som Hamas. Det som också är relevant är att vissa av de här personerna haft förtroendeuppdrag och fått stöd i sina egna led innan det blev en fråga. Det är inte en tolkning, utan något som rapporterats och lett till åtgärder.
Nu vet vi ju från tidigare länkad rapport att det inte är v som har den större andelen antisemiter i sina led. Av de fall, inom v, som jag har sett diskuteras, tycker jag inte att det är uppenbart att det har handlat om antisemitism i flera fall.

Hur man gör när man "hyllar" en organisation, vet jag inte. Det är väldigt sällan jag uppfattar att någon hyllar något.

Nu vet vi ju från tidigare länkad rapport att det inte är v som har den större andelen antisemiter i sina led. Av de fall, inom v, som jag har sett diskuteras, tycker jag inte att det är uppenbart att det har handlat om antisemitism i flera fall.

Hur man gör när man "hyllar" en organisation, vet jag inte. Det är väldigt sällan jag uppfattar att någon hyllar något.

SD hyllade tidigare Fidesz och Orban

https://www.sydsvenskan.se/sverige/...-nu-har-sd-svangt-motsatsen-till-nationalism/

Av de fall, inom v, som jag har sett diskuteras, tycker jag inte att det är uppenbart att det har handlat om antisemitism i flera fall.
:banana:
Tja en enkel googling skulle ha rätat ut din fundering, men jag gjorde den åt dig.......
  • Att beskriva ett terrordåd som något “befriande” eller som ett "resultat "man välkomnar
  • Att relativisera eller tona ner vad som hänt, samtidigt som man lägger fokus på att rättfärdiga det
  • Att uttrycka sympati med förövare snarare än offer i direkt anslutning till en attack
  • Att sörja eller försvara ledare för auktoritära regimer ( tex Irans ledare) utan att samtidigt ta avstånd från vad de står för

Mod åt de läkare vid Karolinska som nu tar bladet från munnen och skriver öppet brev till Region Stockholm och vård företaget Meliva. Jag Hyllar de här läkarna och stödjer dem i vartenda ord de skriver :love:
Om det var läkare som med hysterisk röst vrålade i microfonen -ska läkaren stängas av från sin tjänst per omgående och bli av läkarlegitimation en på direkten! Övrig vård klädd personal-sparken på strört

Det borde finnas ett generellt stopp för att alls utvisa flickor och kvinnor till länder där kvinnors rättigheter är starkt begränsade. Varför utvisar Sverige överhuvudtaget kvinnor till länder där man vet att de sannolikt kan utsättas för förtryck, som exempelvis Iran, och där de kanske inte ens har något eget skyddande nätverk i form av familj?

Hur kan inställningen vara "deportera dem bara"? Just ja nu kommer jag ihåg, för att rasismen och sexismen går före allt i dagens Sverige. Frustrerande hur snabbt utvecklingen kan inte bara stanna av utan dessutom gå bakåt.

Jag har funderat på vad män tänker ta sig för sedan?
Vilka yrken går de till i stället?
Ja jag har reflekterat över detta i många år. Det blir ett väldigt smalt och trångt rum de gör sig, väldigt tråkigt också. Kulturlöst med.

Men som tur är för männen så verkar de alltid ändå få högre lön :)
De är ju så kompotenta :D

Och nu är ju hantverksyrken skyddade från AI med...
Tråkigt för mänskligheten dock när vetenskapen sjunkit ned och smittats av kvinnoföraktet.

När jag letade artiklar på svenska till Corzette så hittade jag förresten en om när sjukgymnastyrket femininiserades på 1800-talet. Visade sig att kvinnor inte ens behövde ta sig in i yrket först. Det blev en strid mellan läkare och sjukgymnaster (som båda var lika manliga och mäktiga) läkarna "baktalade" sjukgymnasterna om att de var mer feminina (dvs de sa det inte i de exakta orden) sjukgymnasterna förlorade striden, blev underordnade läkarna och kvinnor (som inte hade haft något som helst intresse av yrket trots att utbildningen hade öppnats för kvinnor tidigare) hörde att det var feminint och droppade in. Läkarna var glada och nöjda för 1800-talskvinnor hade inga problem att följa läkarnas chefsskap.

Inte denna artikel men slängde den (den var lång och väldigt akademisk) och orkar inte leta.
https://www.michaeljournal.no/article/2021/04/Fysioterapeutyrkets-uppkomst-och-könsomkodning-1800–1950

Ännu enklare artikel
https://fof.se/artikel/hur-blev-sjukgymnasten-kvinna/

Men nu iom att de kallar de fysioterapeut tror jag de försöker maskulinisera yrket igen -eller könsneutralisera. Det är bra, mängder av killar verkar gilla att vara fysioterapeuter.

Senast ändrad:
Jag har inte nämnt dig eller riktat något mot dig personligen. Ren fokus förflyttning från din sida.
Det jag skriver handlar om företeelser och mönster jag tycker är problematiska

Men det är inget narrativ. Förnekar du att det förekommit fall där personer fått lämna partiet för de uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat / firat 7 oktober eller hyllar ledarna i Iran - du vet de dära som mördat tusentals iranier.......
Det där blir lite märkligt. Att kalla det “narrativ” förändrar inte att det faktiskt har förekommit fall där personer inom partiet fått lämna efter att ha uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat organisationer som Hamas. Det som också är relevant är att vissa av de här personerna haft förtroendeuppdrag och fått stöd i sina egna led innan det blev en fråga. Det är inte en tolkning, utan något som rapporterats och lett till åtgärder.
Tror att den viktiga delen av din post och förklaringen till varför folk inte håller med dig ligger i den här delen:

förekommit fall där personer fått lämna partiet för de uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat / firat 7 oktober eller hyllar ledarna i Iran - du vet de dära som mördat tusentals iranier.......

personer inom partiet fått lämna efter att ha uttryckt sig antisemitiskt eller hyllat organisationer som Hamas.

:banana:

Tja en enkel googling skulle ha rätat ut din fundering, men jag gjorde den åt dig.......
  • Att beskriva ett terrordåd som något “befriande” eller som ett "resultat "man välkomnar
  • Att relativisera eller tona ner vad som hänt, samtidigt som man lägger fokus på att rättfärdiga det
  • Att uttrycka sympati med förövare snarare än offer i direkt anslutning till en attack
  • Att sörja eller försvara ledare för auktoritära regimer ( tex Irans ledare) utan att samtidigt ta avstånd från vad de står för
Jag skulle säga att PÅ SIN HÖJD den första punkten skulle kunna ses som att man hyllar. I min språkkänsla.

Den enda våldsrelaterade handling jag kan komma på som jag har hört omtalas som "befrielse" är slutet på andra världskriget. (Och även där är ordet befrielse lite tveksamt, eftersom en ny ockupation tog vid.) Och möjligen några av revolutionerna och upproren i Latinamerika och Afrika för flera decennier sedan.

Berätta gärna mer om skillnaden mellan det här jämlikhet och feministskitsnacket.

Ni har förklarat för mej vad feminism är ... Flera stycken, och jag sa att det sparkar in redan öppna dörrar.

Att jag då är för jämställdhet är tydligen JÄTTEHEMSKT ??? Ja alla har ju sin tro.

Så om ni kallar jämställdhet för feminism är det inte JAG som har fel, det är jämställdhet. Och jag kan då fotfarande vara emot feminister som skriker #Allamän... Stå upp för att våga säga nej, sluta curla män istället för att gnälla om feminism.

Jämställdhet är inte att sköta hemmet själv trots att man är 2 i boendet. Jämställdhet är att bägge tar ansvar. Det är INTE feminism, för det syftar ju bara på att det är ojämställt på kvinnosidan, vilket inte alltid är fallet. Så alltså jag är för jämställdhet.

Ni har förklarat för mej vad feminism är ... Flera stycken, och jag sa att det sparkar in redan öppna dörrar.

Att jag då är för jämställdhet är tydligen JÄTTEHEMSKT ??? Ja alla har ju sin tro.

Så om ni kallar jämställdhet för feminism är det inte JAG som har fel, det är jämställdhet. Och jag kan då fotfarande vara emot feminister som skriker #Allamän... Stå upp för att våga säga nej, sluta curla män istället för att gnälla om feminism.

Jämställdhet är inte att sköta hemmet själv trots att man är 2 i boendet. Jämställdhet är att bägge tar ansvar. Det är INTE feminism, för det syftar ju bara på att det är ojämställt på kvinnosidan, vilket inte alltid är fallet. Så alltså jag är för jämställdhet.
Nej, du har missförstått definitionen av själva ordet.

Jag tror väl inte att särskilt många hbtq-personer i min ålder, och jag passerar dessutom som etniskt svensk, är uppfyllda av hat mot polisen till dagligdags. Men om yngre hbtq-personer, av olika etnicitet, och i Malmö dessutom, ibland har känslor åt det hållet, så tycker jag att det är begripligt.

Sen tolkar jag nog inte ordet hata lika bokstavligt som du i sammanhanget.

Jag ska tänka på det nästa gång lite judehat visar sig, att det där med "hata" inte är så farligt. Bara lite arga ungdomar, inget att bry sig om 🤷‍♀️

Problemet med att skrika ut sitt hat är att det är svårt att bli lyssnad på, i det fornatet. Och jag tycker att både hbtq-personer och andra ungdomar (t ex med den typ av bakgrund som jag växte upp med) har rätt att bli lyssnade på, så jag guidar dem hellre till andra sätt att framföra sin kritik än att lägga huvudet på sne och romantiskt kommentera "ja, se ungdomar, de har så mycket känslor".

Att det är fullt begripligt att misstro polisen har jag redan kommenterat. Jag känner mycket väl till hur sådan misstro och hat kommer till. Men att något är begripligt betyder inte alltid att man bör uppmuntra till att fortsätta på samma sätt.

Jag ska tänka på det nästa gång lite judehat visar sig, att det där med "hata" inte är så farligt. Bara lite arga ungdomar, inget att bry sig om 🤷‍♀️

Problemet med att skrika ut sitt hat är att det är svårt att bli lyssnad på, i det fornatet. Och jag tycker att både hbtq-personer och andra ungdomar (t ex med den typ av bakgrund som jag växte upp med) har rätt att bli lyssnade på, så jag guidar dem hellre till andra sätt att framföra sin kritik än att lägga huvudet på sne och romantiskt kommentera "ja, se ungdomar, de har så mycket känslor".

Att det är fullt begripligt att misstro polisen har jag redan kommenterat. Jag känner mycket väl till hur sådan misstro och hat kommer till. Men att något är begripligt betyder inte alltid att man bör uppmuntra till att fortsätta på samma sätt.
Härlig tolkning igen.

Men. När vi kallar något för judehat, så är det väl snarare för att peka på mer subtila sätt som någon reproducerar antisemitism på, än talkörer. Särskilt om vi tänker oss den här sidan av ww2.

Jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon skandera att de hatar judar, inte ens i 90-talets nynassedemonstrationer.

Det är en kvalificerad högskoleutbildning klart den finns på engelska eller svenska. Det verkar något mysko med detta, vi har massor med utländska veterinärer i Sverige, vi har svenskfödda som läst utomlands till veterinär. Det är klart han måste kunna komplettera sin utbildning om han har någon. Det finns system för både komplettering och utbildning men det gäller ju att han har en grundutbildning til veterinär.
Han får inget tydligt svar på vad han behöver komplettera med. Han är en erfaren veterinär med massor av vidareutbildning inom bl.a. kirurgi och bilddiagnostik, men SJV gör det inte lätt för honom på något sätt.

Tidigare fanns snabbspåret vilket underlättade för veterinärer utbildade utanför EU att komplettera och till slut få sin svenska legitimation. Den vägen är stängd nu.

Men det blir ju jättekonstigt att hitta på egna betydelser för ett ord och sedan sprida hat kring ordet.

Speciellt om man låter precis likadan som de som vill att du inte ska ha ett jobb eller rösträtt utan vara hemmafru och ha barn. Dvs sprider deras agenda.

Speciellt om man som du arbetar, har bankkonto och rösträtt bara för att de man hatar fixade det åt en. Det låter bara bortskämt och curlat och ingen förstår vad du menar.

Dvs du har privilegiet att gå runt och hata och förakta min farmor och mormor och mamma för att de fixade så du kan jobba och ha samma lön som en man.

Kvinnor tenderar curla män för att de blivit piskade till det från unga år. Så det blir nära automatiskt. Men du vill inte att vi ska förändra bemötande gentemot barn.

Feminismen arbetar mycket med att kvinnor och män ska ta samma ansvar hemma i hushållet och för barnen. Det måste du ju veta.

Feminism ser att det är ojämställt för båda könen. Du borde sett i andra trådar hur mycket jag argumenterar för att pojkar ska få samma chans till språk, litteratur och bra betyg och ett ömsint bemötande, få vara söta och älskansvärda och väluppfostrade.

Hitta på ett annat ord kring det fenomen du inte tycker om.

Istället för att hitta på egna betydelser kring ordet feminism.

Jag använder
Misandri – hat eller stark aversion mot män
jmf Misogyni - en hatisk alternativt kontrollerande attityd gentemot kvinnor.

Men om du inte gillar det kanske manshat skulle tjäna dig väl?

Alla skulle fatta vad du menar, även om de inte alltid skulle hålla med.

(jag håller med om att det faktiskt verkar finnas i vissa kretsar.)

Senast ändrad:
Han får inget tydligt svar på vad han behöver komplettera med. Han är en erfaren veterinär med massor av vidareutbildning inom bl.a. kirurgi och bilddiagnostik, men SJV gör det inte lätt för honom på något sätt.

Tidigare fanns snabbspåret vilket underlättade för veterinärer utbildade utanför EU att komplettera och till slut få sin svenska legitimation. Den vägen är stängd nu.
Ah det kan ju förklara saken. Varför stängdes den? Var det veterinärhögskolan (som hade sett ett problem med den) eller regeringen?

Vet ju att det varit jätteproblem med läkare som utbildats utomlands, speciellt svenskar som rest utomlands för att utbilda sig och betalat för det. Utbildningarna har varit helt undermåliga.

Och att det varit någonting sådant som hänt så att de stängde snabbspåret.

Sedan, jag kanske är lite efter, men det är väl inte självklart att alla kurser på grundnivå alltid har dubbel språkundervisning och använder internationell litteratur. Det måste ju än idag vara möjligt att kurser går enbart på svenska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund