Jag tror väl inte att särskilt många hbtq-personer i min ålder, och jag passerar dessutom som etniskt svensk, är uppfyllda av hat mot polisen till dagligdags. Men om yngre hbtq-personer, av olika etnicitet, och i Malmö dessutom, ibland har känslor åt det hållet, så tycker jag att det är begripligt.Att man går tillsammans med en organisation/sektion man sympatiserar med (eller den "allmänna svansen") är ju en självklarhet. Det är inte samma sak som att det inte kan finnas gränser för vad man bör förvänta sig för budskap från tåget i stort. Och du menar ju att arrangörerna är okej med detta, och då kan man förvänta sig att det kommer att fortsätta att skanderas så även kommande gånger.
Skulle rasistiska slagord börja ropas eller om våldsamheter uppstår skulle jag lämna tåget, om jag märkte det. Och jag tänker att även du har någon gräns, även om du här skriver att du är liberal med vilka uttryck som är okej under demonstrationer, att det bara är att gå bakom någon annan banderoll.
Hade jag deltagit i Malmötåget och hört polishatet så hade jag inte lämnat tåget, men jag hade inte tyckt att det var okej. Och nu när jag märker hur stort stödet är för det så börjar jag tveka på om jag kanske inte längre passar in i vad man förväntas tycka och tänka när man deltar i Pride. HBTQ-rättigheter kan man ju stötta även utan att delta i Pride-tågen.
SD har ju varit portade så det är väl inget konstigt om även KD portas tänker jag.
Men måste säga att jag uppriktigt är förvånad över att du verkar mena att polishatet skulle vara så stort inom hbtqi-rörelsen idag, att det är legit att skandera och att det är överspänt att inte vilja ha såna uttryck i ett tåg man deltar i. Och att så många här håller med dig om det.
Jag har rätt många vänner inom kretsen och upplever inte alls att det skulle vara så stort polishat i allmänhet, och har faktiskt inte alls hört att det tagits upp att bemötandet från just poliser skulle vara så mycket mer problematiskt än från andra delar av samhället. Historiskt ja, idag nej. Och att de skulle hata polisen har jag verkligen aldrig märkt av. (Snarast är nog jag själv som har den större misstänksamheten mot polisen av oss, inlärd för många år sedan och har med helt andra utsatthetsfaktorer att göra.)
Men ja, du har rätt i att om man tycker att ens personliga gräns överträds så får man ju avstå. Och eftersom du och andra är så övertygade om att arrangörerna tycker att det är okej med polishat i tågen, så får jag ju överväga om det är jag som inte passar in i Pride-tåg längre.
Sen tolkar jag nog inte ordet hata lika bokstavligt som du i sammanhanget.