Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om huruvida hårdare krav på assimilering och målet att enhetliggöra en etnisk kultur i ett land ska anses vara höger-eller vänsterpolitik, så var det ett intressant inslag om Kinas nya lagstiftning på radion i morse:

https://www.sverigesradio.se/avsnit...brander-kinas-nya-lagstiftning-televinken-2-0
(Ca 65:20 in)

Syftet enligt den kinesiska regeringen är att garantera att alla kinesiska medborgare tryggas på arbetsmarknaden och stärka säkerheten och tryggheten i landet.

Kritiker pekar å sin sida på konsekvenserna att minoriteters språk förbjuds, att det inrättats "omskolningsläger" och oliktänkande stämplas som extremism (och därmed kan lagföras).

Som jag skrivit tidigare så menar jag att man bör vara försiktig med, både att kritisera och att avfärda kritik med att "det där är så typiskt höger/vänster". Problem med auktoritärt styre och omänsklig hantering av oliktänkande kan uppstå överallt, när målet tillåts helga alla medel och de oliktänkande har avhumaniserats.

Det största problemet med detta just nu kommer från Tidö-hållet, bl a med den avhumanisering som ett allt mer radikalt språkbruk visar på (vi har väl inte glömt SD:s annonser om "råttor" när tiggare var en stor fråga). Det är dåligt av det skäl att det leder till ett sämre samhälle, och inte för att det just idag är kombinerat med högerpolitik. När det kommer från kommunistiskt håll är det lika illa.

Respektive sida får ju dock ta ansvar för sin politik så det är knappast någon ursäkt att peka på någon annan, utan SD och regeringspartierna får ju ta ansvar för sin politik så som den låter idag, och så får vänstern ta ansvar för sin.
Man behöver inte heller röra sig så långt bort som till Kina eller så långt vänsterut som till kommunismen för att se att det finns en potentiellt bred politisk uppslutning bakom en rasistisk assimilerings-politik, historiskt är det ju vad man har gjort mot samerna i Sverige.

När jag växte upp kunde man till exempel fortfarande sällan erbjuda undervisning av den samiska som folk hade personlig koppling till. Svenska staten har gjort sitt bästa för att döda de språken och det har dem inte hämtat sig från särskilt bra, en del av dem är på gränsen till utdöda nu. Det var alla dåvarande partier som stod bakom den politiken.

Och vilka är det idag som främst tävlar med regeringen och SD om vem som kan vara mest främlingsfientlig och auktoritär? Är inte det S, som idag får ses som alltmer av ett mittenparti? Så potentialen till rasistisk och auktoritärt lutande politik finns överallt på skalan och inte enbart i de ideologier där detta utgör själva kärnan som hos SD.

Jag syftar på att budgeten för svenskundervisning för invandrare sänktes av i många kommuner där Tidö-samarbete råder, det stod rätt mycket i medierna om det för ett par år sedan.

Borde inte svenskundervisning vara behovsstyrd snarare än tidsstyrd, när språket är så viktigt?

Ska jag tolka dig som att du inte håller med SD i deras migrationspolitik på nationell nivå? Det är såklart fullt tillåtet att inte göra, jag frågar för att det inte framgått av dina inlägg så det är svårt att veta om du inte skriver det.

Att det tar tid att lära sej Svenska förstår jag, och framförallt, finns inte viljan är det omöjligt. Annars anser jag nog att om jag pluggade "SFI" för tex Spanska så skulle jag nog klara mej i Spanien utan problem efter 3 år. Men som sagt just är det "omöjligt" för jag har ingen vilja att lära mej Spanska...

Jag är helt för SDs migrationspolitik. Trodde det framgått av tidigare inlägg.
Som fd Stockholmare så är vissa områden inte ens "Sverige". Det är områden med egna regler, definitivt inte svenska som språk, skulle vilja gå så långt som att jag inte tror ens hälften av innevånarna i dessa områden pratar Svenska. I Södertälje (NU vet jag inte) men för så sent som 2022 så gällde detta

(https://www.vardfokus.se/yrkesrolle...sen-varnar-for-skyddsstopp-efter-pistolhotet/)

"Ambulanspersonal i Region Stockholm har fått nog av spottloskor, mordhot och skjutvapen. Nu kräver Vårdförbundet och Kommunal åtgärder för att öka säkerheten för medarbetarna. Om inget görs väntar skyddsstopp. ”Polisen har markerade adresser dit de aldrig åker färre än tre. "

Det är INTE etniska svenskar som beter sej så. Fast det är ju "rasistiskt" att säga så ? Men när fakta är fakta så är det fakta..

HUR blev det så här i Sverige ? Och inte är det SDs fel iaf !

Senast ändrad:
Man behöver inte heller röra sig så långt bort som till Kina eller så långt vänsterut som till kommunismen för att se att det finns en potentiellt bred politisk uppslutning bakom en rasistisk assimilerings-politik, historiskt är det ju vad man har gjort mot samerna i Sverige.

När jag växte upp kunde man till exempel fortfarande sällan erbjuda undervisning av den samiska som folk hade personlig koppling till. Svenska staten har gjort sitt bästa för att döda de språken och det har dem inte hämtat sig från särskilt bra, en del av dem är på gränsen till utdöda nu. Det var alla dåvarande partier som stod bakom den politiken.

Och vilka är det idag som främst tävlar med regeringen och SD om vem som kan vara mest främlingsfientlig och auktoritär? Är inte det S, som idag får ses som alltmer av ett mittenparti? Så potentialen till rasistisk och auktoritärt lutande politik finns överallt på skalan och inte enbart i de ideologier där detta utgör själva kärnan som hos SD.

Precis, det kan poppa upp överallt.
Och därför blir jag bekymrad över argumentationen "om alla bara röstade vänster, så skulle det inte vara något problem med rasism och auktoritär utveckling", det är ett väldigt tunt argument. Vill man ha en rasistisk vänster, eller rasistisk höger - när man inte vill ha någon rasism alls...

Att det tar tid att lära sej Svenska förstår jag, och framförallt, finns inte viljan är det omöjligt. Annars anser jag nog att om jag pluggade "SFI" för tex Spanska så skulle jag nog klara mej i Spanien utan problem efter 3 år. Men som sagt just är det "omöjligt" för jag har ingen vilja att lära mej Spanska...

Som fd Stockholmare så är vissa områden inte ens "Sverige". Det är områden med egna regler, definitivt inte svenska som språk, skulle vilja gå så långt som att jag inte tror ens hälften av innevånarna i dessa områden pratar Svenska. I Södertälje (NU vet jag inte) men för så sent som 2022 så gällde detta

(https://www.vardfokus.se/yrkesrolle...sen-varnar-for-skyddsstopp-efter-pistolhotet/)

"Ambulanspersonal i Region Stockholm har fått nog av spottloskor, mordhot och skjutvapen. Nu kräver Vårdförbundet och Kommunal åtgärder för att öka säkerheten för medarbetarna. Om inget görs väntar skyddsstopp. ”Polisen har markerade adresser dit de aldrig åker färre än tre. "

Det är INTE etniska svenskar som beter sej så. Fast det är ju "rasistiskt" att säga så ? Men när fakta är fakta så är det fakta..

Och sen har vi områden som är ännu mer segregerade, där i princip inga utan svensk bakgrund bor...och vilka är det som inte vill ha blandade boendeområden och skolor...? Den frågan kan man också ställa sig, även om jag förstår att den frågan inte är så intressant om man anser att det inte borde finnas några människor utan svensk bakgrund alls i det här landet.

I den ort en släkting växte upp i kom väldigt många arbetare från Finland under 50- och 60-talet. Det skapades även då områden där de bodde och mest umgicks med varandra, och så slogs dem med kniv på helgkvällarna. Det var tydligen en del som ville kasta ut dem med på den tiden, har hon sagt. Tänka sig, hur människor upprepar sig under historien. Men då kunde man förstås inte anklaga dem för att vara muslimer. Jag vet dock inte om Finlandsfödda klassas som etniskt svenska enligt SD, gör de det?

Du har fortfarande inte svarat på varför svenskundervisningen ska vara tidsbegränsad och inte behovsstyrd, när vi nu är överens om att språket är så viktigt? Och varför minskar man på finansieringen, om man anser att det är viktigt?

Och är det samma tidsgräns på 3 år oavsett hur bra man kan läsa och skriva, när man kommer?

Jag undviker f ö att göra egna antaganden som personen själv inte sagt/skrivit och snälltolkar gärna, men då vet jag nu säkert att du står bakom SD:s migrationspolitik.

Håller du också med Ludvig Asplings åsikt om att Sverige inte är tillräckligt etniskt svenskt idag, att det behöver rensas upp för att bli mer etniskt likriktat? Det du skreom ditt inlägg om en oacceptabelt hotfull miljö i vissa Stockholmsförorter handlar ju inte om etnicitet, utan mer om sociala och utanförskapsrelaterade faktorer, och det vill alla partier göra något åt men på olika sätt. Men menar du att de styrande ska se till att vi blir en mer etniskt homogen befolkning?

@Thaliaste du undrade över "fakta" på hur utländska SD politiker blir påhoppade... Så här kommer en "propaganda" artikel. För detta är ju knappast nåt som "vanlig" media tänker ta i med tång. Och vi vet det !
Här är en sammanställning av Carl Eos. Som publicerat i Fokus, han tar även upp hur andra partier tycker det "är rätt åt SD" att det inte gör något att SD inte har samma möjligheter att föra sin valkampanj. Och detta försöker jag även lyfta här på Buke. FÖRR på Buje hette det "jag håller inte med dej, men kommer slåss för din rätt att rösta på vad du vill"
Det finns inte längre. Det tänket här på Buke är totalt som bortblåst. Nu är man för att "säga ifrån sej Demokrati, för att förhindra "fel tänkande" i demokratins namn"... Vilket är en skrämmande väg att gå. Och denna "våg" är mestadels V men "vänster" generellt som i MP och även C (nej jag vet att C inte är vänster, vilket de själva inte förstått)

https://www.fokus.se/sticket/etabli...rzadtaGSE9slAyDhzn_aem_1ZFBCsMjVNeLyfwQtyNmHg

"I Göteborg presenterades nyligen 19-årige Musa Amairi som SD-kandidat. Trots sin egen invandrarbakgrund möttes han av en storm av rasistiska påhopp från vänsterhåll. Han kallades bland annat husblatte och smuts. En profil med koppling till Migrationsverket deltog i mobben. Detta är uppenbara försök att skrämma unga från att engagera sig i fel parti."

@Thaliaste du undrade över "fakta" på hur utländska SD politiker blir påhoppade... Så här kommer en "propaganda" artikel. För detta är ju knappast nåt som "vanlig" media tänker ta i med tång. Och vi vet det !
Här är en sammanställning av Carl Eos. Som publicerat i Fokus, han tar även upp hur andra partier tycker det "är rätt åt SD" att det inte gör något att SD inte har samma möjligheter att föra sin valkampanj. Och detta försöker jag även lyfta här på Buke. FÖRR på Buje hette det "jag håller inte med dej, men kommer slåss för din rätt att rösta på vad du vill"
Det finns inte längre. Det tänket här på Buke är totalt som bortblåst. Nu är man för att "säga ifrån sej Demokrati, för att förhindra "fel tänkande" i demokratins namn"... Vilket är en skrämmande väg att gå. Och denna "våg" är mestadels V men "vänster" generellt som i MP och även C (nej jag vet att C inte är vänster, vilket de själva inte förstått)

https://www.fokus.se/sticket/etabli...rzadtaGSE9slAyDhzn_aem_1ZFBCsMjVNeLyfwQtyNmHg

"I Göteborg presenterades nyligen 19-årige Musa Amairi som SD-kandidat. Trots sin egen invandrarbakgrund möttes han av en storm av rasistiska påhopp från vänsterhåll. Han kallades bland annat husblatte och smuts. En profil med koppling till Migrationsverket deltog i mobben. Detta är uppenbara försök att skrämma unga från att engagera sig i fel parti."

Tack, ska läsa den (men Fokus är väl en del av etablerad media, eller vad menar du...?).

Och vad menar du med detta:
Nu är man för att "säga ifrån sej Demokrati, för att förhindra "fel tänkande" i demokratins namn"... Vilket är en skrämmande väg att gå.
?

Och sen har vi områden som är ännu mer segregerade, där i princip inga utan svensk bakgrund bor...och vilka är det som inte vill ha blandade boendeområden och skolor...? Den frågan kan man också ställa sig, även om jag förstår att den frågan inte är så intressant om man anser att det inte borde finnas några människor utan svensk bakgrund alls i det här landet.

I den ort en släkting växte upp i kom väldigt många arbetare från Finland under 50- och 60-talet. Det skapades även då områden där de bodde och mest umgicks med varandra, och så slogs dem med kniv på helgkvällarna. Det var tydligen en del som ville kasta ut dem med på den tiden, har hon sagt. Tänka sig, hur människor upprepar sig under historien. Men då kunde man förstås inte anklaga dem för att vara muslimer. Jag vet dock inte om Finlandsfödda klassas som etniskt svenska enligt SD, gör de det?

Du har fortfarande inte svarat på varför svenskundervisningen ska vara tidsbegränsad och inte behovsstyrd, när vi nu är överens om att språket är så viktigt? Och varför minskar man på finansieringen, om man anser att det är viktigt?

Och är det samma tidsgräns på 3 år oavsett hur bra man kan läsa och skriva, när man kommer?

Jag undviker f ö att göra egna antaganden som personen själv inte sagt/skrivit och snälltolkar gärna, men då vet jag nu säkert att du står bakom SD:s migrationspolitik.

Håller du också med Ludvig Asplings åsikt om att Sverige inte är tillräckligt etniskt svenskt idag, att det behöver rensas upp för att bli mer etniskt likriktat? Det du skreom ditt inlägg om en oacceptabelt hotfull miljö i vissa Stockholmsförorter handlar ju inte om etnicitet, utan mer om sociala och utanförskapsrelaterade faktorer, och det vill alla partier göra något åt men på olika sätt. Men menar du att de styrande ska se till att vi blir en mer etniskt homogen befolkning?

JAG struntar i om det är etniska svenskar eller nordiska, asiatiska, afrikanska osv, så länge de VILL vara en del av det svenska samhället. Däri ingår att lära sej Svenska. JAG gillar att köpa mycket utländsk mat, med fördel gjorda av de som har bäst insikt i hur den görs. Thaimat av Thailändare osv. JAG har inga som helst problem att prata med dessa invandrade personerna som sköter de mathak jag besöker.

Du läser inte vad jag skriver heller ser jag, men det stod "Rätten att delta i SFI ska gälla i tre år från första gången personen tas emot i utbildningen — med vissa möjligheter till förlängning."
Källa: Direktiv samarbetsprojekt Migration och integration (Svenska för invandrare — genomförd); proposition/utkast till lagändring i skollagen (beslut 11 september 2025 i materialet).

Men du vill ju inte ha andra "källor" än min egna åsikt och den trodde jag var tydlig ? JAG att jag tycker att 3 år räcker. Kan de inte skriva eller läsa när de börjar SFI så vad JAG sett av SFI så ingår skriva och läsande i kurserna. Man får lära sej ord, det skrivs på en tavla tex och man får öva på det... Men du kanske har bättre kunskap om hur SFI fungerar ? Vilket jag inte fått känslan av iom dina frågor.

Hat, hot och våld är alltid fel. Att SD är mer emotsagda och med mer emfas beror på att deras politik är väldigt ogillad av väldigt många.

Det där tänket är inte ett dugg bortblåst. Jag är glad att du är engagerad politiskt i det du tror på. Vi behöver fler som engagerar sig i vårt samhällsbygge.

Sen förstår jag inte vad du menar med att media inte rapporterar. Jag tycker det är mycket rapporter om hur politiker får utstå hat och hot - mestadels är källan högerhåll och svansarna till de partierna och måltavlorna kvinnor - men SD ligger högt (sista jag läste i alla fall) i att vara utsatta och det rapporteras massor om.

Sen är det ett bekymmer att ett parti som anses regeringsdugligt av flera partier har så mycket antidemokrati och auktoritära planer i sin agenda. Sättet att bekämpa det är inte att inte låta dem komma till tals. Snarare tvärtom, i ljuset syns problemen tydligare. Men man kan heller inte låta den typen av åsikter stå oemotsagda, åsikter som målar ut stora grupper av medmänniskor som problem och icke-önskvärda. Där måste man markera varje enskild gång, att det är något som starkt ogillas av väldigt många.

Nu har jag läst, och jag står kvar vid samma sak som jag alltid skrivit i politiktrådarna på Buke, att jag fördömer allt våld, hån och hat mot politiker oavsett vilket parti man företräder. Och om du följt dessa trådar så har jag många gånger kritiserat vänstern för att inte ta detta på allvar inom de egna leden. Min uppfattning är dock att partiledningen tar det på större allvar, än "vanliga" medlemmar och väljare. Det är enligt mig djupt olyckligt att man rättfärdigar och bagatelliserar de händelser som kommit upp i media, och som diskuterats här, sånt skapar inte förtroende i mina ögon.

Men man måste också kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Med SD:s historia, sin vitbok som man vare sig ville sprida eller prata om, en ledning som suttit vid makten i decennier, och nyare partiföreträdare som gör uttalanden om etnisk rensning - SD är inte ett parti som de övriga i svensk riksdag. Även om jag fördömer och kritiserar våld och allmänt respektlöst beteende mot SD:are, så hoppas jag att vi aldrig kommer att betrakta SD:s värdegrund som allmänt acceptabel.

DET är för mig att slåss för din rätt att rösta på vad du vill, men jag kommer att göra allt i min makt för att en SD:are inte ska lyckas locka fler väljare med sig.

Jag vet inte vilken nivå av språkkunskap du uppfattar som "klara sig utan problem". Spanska skulle gå betydligt fortare för mig än tex arabiska eller japanska, eftersom spanska är ett romanskt språk. De som går på SFI har nog oftast inte något av de europeiska språken som förstaspråk, tror jag.

Och apropå att nazisterna framgångar i Tyskland så ofta kommer upp. Jag kan förstå att det är frustrerande, men liknelsen är (i alla fall inte hos mig) att SD är på väg att i lönndom inrätta gaskamrare, utan liknelsen är att även nazisterna valdes till makten genom demokratiska val och samarbeta med andra partier.

Och det väcker frågan; vad bör man göra om man känner oro inför vart en politisk utveckling i det land man lever i, skulle kunna sluta? Och om man känner en sådan oro och ser strömningar som bekymrar en, när bör man agera och när bör man agera mer? När har man t o m en mänsklig och/eller en demokratisk skyldighet att engagera sig mot denna utveckling?

Nazisterna uppstod inte ut tomma intet, och när de väl startade kriget 1939 och några år senare uppfann "den slutliga lösningen" på problemet med ej önskvärda personer (som ju inte bara var judar, som vi vet) så hade de funnits som parti i Tyskland i två decennier. Hitler var med tidigt, om än inte från början. Men sedan hade såklart nya personer tillkommit och politiken utvecklats.

Under hela 20-talet var NSDAP:s politik alltså känd inklusive SA, samt judehatet - som ju inte var något som NSDAP "hittade på" utan snarare eldade på en redan existerande grogrund.

Och ja, idag vet vi hur det gick. Det visste inte folk 1923. Vilket leder till frågan: om man trots att man då inte kunde veta hur det skulle sluta ett par decennier senare, ändå kände en oro över utveckningen - borde man gjort något, och i så fall vad? Borde man 1925 varit obekväm vid lunchbordet och markerat mot antisemitiska eller NSDAP-hyllande uttalanden, eller skulle man hållit tyst och tänkt "alla får ju rösta på vad de vill, det ska jag inte ha några åsikter om"? De flesta människor var ju då som nu, mest "vanligt folk".

Det ÄR på ett sätt ohyggligt att ta upp nazisterna från 20-40-talet i samma andetag som SD men som sagt innebär inte det att dessa är samma sak, utan den allmängiltiga frågan är: om, och i så fall när, och i så fall hur mycket, bör man göra något för att om möjligt förhindra en utveckling man ser är potentiell? Det är en fråga som gäller alla oavsett vilket parti man företräder eller röstar på, inklusive SD:are såväl som alla andra. Att NSDAP kommer upp som exempel är för att det (troligtvis) är ett historiskt exempel som vi alla kan vara överens om att det hade varit bra om historien hade tagit en annan väg.

Jag har inget parti - jag företräder inget och jag har röstat på olika under årens lopp. Men om jag övervägde att gå med i ett kontroversiellt parti, så skulle jag absolut sätta mig in i det väldigt noga för att bedöma om det låg något i kritiken eller inte.

ATT man står bakom politiken som förs och företrädare för partiet man är med i, förvånar mig inte ett dugg. Det är ju därför man gått med. Men med det sagt så kommer man inte att hålla med alla om slut, ens i det egna partiet. Det som förvånar mig med många SD-medlemmar (du är nämligen långt ifrån den enda) är hur det verkar vanligt att inte göra den kollen av partiet, som jag tycker är förväntad med tanke på det som kommit fram.

Det är ju verkligen inte bara från vänstersidan som kritiken kommer ifrån, som en del vill få det till. Utan det kommer enormt mycket kritik inom samsrbetspartierna M, KD och så har vi L som helt har gått i spillror av att falsngen som ville samarbeta med SD vann.

Senast var det Benjamin Dousa som kritiserade Ludvig Asplings uttalande. Så det är långt ifrån endast vänstern som har problem med SD:s överintresse för människors etniska bakgrund.

Det här känns ärligt talat mest som svammel, i ytterligare ett försök att säga att kritik mot SD "bara" är politiska åsikter från vänstern.

Om du vill diskutera vad vänsterpolitiker i Göteborg har skrivit om någon SD:are (också i Göteborg?) så är det bra om du klipper in vad som skrivits/sagts och hur du argumenterar om saken. Det blir obegripligt att hänga med annars i någon slags tredjehandbeskrivning, som lika gärna kan ha hämtats från SD:s interchat. Jag följer varken varken SD:s eller vänsterns profiler i Göteborg, så det du skriver går inte att hänga med i om du inte beskriver det mer precist.

Det är ju du/SD som säger att ni vill tillbaka till hur det var förr, då är det väl en högst rimlig fråga vad som menas med "förr"?

Alla partier vill minska skjutningar och annat våld, så det är inte unikt för SD. Det som är unikt för SD är däremot att man vill förändra Sverige till "hur det var förr", så det är därför jag frågar vad detta innebär.

Språket är jätteviktigt, bland annat på jobbet men också för att kunna vara delaktig rent allmänt i Sverige. Det tycker också andra partier, inte bara SD. Men om SD tycker att språket är så viktigt, varför har man skurit ned på svenskundervisningen i många kommuner?
Kort kommentar.
Om det är något parti som tagit tydlig ställning mot SD så är det väl C? Och mot V.
(Det senare pga ett kompakt motstånd i medlemskåren. Jag känner flera äldre Centerpartister som sagt att de går ur om C samarbetar med V) .

Jag håller med, och tycker att det är viktigt med nivåindelning så att man studerar med andra personer som är på samma nivå, och att svårighetsgrad och område (t ex teknik, vård, omsorg) osv kan varieras efter målgruppen.

Om man börjar på svenskundervisningen när man kommer till Sverige och sedan tar en paus för att man får ett jobb trots sina språkbrister, så kan man ju inte heller ta upp dem igen senare. Väldigt synd tycker jag, det är ju alltid bättre att lära sig språket än att avstå, oavsett när det sker.

Det är ju inget problem alls att en del faktiskt lär sig bra svenska på den tiden, men det är synd att inte möta behoven hos dem som behöver längre tid på sig eller där annat kommer i vägen.

@corzette
Gäller 3-årsgränsen även om man också behöver lära sig att läsa och skriva?
Min kommun tog emot många under "flyktingvågen"

En av våra skolchefer sa ang invandrarbarnens låga betyg i högstadiet - om svenska barn kunde lära in hela grundskolan på ett par tre år skulle vi inte behöva 9årig grundskola.

Och apropå att nazisterna framgångar i Tyskland så ofta kommer upp. Jag kan förstå att det är frustrerande, men liknelsen är (i alla fall inte hos mig) att SD är på väg att i lönndom inrätta gaskamrare, utan liknelsen är att även nazisterna valdes till makten genom demokratiska val och samarbeta med andra partier.

Och det väcker frågan; vad bör man göra om man känner oro inför vart en politisk utveckling i det land man lever i, skulle kunna sluta? Och om man känner en sådan oro och ser strömningar som bekymrar en, när bör man agera och när bör man agera mer? När har man t o m en mänsklig och/eller en demokratisk skyldighet att engagera sig mot denna utveckling?

Nazisterna uppstod inte ut tomma intet, och när de väl startade kriget 1939 och några år senare uppfann "den slutliga lösningen" på problemet med ej önskvärda personer (som ju inte bara var judar, som vi vet) så hade de funnits som parti i Tyskland i två decennier. Hitler var med tidigt, om än inte från början. Men sedan hade såklart nya personer tillkommit och politiken utvecklats.

Under hela 20-talet var NSDAP:s politik alltså känd inklusive SA, samt judehatet - som ju inte var något som NSDAP "hittade på" utan snarare eldade på en redan existerande grogrund.

Och ja, idag vet vi hur det gick. Det visste inte folk 1923. Vilket leder till frågan: om man trots att man då inte kunde veta hur det skulle sluta ett par decennier senare, ändå kände en oro över utveckningen - borde man gjort något, och i så fall vad? Borde man 1925 varit obekväm vid lunchbordet och markerat mot antisemitiska eller NSDAP-hyllande uttalanden, eller skulle man hållit tyst och tänkt "alla får ju rösta på vad de vill, det ska jag inte ha några åsikter om"? De flesta människor var ju då som nu, mest "vanligt folk".

Det ÄR på ett sätt ohyggligt att ta upp nazisterna från 20-40-talet i samma andetag som SD men som sagt innebär inte det att dessa är samma sak, utan den allmängiltiga frågan är: om, och i så fall när, och i så fall hur mycket, bör man göra något för att om möjligt förhindra en utveckling man ser är potentiell? Det är en fråga som gäller alla oavsett vilket parti man företräder eller röstar på, inklusive SD:are såväl som alla andra. Att NSDAP kommer upp som exempel är för att det (troligtvis) är ett historiskt exempel som vi alla kan vara överens om att det hade varit bra om historien hade tagit en annan väg.

JAG ser inte överhuvidtaget SD som nåt ens i närheten av Nazityskland. JAG fattar inte ens vad ni ser som är som antidemokratiskt med SD. Så jag tar alla Nazi "tolkningar" av SD som bullshit.

Nej jag har inte läst SDs vitbok, Den handlar om SDs historia. Som född och uppvuxen i Stockholm så har jag sett BSS "tåg" med heilande personer, OBS i Tidningen och media inte live. Men det är just historia. JAG ser partiet som det är IDAG och är medlem för att då kunna vara med och hjäpa det bli ännu bättre.
JAG tex har varit på massor med Pridefestivaler, hängt på Patricia på söndagar, det haket som var på Riddarholmen och Viktoria (?) i Kungsan mm. Så JAG vill verka för ett bättre HBTQ tänk inom SD. Och JAG är för att det ska kunna vara dragqueens som läser sagor på bibliotek. ÄVEN om jag vet att typ hela SD är emot detta. Men som sagt jag är FÖR att man ska få klä sej hur man vill, när man vill och vart man vill (vilket jag mycket väl vet går emot min egen aversion med slöja men som sagt slöjan anser JAG är kvinnoförtryck). Vill nån ha sex med vem f-n som helst (så länge det är lagligt !!!) så är det helt å hållet deras sak. Vill man ligga med en han, hon eller de/dem - vem bryr sej ? Är någon en hen så jaha ? Med det sagt dock anser jag inte att MTF ska få delta i Damklasser i de tävlingar det finns. Av naturliga orsaker (annan styrka mm). I ridsport eller andra icke könsuppdelade sporter är det ju inte ett problem...
Återigen JAG har dessa åsikter, får jag ha dem i SD JAJAMENSAN !!! Går det emot vad de flesta i SD tycker just nu ? Säkert ... Men det skiter jag i. Det är därför jag nu ger mej in i leken och gör något ! Kommer jag lyckas omvända SD ? Definitivt inte. Men Rom byggdes inte på en dag ! Och jag är endast en av få som säkerligen tycker så just nu i SD, men blir det fler så blir det ju lättare. Som de som inte är etniska svenskar som är SD, tror ni de hade de lätt i början ? Nope, nu lyfter inte många på ögonbrynen INOM SD, vi fattar varför de är SD...

JAG ser inte överhuvidtaget SD som nåt ens i närheten av Nazityskland. JAG fattar inte ens vad ni ser som är som antidemokratiskt med SD. Så jag tar alla Nazi "tolkningar" av SD som bullshit.

Nej jag har inte läst SDs vitbok, Den handlar om SDs historia. Som född och uppvuxen i Stockholm så har jag sett BSS "tåg" med heilande personer, OBS i Tidningen och media inte live. Men det är just historia. JAG ser partiet som det är IDAG och är medlem för att då kunna vara med och hjäpa det bli ännu bättre.
JAG tex har varit på massor med Pridefestivaler, hängt på Patricia på söndagar, det haket som var på Riddarholmen och Viktoria (?) i Kungsan mm. Så JAG vill verka för ett bättre HBTQ tänk inom SD. Och JAG är för att det ska kunna vara dragqueens som läser sagor på bibliotek. ÄVEN om jag vet att typ hela SD är emot detta. Men som sagt jag är FÖR att man ska få klä sej hur man vill, när man vill och vart man vill (vilket jag mycket väl vet går emot min egen aversion med slöja men som sagt slöjan anser JAG är kvinnoförtryck). Vill nån ha sex med vem f-n som helst (så länge det är lagligt !!!) så är det helt å hållet deras sak. Vill man ligga med en han, hon eller de/dem - vem bryr sej ? Är någon en hen så jaha ? Med det sagt dock anser jag inte att MTF ska få delta i Damklasser i de tävlingar det finns. Av naturliga orsaker (annan styrka mm). I ridsport eller andra icke könsuppdelade sporter är det ju inte ett problem...
Återigen JAG har dessa åsikter, får jag ha dem i SD JAJAMENSAN !!! Går det emot vad de flesta i SD tycker just nu ? Säkert ... Men det skiter jag i. Det är därför jag nu ger mej in i leken och gör något ! Kommer jag lyckas omvända SD ? Definitivt inte. Men Rom byggdes inte på en dag ! Och jag är endast en av få som säkerligen tycker så just nu i SD, men blir det fler så blir det ju lättare. Som de som inte är etniska svenskar som är SD, tror ni de hade de lätt i början ? Nope, nu lyfter inte många på ögonbrynen INOM SD, vi fattar varför de är SD...
Det är inte mycket jag håller med om som du skriver i den här tråden, men hatten av för dig att du försöker påverka SD inifrån att bli mer tolerant. :up:

KD driver en kamp mot vegetarisk mat. Jag har noterat att de senaste månaderna tar företrädare för partiet upp detta i alla möjliga sammanhang, det känns som en påhittad fajt, något de försöker driva inför valet, för att fiska röster hos köttindustrin och de som har fördomar mot vegetarisk mat. För mig känns det lite som en kamp mot väderkvarnar.

I dagens DN intervjuas lantbruksministern och hans fru https://www.dn.se/sverige/herr-och-...et-till-storms-mot-tvangsvegetariska-luncher/ Artikeln är kanske låst, hoppas att några kan läsa. Frun påstår att vegonormen är antifeministisk för kvinnor får inte i sig tillräckligt med järn utan kött. Deras tankar går helt emot de kostråd som finns.

KD driver en kamp mot vegetarisk mat. Jag har noterat att de senaste månaderna tar företrädare för partiet upp detta i alla möjliga sammanhang, det känns som en påhittad fajt, något de försöker driva inför valet, för att fiska röster hos köttindustrin och de som har fördomar mot vegetarisk mat. För mig känns det lite som en kamp mot väderkvarnar.

I dagens DN intervjuas lantbruksministern och hans fru https://www.dn.se/sverige/herr-och-...et-till-storms-mot-tvangsvegetariska-luncher/ Artikeln är kanske låst, hoppas att några kan läsa. Frun påstår att vegonormen är antifeministisk för kvinnor får inte i sig tillräckligt med järn utan kött. Deras tankar går helt emot de kostråd som finns.
Ja, det är helt rubbat. Jag fattar inte varför dagens höger så ofta är så fixerade vid kött.

Kort kommentar.
Om det är något parti som tagit tydlig ställning mot SD så är det väl C? Och mot V.
(Det senare pga ett kompakt motstånd i medlemskåren. Jag känner flera äldre Centerpartister som sagt att de går ur om C samarbetar med V) .

Absolut! C är det borgerliga parti som tagit tydligast ställning mot SD, och tack och lov varit stabilast i det.

Min kommentar om det var inte menat att rangordna partierna efter deras SD-motsånd, utan att motsäga att kritik mot SD ofta avfärdas som "vänstertjafs". Men det är ju inte så, utan väldigt mycket kritik mot SD kommer även inifrån högersidan, även om det inte kommer ut så mycket offentligt. Framför allt inte från partiföreträdare med positioner, de har ju SD krävt offentlig lojalitet ifrån enligt Tidöavtalet...

C kom inte med i min kommentar för att jag dels inte ser dem som vänster, och dels för att de fortfarande känns stabila och tydliga i saken :)

Jag läste den artikeln och tyckte det var väldigt bra att de hade med experter som motsade dem, de framstår ju som helt knäppa och verkar anse att åsikter och fakta är ungefär lika mycket värt, som det här citatet: ”Det är inte regeringen som beslutar om kostråd, det är Livsmedelsverket, och det har de all rätt att göra. Men då har jag rätt att säga: jag tycker att ni skulle ha landat på en annan nivå.”

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund