Svensk politik nr 3

@gulan är det här mindre läskigt?
sdlpYs1Jcw5XxY-nh.jpg
Verkligen inte. Män i stora grupper oavsett hudfärg eller härkomst kam skapa obehag. Skillnaden är att nazizter är hatade, men hamashyllande antisemiter verkar skapa någon slags terror romantik
 
Ja. Det kräver att de inte ser Hamas som den enda möjligheten att stå upp mot Israel. Just nu driver Israel palestinierna rakt i famnen på Hamas.
Fast gör de verkligen det? Jag tycker det verkar vara mycket redigerat vad som visas/hörs och att det egentligen är många kritiska röster även bland palestinierna mot Hamas. Ett inslag på P1 om konflikten berättade att en kvinna som intervjuades hade blivit bortklippt där hon uttryckte sig negativt. Fler och fler uttrycker sitt missnöje mot Hamas men allt kommer inte fram beroende på vilken agenda de som publicerar har.
 
Fast gör de verkligen det? Jag tycker det verkar vara mycket redigerat vad som visas/hörs och att det egentligen är många kritiska röster även bland palestinierna mot Hamas. Ett inslag på P1 om konflikten berättade att en kvinna som intervjuades hade blivit bortklippt där hon uttryckte sig negativt. Fler och fler uttrycker sitt missnöje mot Hamas men allt kommer inte fram beroende på vilken agenda de som publicerar har.

Jag hoppas att det du skriver stämmer! Det är ju lite svårt att göra opinionsundersökningar i Gaza just nu, men den här typen av skoningslöst krig brukar tyvärr bara leda till ökad fientlighet.
 
Du får nog fråga de som styr Israel vad de har för syfte med att att hämnas attacken 7 oktober genom att kollektivt bestraffa det palestinska folket. Att mängder civila palestinier dödats gör knappast inställningen till Israel mer positiv.
Men du måste ju veta eftersom du skrev att man drev dom rakt i famnen på Hamas.

Å andra sidan har ju tex SVT reporter som brukar vara på plats aldrig sagt att det skulle vara så att dom driver palestinier rakt i famnen på Hamas. Då är ju han ändå expert.
 
Men du måste ju veta eftersom du skrev att man drev dom rakt i famnen på Hamas.

Å andra sidan har ju tex SVT reporter som brukar vara på plats aldrig sagt att det skulle vara så att dom driver palestinier rakt i famnen på Hamas. Då är ju han ändå expert.

Vad tänker du att alternativet blir för ett folk som utsatts för ockupation, apartheid-system och nu folkmord av en stat som uttryckligen gått ut med att de ska fördrivas och en omvärld som hittills bara tittar på?

Alternativet blir Hamas.
 
Jag hoppas du har rätt.

Kanske behöver Palestinier stöd i att vägra Hamas.....precis som ryssar kanske mest av allt behöver omvärldens stöd för att revoltera mot Putin.
Framförallt så behövs det en vapenvila, och införsel av mat och medicin med tanke på att befolkningen svälter och är skadade/dör. Det finns liksom inte utrymme till att revoltera mot Hamas när det inte går att överleva.
 
Nu är det tydligen en kvinna som bränner koranen och samtidigt hytter med ett kors. Jaha, få se då vad politikerna säger om det
 
Men du måste ju veta eftersom du skrev att man drev dom rakt i famnen på Hamas.

Å andra sidan har ju tex SVT reporter som brukar vara på plats aldrig sagt att det skulle vara så att dom driver palestinier rakt i famnen på Hamas. Då är ju han ändå expert.

En reporter är inte expert och det är inte jag heller. Men jag brukar se till att ha lite koll på saker jag diskuterar. 20 mars släpptes en opinionsundersökning som Palestinian
Center for Policy and Survey Research genomfört. Resultatet är uppdelat på Västbanken och Gaza.

Sedan förra undersökningen i december är det en större andel av de som svarat i Gaza som helst ser att Hamas tar kontroll över området när kriget är över, som anser att Hamas skött sig bra i kriget och som anser att det var korrekt av dem att genomföra attacken 7 oktober.

Det finns naturligtvis positiva saker i undersökningen också, och det är ju knappast så att det står skrivet i sten att Hamas kommer tjäna på detta. Men det är bra att vara medveten om att man riskerar att skjuta sig själv i foten om man tror att man kan ändra folks sympatier på detta sätt. (Idiomatiska uttryck brukar funka bra för att visa att det inte är faktapåståenden man lägger fram. Testa!)

1000025894.jpg
 
En reporter är inte expert och det är inte jag heller. Men jag brukar se till att ha lite koll på saker jag diskuterar. 20 mars släpptes en opinionsundersökning som Palestinian
Center for Policy and Survey Research genomfört. Resultatet är uppdelat på Västbanken och Gaza.

Sedan förra undersökningen i december är det en större andel av de som svarat i Gaza som helst ser att Hamas tar kontroll över området när kriget är över, som anser att Hamas skött sig bra i kriget och som anser att det var korrekt av dem att genomföra attacken 7 oktober.

Det finns naturligtvis positiva saker i undersökningen också, och det är ju knappast så att det står skrivet i sten att Hamas kommer tjäna på detta. Men det är bra att vara medveten om att man riskerar att skjuta sig själv i foten om man tror att man kan ändra folks sympatier på detta sätt. (Idiomatiska uttryck brukar funka bra för att visa att det inte är faktapåståenden man lägger fram. Testa!)

Visa bifogad fil 141904
Här står inget om det du sa att man driver palestinier rakt i famnen på Hamas. Var det bara en desinformation från dig då?
 
Här står inget om det du sa att man driver palestinier rakt i famnen på Hamas. Var det bara en desinformation från dig då?

Läs på om idiomatiska uttryck. Det är inte bara jag som använder dem.

Angående att inte släppa fram humanitär hjälp till civilbefolkningen i Gaza när man strider mot fienden Hamas:

"In this kind of a fight, the center of gravity is the civilian population. And if you drive them into the arms of the enemy, you replace a tactical victory with a strategic defeat,"

U.S. Defense Secretary Lloyd Austin
 
Läs på om idiomatiska uttryck. Det är inte bara jag som använder dem.

Angående att inte släppa fram humanitär hjälp till civilbefolkningen i Gaza när man strider mot fienden Hamas:

"In this kind of a fight, the center of gravity is the civilian population. And if you drive them into the arms of the enemy, you replace a tactical victory with a strategic defeat,"

U.S. Defense Secretary Lloyd Austin
Det där är ju bara en hypotes. Det står inte att dom gör det.

Visa istället på var det står att, som du har skrivit, dom driver palestinier rakt i famnen på Hamas. För det var ju det du skrev att dom gör just nu.
 
Det där är ju bara en hypotes. Det står inte att dom gör det.

Visa istället på var det står att, som du har skrivit, dom driver palestinier rakt i famnen på Hamas. För det var ju det du skrev att dom gör just nu.

Det är faktiskt exakt vad Israel gör nu som citatet syftar på och varnar för. Uttalandet kom i december.

Men det är egentligen inte viktigt. Jag vet att du tycker att det är roligt att försöka provocera, men du lyckas rätt dåligt - jag tycker du är ganska underhållande.
Du har fått mer förklaringar till vad mitt uttalande baseras på än vad som är rimligt, med tanke på att det gäller en åsikt. Om du tycker att idiomatiska uttryck var tråkigt kan du köra grundkursen och lära dig om skillnaden mellan åsiktspåståenden och faktapåståenden. Nästa steg blir att fundera över om åsikten främst grundas på fakta eller partiskhet respektive källkritik för faktapåståendet. Det är inte jättesvårt, åtminstone inte i teorin. Och den här tråden är full av exempel.
 
Visst, vi vet idag att SD uppvaktat Israel, inte så konstigt egentligen - ledande partierna är ganska högerextrema och de har en del liknande åsikter.
Dels har de liknande åsikter men SDs tradition av antisemitism går ju också väl ihop med deras stöd för staten Israel nästan oavsett det politiska styret. Redan i slutet av 1800-talet förutsågs antisemiter tillhöra de som skulle stödja den politiska sionismen, eftersom man ansåg att detta innebar att judar inte behövde ha en given plats i kristna länder eller tas emot som flyktingar i lika hög grad, de kunde istället hänvisas till en egen judisk stat. SD har ju historiskt också i grunden exakt den här sortens tankar om en slags etnonationalism, vilket på flera sätt gör Israel till ett föredöme för SD och deras målbild för ett homogent Sverige.
 
Det är faktiskt exakt vad Israel gör nu som citatet syftar på och varnar för. Uttalandet kom i december.

Men det är egentligen inte viktigt. Jag vet att du tycker att det är roligt att försöka provocera, men du lyckas rätt dåligt - jag tycker du är ganska underhållande.
Du har fått mer förklaringar till vad mitt uttalande baseras på än vad som är rimligt, med tanke på att det gäller en åsikt. Om du tycker att idiomatiska uttryck var tråkigt kan du köra grundkursen och lära dig om skillnaden mellan åsiktspåståenden och faktapåståenden. Nästa steg blir att fundera över om åsikten främst grundas på fakta eller partiskhet respektive källkritik för faktapåståendet. Det är inte jättesvårt, åtminstone inte i teorin. Och den här tråden är full av exempel.
Men varför skriva så när det inte överstämmer med verkligheten.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 036
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 681
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 855
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp