Svensk politik nr 3

Men varför skriva så när det inte överstämmer med verkligheten.

Du har inte tagit till dig vad jag skrev om åsikts- vs faktapåståenden ser jag.

Du verkar ha problem med att jag inte bevisar vad jag skrev. Men det går inte. Kan man motbevisa det jag skrev, d v s visa att det jag skrev inte överensstämmer med verkligheten vilket är vad du nu påstår? Nej, det går inte heller. Möjligtvis kan man dra mer eller mindre säkra slutsatser i framtiden, men just nu handlar det om åsikter och övertygelser. Jag har givit fakta till varför jag resonerar som jag gör(utöver historiska exempel som är huvudanledningen men som jag inte tänker gå in på). Du har sagt att du inte hört en reporter säga samma sak som jag. Det är ok. Detta är och har hela tiden varit en fråga om åsikt.

Vi har alltså olika åsikter om hur Israels agerande i Gaza påverkar hur befolkningen där ser på Hamas. Jag har svårt att se varför det skulle vara ett problem för dig. Jag tänker inte fråga om källa till alla dina åsiktspåståenden. Då skulle den här tråden bli dubbelt så lång innan jag postat klart.
Att be om källor till faktapåståenden är däremot något alla borde göra om de blir det minsta tveksamma.
 
Dels har de liknande åsikter men SDs tradition av antisemitism går ju också väl ihop med deras stöd för staten Israel nästan oavsett det politiska styret. Redan i slutet av 1800-talet förutsågs antisemiter tillhöra de som skulle stödja den politiska sionismen, eftersom man ansåg att detta innebar att judar inte behövde ha en given plats i kristna länder eller tas emot som flyktingar i lika hög grad, de kunde istället hänvisas till en egen judisk stat. SD har ju historiskt också i grunden exakt den här sortens tankar om en slags etnonationalism, vilket på flera sätt gör Israel till ett föredöme för SD och deras målbild för ett homogent Sverige.
Ja, absolut! Och nu på senare år har väl Bibi varit ett "föredöme" vad gäller att montera ned rättsstaten dessutom. Sedan blir det ju lite tragikomiskt när ledande politiker ändå mestadels gett SD kalla handen när de uppvaktat.
 
Dels har de liknande åsikter men SDs tradition av antisemitism går ju också väl ihop med deras stöd för staten Israel nästan oavsett det politiska styret. Redan i slutet av 1800-talet förutsågs antisemiter tillhöra de som skulle stödja den politiska sionismen, eftersom man ansåg att detta innebar att judar inte behövde ha en given plats i kristna länder eller tas emot som flyktingar i lika hög grad, de kunde istället hänvisas till en egen judisk stat. SD har ju historiskt också i grunden exakt den här sortens tankar om en slags etnonationalism, vilket på flera sätt gör Israel till ett föredöme för SD och deras målbild för ett homogent Sverige.

Tillbaka till Oikos-rapporten då... Den valde som sagt noga ut vilka resultat de skulle redovisa från EU-byråns undersökning 2018. De tillfrågade besvarade nämligen många frågor på ett sätt som inte alls passar SD, Björn Söder och ett etnonationalistiskt synsätt.

1000025896.jpg
 
Jag hoppas att det du skriver stämmer! Det är ju lite svårt att göra opinionsundersökningar i Gaza just nu, men den här typen av skoningslöst krig brukar tyvärr bara leda till ökad fientlighet.
Därför är det extra viktigt att omvärlden vägrar ge Hamas någon form att legitimitet. Det ska upprepas ofta i TV, i radio, i debatter osv. att de är en terrororganisation och att antalet döda civila i Gaza är pga. av Hamas. Fred kan aldrig skapas med en terrororganisation.
 
Därför är det extra viktigt att omvärlden vägrar ge Hamas någon form att legitimitet. Det ska upprepas ofta i TV, i radio, i debatter osv. att de är en terrororganisation och att antalet döda civila i Gaza är pga. av Hamas. Fred kan aldrig skapas med en terrororganisation.
Nej, antalet döda civila i Gaza är inte pga Hamas. Det är extra viktigt att omvärlden ser vilket urskillningslöst och proportionalitetsstört krig Israel genomför i Gaza. Det får aldrig legitimeras!

Men du har rätt i att fred inte kan skapas med eller förhandlas med en terrororganisation. Det blir bara vapenvilor.
 
Nej, antalet döda civila i Gaza är inte pga Hamas. Det är extra viktigt att omvärlden ser vilket urskillningslöst och proportionalitetsstört krig Israel genomför i Gaza. Det får aldrig legitimeras!

Men du har rätt i att fred inte kan skapas med eller förhandlas med en terrororganisation. Det blir bara vapenvilor.
Jo....Om Hamas krigar så använder man inte sin befolkning som livvakter. Israel vill ha tillbaka de som kidnappats. Tänk dig själv om din dotter befanns sig någonstans där......Hur många människoslaktare kan bara gå och "ta för sig" av henne varje dag? Israel vet inte ens hur många som lever och Hamas har ingen anledning att lämna dom tillbaka........Bara att hala och dra. Samla krafter och sen ge sig på sin befolkning igen för att dom ska vara deras livvakter.
 
Jo....Om Hamas krigar så använder man inte sin befolkning som livvakter. Israel vill ha tillbaka de som kidnappats. Tänk dig själv om din dotter befanns sig någonstans där......Hur många människoslaktare kan bara gå och "ta för sig" av henne varje dag? Israel vet inte ens hur många som lever och Hamas har ingen anledning att lämna dom tillbaka........Bara att hala och dra. Samla krafter och sen ge sig på sin befolkning igen för att dom ska vara deras livvakter.
Det ursäktar inte det vansinniga övervåldet mot helt oskyldiga palestinier som israeliska armén utsätter dem för.
 
Såg en liten notis i AF att sosseriet föreslår att ungdomar ska tvingas jobba om skolan inte fungerar och att dom ska ha fotboja på sig. Detta för att inte bli gängkriminell. Det där med fotboja låter lite märkligt. Få se vad dom menar med det. Det ska hållas presskonferens idag
 
Jo....Om Hamas krigar så använder man inte sin befolkning som livvakter. Israel vill ha tillbaka de som kidnappats. Tänk dig själv om din dotter befanns sig någonstans där......Hur många människoslaktare kan bara gå och "ta för sig" av henne varje dag? Israel vet inte ens hur många som lever och Hamas har ingen anledning att lämna dom tillbaka........Bara att hala och dra. Samla krafter och sen ge sig på sin befolkning igen för att dom ska vara deras livvakter.

Det spelar ingen roll att Hamas använder civilbefolkningen som mänskliga sköldar, Israel har ändå inte rätt att använda ett våld som är oproportionerligt.
 
Såg en liten notis i AF att sosseriet föreslår att ungdomar ska tvingas jobba om skolan inte fungerar och att dom ska ha fotboja på sig. Detta för att inte bli gängkriminell. Det där med fotboja låter lite märkligt. Få se vad dom menar med det. Det ska hållas presskonferens idag
Hittade inget på AF just nu, men sökte och hittade dessa från november:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-utreda-fotboja-pa-unga--s75anp
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oaW5g/regeringen-vill-utreda-fotboja-for-unga

Har du någon nyare länk?
 
Jo....Om Hamas krigar så använder man inte sin befolkning som livvakter. Israel vill ha tillbaka de som kidnappats. Tänk dig själv om din dotter befanns sig någonstans där......Hur många människoslaktare kan bara gå och "ta för sig" av henne varje dag? Israel vet inte ens hur många som lever och Hamas har ingen anledning att lämna dom tillbaka........Bara att hala och dra. Samla krafter och sen ge sig på sin befolkning igen för att dom ska vara deras livvakter.
Du vet att IDF också "tar för sig" va? Och idkar övervåld för att få "content", som att köra över någon från fötterna och upp med en pansarvagn etc.
 
Okej. Alltså ganska lika förslag som regeringen presenterade i länkarna ovan i höstas.
Vi får se under dagen om det är lika hemskt förslag som Regeringen lade.

Men blir det fotboja så anser jag att det på andra benet även sätts en sån där fotboja som brödena Dalton hade. Då går det inte lika lätt att bara springa i väg.
 
Vi får se under dagen om det är lika hemskt förslag som Regeringen lade.

Men blir det fotboja så anser jag att det på andra benet även sätts en sån där fotboja som brödena Dalton hade. Då går det inte lika lätt att bara springa i väg.
"Regeringen vill utreda om fotboja ska kunna användas på unga som vårdas på grund av brott eller koppling till grov kriminalitet. (...) Regeringen presenterar därför ett antal nya åtgärder som ska förhindra rekrytering av barn och unga till kriminella gäng, däribland att utreda om Socialtjänsten ska kunna använda elektronisk övervakning som en del i verktygslådan." - min länk, och
"Förslaget kommer från en ny arbetsgrupp inom Socialdemokraterna som jobbar för att bekämpa gängkriminaliteten. Fokus ligger på att ge socialtjänsten fler verktyg för att hindra unga att dras in i kriminella nätverk. Ett annat förslag handlar om att unga ska bära fotboja och bevakas elektroniskt." Din länk.

Spontant låter det ganska lika, men vi får se.
 
Jo....Om Hamas krigar så använder man inte sin befolkning som livvakter. Israel vill ha tillbaka de som kidnappats. Tänk dig själv om din dotter befanns sig någonstans där......Hur många människoslaktare kan bara gå och "ta för sig" av henne varje dag? Israel vet inte ens hur många som lever och Hamas har ingen anledning att lämna dom tillbaka........Bara att hala och dra. Samla krafter och sen ge sig på sin befolkning igen för att dom ska vara deras livvakter.

Och då är det rimligt att påbörja ett folkmord?
 
Därför är det extra viktigt att omvärlden vägrar ge Hamas någon form att legitimitet. Det ska upprepas ofta i TV, i radio, i debatter osv. att de är en terrororganisation och att antalet döda civila i Gaza är pga. av Hamas. Fred kan aldrig skapas med en terrororganisation.
Fast det är inte så humanitär rätt fungerar, den bygger på att alla parter har ett eget ansvar att följa lagar och regler, den kräver inte någon ömsesidighet.

Det betyder att när en part utsätter en annan part för terrordåd så ger inte det den andra parten tillåtelse att svara med att kollektivt bestraffa en hel civil befolkning, och det är också anledningen till att det är just Israel som i internationella domstolen i Haag har åtalats för folkmord.
 
Senast ändrad:
Att rapporten från Oikos är skräp är dessutom helt objektivt. Även en SD-anhängare borde rimligtvis hålla med om att man inte kan basera en granskande text på i huvudsak tidningsartiklar(mestadels från vad de annars ser som opålitlig "vänstermedia"), blogginlägg samt vad som står på wikipedia.

Hela tankesmedjan Oikos visar vilken katastrofal inkompetens de besitter genom att skriva om rapporten:

"Ingen större politisk rörelse i Sverige kan tyvärr svära sig fri från antisemitismen. Den svenska vänstern sticker dock ut på flera sätt i detta avseende, dels genom att antisemitismen än idag är så relativt utbredd bland sympatisörer och företrädare, och dels genom att man i relativt hög utsträckning har visat sig vara beredd att gå från antisemitiska attityder till praktisk handling."

Källor? Någon länk till den omfattande statistik ett sådant påstående grundar sig på? Naturligtvis inte.

"Studier från Brottsförebyggande rådet visar att, näst islamister, är vänstersympatisörer den grupp som i högst utsträckning utsätter svenska judar för trakasserier och hatbrott."

Det finns ingen BRÅ-studie som visar detta. Förmodligen syftar man på undersökningen EU-byrån FRA släppte 2018. Eftersom den nämns i rapporten är det obegripligt att klåparna på Oikos inte kan få det rätt. Lika obegripligt är att man i rapporten inte enbart källhänvisar till FRA-undersökningen utan först till en artikel i SD:s tidning Samtiden där man skriver rätt färgstarkt om väl valda delar av resultatet.

Det finns publicerades f ö en BRÅ-rapport om antisemitiska hatbrott 2019, men det kan knappast vara den Oikos syftar på. BRÅ uttalar sig nämligen inte tvärsäkert när de saknar underlag.

"Som nämnts i metodkapitlet ger Brås datamaterial inte möjlighet att redovisa hur stor del av den antisemitiska hatbrottsligheten som begås av olika kategorier av gärningspersoner. . . .

Brås intervjuer tyder på att intervjupersonernas upplevelser av vilka personer som begår antisemitiska hatbrottshändelser varierar beroende på var i landet man bor och vilka miljöer man själv rör sig i. . . .

Ett tydligt resultat är också att stora delar av det antisemitiska språkbruk och många av de antisemitiska idéer som kommer till
uttryck i Brås olika material är slående lika, oavsett eventuella skillnader i gärningspersonernas kön, ålder, ideologiska bakgrund eller grupptillhörighet."
Har du sett att SKMA släppt en text om den vilseledande "rapporten? De konstaterat bla. att det delvis redan är utrett, det här med vilka politiska partier som hyser flest väljare med antisemitiska åsikter, men det till viss del är förståeligt att Weidmo Uvell utelämnade resultatet pga. strider emot hennes egen tes:

"Graden av osaklighet illustreras kanske allra tydligast av det påstående som ska sammanfatta ”rapportens” resultat: ”i den mån dessa samtida antijudiska attityder har en tydlig politisk hemvist på höger-vänster skalan, har den till övervägande del legat till vänster”. Hade Oikos och Weidmo Uvell varit intresserade av hur förekomsten av antisemitiska attityder faktiskt ser ut i olika politiska opinioner kunde de ha tagit del av den undersökning av sådana attityder i den svenska befolkningen som Forum för levande historia lät göra 2020. Av den framgår att antisemitiska attityder är betydligt mer utbredda i opinioner som sympatiserar med SD jämfört med i opinioner som sympatiserar med övriga riksdagspartier. Lägst benägenhet att hysa antisemitiska inställningar återfanns bland dem som sympatiserade med V och MP. (Resultaten visas i diagrammet nedan.) Men vem vet, kanske hittade Weidmo Uvell och Oikos denna studie när de scrollade runt men valde av okända skäl att ignorera den."
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 681
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 856
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp