Bukefalos 28 år!

Om att köpa avelssto..

Sv: Om att köpa avelssto..

ja, vet preeciis vad du menar!! Om det är något som kräver väldigt mkt focus är det xtra viktigt att man har någorlunda balans och att man har något som verkligen "tar" en dit. Du kanske känner att du verkligen VILL detta och Behöver detta. Ja, då är det så!!

Kanske lika bra att du tar ett beslut så att energi kan sparas till examensarbete eller vad det nu kan vara.?;)

När jag köpte min första häst och var splittrad sa en hästvän så här:Det värsta som kan hända kan ju hända men OM det händer har du ju oroat dig för något i en lång tid utan att det blir bättre OM det händer. Händer det så har du helt i onödan oroat dig för något som inte ens händer.

Du kanske kommer att oroa dig för samma problem även om du ej har häst, eller? Då har du ju MER att kämpa för och att göra för att avleda dig från att hela tiden oroa dig....ja, nu blev det rörigt. Jag menar att även om man tex söker arbete så är det ju bra att göra annat 3 tim om dygnet som gör att man orkar vara positiv de andra timmarna.:D
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Sant.. Men det handlar ju också om pengar.. Det är ju inte gratis att köpa häst, + allt vad som kommer till när man importerar, sedan ska hon ju betäckas också ;). Så första fölet kommer inte att ha Argentinus till pappa iallafall ;) (tyvärr).. Och har man inte jobb så är det svårare att skaffa pengar till hästen. Får väl bli en bättre affärskvinna och börja måla tavlor eller något ;).
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

nej, det är sant! Man måste vara lite manisk och "uppe i det blå" för att orka och våga skaffa häst, men tydligen tycker man att det är värt det, annars skulle man väl ej göra det...? Har jag tänkt och frågat mig under alla dessa studieår med häst, arbete, skola, pendling, bil mm och dessutom ett liv med fester och allt annat.

Man får ev vara beredd på att ta arbete som ej är ens drömjobb tills man hittar rätt arbete tror jag.

Jag är i ungefär samma situation och skall ta dåligt betalda arbeten om mitt företag ej går bra tror jag så att man har råd med det man verkligen vill göra....ett tag iallafall.

Lycka till jättemycket!! Follow your heart så att säga:smirk:
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Så peppas jag här, och av en kompis som sett hästen. Mamma (som får hosta upp pengarna) är positiv men orolig (som mammor oftast är)..Pojkvännen, ja, han har nog inte fattat att det är skillnad på olika hästar.. Häst som häst liksom, så han tycker gott vi kan vänta sådär 5 år..
Så.. Men om det inte skulle gå, då får jag ju sälja henne inriden, värre är det ju inte, eller låna ut henne till någon. Men jag är så skeptisk till att låna ut på foder eftersom jag blivit riktigt blåst. 2 gånger!!! Jag är ju så blåögd..
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Ja. MEN - och ett stort men - om DS-Masterhästen inte kan röra sig, spelar det mindre roll vad den har för morfar. Alltså, du kan locka fler att titta på hästen, men har den inte de kvaliteter som stamtavlan lovar blir det ändå inget köp (eller för mindre pengar). Åtminstone är det så jag själv resonerar vid hästköp, om inte hästen ska användas till avel.

Fast jag pratar bara om vad som får blicken att fastna, inget annat.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Dessutom.. hittade en annons på barnbarn till mamman, och skrev till säljarna (som inte ens visste vem som ägde mamman), och de var helt lyriska över den stolinjen.. Grace, mod, bra steg och hopp etc. Det enda som kunde ses som negativt var att de alla hade mycket egen vilja, om man nu ser det som negativt. Jag ser det som positivt :). Det finns ju en anledning till att jag älskar ston!
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Ja.. just nu känns det så :love: . Kommer nog att ångra min LÄNGE om jag inte ger det en chans.. Mannen kommer att bli tossig :devil: .
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Varför inte börja med att kolla med ASVH om det går att få gröna papper på henne? De borde väl ha mycket större möjlihgetar att kolla upp var XX-Hann innebär i just det här fallet, och med den bakgrunden borde det inte finnas de problem som kan uppstå med hästar av div andra öststatraser.

Är det helt känd stam av "godkända" raser och dessutom en klart meriterad stam borde de väl ge henne (eller i alla fall fölen) gröna papper? Är det inte så bra som du tror borde de kunna förklara för dig vad haken är, och då har du i alla fall mer underlag för ditt beslut.

Ett öststatsto som passerat kollen och fått gröna papper borde väl genast vara intressantare för aveln än ett utan?
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jag har skrivit och frågat, fick ett kort svar att som öststatsto skulle jag räkna med vita eller grå papper. Skrev och frågade om det kunde hjälpa med välmeriterat möderne, men jag har inte fått svar. Så det får väl bli den färgen det blir. Hoppas givetvis på att hon får gröna papper. Hade hon varit renrasigt fullblod så hade det ju inte varit problem alls, gissar jag. Och för min del tycker jag att det är mer attraktivt att hon inte är renrasigt fullblod. Så, hon kan kanske inte lämna en godkänd hingst, men förhoppningsvis så blir det bra sporthästar, och det är det viktigaste för mig.
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

En sak som du nog får vara beredd på med öststatsstoet är att bra hon själv än är så lär du få behålla hennes föl till dom är minst tre och har gjort bra resultat på test eller tävling.
Hästköpare är mycket konservativa och de som köper föl och vill betala för dem, är lätt räknade och dom köper ofta på härstamningen. Med andra ord dom åker inte ens och tittar på en som inte har "känd" härstamning. När sedan hästen är gammal nog att själv skaffa sig meriter då blir läget lite annorlunda och andra köpare börjar dyka upp som bryr sig om härstamning och färg på papper. Men då blir hästens egna meriterna dessto viktigare.
Så ha med i beräkningen att du får hålla avkomman i ett par år och att den ska tränas innan den säljs. Tänk efter om du har dom möjligheterna.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jo tro mig, jag har de tankarna. Planen är ju att vi ska bli med gård så fort jag har jobb, och vi hittar någon lämplig som inte kostar allt för många miljoner. Så jag kan inte garantera att vi har en gård till första fölet föds, men till senare iallafall. Jag är en sådan som filosoferar och vänder och vrider på ALLT, men gård har vi planerat att skaffa, och då finns det helt andra möjligheter att ha en liten hästuppfödning än om man ska ha installat.
Planen är ju som sagt att jag ska behålla avkommor tills de är inridna och förhoppningsvis lite tävlade, men om något skulle hända, man vet ju aldrig, så hade det varit skönt att veta att det fanns någerlunda seriösa spekulanter.
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jag resonerar som du när jag avlar på ett sto med vita papper. Hon kan aldrig bli mamma till en godkänd hingst, men hur många ston blir det;)
Istället har hon många goda sporthästegenskaper, som att vara mycket hinderklok, spänstig och kan vända på femöringar, egenskaper som med kloka hingstval förhoppningsvis nedärvs vidare.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Ja :).. Det viktigaste tycker jag faktiskt är att avla sporthästar, sedan om man skulle ha turen en gång, och ekonomin att få fram något som kan bli en avelshingst, och faktiskt får igenom den så hade det varit fantastiskt. Men inte förstaprioritet just nu..
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Om vi säger så här.. Hela hjärtat och halva hjärnan säger ja, men den där andra hjärnhalvan av hjärnan är så snusförnuftig och tråkig.. Om vi röstar så blir det JA! Jag ska fundera lite över uppstallniingsmöjligheter och så(hur jag löser det ekonomiskt etc), men oj vad hon är fin.. Inte så värst dyr heller, men hon ska ju hit också med allt vad det innebär.. Livrädd att någon hinner före, om jag inte tar beslutet nu ;).
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Hur ska man kunna säga nej när det är drömavelsstoet? (Om man bortser från papperna.. Alltså drömavelsstoet utifrån mina förutsättningar) Enda felet på henne är färgen, men eftersom jag nu insett att min förra häst aldrig kommer att säljas, så är det lika bra att satsa på något helt annat..
Bad ägarna att göra en gyn.koll, så att alla viktiga kroppsdelar är på plats, det känns som det är ganska viktigt ;)..
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Sant, men jag har haft en häst som var helt underbar, och jag ser det som en fördel att denna inte liknar henne, det hade varit en omöjlig uppgift att axla hennes mantel, så det är faktiskt lite halvt medvetet att jag väljer en annan färg, typ, teckning etc ;). Som det är nu så finns det inte många likheter.. Men det hindrar ju inte att jag fortfarande har samma smak, har bara blivit lite mer flexibel..
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 148
Senast: pastejja
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 381
Senast: EoG
·
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 818
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp