Om att köpa avelssto..

pastejja

Trådstartare
Hästköpartankar

Om jag har hittat ett sto som kommer från en framgångsrik stostam i ett baltland, mamman har bla givit en godkänd hingst som tävlat internationellt hoppning (160 cm), som i sin tur bla har lämnat en avkomma som är godk hingst som går samma klasser. Mamman har också lämnat en som går högre klasser i fälttävlan i Sverige. Den hästen jag funderar på att köpa har ett fullblod till pappa som jag inte hittat någon info om, men den ska tydligen vara känd för att lämna sporthästar(snygg, trevliga gångarter och hoppar bra(bara sett bilder). Det är bara hannoveranare och fullblod i stoet. Stoet är mycket vackert och rör sig trevligt. Gissar att jag INTE kommer att få gröna papper på stoet, hur skulle ni se på att avla på det här stoet? Jag hade tänkt att ta ett eller två föl på henne innan jag utbildar och tävlar henne.

Alternativet är att köpa ett svenskt halvblodssto, som tyvärr måste vara triangelmärkt(eftersom jag inte har råd med annat än). Då får jag ett sto med pappa och morfar som folk känner igen, men kanske en stostam som inte producerat något särskilt. Om vi säger att stoet inte har egna tävlingsmeriter, men bra pappa-morfar.. (För rättvisans skull, inga föl än)

Vad hade ni satsat på som avelssto?
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jag är ju inte insatt i halvblodsaveln. Vet inte hur det funkar med papper och färg på de. Men jag tycker ju att det första stoet i så fall skulla vara något att satsa på.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jag är ju himla sugen på det, men frågan är om det gå att sälja avkomman om jag inte skulle kunna behålla.
Om jag hittar låt oss säga ett triangelmärkt Robin Z sto, och tar importen till samma hingst, så kan det ju vara att importstoets avkomma blir bättre men svårare att sälja?
Alla vet ju vem Robin Z är men ingen känner till importstoets pappa. Så kan man ju alltid förklara att det är ett framgångsrikt möderne, men förr fick jag intrycket av att det var mycket hingstfixerat, jag vet att det inte gäller bland de flesta uppfödare, men hur är det bland köparna?
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Själv tycker jag ju att det är mycket intresantare med en lite udda stam. Men halvbloden har ju mycket större genpol än vad min ras har (connemara). Beror det inte på när du säljer avkomman också? Om den visat upp sig på tävlingsbanorna? Varför får importstoet inte gröna papper?
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jag skulle nog resonera som så att en bra häst är en bra häst. Det är dessutom 50 % chans att det blir en valack, och då spelar inte färgen på papprena så stor roll. Och visst kan passet bli grönt efter några generationer? Blir det en avkomma som går svår klass har du ändå dragit en vinstlott!
 
Sv: Om att köpa avelssto..

En viktig del är vilken färg importstoets avkommor får på papprena. Gråa papper är oftast mindre attraktivt än vita, vilka i sin tur är mindre attraktivt än gröna.

Personligen tycker jag att det är intressant att få in nytt blod från Öststaterna, men jag tror att köparen i allmänhet är mer intresserad av en stam man kan associera till något.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jag kan förstå den tanken, men i så fall får man aldrig in något nytt blod. Vore bra om någon vågade chansa lite! Men hoppryttare, är de så intresserade av hästens stamtavla? Är inte huvudsaken att de hoppar? Jag tänker på Baryards häst Espri, tex, efter Guiness (om jag minns rätt). Inte den första stamtavlan jag hade fundrat på hos en hopphäst.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

ja, det låter ju som ett MKT intressant sto. Personligen tycker jag att det låter intressant med sto med nya blodslinjer som vi nog kommer att behöva. Prestation går jag efter nu när jag så smått börjat leta avelsto och även typ förstås.

Jag skulle hellre köpa ett föl efter en häst som har prestation bakom sig än att det är en väldigt använd hingst bakom. Jag ratar allt som har med Robin Z att göra tex då vi har alltför mkt av det redan tycker jag personligen. Så lite tvärtom faktist om du förstår vad jag menar. cardento, Robin Z och Corlensky G kommer många avelston ha i sig om några år och det är det ju väldigt intressant med andra blodslinjer.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Tack för era svar. Ja, det är svårt att veta vad som är bäst..
Har vänt och vridit på det många gånger, svårt att veta vilken situation man hamnar i i framtiden. Men planen är ju att jag ska rida in själv, men om det inte skulle bli så vill man ju kunna hitta ett vettigt hem till avkomman..
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Det mest intressanta för en tävlingsryttare är ju naturligtvis att hästen kan prestera men säljer man hästarna unga och otävlade så går ju vi sportryttare naturligtvis på stammen, vi har ju inget annat att lita till då.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jo men det är ju så jag tänker.. egentligen.. men frågan är ju om det finns fler som tänker så.
Det ger mig en otrolig frihet att välja hingst till stoet, men samtidigt kan jag inte försöka mig på någon golden cross, eftersom det inte kommer att finnas fler med samma pappa som mitt sto i Sverige (sannolikheten är inte så stor iallafall).
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Jo, det är klart, men räcker det att mamman varit ett duktigt avelssto, eller slår pappans namn hårdare? Kan ju vara att pappan är bra, men jag har inte hittat så mycket info om honom..
Ulrika
 
Sv: Om att köpa avelssto..

ja Elsa som är mamma till Espri är ett bra exempel. Hon har med alla möjliga hingstar producerat bra avkommor. Jag rekommenderade ett syskon till Espri till en nära vän och han var jättetrevlig och hoppade bra trots att pappan var dressyr. QL är också efter Elsa och de andra syskonen är jättefina.

Hade själv tänkt att "beställa" ett föl efter henne om ägaren hade gått med på det. Mamman till avkommorna är ju viktigt!! Bra hingstar finns det ju men om stoet har prestation bakom sig så är ju det helt avgörande tycker jag.

Tyvärr dog ju ägaren till stoet så vi får se var hon hamnar.

Tror inte ni att det kommer att bli mer fokus på stona i framtiden?
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Idealet i ditt fall tycker jag vore om du kunde köpa det första stoet. Ta 2 föl o ha råd att behålla dem o sen tävla ditt sto till meriter.
Då borde du kunna sälja avkomman/orna utan problem.
Alternativt först tavla stoet till meriter ,ta ett sabbatsår med föl o sen tävla vidare.
Då vet du ju om stoet har kvaliteer. Bara för att de kommer från meriterade stammar så betyder det tyvärr inte att de är bra själva. Men självklart ökar chanserna.

Om jag som köpare skulle köpa mig en hopphäst...så skulle det viktigaste vara att hästen själv visade att den dög inte skulle stammen vara så viktig.
OM jag däremot skulle köpa den som föl eller åring så skulle jag självklart vara tvungen att gå på stammen eller moderns eller faderns egna meriter.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Om du vill linjeavla, tror du ej att det kan gå att så småningom imporetera sperma isåfall. Har hon en väldigt okänd stam bakom sig?
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Det mest intressanta för en tävlingsryttare är ju naturligtvis att hästen kan prestera men säljer man hästarna unga och otävlade så går ju vi sportryttare naturligtvis på stammen, vi har ju inget annat att lita till då.

Men om det står i annonsen (hypotetiskt) e. Argentinus u. svårklassto? Då hade jag vågat!
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Guinness hade ju faktiskt lika bra poäng på gången som på hoppningen på sitt bruksprov;)

Jag säger inte att det jag skrivit är vad jag personligen tycker om färg på papprena, utan att det är så jag förstått att den allmäna uppfattningen är.
Jag avlar själv på ett sto med vita papper, icke godkänd mormorsfar(men hon har samma mormorsfarfar som Donnerhall:D ), som med godkänd hingst får avkommor med gröna papper. Det enda hinder hennes avkommor har är att hon aldrig kan bli mamma till en godkänd hingst eftersom en sån måste ha stamboksförd mamma.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Om du vill linjeavla, tror du ej att det kan gå att så småningom imporetera sperma isåfall. Har hon en väldigt okänd stam bakom sig?

Ofta ligger det väl trakehner bakom de polska hästarna? Och de har ju ett väldigt dokumenterat ursprung allihop. Bara en tanke.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Guinness hade ju faktiskt lika bra poäng på gången som på hoppningen på sitt bruksprov;)

Jag säger inte att det jag skrivit är vad jag personligen tycker om färg på papprena, utan att det är så jag förstått att den allmäna uppfattningen är.
Jag avlar själv på ett sto med vita papper, icke godkänd mormorsfar(men hon har samma mormorsfarfar som Donnerhall:D ), som med godkänd hingst får avkommor med gröna papper. Det enda hinder hennes avkommor har är att hon aldrig kan bli mamma till en godkänd hingst eftersom en sån måste ha stamboksförd mamma.

Ja, det är möjligt att du har rätt, jag är ingen hoppryttare och har dålig koll på hur de väljer ut hästar. Men jag själv hör väl till dem som gärna vill ha lite mer udda stamtavlor för att få in nya egenskaper.
 
Sv: Om att köpa avelssto..

Men om det står i annonsen (hypotetiskt) e. Argentinus u. svårklassto? Då hade jag vågat!

Jajaja, absolut! Man ska heller inte tro de flesta (hopp)ryttare om för mycket :angel: , oftast räcker det att pappan har meriter och väljer då Pastejja en poppig hingst så kan det gå bra att sälja även unghästar. :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 148
Senast: pastejja
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 380
Senast: EoG
·
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 818
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp