Svensk varghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Svensk varghund

Vad är det du ska fostra, hunddelen eller vargdelen? Det slutar med stora problem hur du än beter dig. Jag har träffat många hybrider. Visst de är jätte fina att titta på men det funkar inte i huvudet på dem i längden. ÅK Till kolmården och titta på deras fina vargar istället för att hålla djur som inte kan fungera i längden på grund av att de inte är något fullt ut.
 
Sv: Svensk varghund

Guardian angel; Siberian huskyn är visst en ursprungsras..den hör till urhunds spetsar, polarspetsar, även Alaskan malamute och Grönlandshund hör hit (Grönländaren ska vara den ursprungshund som är mest lik sin fader vargen enligt forskarna).

sen vet jag att även de där andra raserna du nämde..Podenco, faraohund eller vad de nu heter är ursprunsgraser och jag har inte träffat några sådana så jag vet inte hur de är i karaktären osv..
jag tycker i alla fall inte de ser naturliga och vackra ut, inte alls lika vargen.
och jag är ganska säker på att huskyn, malamuten är närmare vargen och som sagt, grönländaren är allra närmast.
 
Sv: Svensk varghund

Hofi; om du inte tycker att varghybrider varken är varg eller hund hur ser du då på vanliga blandraser, t.ew vallhund/jakthund korsning..Schizofrena??
 
Sv: Svensk varghund

Du tror mycket du. Om man har en hybrid ska man vara glad om det bara är skor de tuggar på oavsett om de får mycket hjärngympa och mycker motion. Inse att en hybrid är mycket farlig. Det spelar ingen roll hur van du är. Att hålla sig med varghybrider är vad jag kallar mycket oseriös djurägare.
 
Sv: Svensk varghund

Det är hundar. Det kan du inte jämföra med att korsa varg och hybrid. Sen är det väl ingen bra korsning som du anger.
 
Sv: Svensk varghund

Assosarastro; Nej jag förespråkar inte blandraser, helst vill jag ha en Saarloos wolfhond eller czechoslavensky vlack, de är en ren ras men mycket lik en varg både i karaktär och utseende.
men eftersom de är Dyra och svåra att få tag i så är det lättare att hitta en "svenk varghund" här i sverige.

varför det skulle hjälpa mig att ha en varglik hund i mitt "arbete" om vargens rätt att leva i sverige?
Jo..många människor är väldigt okunniga och lättskrämda, de lyssnar till jägares och varghatares skrämselpropaganda för att de inte vet bättre..det är en orättvis bild av avrgen och jag vill därför ta med mig min varg/hund på föreläsningar m.m. inte för att folk ska vilja skaffa en sådan utan för att de ska se vilka underbara djur vargarna är...rovdjur är de visserligen men va 17 är människan då som slaktar tusentals kalvar, lamm, grisar, kycklingar, kor varje dag för att ha ett onödigt överflöd.
Ja hur som helst vet jag att många barn gillar mina huskys och får deras föräldrar att bli lika kära dem..jag vill att samma sak ska ske med vargen.
självklart vill jag att vargen ska leva i frihet! men ibland får någon varg "offra" sin frihet(tex kolmårdenvaragarna) för att makthavarna på jorden(människan) ska få information och förståelse för den fångade vargens VILDA bröder.
 
Sv: Svensk varghund

Hofi;
Varg=farlig -NEJ
Kamhund=farlig -JA

folk som har kamphundar och liknande som är avlade för att slåss är väl mer oseriösa. det är hundar som människan avlat för att vara aggresiva, även rottweiler, schäfer kan ha dessa tendeser men INTE vargen.. den är inte mer aggresiv än en chihuahua. visst vargen har strikta rangordningar i flocken men skadar sällan varandra.

Forskare från Grimsö kan till och med gå ner i en varglya och hämta upp vargungar medan mamma skyggt smyger undan och oroligt håller koll på det hela men utan "attack". försök det med en hund som inte alls känner dig eller är av aggressiv eller vaktig ras!

Vargar är skygga och av naturen inte onödigt aggressiva
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
varför det skulle hjälpa mig att ha en varglik hund i mitt "arbete" om vargens rätt att leva i sverige?
Jo..många människor är väldigt okunniga och lättskrämda, de lyssnar till jägares och varghatares skrämselpropaganda för att de inte vet bättre..det är en orättvis bild av avrgen och jag vill därför ta med mig min varg/hund på föreläsningar m.m. inte för att folk ska vilja skaffa en sådan utan för att de ska se vilka underbara djur vargarna är...rovdjur är de visserligen men va 17 är människan då som slaktar tusentals kalvar, lamm, grisar, kycklingar, kor varje dag för att ha ett onödigt överflöd.
Ja hur som helst vet jag att många barn gillar mina huskys och får deras föräldrar att bli lika kära dem..jag vill att samma sak ska ske med vargen.
självklart vill jag att vargen ska leva i frihet! men ibland får någon varg "offra" sin frihet(tex kolmårdenvaragarna) för att makthavarna på jorden(människan) ska få information och förståelse för den fångade vargens VILDA bröder.

Vill bara påminna dig om att du OCKSÅ är en människa...

Det värsta är att folk kommer inte lyssna mer på dig för att du har en hybrid i hälarna, du får skaffa mer kött på benen först??

Så, kommer du se till att staten ersätter allt som vargarna fördärvar?? Som hundägare har du strikt ägaransvar och ska erätta en annan hundägare vid ev. skador, vem ersätter för vargarna??

Har du en hund som river tamboskap måste du ersätta boskapsägaren för skadorna, vem ska ersätta för vargen??

Vargar rör sig vitt och brett, behöver stort revir. Det innebär att de korsar vägar osv, hur ska du hindra att de blir överkörda? Viltstängsel? Vem bekostar det?

En varg som blir trängd är inget kul, en varg som blir halvtam är inte heller kul. En ilsken katt sparkar du iväg, vad gör du med en varg?

Till sist, vad ska du göra för att få vargen att börja jaga vildsvin? Älgstammen är tunn, rådjuren hyffsat stabil. Hjort till stort del inplanterat, björn äter de inte, inte heller lo. Kaninen och haren är till för räven, fågel för svårt... Bävern och uttern simmar, vargen diggar nog inte det
Det enda bytesdjur som ökar är vildsvin... Äter varg vildsvin? Skulle inte tro det va...

Realist, ja tack

//E
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Hofi;
Varg=farlig -NEJ
Kamhund=farlig -JA

folk som har kamphundar och liknande som är avlade för att slåss är väl mer oseriösa. det är hundar som människan avlat för att vara aggresiva, även rottweiler, schäfer kan ha dessa tendeser men INTE vargen.. den är inte mer aggresiv än en chihuahua. visst vargen har strikta rangordningar i flocken men skadar sällan varandra.

Forskare från Grimsö kan till och med gå ner i en varglya och hämta upp vargungar medan mamma skyggt smyger undan och oroligt håller koll på det hela men utan "attack". försök det med en hund som inte alls känner dig eller är av aggressiv eller vaktig ras!

Vargar är skygga och av naturen inte onödigt aggressiva

Läs på om kamphundar, de är inte avlade för aggressivitet.

Aggressivitet är vad som uppkommer av dåligt avelsmaterial och fel hantering. Tvärtom är många av de hundar jag upplever som riktigt aggressiva inte brukshundar, det är faktiskt drag och polarhundar...

Tror du på tomten?

//E
 
Sv: Svensk varghund

hofi; visst hälsar jag på kolmårdens vargar, har gjort det flera gånger nu. jag skulle inte ha en varg som keldjur(även om man kan ligga och gosa med vargarnas nosar på kolmården:love: )
jag skulle inte heller gå runt med den på stan i koppel mer än någon gång.
den skulle leva ett naturligt liv men nära människor. den skulle få gå i en stor innhägnad med flocken(huskies eller annan varghund).

Dock vill jag säga att kommer en varghund i FEL händer som så många andra problemhundar gjort så kan det bli problem.
för när media ser att det är en varghund som gjort något olämpligt så spelar det ingen roll hur mycket problemet än beror på ägaren, de kommer ändå bli STORA rubriker om hur farliga:o vargkraken är.
man blir så trött på outforskade hastiga slutsatser.
 
Sv: Svensk varghund

Lady-vip..draghundar aggressiva..hahaha :rofl: förlåt mig men det var det roligaste jag hört :rofl:
de är ju fånigt vänliga, kloka och har ett grymt tålamod!
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Hofi;
Varg=farlig -NEJ
Kamhund=farlig -JA

folk som har kamphundar och liknande som är avlade för att slåss är väl mer oseriösa. det är hundar som människan avlat för att vara aggresiva, även rottweiler, schäfer kan ha dessa tendeser men INTE vargen.. den är inte mer aggresiv än en chihuahua. visst vargen har strikta rangordningar i flocken men skadar sällan varandra.

Är kamhundar farliga då vet du fan ingenting

den är avlad för o slåss med andra djur som Tjur,hundar o.s.v.
den är avlad dessutom på så vis att hundföraren ska kunna bryta den i kamp utan den riktar om mot föraren.
 
Sv: Svensk varghund

Lady-vip..det hörs att du är jägare! vad är problemet? ha era hundar kopplade som alla andra är tvugna att ha så är problemet bortblåst.

Förresten är ju staten mycket generös med viltskadeersättningar...
när vargar i somras tog 4 får fick bonden 10 000! i ersättning. och han hade inte ens rovdjurstängsel (OBS som man oxå får bidrag med att sätta upp!)
vad jag vet kostade inte de gamla tackorna mer än 400 styck visserligen fick de lägga på lite pengar då en "expert" gubbe kom ut för att bedöma om skador var från varg/hund/lo.
men ändå!!
 
Sv: Svensk varghund

Älgstammen är tunn för att NI jägare skjuter för Mycket! 300 000 jägare ca 100 vargar..vem tror ni tar mest älg...ja precis jägarna såklart.
mycket vill ha mer
 
Sv: Svensk varghund

De kamphundar jag träffat ger absolut inget agressivt intryck. alla hundar har dock ett visst mått av aggressivitet o vad som är speciellt avlat på kamphundarna är att de inte till ngt pris ger sig/släpper när de väl kommer igång, varför skall man annars ha en breaking stick?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk varghund

Det är inte jägarna som bestämmer hur mkt älgar som skall skjutas utan myndigheterna jägarna vill ofta ha mer älg, skogsägarna mindre.
PL
 
Sv: Svensk varghund

Var någonstans har forskare på Grimsö vargar??? JAg tror att du har lite svårt att förstå skillnaden mellan varg och lo. Jag anser att det är lika oseriöst att hålla på med Pitbull som varghybrider. Ingen av dem ska inte finnas. Men nu är det så att varghybrider varken är hund eller varg fullt ut. Är det så svårt att förstå. En hybrid är farlig både för andra djur och människor. Din kamp för vargen tycker jag är mycket oseriös om du ska bedriva den som du beskriver här.
Du har ett resonemang som får mig att bli mörkrädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk varghund

peter_lundin skrev:
De kamphundar jag träffat ger absolut inget agressivt intryck. alla hundar har dock ett visst mått av aggressivitet o vad som är speciellt avlat på kamphundarna är att de inte till ngt pris ger sig/släpper när de väl kommer igång, varför skall man annars ha en breaking stick?
PL

Varför han man skyddsbyxorna på sig på skyddstävlingar, jo i fall det händer nåt. samma med Breaking stick

Sen sa jag att kamphundar inte är farliga.
 
Sv: Svensk varghund

det e väldigt kul och följa era diskutioner. Men jag måste bara fråga hur kommer det sig att du måste dra in andra raser som mot argoment. Stå för vad du tycker men sluta blanda in andra raser som du tydligen inte har erfarenhet av. mvh tuttan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 933
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 712
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 046
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 630
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp