Svensk varghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Svensk varghund

Jag e alltså inte för hybrider. Men jag tycker det e konstigt att påstå att schäfer är aggresiv och väldigt vaktig. Precis som inte andra raser vaktar sin flock (passar huset) och vadå aggresiv
jag vet inte men skulle tro att vargen nog vaktar sin flock eller?
mvh tuttan
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Lady-vip..det hörs att du är jägare! vad är problemet? ha era hundar kopplade som alla andra är tvugna att ha så är problemet bortblåst.

Förresten är ju staten mycket generös med viltskadeersättningar...
när vargar i somras tog 4 får fick bonden 10 000! i ersättning. och han hade inte ens rovdjurstängsel (OBS som man oxå får bidrag med att sätta upp!)
vad jag vet kostade inte de gamla tackorna mer än 400 styck visserligen fick de lägga på lite pengar då en "expert" gubbe kom ut för att bedöma om skador var från varg/hund/lo.
men ändå!!


Aha, så för att ett djurslag ska leva i total frihet så ska vi bura in allt annat, utsäkta, men vem tänker fel??

Det är förresten inte hånga jägare som bestämmer kvoten. Som Peter_Lundin var inne på så skadar en för stor älgstam skogen. Jägarna äger inte skogen, det gör skogsbolagen. Deras VD sätter press på staten som bestämmer kvoten.

OM du nu hade läst lite jakttidskrifter så kan du där läsa att de flesta älgjägarna vill ha mer älg, det är på tok för lite. Så sluta nedvärdera jägarna... Du får gärna hänga med ut en tur så kan du se att det blodbad du tror finns inte existerar...

Och angående draghundar. För några år sedan blev ett barn ihjälbiten av grönlandshundar, men de är inga kamphundar..? Lustigt, det är draghundar, är inte de löjligt snälla:confused:

//E
 
Sv: Svensk varghund

tuttan skrev:
Jag e alltså inte för hybrider. Men jag tycker det e konstigt att påstå att schäfer är aggresiv och väldigt vaktig. Precis som inte andra raser vaktar sin flock (passar huset) och vadå aggresiv
jag vet inte men skulle tro att vargen nog vaktar sin flock eller?
mvh tuttan

Nä, vargar är nämligen det snääällaste som finns, alla borde ha en :devil:

//E
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Förresten är ju staten mycket generös med viltskadeersättningar...
när vargar i somras tog 4 får fick bonden 10 000! i ersättning. och han hade inte ens rovdjurstängsel

Ha ha ha Max 1100:- per vuxen tacka får man :smirk:

Greenpeace skrev:
(OBS som man oxå får bidrag med att sätta upp!)

OBS man måste först skicka in en ansökan INNAN man sätter upp viltstängsel, för att kunna få bidrag. Får man avslag, så har inte alla råd att sätta upp viltstängsel.

Greenpeace skrev:
visserligen fick de lägga på lite pengar då en "expert" gubbe kom ut för att bedöma om skador var från varg/hund/lo.

Det betalar man INGENTING för. De experterna har sin lön från länsstyrelsen!

Gnist/ Fårbonde som HAR viltstängsel och som fått får tagna av björn.....Dvs jag har skickat in ansökan för viltstängsel och fått det beviljat, samt haft en "Expert" här för att avgöra vilket rovdjur som tog våra djur + att jag dessutom fått ersättning för mina björntagna får :smirk:
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Assosarastro; Nej jag förespråkar inte blandraser, helst vill jag ha en Saarloos wolfhond eller czechoslavensky vlack, de är en ren ras men mycket lik en varg både i karaktär och utseende.
men eftersom de är Dyra och svåra att få tag i så är det lättare att hitta en "svenk varghund" här i sverige.
Men då skaffar du ju en blandning iaf. Men det är kanske bara du som ska ha såna? Eller är bara blandningar med varg ok? :smirk:

varför det skulle hjälpa mig att ha en varglik hund i mitt "arbete" om vargens rätt att leva i sverige?
Jo..många människor är väldigt okunniga och lättskrämda, de lyssnar till jägares och varghatares skrämselpropaganda för att de inte vet bättre..det är en orättvis bild av avrgen och jag vill därför ta med mig min varg/hund på föreläsningar m.m. inte för att folk ska vilja skaffa en sådan utan för att de ska se vilka underbara djur vargarna är...rovdjur är de visserligen men va 17 är människan då som slaktar tusentals kalvar, lamm, grisar, kycklingar, kor varje dag för att ha ett onödigt överflöd.
Du lever i en drömvärld. Det är bättre att åka runt och föreläsa om hur vargarna är på riktigt, inte hur du vill att de ska vara. Och då självklart utan att ha med en tam varg, vad ska det göra för skillnad?


Ja hur som helst vet jag att många barn gillar mina huskys och får deras föräldrar att bli lika kära dem..jag vill att samma sak ska ske med vargen.
Skillnaden är att en varg är ett vilt djur, ingen snuttepluttegos.

självklart vill jag att vargen ska leva i frihet! men ibland får någon varg "offra" sin frihet(tex kolmårdenvaragarna) för att makthavarna på jorden(människan) ska få information och förståelse för den fångade vargens VILDA bröder.
Ja, de i djurparker kan lära folk något. Men du behöver kasta bort din romatiserade bild av vargar innan du kan göra ngt gott för de vilda vargarna. Jag skulle aldrig vända mig till en privatperson med "tam" varg för att lära mig något. JAg vänder mig till folk med gedigen kunskap.

Varför svarade du inte på min fråga om att du i den andra tråden påstod att dina huskies direkt anfaller om ngn har ngt gott i fickan? :smirk:
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Hofi;
Varg=farlig -NEJ
Kamhund=farlig -JA

folk som har kamphundar och liknande som är avlade för att slåss är väl mer oseriösa. det är hundar som människan avlat för att vara aggresiva,
Farliga för vem?
De är inte avlade för att vara aggressiva.
Det finns många huskies mm som skadat djur/människor, men det blundar du kanske för-

visst vargen har strikta rangordningar i flocken men skadar sällan varandra.
Förutom om det kommer en som inte ingår i deras flock då :smirk:
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
den skulle leva ett naturligt liv men nära människor. den skulle få gå i en stor innhägnad med flocken(huskies eller annan varghund).
Vadå ett naturligt liv? Skulle den få springa fritt och jaga, timtals varje dag? Knappast.

Dock vill jag säga att kommer en varghund i FEL händer som så många andra problemhundar gjort så kan det bli problem.
Vad är fel händer? Andra än dina? :smirk:

för när media ser att det är en varghund som gjort något olämpligt så spelar det ingen roll hur mycket problemet än beror på ägaren, de kommer ändå bli STORA rubriker om hur farliga:o vargkraken är.man blir så trött på outforskade hastiga slutsatser.
Så är det ju med hundar med.
 
Sv: Svensk varghund

Men jag anser att kamphundar är potentiellt farliga, inte sprang jag omkring med en breaking stick när vi hade polarhundar.
Sen är jag helt övertygad om att de flesta som skaffar en kamphund är ligister som vill ha en penisförlängare, vad skall man annars ha dem till?
Resten är antingen såna som köper en "söt" (korsn mellan gris o flodhäst!) valp el de som tror att genitik inte spelar ngn roll.
PL
 
Sv: Svensk varghund

ASSosarastro; kan du inte läsa? mina huskys, precis som vargarna på kolmården, "Attackerar" alla godsaker och skinnsaker och annat utstickande från människor som kommer in i hägnet.
De attackerar INTE människan själv..vem det nu var som trodde det
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Vill bara tillägga att mina huskys, precis som vargarna på kolmården, "Attackerar" alla godsaker och skinnsaker och annat utstickande från människor som kommer in i hägnet.
De attackerar INTE människan själv..vem det nu var som trodde det
Guardianangel tror jag det va

Fickehundar har väl alla som har godis i fickorna:crazy:

//E
 
Sv: Svensk varghund

Varför skulle de ge avslag?? De vill ju inget hellre än att bönder tar sig i kragen och går med på att orka sätta upp rovdjursstängsel.

ETT STORT + :) Till alla bönder som gillar läget och sätter upp rovdjurstängsel i stället för att tycka synd om sig själv och börja tjuvjaga
 
Sv: Svensk varghund

Jag kan läsa alldeles utmärkt, och jag tolkar inte
eftersom huskyn är nästan fånigt vänlig och saknar viljan att vakta och skydda personer/saker/djur
på samma vis som du uppenbarligen. Och jag har aldrig trott att du menar att de attackerar människan i sig.

Dessutom sa du ju nyss att vargarna på kolmården inte attackerade dina fickor fastän du hade hundgodis i dem :confused:
 
Sv: Svensk varghund

Assosarastro; VAR HAR JAG SAGT ATT VARGAR ÄR SNUTTEPLUTTEGODIS?

ÄR du vegetarian? om svaret är nej är du inte heller snuttepluttegodis..utan rovdjur, det vill säga som äter andra djur..blodigt och läskigt
nästan så man kan kalla oss rovdjur för mördare :devil: åk till ett slakteri får du se dödsångest i djurögon det vill jag lova..

Är vargen farlig för att den stillar sin mages hunger med det den är gjord för att äta? den har en uråldrig uppgift i naturen som rovdjur något inte alla moderna människor i dagens "plastålder" inte kan förstå. den var här i norden långt innan människan, den har rätt att leva här vare sig det passar jägarna/bönderna/övriga varghatare eller ej.
Vad har ni för rätt att vilja utrota en art?
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Varför skulle de ge avslag?? De vill ju inget hellre än att bönder tar sig i kragen och går med på att orka sätta upp rovdjursstängsel.

ETT STORT + :) Till alla bönder som gillar läget och sätter upp rovdjurstängsel i stället för att tycka synd om sig själv och börja tjuvjaga

För att den förbannade staten inte har pengar till alla som vill ha rovdjursstängsel...

Och du borde verkligen tänka om när det gäller jägare, du är ju rasist för tusan...

//E
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
nästan så man kan kalla oss rovdjur för mördare :devil: åk till ett slakteri får du se dödsångest i djurögon det vill jag lova..

Är vargen farlig för att den stillar sin mages hunger med det den är gjord för att äta? den har en uråldrig uppgift i naturen som rovdjur något inte alla moderna människor i dagens "plastålder" inte kan förstå. den var här i norden långt innan människan, den har rätt att leva här vare sig det passar jägarna/bönderna/övriga varghatare eller ej.
Vad har ni för rätt att vilja utrota en art?

Vad har du för rätt att bura in ALLT förutom vargarna?

//E
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Lady-vip..draghundar aggressiva..hahaha :rofl: förlåt mig men det var det roligaste jag hört :rofl:
de är ju fånigt vänliga, kloka och har ett grymt tålamod!

Å brukar bita ihjäl andra hundar när de kommer lösa i flock... Det har hänt mer än en gång hemma och är inte alls något att skratta åt. Själv vill jag inte bo i närheten av dessa hägn med hundar. Jag tycker att det är nog att vet att de finns där. Och det är hundar som jobbar med drag, inga sällskapshundar.
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Assosarastro; VAR HAR JAG SAGT ATT VARGAR ÄR SNUTTEPLUTTEGODIS?
Som du går på får man ju intrycket att det är din åsikt.

ÄR du vegetarian? om svaret är nej är du inte heller snuttepluttegodis..utan rovdjur, det vill säga som äter andra djur..blodigt och läskigtnästan så man kan kalla oss rovdjur för mördare :devil: åk till ett slakteri får du se dödsångest i djurögon det vill jag lova..
Haha roligaste svaret hittills. :rofl:
Nej jag är inte vegetarian. Och nej jag är inte ett rovdjur utan en allätare :idea: Mördare kan vi inte bli kallade när vi äter djur för termen mördare står för när vi dödar en annan människa.
Haha, vad vet du om jag varit på slakterier eller inte? Du vet ju inte ens vad jag har för yrke.
Dessutom tror jag inte djuren uppskattas att ätas upp (ibland levande) av rovdjur ute i naturen heller.

Är vargen farlig för att den stillar sin mages hunger med det den är gjord för att äta? den har en uråldrig uppgift i naturen som rovdjur något inte alla moderna människor i dagens "plastålder" inte kan förstå. den var här i norden långt innan människan, den har rätt att leva här vare sig det passar jägarna/bönderna/övriga varghatare eller ej.Vad har ni för rätt att vilja utrota en art?
Var har jag påstått att vargar är farliga? Peka på det du!

Tillägg: Jag är inte varghatare heller för den delen. Jag försespråkar däremot varg.
 
Sv: Svensk varghund

Peter; jo, det gör mina huskys med och jag har många får/hönor på samvetet. men de är inte det minsta farliga för det inte farligare än vilken människa som helst som äter kött.

Varken varg eller husky dödar för att det är kul utan för deras ursprungliga instinkt och hunger.

*testa att bege er ut mitt ut i vildmarken utan mat så tar det inte många dagar innan magen skriker och man "förvandlas" till grottmänniska/vilddjur som nästan maniskt och blodtörstigt letar efter föda om man inte har dåligt psyke och lägger sig ner och ger upp förstås
(alltså det får inte finnas någon möjlighet att söka upp civilisation, hus, vägar mm utan riktigt ödslig vildmark)
Såg på ett intressant program häromdagen där de sa att vi nutida är precis som våra förfäder på stenåldern, bara miljö skillnad, de var inte mer primitiva, hade bara mindre att tillgå och levde mer nära naturen som djur, som en flock vargar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 495
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 078
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 648
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp