Bukefalos 28 år!

Sverige är bra!

Lilla

Trådstartare
Jag sitter och är orolig för valutgången.
Less på allt gnäll på allt som är dåligt!
I den här tråden får man skriva saker som är bra med Sverige. Stort som smått! Sånt man upplevt personligt eller i landet i stort. Men bara positivt!
Kör!
 
Att vi har en sjukvård som gör att jag kan bli hämtad med ambulans och få vård utan att hamna i skuld (och utan att behöva betala för privat sjukvårdsförsäkring eller vara någon särskild).
Att vi har ett amazing system som låter föräldrar vara hemma med sina barn, och sedan möjliggör för föräldrarna att jobba.
Att vi kan ta riktigt förmånliga lån för att kunna studera.
 
Vi får ganska mycket för våra skatter även om man i vissa avseenden tycker att vi har höga sådana.
Socialförsäkringenu, subventionerad sjukvård, läkemedel och mm.
Och just HÄR vill jag inte ha någon diskussion om att det urholkats och hur det kunde skötas bättre etc. Utrymme för förbättring må finnas, men Vi har det, det är inte alla länder som har i närheten av det...
 
Att vi har en sjukvård som gör att jag kan bli hämtad med ambulans och få vård utan att hamna i skuld (och utan att behöva betala för privat sjukvårdsförsäkring eller vara någon särskild).
Att vi har ett amazing system som låter föräldrar vara hemma med sina barn, och sedan möjliggör för föräldrarna att jobba.
Att vi kan ta riktigt förmånliga lån för att kunna studera.
Vi är inne på samma spår, men du fick med lite mer 😇. Håller med om hela ditt inlägg 😊.
 
Min mamma har fått relativt snabb och bra cancervård sedan hennes tumör upptäcktes i somras. Genomgått en väldigt stor operation med ett skickligt kirurgteam.

Nöjd över barnens skolor med engagerade lärare även om de såklart behöver mer resurser.
Min mamma får också cancervård sen några månader. Hon är också nöjd med vården hittills och hur de tar hand om henne hittills.
 
Jag är oerhört tacksam över att vara svensk. I min närmaste familj har vi drabbats av många svåra sjukdomar och vården har varit fenomenal. Jag älskar allemansrätten och att vi är fria människor med möjlighet att påverka samhället. Rent vatten som @Nahar skrev - en lyx man lätt tar för given.
 
Att rent vatten är gratis och finns i överflöd! Tror inte de flesta svenska förstår hur ovanligt det är. Sån himla lyx!!
Gratis är ju inte vattnet för de flesta. Har man inte egen brunn så betalar man ju för det man gör åt. Antingen själv eller genom hyran. Egen brunn är ju inte heller gratis såklart men man betalar ju inte på samma sätt som för kommunalt vatten.
 
Jag har många gånger tänkt tanken att jag är evigt tacksam över att jag föddes just i Sverige. Det finns så himla mycket att vara stolt över, allt från sjukvård (osv) till rimlig kostnad till gratis skolgång i grundskola och gymnasium. Även högre utbildning är kostnadsfri, med möjlighet att finansiera sitt leverne under studietiden via förmånliga lån och bidrag.
Vårt land är fritt från krig och andra större konflikter och de allra flesta av oss kan vara trygga i den omgivning där vi bor och verkar.
Vi har en fantastisk natur, överflöd av rent vatten, en god djurhållning och en bra livsmedelsproduktion. (visst kan man önska mer här och där, men i realiteten är det sämre nästan överallt i världen).
Vi har en låg antibiotikaanvändning både på djur- och humansidan, för att minimera resistensutveckling.
Vårt land är bland de mest jämställda i världen, även om det fortfarande finns förbättringspotential.
På många sätt är Sverige "bror duktig" och det tycker jag är positivt.
 
Allmän rösträtt
trygghet
jämställdhet
jämlikhet
solidaritet
lagom
konsensus
arbetares rättigheter
kollektivavtal
socialförsäkringarna
möjlighet till studier
fria medier
låg korruption
hög tilltro
kvinnosynen
djurskyddet
att vi kan säga du till och säga emot chefen
vårt välorganiserade samhälle
sekulariseringen
allemansrätten

Det finns så oerhört mycket som är bra med att leva i Sverige. Självklart måste vi ständigt jobba med att förbättra oss ytterligare, men i jämförelse med andra länder har vi det så fantastiskt bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 554
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
497
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 782
Senast: sjoberga
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 003
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp