Bukefalos 28 år!

Sverige är bra!

Gratis utbildning glömde jag ja, men det är ju till och med bättre än så: I Sverige får man betalt för att studera vidare efter gymnasiet, genom studiestödet. Inga stora summor, visst, men ändå! Det är fantastiskt tycker jag.
 
Det finns hur mycket som helst, även om det inom samtliga områden finns utrymme för förbättring.
Meeen sådant som jag spontant tänker på utan inbördes ordning:
Sjukvård
Skola/utbildning
Standarden på bostäder
Säkerheten i hissar!
Allmänt säkerhetstänk kring arbetsmiljö, trafik, brandsäkerhet i bostäder m.m.
Allemansrätten
Rent vatten
Vapenlagen
Demokratin
Fackföreningar
Djurskydd
Kvaliteten på mat/råvaror
Försök till att göra samhället tillgängligt för alla oavsett funktionshinder
Grundlagarna
 
Som utlandsboende jämför jag med landet jag bor i och vad jag saknar fran Sverige

* Naturen, även om vi har fin natur här ocksa (alperna) sa saknar jag den svenska ofta orörda naturen
* Badplatser som sköts om och där man kan bada helt utan kostnad
* Alla har möjlighet att studera vidare med hjälp av csn
* Jämställdheten, även om det finns mer att göra sa har Sverige kommit langt
* Lunch i skolan, mellanmal i förskolan (trött pa att mellanmal till barnen redan första skoldagen efter sommarlovet)
* Om du fragar mina barn. Lösgodis :D
 
Att vi lever i en demokrati där rösträtten är värnas. Att vi får rösta på precis vilket parti vi vill, och att man gör förändringar i vallokalerna för att förhindra påtryckningar och säkerställa att folk känner sig trygga och kan vara anonyma. Den känslan tycker jag är enormt viktig - att våra åsikter är viktiga och att ingen ska behöva vara rädd för att rösta så som den önskar.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 510
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 005
Senast: starcraft
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
28
· Visningar
2 470
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp