Sveriges migrationspolitik (utbruten från I väntan på Regeringen)

Ja, visst är det fjantigt att påstå att vi inte klarar att ta emot och skydda fler när man vet hur det ser ut i närområdet.
M.m.m en fjantigheten är väl att inse att vi inte skulle acceptera läger med den standarden i Sverige, och att därför kapaciteten för mottagande blir en bråkdel av dina 2 miljoner. Med facit i hand,hade det inte varit bättre att lägga hälften av de miljarder som de som kommit kostar, på dem som befinner sig i närområdet? Ordentliga skolor, sjukvård och kanske arbetsplatser...kanske skulle minska tillflödet av undkomma till de extremaste organisationerna ?
 
M.m.m en fjantigheten är väl att inse att vi inte skulle acceptera läger med den standarden i Sverige, och att därför kapaciteten för mottagande blir en bråkdel av dina 2 miljoner. Med facit i hand,hade det inte varit bättre att lägga hälften av de miljarder som de som kommit kostar, på dem som befinner sig i närområdet? Ordentliga skolor, sjukvård och kanske arbetsplatser...kanske skulle minska tillflödet av undkomma till de extremaste organisationerna ?

Det finns ingen konflikt mellan att skydda dem på plats som vill det och skydda dem som kommit hit här. Självklart ska Sverige bidra till skydd av flyktingar och via bistånd, kompetens och organisationer med hjälp att återuppbygga samhällsfunktioner.
 
Det finns ingen konflikt mellan att skydda dem på plats som vill det och skydda dem som kommit hit här. Självklart ska Sverige bidra till skydd av flyktingar och via bistånd, kompetens och organisationer med hjälp att återuppbygga samhällsfunktioner.
Förutom pengar. Det är den lilla men ack så viktiga skillnaden.
 
Det är SVENSKAR som utför brott. Inte asylsökande. Asylsökande är en mycket liten grupp i sammanhanget.

I en tid och i ett land där definitionen om vad som anses vara "svenskt" eller inte och nationell identifikation anses av en sida av myntet vara nazi är det ett ganska naivt argument i debatten du för. Det är människor som utför brott och kan man inte acceptera och hantera att somliga grupper är tydligt överrepresenterade kommer man heller aldrig att kunna rätta vad som är fel, vare sig i debatt eller praktik.
Sverige 2018, utan regering, just sayin'...
 
Det finns ingen konflikt mellan att skydda dem på plats som vill det och skydda dem som kommit hit här. Självklart ska Sverige bidra till skydd av flyktingar och via bistånd, kompetens och organisationer med hjälp att återuppbygga samhällsfunktioner.
Konflikten ligger i prioriteringen. Öppnar du gränsen så som du vill räcker samma resurser till 100 000 som kanske kan försörja 3 miljoner på plats...Jag anser att det är bättre att hjälpa så många som möjligt istället för de fåtal som myglat*
*= Olagligt och utan papper korsat flera gränser
 
Hur många gånger ska jag upprepa det? Det är inte riksdag, regering eller svenska folket som beslutar om hur många asylsökande som beviljas tillstånd. Det är Migrationsverket i enlighet med praxis från Migrationsdomstolen och Migrationsöverdomstolen. Och i slutändan HD förutom Europadomstolen. För att ändra det ska alltså politiskt valda sätta sig över det oberoende juridiska systemet? Vilket är en grundval för ett demokratiskt samhälle.

Vad politiker kan göra, vilket de förövrigt redan gjort, är att besluta om ändringar i Utlänningsrätten som inte omfattas av flyktingkonventionerna. Tex, hårdare anknytingsregler. Men även där är Sverige begränsat av EU:s charter of human rights. Sverige kan också, och har, beslutat om hårdare åtgärder vad gäller mottagningssystemet, vilket inte heller omfattas av FN eller EU som enbart stipulerar en miniminivå främst fokuserad på juridiska rättigheter, dvs rätt till juridisk representation och treparts instans.

Vad Sverige bör och måste är att fokusera på utanförskapet, fattigdomen och den sociala misär som leder till brottslighet. Det här är inte direkt hjärnfysik utan har redan forskats om och ses i princip i samtliga länder i västvärlden. Jmf USA:s ghetton där USA fö har en ytterst restriktiv asylpolitik.

Det är SVENSKAR som utför brott. Inte asylsökande. Asylsökande är en mycket liten grupp i sammanhanget.
Och vilka lagar och regler dömer migrationsdomstolen utifrån, sina egna eller landets? Och vem stiftar landets lagar?
 
Ska man diskutera vilka som är överrepresenterade avseende brottsstatistik kanske vi ska utvisa männen ur Sverige? Trots allt står de för fler brott (i synnerhet grova brott).
Och då ska de naturligtvis skickas till sina hemländer..och då fär de allra flesta stanna kvar i Sverige, eller hur ?
 
Ska man diskutera vilka som är överrepresenterade avseende brottsstatistik kanske vi ska utvisa männen ur Sverige? Trots allt står de för fler brott (i synnerhet grova brott).

Jag vet inte om du syftar på min post, men jag tror du behöver tänka runt vad jag sa ett varv till.
 
Jag har inte någons post i minnet vad gäller det som skrivits.
Så könet är alltså problemet varför det utförs kriminella handlingar och i den gruppen och att det i den gruppen finns speciella markörer hör inte till problemet? Det är alltså jätteviktigt att poängtera att det är dessa hemska MÄN som utför brotten? Män uppfostrade av män? Män som inte har starka kvinnor i sitt liv?
 
Så könet är alltså problemet varför det utförs kriminella handlingar och i den gruppen och att det i den gruppen finns speciella markörer hör inte till problemet? Det är alltså jätteviktigt att poängtera att det är dessa hemska MÄN som utför brotten? Män uppfostrade av män? Män som inte har starka kvinnor i sitt liv?
Jag påpekar enbart att män är överrepresenterade i brottsstatistik. Du kan dra vilka slutsatser du vill av det. Kvinnor är kanske inte det jag skulle lägga fokus på i det läget (men vem vet- kanske allt är kvinnornas fel).
 
Om män är överrepresenterade och invandrare är överrepresenterade när det kommer till brott så verkar det verkligen vara en bra idé att främst ta emot män när det gäller flyktingar.
 
Jag påpekar enbart att män är överrepresenterade i brottsstatistik. Du kan dra vilka slutsatser du vill av det. Kvinnor är kanske inte det jag skulle lägga fokus på i det läget (men vem vet- kanske allt är kvinnornas fel).

Om DU vill prata om att den övervägande orsaken till att brott begås är könet, så måste vi ju prata om anledningen till det och gå till botten med vem som formar dessa män. Om det finns tydliga tecken på att det bland invandrade män finns en större benägenhet till att de begår brott när de kommer hit så ska vi kanske granska under lupp hur deras könsrollsuppfattning står till? Eller det kanske vi inte ska prata om?
 
Om DU vill prata om att den övervägande orsaken till att brott begås är könet, så måste vi ju prata om anledningen till det och gå till botten med vem som formar dessa män. Om det finns tydliga tecken på att det bland invandrade män finns en större benägenhet till att de begår brott när de kommer hit så ska vi kanske granska under lupp hur deras könsrollsuppfattning står till? Eller det kanske vi inte ska prata om?
Du får prata om precis vad du vill. Jag påtalar att den ökade risken finns i kön OCH ålder. Du vill prata om invandring.
Faktum är att brott och kön uppvisar de skillnader som finns på arbetsmarknaden med skillnad i löner och yrkessegregering.
 
Sagt av en man som vuxit upp under medeltiden.
Nja det bygger nog på mer fakta än ditt medeltida prat.
Kvinnor är de som använder största delen av föräldraledigheten,
kvinnor är de som dominerar dagis och förskolor och
kvinnor är även de som besätter flest tjänster inom förskola, låg o mellanstadium. Alltså är kvinnor de som har hand om största delen av uppfostran Så ??? ;)

För dem som är intresserade i hederskulturen, så verkar det som om kvinnor spelar en stor roll som drivande där med...
 
Nja det bygger nog på mer fakta än ditt medeltida prat.
Kvinnor är de som använder största delen av föräldraledigheten,
kvinnor är de som dominerar dagis och förskolor och
kvinnor är även de som besätter flest tjänster inom förskola, låg o mellanstadium. Alltså är kvinnor de som har hand om största delen av uppfostran Så ??? ;)

För dem som är intresserade i hederskulturen, så verkar det som om kvinnor spelar en stor roll som drivande där med...
Det verkar snarare vara traditionell manskultur som är drivande. Självbilden är viktig att arbeta med liksom målformuleringar och Icke kognitiva förmågor.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 898
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 894
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
692
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp