Ta betalt för inridning

Estivuz

Trådstartare
Ska rida in en häst under ungefär 4 veckors tid. Hästen kommer att stå hos ägaren så ägaren betalar ingen stallhyra/foder osv.

Vad är ett vettigt pris för detta? Hur mycket kan jag ta betalt?
 
Sv: Ta betalt för inridning

Vid de tillfällen jag åkt iväg till uppfödaren/ägaren för att rida hästen har jag tagit 100.- + moms + ev milersättning.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Vid de tillfällen jag åkt iväg till uppfödaren/ägaren för att rida hästen har jag tagit 100.- + moms + ev milersättning.

Moms och milersättning är oviktigt. Jag får i nuläget 100 per gång jag rider en annan häst (ej unghäst). Är mer ute efter ett paketpris, någon som har förslag?
 
Sv: Ta betalt för inridning

Är du skicklig nog att kunna ta betalt? Vad har du för erfarenhet själv?
 
Sv: Ta betalt för inridning

Tja, det beror ju på... Hur många dagar i veckan hade du tänkt lägga o hur långt har du?
 
Sv: Ta betalt för inridning

Om du nu tycker att 100:- gång är okej så räkna på hur många dagar du ska rida/jobba med hästen. 100*30 är 3000 och då har du ditt paketpris.

OT :
Bara ett litet tips (du kanske redan har koll på detta men om inte):
Dubbelkolla dina försäkringar. Om du tar betalt för att rida är det nämligen inte säkert att den vanliga olycksfallsförsäkringen täcker ev olyckor.
Tex på mitt försäkringsbolag anses man som professionell om man får betalt för att rida/tävla och då behöver man ha annan typ av försäkring.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Vid de tillfällen jag åkt iväg till uppfödaren/ägaren för att rida hästen har jag tagit 100.- + moms + ev milersättning.

100 kr per träningstillfälle? Det låter enormt billigt.

Om man bedriver det som någon typ av affärside, bör priset hamna flera gånger högre. 300-400 i timmen bör vara en minimikostnad. Och mindre än en timme per tillfälle lär det inte bli.

Om man däremot tycker att det i sig är en ynnest att få chansen att rida in en häst kan givetvis vilket annat pris som helst vara OK.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Ja, 100.-/häst är ju inget man blir fet på, men det är inte heller orimligt lågt. Ridningen under inridningen tar ca 30 min per gång, och hästarna har varit färdiga när jag kommit, och ägarna har tagit över markservicen när jag ridit klart.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Ja, 100.-/häst är ju inget man blir fet på, men det är inte heller orimligt lågt. Ridningen under inridningen tar ca 30 min per gång, och hästarna har varit färdiga när jag kommit, och ägarna har tagit över markservicen när jag ridit klart.

Jag TYCKER att det är orimligt lågt. Men prissättning är fri.

Mitt sätt att resonera på:

Om du BARA höll på med denna typ av verksamhet och jobbade 5 dagar heltid i veckan, vilken lön skulle man kräva för att ha rimligt betalt?

Låt säga att ungefär 25000kr/månad i nettointäkt inkl. moms är rimligt (ganska låg lön). På 20-22 arbetsdagar per månad, blir det 1100-1250 kr/dag. Skulle du, med bibehållen kvalitet, klara att träna 12-13 hästar om dagen? Kanske med ditt tidsestimat, men ponera att det bara finns 2 hästar per stall och man måste åka emellan?

Därför tycker jag det är rimligare att ta 300-400 kr/h med minsta debitering 1h. Det betyder att på 5 hästar om dagen, har du din låga men ändock rimliga lön och ersättning.

Om du tränar 5 hästar om dagen med 100 kr/häst blir det 500 om dagen - vilket ger en lön på kanske 8000 kr per månad omräknat till heltid - vilket är fantastiskt lite pengar att leva på.
 
Sv: Ta betalt för inridning

*kl*

Har ingen riktigt bra idé om vad ts ska ta betalt, men angående vad som är billigt o ej så betalade jag 240 kr/dag + moms när jag hade min ponny på inridning hos "proffs" (som m a o lever på det, bland annat) och då ingick ju både foder/strö o all skötsel. Så för "bara" ridning blir det nog inga jättepengar.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Fast den här användaren tänker ju göra det svart...

Fast då är det ganska ointressant att motivera något alls.

Hur mycket ska ja betala för bilradion jag köper av pundar-Lars på gatan?
Hur mycket ska jag ta betalt för att misshandla någon som inte betalt beskyddaravgiften?
Hur mycket ska jag ta betalt för min påse narkotika?

Om det ingår att man ska bedriva kriminell verksamhet, är det mer intressant att ta upp frågan på forumen på skattesmitare.se, kriminellentreprenor.se eller hastskojare.se
 
Sv: Ta betalt för inridning

Vad ska ingå i paketet? Kommer du ut x-antal dagar i veckan och sitter upp eller kommer du även jobba från marken med ev. tömkörning/longering?

Jag hjälpte en kompis i höstas, eftersom jag varken har utbildning eller erfarenhet så tog jag 50:- per uppsittning. (Dvs satt jag upp i boxen och sen i ridhuset = 100:-) och 37:- i milersättning + moms.
Kompisen hade ju all kunskap och gjorde allt arbete med hästen, men för tung för att sitta upp själv.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Jag tycker att om jag håller en ridlektion eller rider en häst på beställning spelar ingen större roll, jag tar samma betalning för min tid.
300 kr/timme.
Ridskolan där jag jobbar nu betalar inte så mkt för där har jag fler hästar på samma plats och är garanterad ritter varje dag. Men privatpersonerna som vill ha lektioner eller tillridning får betala det prsiet.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Fast den här användaren tänker ju göra det svart...

Hur ska man annars göra? Jag får ha inkomst av hobbyverksamhet upp till 12000kr om året(?, kommer inte ihåg den exakta summan). Den summan kommer jag inte upp i och då borde det vara ok. Jag skulle ju knappast få igenom för ett företag som genererade så lite pengar.
Rida in en häst ser jag definitivt som hobby:laugh: Det är ingen jag tänkt leva på men en kul grej att göra och lite extra pengar när jag var student.

Jag vet inte, men tolkar ts inlägg som att hon också gör det som hobby...
 
Sv: Ta betalt för inridning

Fast det går ju att skatta i sin egen deklaration i alla fall.

Jag pratade med Skatteverket i höstas och måste ringa igen. Hon jag pratade med tyckte att jag skulle starta företag (enskild firma) med FA-skattesedel, trots att inkomsterna inte skulle vara stora. Men vinstdrivande behöver ju inte betyda att man tjänar multum utan just att man tjänar pengar på det man gör.

Jag vet inte heller var jag ska lägga mig ekonomiskt. Innan man har ett "namn" är det ju svårt att ta 300 spänn + moms + reseersättning per gång. För då kommer jag inte få särskilt många kunder och jag vill ju ändå komma igång. Så det är inte helt lätt.
 
Sv: Ta betalt för inridning

Jag har samma fundering som trådskaparen. Min granne ska hjälpa mig med min 3-åring. Vi har båda rörelse så hon ska fakturera mig. Vi är överens om att priset ska vara någorlunda "marknadsmässigt". Hon kommer över till mig ( gångavstånd) och jag har hästen klar, hjälper till och tar hand om den efteråt.

Jag har tänkt så här:
Om jag lämnar iväg hästen i en månad får jag betala ca 6000 + moms.
Halva konstnaden för detta är rimligen uppstallningen och halva arbetet med inridningen. Detta blir då 100 kr per dag för ridningen. Om man räknar med att man kan arbeta en 3-åring var annan dag så skulle en rimlig ersättning för min grannes arbete vara 200 kr per gång + moms. Om då vissa gånger blir korta - kanske 15-20 min och andra lite längre 30-45 min, så borde detta bli en rimlig timpenning med tanke på att hon inte har ngn restid.
Så är 200 kr + moms per gång en rimligt "marknadsmässig" ersättning? Vad säger ni?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 666
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 346
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp