Bukefalos 28 år!

Ta bort triangel-märkning??

T-märking är oåterkalleligt.
Vilket försäkringsbolagen upplyser om. Förr fick man tävla
T-märkt häst på lokal tävling, men även det har tagits bort.

Jag tycker det är fel att försäkringsbolagen går med på att
T-märka en häst som har chans att bli helt frisk.
Men penniggiriga hästägare trycker ju på för att de inte har lust att vänta tills skadan läkt, vilket jag tycker är ett horribelt resonemang! :mad:

T-märking ska ju egentligen vara till för att slippa slakta en häst för att den får sk "minskad brukbarhet" för all framtid, men många T-märks ju fast det finns chans att de kan bli fullt brukbara igen. Tyvärr! :(
 
Skulle vara intressant att höra vad DU tycker jag ska göra med min häst... Menar du att jag borde låta slakta henne trots att hon lever i högönsklig välmåga, har en uppgift som avelsmärr o mår finfint (så länge hon slipper springa på böjt spår i höger varv)

Jag tycker ingenting i enskilda ärenden, särskilt som jag inte har journal eller annat till grund. Mitt svar var baserat på tidigare erfarenhet, och då jag sett hur det har gått för flera av dessa pållar.

tycktes känna till att T- märkning inte är något annat än ett ALTERNATIV till utslagning o slakt,

Nä jag tycker inte det, orsaken grundar sig i just det jag skrev ovan. Antingen är hästen såpass dålig att den inte kan fylla den funktion den är tänkt till. Eller om man berövar den ett naturligt liv, är det bättre att den tas bort.

Tyvärr är det ju inte sanningen idag, då hästar som blir T-märkta så småningom hamnar hos mindre nogräknade individer. Dessa skor sig på hästens bekostnad, utan betänkligheter för vilka konsekvenser detta får för en individ.

* När man annonserar ut en häst med grav spatt som hopphäst.
* När man säljer ett sto med pålagringar i alla ben, och som tidigare gett minst 2 missbildade föl som avelssto.
* När man säljer en häst med en permanentskada på tåsträckaren som ridhäst, och skall passa för bla dressyr.

Här har du en del av orsaken i min åsikt, men jag vet att det finns fler´vetrinärer som resonerar på samma sätt. Visst om verkligheten är så att hästen kan få ett sorgefritt liv, men så är den inte.
 
Jag tycker det är fel att försäkringsbolagen går med på att
T-märka en häst som har chans att bli helt frisk.
Men penniggiriga hästägare trycker ju på för att de inte har lust att vänta tills skadan läkt, vilket jag tycker är ett horribelt resonemang!

Var gränsen går kan man alltid diskutera, att vänta ett år på en häst som har 90% chans att bli frisk är ganska okej, men de flesta drar sig för att vänta 3 år på att en hästm som bedöms ha 10% chans att bli frisk. Visst handlar det om pengar, men även väldigt mycket om känslor. Det är väldigt psykiskt påfrestande att inte veta, att gå och hoppas på att det löser sig. Rent ekonomiskt finns det många som bara med nöd har råd att ha en häst och en sjuk häst kostar ofta mer. Det finns gränser för vad som är rimligt att göra för en häst och döda hästar lider inte.
 
Men huruvida man slaktar eller inte, det tycker jag är en helt annan fråga!
Säger som dig, döda hästar lider inte, och att vänta i åratal på att en skada med dålig prognos KANSKE läker, det tycker jag i många fall är fel.
Hästens (och även ägarens) lidande ska där då också vägas in.

Men när det gäller T-märkning så resonerar jag faktiskt annorlunda. Ska det T-märkas, så anser jag det endast ska göras på hästar man är 100% säkra på aldrig kommer bli helt friska, dvs kunna brukas så mkt det var tänkt.
Men ändå så friska att de kan arbetas lätt, och att det då även är en individ som passar som promenadhäst/sällskapshäst och inte blir psykiskt dålig av det.
Exempel är ju tex en fälttävlanshäst som är på väg upp i svår fälttävlan. En krävande sport, som kräver en atlet som kan vara i topptrim.
Hästen skadar sig i hagen, och kan därefter inte hoppa, men väl jobbas i lätt dressyr och promenadridas i skogen utan smärta.
Då i mina ögon ett solklart fall för T-märkning!
Hästen har ju minskat i brukbarhet, men ägarna kan ju då få ut sina pengar, och hästen kan få fortsätta leva.
Men om samma häst har skitont och inte håller för ridning över huvud taget, så anser jag den ska slaktas.
 
Men när det gäller T-märkning så resonerar jag faktiskt annorlunda. Ska det T-märkas, så anser jag det endast ska göras på hästar man är 100% säkra på aldrig kommer bli helt friska, dvs kunna brukas så mkt det var tänkt. Men ändå så friska att de kan arbetas lätt, och att det då även är en individ som passar som promenadhäst/sällskapshäst och inte blir psykiskt dålig av det.

Jag förstår vad du menar, men det känns lite bakvänt att endast triangelmärka det skikt av hästar som sannolikt inte kommer att bli friska. Det rör om i mina tankar om moral och etik. Om man bortser från att det är levande djur och människors känslor vi spelar med så låter det rimligt att man ska minimera risken för försäkrinsbedrägeri och på sikt påverka bilden av vad triangelmärkning innebär. För mig personligen känns det ganksa motbjudande att låta hästar som "garanterat" (det finns sällan garantier i vår värld tyvärr :() aldrig blir helt friska leva medan man avlivar de som har chans. Det är bakvänt, ologiskt och en väldigt konstig signal om värdet av djur.
 
Du menar att hästägaren hellre slaktar än T-märker?
Det förekommer säkert ofta gissar jag, för med T-märkning så får ju ägaren inte ut hela försäkringsbeloppet.

Förstår inte hur man kan vara så kall att man "slår ihjäl" en häst som har relativt stor chans att tillfriskna! :(

För mig är T-märkning ngt bra i min försäkring.
Om min häst skadar sig så han inte håller för tävling, men ändå för promenadridning, så känns det bra att jag kan
T-märka honom.
För då får jag ju ut tillräckligt mkt pengar på försäkringen för att få råd att köpa en annan häst att tävla på.
Och hade jag inte möjlighet till T-märkning, så skulle avlivning pga minskad brukbarhet INTE vara ett alternativ om hästen kunde överleva till ett drägligt liv.
Så därför har jag A6 försäkring, och inte ren A2.
 
Förstår inte hur man kan vara så kall att man "slår ihjäl" en häst som har relativt stor chans att tillfriskna!

Nä det förstår inte jag heller, men en sådan häst skall ju ej heller T-märkas. Om den har goda chanser att bli frisk.
 
Jo, fast i försäkringsvillkoren står det ju tydligt att T- märkning är ett alt till slakt o INTE någon form av utslagning light. Det handlar inte om ditt tyckande, utan om fakta.

Annars hade ju folk som inte ville ha en T- märkt häst "på halsen" utan istället ville avliva riskerat med att stå där med en totto som inte kan användas som de tänkt sig, och DET om något hade väl varit att utsätta dessa hästar för risken att säljas vidare till oseriösa hem... Den som väljer T- märkning istf slakt gör det ju av en anledning. I mitt fall är anledningen att jag och veterinären bedömer att den kan ha ett bra hästliv om än utan ridning (lättare promenadridning undantagen), och att jag därför inte ser någon skäl till att slå ihjäl henne då jag har möjlighet att ge henne ett dylikt liv.

Sedan finns det gott om hästar, både med trianglar på rumpan och utan, som säljs till oseriösa hem och som utsätts för saker de borde få slippa, absolut!! Men att triangelmärkningen skulle vara den stora boven i dramat har jag svårt att tro. Den oseriösa människa som försöker sälja en triangelmärkt häst som ridhäst på lite högre nivå biter ju ändå sig själv i svansen, eftersom en T- märkt häst ändå aldrig får tävla.

Förstår faktiskt, trots alla dina inlägg, fortfarande inte vad det är du stör dig så fruktansvärt på? Visst, jättehemskt med hästar som missköts, självklart, men det är inte bara triangelmärkta hästar som gör det.

Sedan upplever iallafall jag att du hoppar på mig och insinuerar att jag kommer att vansköta min häst bara för att hon får en triangel på rumpan, och visserligen irriterar det väl mig, men eftersom jag vet hur långt ifrån verkligheten detta ligger, kan jag egentligen inte göra mkt annat än småle...

Är du avundssjuk för att man, efter att ha betalat premier till sitt försäkringsbolag i hur mga år som helst, faktiskt har möjlighet att få ut en del av försäkringen trots att hästen lever, om än med minskad användbarhet? I just min hästs fall har hon ju redan dessutom bevisat att hon kan fylla en funktion som avelsmärr (ettåringen e. Akribori som går hemma i hagen är definitivt inte missbildad, och jag är inte orolig för ärftlighet av hennes skada, då det är en akut uppkommen skada på en mjukdel).

Sedan tycker jag du generaliserar när du avslutar med att "hästen inte kan få ett sorgefritt liv". I många, många fall (jag vet flera) går T- märkta pållar runt som avels, sällskaps eller promenadhästar o mår prima. Att deras ägare dessutom fått en viss ekonomisk ersättning från sina försäkringsbolag gör väl inte saken så mkt sämre, eller...? Själv hade jag haft kvar min utan ersättning om inte alt T- märkning fanns, jag hade inte slaktat henne, hon är alldeles för pigg o glad för det.
 
Du svarade inte på frågan om du var beredd på att betala tillbaka livbeloppet, vilket jag anser vara en nyckelfråga.

Nej, det ar jag inte. Och det av flera anledningar. Forst och framst for att det inte var jag som fick forsakringspengarna. Men ocksa for att han ar en helt annan hast idag, och darmed inte vard samma som han var 1998 nar han triangelmarktes.

Så det du vill är att efter det att du köpt en billig T-märkt häst är att se till att du får möjligheten att få ut försäkringspengar en andra gång på samma häst? Eller har jag fattat fel?
 
Ja men nu är du inte ensam, och det handlar inte om mitt tyckande utan den statestik som klinikerna har med just detta poblem.

Jag tror faktiskt att reglerna kommer att ändras så småningom, åtminstone som resonemanget går nu. Men det kan ju ta allt från 1 vecka till 10 år.

Om du upplever att jag hoppat på dig, så är det en sak som får stå för dig själv. Exemplen jag tidigare tog upp, är exempel på verkligheten även om din häst inte faller under dessa.

Just ston har ägarna en benägenhet att vilja T-märka för att sen sälja dessa som avelston till skyhöga priser. Det har ju funnits trådar i den frågan om tidigare, kruxet som man som hästägare måste lära sig leva med är att pållen knappast är en investering på det penningamässiga planet. Däremot kan investeringen ha ett annat pris, då inte i form av pengar men som ändå är positiv.

När man tar anvar över ett liv, måste man vara beredd på att fullfölja det hela vägen oavsett vart den vägen leder. Men så är det inte i många fall, utan det här som ägarna gärna vill ha kakan kvar med samtidigt äta upp den. Dvs man låter sin häst bli triangelmärkt, och säljer den sen ston är ju som bekant lite enklare att avyttra än vad en valack skulle kunna bli.
 
Jag tycker också det är sorgligt att man ofta avlar på utdömda hästar. Jag kan förstå det om hästen varit med om en olycka men annars är risken uppenbar att man avlar på hästar som av olika anledningar inte håller som ridhästar.
 
Men det beror ju på vad man definerar med "frisk".
Om man menar att frisk är att hästen kan leva och gå i lätt ridning utan smärta, då anser man nog att T-märkning är ett helt onödigt påfund.

Men menar man med "frisk" att tävlingshästen ska ha full brukbarhet (dvs kunna tävla de klasser den avlats fram för), då finns det ju ett stadie mellan fullt brukbar och slaktfärdig, vilket ju är T-märkning.

Jag har ett lysande exempel på där jag tycker T-märkning utnyttjades till allas fördel, och så även för hästens.
En hopphäst var mkt lovande och matchades för svår hoppning, dit han hade kapacitet att komma. Ägarna hade köpt hästen för dyra pengar givetvis.
Men så fort hästen börjat komma upp i full tävlingskondition, så blev den "konstig" och orkeslös.
Mkt noggrann undersökning gjordes, och det konstaterades att den hade ngt vajsing på struplocket, så det täpptes till när hästen kom upp i högre kondition, och tog i så mkt som behövs för att hoppa höga klasser.
Ett fel som inte syns på vanlig besiktning.

Hästens ägare T-märkte då hästen, som ju fungerade perfekt till lättare träning och skogspromenader, där den inte togs upp i full tävlingskondition.
Och ngn chans till tillfrisknande fanns inte, hade det funnits rimlig chans så hade hästen opererats, då den ju var så lovande.

Så om inte T-märkning funnits, vad skulle ägarna då gjort?
Valet hade ju varit att antingen behålla hästen och promenadrida, då de kanske inte hade råd att köpa en till lika bra häst, då ju pengarna var "bundna" i den hästen.
Eller slakta den för att få ut försäkringspengarna...
 
Att T-märka ett sto som skadats, är ju en utmärkt idé tycker jag!
Själv så skulle jag om jag hade råd gärna köpa ett T-märkt sto att ha till avel.
För som köpare kan jag ju då "fynda", jag får en mkt kapabel avelshäst till ett mkt rimligt pris!

Dessutom får ju stoet en mkt bra "uppgift" i livet när den får föl! Stoet kommer ju då inte att känna sig uttråkad och understimulerad på ngt sätt!
 
Om hästen har stor chans att tillfriskna på rimlig tid ska den inte slakktas, var chansen/tidsgränsen går tål att diskutera, det finns ingen klar skiljegräns här.

Jag skulle förmodligen inte kunna tänka mig att t-märka en häst, för närvarnde har jag inga möjligehter att ge en pensionär ett bra liv och att sälja/lämna ut på "permanentfoder" är inget alternativ för mig. Om jag tar bort hästen vet jag att den inte kommer att fara illa eller bli vandringspokal. Hade jag haft ett tilltänkt nytt hem till hästen hade jag kanske haft en annan uppfattning.
 
Dock är det inte särskilt ofta som du kan fynda bland dessa ston.

Ja har på nära håll skådat detta exempel, ett fint sto med bra stam försäkrad för hör här 50000 kr. Ägaren T-märker sin häst pga en skada/sjukdom, kvitterar ut livdelen från försäkringsbolaget och säljer sen stoet som avelshäst för 40000 kr.
 
Men då är det ju ytterligare en frågeställning!
Den huruvida man kan tänka sig att ngn annan ska ha hand om ens häst.
Kan man det inte, så återstår ju bara slakt.
Men kan man tänka sig att ngn annan ska ta hand om ens häst, då på foder eller köpa den, då är ju T-märkning ett alternativ.
 
Men jag tycker inte 40 lapp är så dyrt för ett välstammat sto som har visat sig ha rejäl kapacitet innan hon skadades.

Samma sto fullt frisk, med framtida avelsvärde kostar ju mer än det dubbla!

Fast det kanske beror på vilken ras och vilken typ av tävling man deltar i hur dyra hästarna är?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: maddie202
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 241
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp