Ta fler värktabletter än rekommenderat?

Idas

Trådstartare
Har en fruktansvärd mensvärk och har sedan igår ätit Ipren. Maxgränsen där är 3 per dygn och jag tog totalt 3 igår och 2 imorse. Idag köpte jag en annan sort, Pronaxen som jag har tagit 1 av, alltså totalt 3 värktabletter idag och 5 senaste dygnet. På Pronaxenförpackningen står det att man får ta max 1-2 per dygn, vilket innebär att min kvot redan är fylld fram tills imorgon, och jag vet att jag kommer behöva ta åtminstone 1-2 till för att överleva natten och morgonen..

Är dessa maxgränser väl tilltagna eller kommer min lever klappa ihop om jag tar fler tabletter än det står?
 
Är dessa maxgränser väl tilltagna eller kommer min lever klappa ihop om jag tar fler tabletter än det står?

Från Fass på Naproxen:

"Menstruationssmärtor: 1-2 tabletter à 250 mg (eller ½-1 tablett à 500 mg) vid första tecken på menstruation sedan vid behov, sammanlagt dock högst 5 tabletter à 250 mg (eller 2½ tablett à 500 mg) per dygn."

Kombinera med alvedon max 4 g/dygn då har du en bra smärtlindring. Naproxen är min egna personliga favorit för mensvärk. Om inte har haft sån här kraftig mensvärk tidigare eller den håller i sig flera dagar så tycker jag du ska ringa 1177.
 
Men varför samkör du inte ibuprofen och paracetamol? 1 ipren + 2 st 500 mg Alvedon får jag köra, inga problem att kombinera de två enligt 1177 eller läkare när jag frågat. Att överdosera nåt av dem ger ingen effekt och är inte nyttigt nånstans.
Precis, att överdosera ger inte bättre smärtlindring utan ökar bars risken för biverkningar!
Till TS: Har du så ont att receptfria preparat inte hjälper borde du söka för det, för så kan du ju inte ha det!!
 
Från Fass på Naproxen:

"Menstruationssmärtor: 1-2 tabletter à 250 mg (eller ½-1 tablett à 500 mg) vid första tecken på menstruation sedan vid behov, sammanlagt dock högst 5 tabletter à 250 mg (eller 2½ tablett à 500 mg) per dygn."

Kombinera med alvedon max 4 g/dygn då har du en bra smärtlindring. Naproxen är min egna personliga favorit för mensvärk.

Högst 5 tabletter alltså? Tack :bow: Paracetamol hjälper mig inget alls vid mensvärk tyvärr.. Men Naproxen verkar vara grejen!
 
Precis, att överdosera ger inte bättre smärtlindring utan ökar bars risken för biverkningar!
Till TS: Har du så ont att receptfria preparat inte hjälper borde du söka för det, för så kan du ju inte ha det!!

Absolut, jag har slutat med p-piller för inte så längesen (som jag ätit sen jag var 16) och har glömt bort hur ont jag brukade ha.. Ska pallra mig iväg till barnmorskan och se om hon har någon fiffig lösning.
 
kl lite grann

Jag har provat massor av olika typer av värktabletter när jag har mens men alla har givit samma resultat, kraftigare blödningar med ca 3 dagars längre mens och ännu mera kramper.:yuck:

Har inte haft så häftiga smärtor förut men senaste året så har jag fått ondare och en obligatorisk huvudverk har medföljt.Så jag har valt att härda ut skiten men det är inte någon höjdare alla dar i veckan. Någon som har några tips på vad för nått man kan ta som ger önskad effekt?
 
denna tråden följer jag gärna !

för här är en till som har fruktansvärd mensvärk ,ipren hjälper sämre och sämre efter att ha fungerat i många år !

kan ju säga en gång i halvåret ligger jag i en säng en heldag och på toa ! de är så killen lider med en

dom andra 10 gångerna på ett år ja då kan jag röra på mig men de gör bara ont
 
denna tråden följer jag gärna !

för här är en till som har fruktansvärd mensvärk ,ipren hjälper sämre och sämre efter att ha fungerat i många år !

kan ju säga en gång i halvåret ligger jag i en säng en heldag och på toa ! de är så killen lider med en

dom andra 10 gångerna på ett år ja då kan jag röra på mig men de gör bara ont
Jag gissar att du har kollat upp det?
 
Jag gissar att du har kollat upp det?

nej de har jag inte tyvärr , men de är ipren 400 mg ! och har man haft hjälp av de i många år , men sen beror det på vilken sida de är med! är de vänster sida och den slår bara bakut och får mig sängliggandes(kan glömma värktabletter dom första timmarna) en dag så är de frid och fröjd under resten av veckan ! är det höger sida så känns de som jag har vridit mig fel och tar tabletter(1 morgon 1 middag 1 kväll) i 2 dagar utav sju dagar detta är ingenting jämfört med hur de var när jag var yngre
 
Då borde du definitivt göra det!
Symtom kan kanske lindras med medicin, men det blir ju inte bra om du inte får veta vad det är och kan få rätt hjälp.
 
Värktabletter är en hel vetenskap :(. Jag har ordinerats Alvedon 665 3*2 tabletter om dagen men
det vågar jag inte ta trots ordination, försöker ge tusan i så många jag kan.
 
Men varför samkör du inte ibuprofen och paracetamol? 1 ipren + 2 st 500 mg Alvedon får jag köra, inga problem att kombinera de två enligt 1177 eller läkare när jag frågat. Att överdosera nåt av dem ger ingen effekt och är inte nyttigt nånstans.
Högst 5 tabletter alltså? Tack :bow: Paracetamol hjälper mig inget alls vid mensvärk tyvärr.. Men Naproxen verkar vara grejen!
Nej, bara paracetamol kanske inte hjälper dig vid mensvärk
Men kombinationen paracetamol plus ibuprofen har en synergieffekt (hjälper varandra, liksom), lite som att 1+1=3. Så prova den kombinationen en gång.
 
Värktabletter är en hel vetenskap :(. Jag har ordinerats Alvedon 665 3*2 tabletter om dagen men
det vågar jag inte ta trots ordination, försöker ge tusan i så många jag kan.

Varför det? Du får ingen medalj om du har ont och du är inte en sämre människa om du tar medicin mot smärta när du behöver.
Två Alvedon 665 håller i åtta timmar, det kan du utan vidare ta tre gånger om dagen.
 
Varför det? Du får ingen medalj om du har ont och du är inte en sämre människa om du tar medicin mot smärta när du behöver.
Två Alvedon 665 håller i åtta timmar, det kan du utan vidare ta tre gånger om dagen.

Jo men i kombination med de andra är jag liite försiktig. Targiniq 2 ggr dagligen och Oxycodone vid behov. Depot tabletten tar jag som ordinerat men jag försöker undvika beroende av smärtstillande.
 
Jo men i kombination med de andra är jag liite försiktig. Targiniq 2 ggr dagligen och Oxycodone vid behov. Depot tabletten tar jag som ordinerat men jag försöker undvika beroende av smärtstillande.

Om du är rädd för beroende av smärtstillande är det väldigt klokt att ta din paracetamol som ordinerat, den blir man inte beroende av, och är basen i smärtlindringen! Minskar risken för att du ska behöva ta dina starkare vidbehovsmediciner. (Visst finns det ordet?)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 803
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 220
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 923
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp