Tabbar på jobbet?

Första veckan på säsongsjobbet skulle jag backa med släp i smalt utrymme. Det gick jättebra, fast jag glömde kolla var fronten på bilen tog vägen eftersom jag var så upptagen med att kolla bakåt. Dörren fick bytas och lyktstolpen i parken är fortfarande sned :D Går förbi där ibland och bara ”japp, det var jag!”.
Fick förlängd anställning.
 
Än så länge har jag inte gjort någon dundertabbe, men inte jobbat så länge än :p .

I min bransch då vi är ute och borrar eller gräver i marken när vi gör markundersökningar finns risken att man går på ledningar. Man beställer ju ledningsunderlag men inte alltid allting (speciellt gamla ledningar) finns med osv. Det har ju hänt andra att de grävt av något och att de råkat släcka ner någon del av Stockholm :o. Även hört om en som borrat ner i södra länken. Kommer inte ihåg om de behövde stänga av den, men då blev det nog väldigt dyrt isf!

Annars där jag sommarjobbade förut (pappersbruk) var det någon som glömt ta bort en färgdosering så allt papper (100 tals ton) blev mintgrönt. Det skulle vara vitt med någon svag färgskiftning av mintgrön...
 
Kom på en till som jag gjorde..

Hade jobbat där i några få månader.. körde en kundvagn fyll med juice och annat in i en annan/annat kyldisk/kylskåp fylld med drickor.. heeeeela glasrutan gick i typ 8272622626 delar.. dock föll inte hela skiten ner på golvet utan hängde med nöd och näppe kvar..🥳😅
 
Råkade stänga ner fil- och printerservrar för tre kliniker på länssjukhuset där jag jobbade då. Skulle byta en av dom och drog ur fel kabel så jag stängde ner hela racket istället. Gissa om jag och kollegan var poppis hos supporten som var helt nedringda :angel:.

På nuvarande jobbet har jag kört ett SQL-script som satte om statusen på samtliga korgar i korglagret, inte bara de 20 som jag skulle ändra på. Resultatet blev att det såg ut som att vi inte hade en enda korg och det gick inte att beställa ut några korgar till packning.
Som tur är lyckades en snäll kollega fixa det och man slapp inventera hela lagret med hundratals korgar :nailbiting:
 
Jag tror jag har gjort någon tabbe som ny på vart jobb jag haft. Delat fel post i en hel trapp (fick en jävla ångest) fick ringa chefen och fråga hur jag skulle lösa det.
När jag jobbade i garderob så har jag lämnat ut fel jacka o.s.v.
Det GÅR ju oftast att lösa, även om man helst vill gå hem och dra något gammalt över sig. (Då klarar jag inte ens av att nämna de största tabbarna jag har gjort.)

Men som någon annan sa, så länge man står för det och lär sig av sina misstag, så är det mest jobbigt för en själv.
Hur löstes det?
Min brevbärare la grannens post i min låda. Han skrev en lapp och bad om ursäkt. Jag hade ju givetvis ändå gett posten till grannen.

En annan granne hade tagit emot ett paket till mig tillsammans med egna paket. Hennes dotter trodde att paketet var till henne och öppnade utan att kolla namnet. Lätt hänt. Grannfrun skämdes rejält men jag bryr mig inte. Det var ju inget pinsamt innehåll😅
 
Jag kör färdtjänst och är nyanställd. För någon vecka sen råkade jag tvätta bilnyckeln. Det ösregnade och jag skulle bara hem en kortis för att sen åka till nästa kund. Pga av vädret var mina jeans smutsiga så jag tänkte byta jeans. Parkerade utanför porten pga av vädret och jag skulle ju bara stå där en kort stund.

Lagom tills jag ska åka letar jag efter bilnyckeln. Med panik inser jag vad jag har gjort! Tunnelseende inträffar så istället för att ringa chefen så tog jag min bil och hämtade kunden. Tänkte att det skulle gå fortare. som tur var så hade kunden rollator och inte rullstol. Annars hade det ju inte gått.

Sen fick jag åka och hämta reservnyckeln och flytta bilen. Det var hemskt att ringa till chefen och berätta. Trodde ärligt att jag skulle bli uppsagd. Det är ju inte ok att köra kunder med egen bil.

Men en kollega berättade att när motorn på "min" bil hade rasat så löstes bilbristen med att chefen tog sin egen bil för de transporter som inte var till sjukhuset. För vid sjukhuset är det en massa andra taxibilar och de skulle ju anmäla honom om han kom med egen bil. Fem veckor dröjde det innan en ny motor hade byggts och bilen var körbar igen.
 
Inte en tabbe på ett "vanligt" jobb och inte av just mig men jag har jobbat som röstmottagare och rösträknare i flera av valen sen jag var 18. För det första är det sjukt jobbigt och jag tycker nog nu att dom 1500 kr man får inte riktigt väger upp det, först måste man gå en kurs i ett par timmar, sen måste man ställa iordning allt dagen innan och på valdagen har vi jobbat från 7-04 ungefär. Man turas om med dom olika sakerna men oavsett vilka jag jobbat med, vilket val det varit, vilket år det varit osv så slår det inte fel. Vi sitter två vid bordet, en kontrollerar leg och röstlängden och den andra kontrollerar att det bara ligger en valsedel i varje kuvert. Sen säger hen "en gul, en blå, en vit" om det är till riksdag, kommun och landsting valet är och det kryssar den ansvariga för röstlängden i.

MEN det slår aldrig fel, där när vallokalerna stänger återstår det tråkiga, att räkna alla röster. Det stämmer aldrig med hur många som rösta i varje val och parti, det skiljer kanske inte mycket men tillräckligt för att man måste räkna om flera tusen röster om och om igen och ändå går det inte jämt ut. Ett mysterium. Så då skickas alla valsedlar till någon extra kontroll så det resultatet vi lämnar är preliminärt, det diffar inte mycket men hur tusan går det till? Som tur är så är det så lite att det inte påverkar resultatet men man är så jäkla trött och sliten där vid 4 på natten.
 
Jag kör färdtjänst och är nyanställd. För någon vecka sen råkade jag tvätta bilnyckeln. Det ösregnade och jag skulle bara hem en kortis för att sen åka till nästa kund. Pga av vädret var mina jeans smutsiga så jag tänkte byta jeans. Parkerade utanför porten pga av vädret och jag skulle ju bara stå där en kort stund.

Lagom tills jag ska åka letar jag efter bilnyckeln. Med panik inser jag vad jag har gjort! Tunnelseende inträffar så istället för att ringa chefen så tog jag min bil och hämtade kunden. Tänkte att det skulle gå fortare. som tur var så hade kunden rollator och inte rullstol. Annars hade det ju inte gått.

Sen fick jag åka och hämta reservnyckeln och flytta bilen. Det var hemskt att ringa till chefen och berätta. Trodde ärligt att jag skulle bli uppsagd. Det är ju inte ok att köra kunder med egen bil.

Men en kollega berättade att när motorn på "min" bil hade rasat så löstes bilbristen med att chefen tog sin egen bil för de transporter som inte var till sjukhuset. För vid sjukhuset är det en massa andra taxibilar och de skulle ju anmäla honom om han kom med egen bil. Fem veckor dröjde det innan en ny motor hade byggts och bilen var körbar igen.
Jag knackade på varenda dörr och samlade in posten igen, bad dem att säga till sina grannar som inte var hemma att lägga det på brevlådan, för det som händer är att vi samlar in det igen och skickar ut.
Dels så gick allt på tid (vi klockades hela tiden) dels att prata med både kunder och chef gjorde allt helt gräsligt! Nu idag kan jag ju tänka att SÅ farligt var det inte.
 
Appropå tabbar så har någon lyckats köra in i tegelväggen vid sjukhuset! Flera tegelstenar har skjutits rejält ur plats. Stackars människa som gjort den tabben.
 
Jag har raderat ett helt projekt från servern när jag jobbade som byggnadsingenjör på konstruktionsfirma. Skulle radera en liten fil som jag själv skapat, men blev hela mappen med både arkitekt- och konstruktionsritningar. Var duktigt svettig när jag gick till IT-ansvarige som räddade mig genom att hämta hem en back-up som var en vecka gammal. Som tur var så hade ingen mer än jag jobbat i projektet under den senaste veckan, så det var bara mitt eget arbete som gick förlorat.
 
Hur löstes det?
Min brevbärare la grannens post i min låda. Han skrev en lapp och bad om ursäkt. Jag hade ju givetvis ändå gett posten till grannen.

En annan granne hade tagit emot ett paket till mig tillsammans med egna paket. Hennes dotter trodde att paketet var till henne och öppnade utan att kolla namnet. Lätt hänt. Grannfrun skämdes rejält men jag bryr mig inte. Det var ju inget pinsamt innehåll😅
Jag råkade lägga ett paket i fel inkast en gång, dörren bredvid. Ringde på och blev så glad och lättad när någon öppnade så att jag kunde få tillbaka det. Så sa jag: "Hej! Ursäkta, men råkade lägga fel, det ska till din granne", hon: "varför la du den till mig då?". Jag tänkte att hon skojade så log och sa "Nä men det var ett misstag bara, var lite för snabb", hon: "Det verkar jättekonstigt att lägga ett paket till mig som inte ska till mig?" Och sådär höll det på 3-4 gånger till fram och tillbaka. Jag hade redan paketet i handen så fick typ bara gå iväg då hon aldrig gav sig, hon fortsatte älta på medan jag la paketet rätt och sprang vidare. :down::rofl:
 
Jag tabbade mig precis nu, är trött i huvudet på sluttampen inför semestern och släppte igenom en faktura som innehöll vissa delar som vi absolut inte ska betala för. Så chefen kom förbi och bara, "Ska vi verkligen betala för det här?". Eh, nej det ser jag ju nu.. Tur att man har en vaknare chef.
 
Jobbade i trädgårdshandel och min kollega hittade ett väldigt billigt parti med glaserade krukfat och beställde 10 kollin med 10 i varje. Han vågade inte beställa alltför många eftersom det var udda fat utan krukor i lite speciella färger. Det var bara det att han hade knappat lite fel på nollorna i beställningen. Det märkte vi när 10 lastpallar med 1000 i varje dök upp på lagret :D Det var som sagt billigt så ingen ekonomisk katastrof men kollegan blev ju fysiskt påmind om sitt misstag väldigt ofta. När jag slutade typ 5 år senare fanns det fortfarande fat kvar :D
 
*kört diskvatten i tanken efter 4:e mjölkning= x antal 1000 l mjölk i avloppet istället för till mejeriet... också glömt att sätta i röret i tanken och kört mjölken direkt i avloppet...kom som tur va på det efter ett tiotal kor...
*försökt köra en knytnävsstor sten genom skitspridaren- det går inte:cautious:, inte med hel skitspridare efteråt iaf...
* körde en annan sten genom stora jordfräsen= trasig jordfräs och bakruta på traktorn..
* glömde stänga en grind i kostallet= Glada kor över hela gårdsplanen i snön:o:D

Några av alla missar det blivit genom åren, aldrig blivit av med jobbet pga misstagen!:)
 
Kom och tänka på min fd kollega som skickade ett "Välkommen på AW! mail till vår "alla"-mail. Bara det att det var inte vår "alla 20 anställda i Stockholm"-mail utan "alla 20 i Stockholm alla 20 i Göteborg och alla 950 i Danmark"-mail :D Hon fick en hel del svar på danska där de tackade för inbjudan men tyvärr inte hade möjlighet att åka..
 
Åh, påminner om min fd kollega som upptäckte att en älskad cd-skiva som han haft med på jobbet var borta. Han blev skitförbannad och skickade ett mail till "X-enheten alla" (cirka 300 pers) med rubriken Era svin.

Detta fick till följd att han blev inkallad till en av de högsta cheferna där han fick en uppsträckning på temat "Det där språkbruket använder vi inte här på företaget".

(Nån dag senare hittade hittade han cd-n i sin egen rockficka)
 
Kom och tänka på min fd kollega som skickade ett "Välkommen på AW! mail till vår "alla"-mail. Bara det att det var inte vår "alla 20 anställda i Stockholm"-mail utan "alla 20 i Stockholm alla 20 i Göteborg och alla 950 i Danmark"-mail :D Hon fick en hel del svar på danska där de tackade för inbjudan men tyvärr inte hade möjlighet att åka..

Jag får helt plötsligt en känsla av att vi har samma arbetsgivare ;) :D .
 
När min man jobbade vid polisen fick han en dag ett mail om inbjudan till typ RM i någon ganska obskyr sport. Det var utskickat till alla anställda, dvs ganska många. Det var väl okej, problemet kom när folk började trycka på "svara alla" när de skrev att de inte var intresserade /kunde närvara /tackade för inbjudan. Hela polisens interna mail kraschade...
 
Kommer på massa traktor relaterade saker nu, dock från gymnasiet, men det är typ jobbrelaterat :)

Jag vet om en praktikant på en gård som råka köra in i en liten lada med en traktor, in i en bärande bjälke som gick sönder så att halva taket rasade in. Tror inte den ladan användes till nåt, sånn tur var. Sist jag körde förbi, ca 10 år senare stod det fortf sånn :p

Jag körde traktor med en annan till skolstallet när skolan hade öppet hus, vi skulle jobba och mocka till skolans hästar. Den traktorn jag körde den dagen hade gafflar som typ en truck, något jag inte bruka köra med. Jag körde in lite fel på parkeringen utanför ridhuset och när jag skulle vända glömde jag bort gafflarna, svepte nästan ner en flock med lärare som sån tur var såg mig och snabbt hoppa undan. Fick sånn panik att jag istället för att bromsa...gasa på bakåt, , mot en skolbuss full av elever. Ingen skada skedd,. men tog ett tag innan jag fick köra den traktorn igen :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 765
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 068
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp