Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

haha nä de visste ja inte:p
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

En "träckar kurs" tycker jag skulle vara jätte bra! Då tror jag berklugen att ungdommar som jag skulle kunna få känna sig mer delaktiga och plastic träning skulle nog inte vara helt fel det heller.

Jag vet inte vad andra tycker, men jag skulle tycka att det skulle vara kul att följa med lite i stallrutinerna.. se hur de jobbar på mornarna.. kanske lite svårt att ordna men men.. se hur det fungerar. Och sen vara med när det är tävlingsdag.. se när hästen sadlas också så. Fast det är ju inte direkt några kurser som man håller och som lockar en massa folk kanske.
Vad är det Jägersro har för kurser? Det är väl galoppridning bara?

Något irriterande att jag bor 15 mil från täby:crazy:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

carolineplayer skrev:
för de som vill bli jockey när de blir större ? och kanske mälardalensponnygaloppklubb ?

Nu är det så att vi främst försöker nå ungdomar som inte har egenhäst, men endå är intresserade. Inte främst för att bli jockeys, utan som första anhalt att ha ett ställe att vända sig till om man är nyfiken och intresserad. Det finns så mycket annat som man kan bli, förutom jockey, inom galoppen. Naturligtvis hindrar vi inga som vill bli jockeys, tvärtom!

Men det är lätt att de som inte ser en framtid som jockey, de som kanske inte har ”jockeyförutsättningar”, inte har någon stans att vända sig. Kanske man är för tung, för lång eller helt enkelt inte är intresserad av att rida, men endå skulle vara jätte duktiga inte minst i stallet! Dessa kan lätt bli bortskrämda av allt jockey-snack” och det vill vi inte. Dessa personer är ofta de kugghjul som verkligen behövs inom sporten!

Vad skulle galoppen vara utan all den stallpersonal som arbetar i stallarna tex? Det kommer inte till några derbyvinnare utan duktiga tjejer och killar som först grovjobbar med inridning, tillridning, uppträning mm. Storlopps-Jockeyn kommer oftast inte in i bilden förens det börjar närma sig storlopp. Men vägen dit är som sagt lååång.

Utan uppfödare, hästägare, tränare mm, skulle det inte ens finnas några hästar att starta i lopp, än mindre rida… Ja ni förstår vart jag vill komma. Det finns så mycket viktig personal som tyvärr kanske inte kommer in i sporten för att de blir bortskrämda av den bilden av galoppen som florerar i den allmänna idévärlden. = Galopp är något för små lätta människor som inte e farträdda.

Självklart är det delvis så, men en sport med bara jockeys är ju tyvärr ingen sport alls! Så pga detta försöker vi alltså nå ut till ”nya grupper”, grupper som tidigare har nöjt sig med att titta på galoppen i smyg eller på avstånd. Vi vill förmedla att det finns rum för alla!

Men hur!?! Någon med förslag?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jezzy_flyer skrev:
En "träckar kurs" tycker jag skulle vara jätte bra! Då tror jag berklugen att ungdommar som jag skulle kunna få känna sig mer delaktiga och plastic träning skulle nog inte vara helt fel det heller.

Jag vet inte vad andra tycker, men jag skulle tycka att det skulle vara kul att följa med lite i stallrutinerna.. se hur de jobbar på mornarna.. kanske lite svårt att ordna men men.. se hur det fungerar. Och sen vara med när det är tävlingsdag.. se när hästen sadlas också så. Fast det är ju inte direkt några kurser som man håller och som lockar en massa folk kanske.
Vad är det Jägersro har för kurser? Det är väl galoppridning bara?

Något irriterande att jag bor 15 mil från täby:crazy:

Vi spånar på en träckarkurs i detta nu… Det är tänkt att den skall inefatta moment som träcknings säkerhet, klädsel och uppförande, sadling mm. Förhoppningarna är att vi skall lägga kurserna på helger, ungdomar som lärt känna varandra kanske kan kommunicera och kanske bo hoss varandra? För hittar du någonstans att bo skulle ju inget hindra dig att bli medlem i Täbys ungdomsförening och delta i deras kurser….
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

det finns en himmla massa mäninniskor på TGPK som inte har egen häst med tävlar ponnygalopp.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

carolineplayer skrev:
det finns en himmla massa mäninniskor på TGPK som inte har egen häst med tävlar ponnygalopp.
Jodå som sagt alla är välkommna. Det är meningen att inbjudan skall ligga ute på ponnygaloppsidorna också... :)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag säger som alla andra, att det är bra om man kanske kan lära sig at sadla & slänga upp.
Sen att man kanske får prova att rida på plastic å så.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Nu börjar ni komma med förslag!!!

Naturligtvis finns det möjlighet att låta de som är intresserade "komma in bakom kulisserna", kanske genom ett slags faddersystem hos utvalda tränare. Det går säkert även att dela ut "pass-hästar" som ungdomarna kan följa både i det dagliga arbetet och till start. Det är bara viktigt att de som jobbar med detta just nu (bla Ninni) får veta vad ni vill göra/ är intresserade av.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

haha såg eran "annons" på hemsidan !
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Är det några härifrån buke som ska gå på Täbys ungdomsmöte nu på tisdag?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Hjälp ! det ska jag göra och två tjejer till vid namn ulrika och linn,,

men jag har en fråga till ninni. om man går på "mötet" hinner man sen då till tävlingarna ? för jag e hoss alex då och två hästar hos oss ska starta..
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Vilka ska gå på ungdomssatsningen på tisdag?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

men ungdomsmötet och ungdomssatsningen är samma sak 8-)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

carolineplayer skrev:
Hjälp ! det ska jag göra och två tjejer till vid namn ulrika och linn,,

men jag har en fråga till ninni. om man går på "mötet" hinner man sen då till tävlingarna ? för jag e hoss alex då och två hästar hos oss ska starta..

Hej!
Klart att ni hinner med att gå på loppen, det är vitsen med att lägga mötet/träffen en löpningsdag! Vi pratar, äter ett lättare tilltug och ser på loppen. Beroende på hur mycket tid vi får över mellan mötet och loppen, så finns det möjlighet för oss att gå upp på stallbacken.

Vill ni vara förberädda på vad som sker under själva löpningsdagen så finns det information om detta på Täby Galopps hemsida: http://www.tabygalopp.se

Precis som vi hade hoppats så är det ganska så varierande bakgrund på de ungdomar som har anmält sig. Detta gör att det finns de som kommer att se loppen tillsammans med mig och Lotta och få en chans att ställa precis hur mycket frågor de vill, medan andra kommer att droppa av för arbeta med att träcka eller liknande.

Både jag och Lotta tycker att det skall bli jätte spännande i morgon. Förhoppningen är ju att vi skall få idéer och tankar från de olika ungdomarna som intresserar sig för sporten. Förhoppningen är ju att nå ut till allt från ungdomar helt utan hästvana men med ett brinnande intresse för fullblod, till befintliga ungdomar som rider lopp.

Fundera gärna allihopa på vad vi från Täby Galopps sida skulle kunna erbjuda er för hjälp. Funderingar finns framför allt på träckar-kurser (vad tycker ni att den bör innehålla?), introduktionskurser (det är inte alltid så lätt att hänga med i tex terminologin och detta med propositioner och vikter) och plastik-kurser (rid-teknisk träning för blivande eller aktiva träningsryttare, amatörer och lärlingar).

Vi spånar även på en fadder verksamhet som skall få in ungdomar att bli konkret aktiva i sporten, inte minst genom praktik i stallarna.

Hoppas att vi ses i morgon!

Kramizar Ninni
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

jag vill komma! jag bor långt ifrån stockholm så jag kan inte:cry: jag kanske kan komma nästa gång. ska försöka fjäska min pojkvän:smirk:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

kakans skrev:
jag vill komma! jag bor långt ifrån stockholm så jag kan inte:cry: jag kanske kan komma nästa gång. ska försöka fjäska min pojkvän:smirk:

Ett tips är att maila Lotta Malmborg och anmäla ditt intresse för att då vet hon att du är intresserad och kan skicka information till dig angående kommande träffar och aktiviteter! Det är några andra som har gjort det som tyvärr inte kunde komma men vill vara med i framtiden.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

ok då mailar jag henne! kan jag få hennes mail? jag hittade inte hennes på galoppsport.se
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

tack så mycket!:bow: nu ska jag maila henne:bump:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Åh, något sådant låter ju som en ren dröm! Själv är jag 17 år, i lämplig ålder med andra ord, men längden tar ut sin rätt... Med mina 175 cm är jag ju kort och gott, körd som jockey :crazy: :( Faan, kan man inte krympa sig själv? >.<
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 832
Senast: Fibusen
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 567
Senast: Eliteanka
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 417
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp