Täcken hösten/vintern 2009-2010

Liten

Trådstartare
Känns konstigt att fundera över det nu, men det är väl lika bra att vara ute i vettig tid... Jag har en vbl. travare, sto, 8år som får en ruskigt lång och tät vinterpäls när hon går otäckad. Är inte förtjust i klippning och har heller ingen som kan hjälpa mig att klippa - hästen har mig veterligen aldrig klippts förut och jag har aldrig klippt - så jag tänkte att jag ska prova att täcka henne istället. Det skadar inte att hon får lite päls, men då hon rids nästan varje dag och då blir svettig, skulle jag gärna vilja att hon fick lite mindre päls om inte annat.
Men så tittar jag runt och inser att det verkar finnas hur många tjocklekar på täcken som helst - hejja, känner mig rådvill... Så hur tjockt täcke ska hon egentligen ha, vid ungefär vilka temperaturer? :crazy:
Har i nuläget ett underbart fleecefodrat regnräcke, som dessutom torkar om det får ligga på någon timme efter att hästen kommit in (:love:). Kalla nätter/ordentligt svettig fick hon i vintras på sig ylletäcke eller fleecetäcke beroende på tempertur, drag osv. och det tänkte jag fortsätta med i vinter.

Alltså - vad ska jag egentligen ha för täcken??? Häromkring känns det mest som att det antingen är höst/slaskigt eller smällkallt... Vill helst ha så få täcken som möjligt (pga både ekonomi och utrymme...), så sådana som torkar fort är trevligt :D
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Tadaa - Horseware finns ju på Granngården :banana:

Ungefär hur kallt = ungefär hur mycket fodring, måntro? (Enligt hemsidan har Horseware 370g och 200g)
Stallet vi kommer att stå i f.o.m. om ett par veckor, lär vara lite blåsigt och lär bli kallt om det blir en kall vinter (ja, hagarna alltså :p).

Tänkte mig..:
fleecefodrat regntäcke (för halvkallt väder med plusgrader) har redan
mellantjockt (minusgrader/få plusgrader med blåst)
tjockare än mellantjockt
ylle/fleece (stallet) har redan

Helt galet eller bra?

//Liten som inte täckat hästen ordentligt tidigare :angel:
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Tror absolut inte du kommer behöva mer än 200 g! Eftersom hon får mycket päls kommer hon ju ändå ha en hel del päls även om du täckar henne. Och tänk på att du får börja riktigt tidigt med regntäcken. Sen får du se hur mycket du kan påverka det hela. Lär dig känna om hästen är för varm under täcket - den ska kännas sval, är det varmt och gosigt (så som människor gärna har det under sitt eget täcke...) är det för varmt!

Du behöver inte ett täcke för 0-2 minus och ett täcke för 10-15 minus... Du kan ha samma ;) Hästar är dock känsligare mot nederbörd/vind än kyla. Därför kanske man vill ha dubletter så man alltid har ett torrt täcke redo.

Rent spontant skulle jag säga regntäcke, fleecefodrat regntäcke och 200 g vintertäcke. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Jag har försökt täcka min häst i förebyggande syfte, och började med tunt täcke på natten redan på betet i slutet av augusti. Tyvärr fungerade det inget vidare för mig, han satte världens päls ändå så det var bara att ta fram klippmaskinen i okt! :D

Hoppas det funkar bättre för dig!
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Jag har försökt täcka min häst i förebyggande syfte, och började med tunt täcke på natten redan på betet i slutet av augusti. Tyvärr fungerade det inget vidare för mig, han satte världens päls ändå så det var bara att ta fram klippmaskinen i okt! :D

Hoppas det funkar bättre för dig!

Hehe funkade inte ä täcka min häst heller=) Det blev klippmaskin i september.
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Jag säger oxå horseware.
Amigo är deras billigast modell och helt klart prisvärd!
Jag brukar använda ofodrat regntäcke, 200g och 370g på mina.
de klarar sig väldigt långt på 200g, men mina är klippta och får ha 370g när det är som kallast.
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Hur tidigt ska hon börja ha fleecefodrat regntäcke? :p

Svar till alla: Tack för bra tips :bow:
Kan tänka mig att klippa halva halsen (undersidan, sas) och lite ovanför benen eller så, vet ej vad det kallas men har sett bilder på sådan klippning tidigare. Men jag kan som sagt inte hantera en maskin och eftersom jag inte alls vet hur hästen kommer att reagera vågar jag nog inte prova - rädd att skada henne av misstag...
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

JAg hade sån klippning på fullblodet i vintras, om du menar såhär:
37.jpg


Det var väl inte det snyggaste avslutet vid sadelgjorden men han är så kittlig :p

Han gick bara med regntäcke och fleecefodrat regntäcke hela vintern. Vid enstaka tillfällen hade han thermotäcke ca 200 g och regntäcke men det var så otympligt och han blev alldeles för varm så det var ju onödigt. Han sätter kort men väldigt tät päls med väldigt ullig underpäls.

Att klippa är inte svårt, du kan ju börja på halsen där det är platt och enkelt :) Fast det bästa är ju att ta hjälp av nån då det är lite svårt första gångerna hur man ska göra vid vecken i armbågen och sådär. Enkelt att nypa dem där, och det brukar inte vara så poppis :p
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Du har ju klippt helt fel vid benen. ;)
Gäller ju att klippa längst muskelaturen så hästen ser propitionerlig ut. ;)
 
Sv: Täcken hösten/vintern 2009-2010

Äsch det är väl inte så noga? ;) Speciellt inte när hästen tröttnat på att stå stilla och batteriet börjar ta slut... Det blev som det blev, mycket funktionellt :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 544
Senast: Pilot
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 377
Senast: Scata
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 985
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 785
Senast: Osterang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp