Täcken i värmen...

Sv: Täcken i värmen...

Stackars de hästar som går med täcken. Låt de vara hästar och låt vind, vatten och solen smeka deras vintertrötta pälsar.
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av!

Tog av mina täcken för flera veckor sedan, med undantag för att jag la på ofodrat regntäcke senaste det hällregnade och var under 10grader...

En av mina hästar har exemtäcke dock.
 
Sv: Täcken i värmen...

Tyvärr har även jag sett häst med täcke på fast det varit över 20 grader och strålande solsken här nästan varje dag i över en vecka. :( Den hästen hade ett kraftigare regntäcke på sig som jag vet även används på vintern och då istället blir för kallt att ha utan något under istället.... Jag led varje gång jag åkte förbi hagen och såg stackarn stå där och grillas. Till saken hör att i hagen där den står så finns det inga naturliga skuggplatser heller så den kunde inte gå undan där ens från solen och värmen. Efter över en vecka i detta grillande tillstånd fick han tillslut byta till insektstäcke. Hade jag vågat hade jag dragit av honom täcket tidigare men personen som äger hästen är en känd bråkstake så man vill inte komma på kant där.
 
Sv: Täcken i värmen...

Ca 70% av stallets hästar gick med täcken i helgen när det var 25+ ... Tyckte synd om dem! Frågade en stallkamrat varför i hela friden man envisas med att ha täcke denna varma helg!!! Hon svarade med att

- Det är svårt att veta vad det ska bli för väder

- Okej, Jag har iallafall varit väl medveten om värmen som var i helgen, både fredag, lördag och söndag var varit 20+. Ändå har hästarna täcken hela helgen.

- Ja, jo.. men man vill väl hålla hästen ren också. Det är ju inte så kul att hästen är skitig när man ska komma och rida.

JA, exakt så sa hon.

:cautious: ......:arghh: ......:nailbiting:
 
Sv: Täcken i värmen...

Det är många hästar som plågas av sina ägares välvilja och oförstånd. Även ett regntäcke riskerar att bli riktigt varmt. Testa själva att ta på er ett rejält tätt regnställ och så ute i hagen en dag.

Läser man inläggen i täckerstrådarna kan man inte sluta förundras över vilka speciella hästar alla (nästan) har. Det finns ta mig tusan inte en häst som inte har speciella behov. Har ryttare i Sverige hästar som är så dåliga att de inte klarar väder eller utevistelse utan att de får komplikationer? Om det stämmer (vilket jag inte tror att det gör) är vi är på en farlig väg och bevisligen avlar fram svaga individer.

Det är jättebra att man tycker om och vill sköta om sin häst, men missriktad välvilja är aldrig bra. Ersätt förmänskligande av djuren och handlande utan eftertanke med kunskap och insikt i hur hästen fungerar och vilka behov hästen har så kommer många hästar att ha ett bättre liv.
 
Sv: Täcken i värmen...

Okej, jag har ingen riktig koll på hur vädret har varit i resten av Sverige men här omkring är det sommartemp nu! Skulle aldrig få för mig att slänga på ett täcke nu! Om det är riktigt skitväder, regnar och är kallt så möjligen ofodrat regntäcke, eller om det är insektsbesvär flug eller eksemtäcke. Samma täcke som på vintern när det är 20 grader varmt kan inte vara i enlighet med djurskyddslagen.
 
Sv: Täcken i värmen...

I förrgår hade vi 18+ redan kl 9.00 hade några av hästarna ofodrat regntäcke och var hur svettiga som helst. Givetvis åkte täckena av! I morse var det 16 grader + ösregn då fick pensionärerna ett ofodrat regntäcke på sig för att inte spänna sig. ( går ute dygnet runt )
Jag tycker folk borde vara mer rädd för överhettning av hästarna än att dom ska frysa!
 
Sv: Täcken i värmen...

Idag tog jag fel på vädret och lät min häst ha på sig sitt 50g regntäcke. :crazy: Det regnade och var 12grader i morse vid 8, när jag kom hem från jobbet var det uppehåll, solen på väg fram och strax över 20+. Han var liiiite svettig under täcket, så imorgon får det bli flugtäcke med regnrygg. Och så får jag hoppas att det inte blir ihållande regn imorgon i stället. :meh:
 
Sv: Täcken i värmen...

- Det är svårt att veta vad det ska bli för väder

:(

Detta är tyvärr en vanlig kommentar och en väldigt tråkig ursäkt av de som övertäckar sina hästar/anser att de är superkänsliga.

Jag kollar alltid enligt prognos och täckar hästarna beroende på hur majoriteten av väderleken ser ut för dagen/dygnet och INTE ifall det kommer enstaka skurar och det är så här varmt..
Ifall en häst inte klarar av ett par regndroppar under exempelvis en enda timma är det något fel och att täcka en häst i 10 timmar för att det ska regna lite grann den 11:e timman i hagen känns helt sjukt tänkande. Då får man se till som hästägare att vara ute den 11:e timman och rädda sin häst i så fall..

Jag känner dock igen attityden från flera stall jag stått i tidigare..ska det kanske regna = täcken på oavsett om hela förmiddagen har sol och flertalet plusgrader..vansinne!
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken i värmen...

Det ska vara runt 10-12 grader här imorgon med duggregn och lite mer ihållande under nån timme på förmiddagen. Min går utan täcke om det inte är extremt dåligt väder (hoppas stallpersonalen tolkar min beskrivning av extremt såsom jag gör) så jag hoppas att hon inte har täcke imorgon... Hon är ingen frusen häst och det ska inte blåsa speciellt mkt.

Jag tycker det är svårt att skriva täckesanvisningar i stora stall. Är jag ensam så gör jag ju som jag gör enligt prognos. Men man kan ju inte ta med alla tänkbara scenarion i en täckesanvisning utan folk måste tänka till lite, och det blir svårt för personal/helgpasset att tolka vad 25 hästägare tycker är dåligt väder.
 
Sv: Täcken i värmen...

Idag tog jag fel på vädret och lät min häst ha på sig sitt 50g regntäcke. :crazy: Det regnade och var 12grader i morse vid 8, när jag kom hem från jobbet var det uppehåll, solen på väg fram och strax över 20+. Han var liiiite svettig under täcket, så imorgon får det bli flugtäcke med regnrygg. Och så får jag hoppas att det inte blir ihållande regn imorgon i stället. :meh:

Precis samma här. Min häst är helklippt för bara en vecka sedan annars pallar hon inte med tävling/träning då hon får mycket päls. Så nu när hon är väldigt kortklippt vill jag inte att hon blir kall i regnet. Men hon var också varm under täcket idag på em.
Ibland är det svårt, men givetvis som det var i helgen, då hade mina enbart flugtäcken.
 
Sv: Täcken i värmen...

Man kan reglera/sätta en maxgräns på hur omfattande täckesinformationen får vara om det är ett större stall och reglera temperatursgränser.

Jag har stått i stall där vi fick göra det, det fick bara gälla tex information om fint väder eller dåligt väder och 1 alternativ på täcke inte 10 vid varje väderslag.

Men i överlag tycker jag det handlar om att de flesta behöver lära sig hur och när en häst fryser även om det kan vara inviduellt, men inget häst fryser ihjäl av någon enstaka timmas regn vår eller sommar i alla fall.

(jag själv har en fryslort på äldre dar, men någon måtta får det vara..)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken i värmen...

Tack!!!!

Exakt ...

Som sagt har vi elit hästar i stallet och ingen täckar dem överdrivet pga det . Mkt bra inlägg .
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken i värmen...

Absolut. Jag tycker hellre att man ska täcka för lite än för mkt, en frisk häst klarar lite kyla bättre än för varmt. Men då har jag också en häst som svettas mer än hon fryser. Jag är mer rädd för ett våtvärmande omslag (regntäcke i för varmt blötväder) än att hon skulle spänna sig lite av att bli blöt.

Jag hade intag i veckan och tog in en häst med regntäcke i sol och över 20 grader. Jag fick duscha hästen...
 
Sv: Täcken i värmen...

Utan täcke.. helt klart.
Går ute dygnet runt.
Täckar inte om det inte är extrem väder.
Regn som kommer nu är inte speciellt kallt och en vanlig häst utan ryggproblem osv klarar det utan problem.

Hon ställer sig alltid i ligghallen vid regn dessutom och väntar tills det värsta går över :)
 
Sv: Täcken i värmen...

Jag har mina nakna, så länge det är uppehåll från regnet och inte alltför kallt. Det ska bli ner mot nollan i natt och regn imon så då åker regntäckena på i kväll. Nu är det sol ute och de går nakna, säkert med lerinpackning.

Två av hästarna i stallet har ofta dubbla täcken på ute, är det väldigt varmt endast ofodrat regntäcke. Det är för att hästarna rullar sig i leran och de vill inte ha smutsiga, dammiga och leriga hästar att borsta innan ridning...
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 147
Kropp & Själ För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
9 010
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 775
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp