Täcken vs djurplågeri

Sv: Täcken vs djurplågeri

Vart står det att de går kvar i sin lilla hage? Jag ser ju även hästar som går på sommarbete med tjocka täcken på sig.
Och är det så, varför inte ge hästarna hö så de slipper stå och frysa. Är ju bättre de får äta grovfoder större delen av dygnet som hästarna är gjorda för.
Äter de för hålla värmen så går de ju inte upp i vikt heller, som många kanske är rädda för.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Det står väl iofs inte om var hästen står, det har du rätt i. Men meningen:
Samtidigt ser jag hästar i hagar här och där
fick mig att tro att det var hästar vid olika stall det handlade om och inte hästar på bete. Men bete eller inte, behövs det täcke så gör det.

Jag täckar vid strålande sol om det behövs. Jag skulle aldrig drömma om att t.ex. låta min väldigt rullbenägna häst gå ut i lerig vårhage om låt oss säga veterinären ska komma lite senare på dagen. Eller ET:n, massören eller kiropraktorn. De ska ha en ren häst att jobba med och jag låter hellre min pålle vara ute en timme längre i så fall än att ta in honom för att göra honom ren igen. Han borstas noggrant varje dag, men det kanske man också ska sluta med för det har antagligen inte hästen behov av.

Lika lite utsätter jag hovis för blöta, leriga hästben. Fy för att vara hovslagare en ruggig novembermorgon och den första hästen för dagen är kall, blöt och lerig. Hela dagen är förstörd och stackars hovis för gå och frysa i smutsiga kläder.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Alexandra_W skrev:
När det är sol och plus 6 - 7 grader på morgonen, och SMHI:s prognos säger att det ska regna konstant från lunch och hela natten, då åker täcket på valacken. Har SMHI då fel (vilket de OFTA haft sista tiden - åt både håll) så står hästen där i sitt täcke i + 20. Lider gör den inte, men det är onödigt.

Något som däremot är STACKARS HÄST är att på morgonen konstatera 'okej, 6 - 7 grader och sol, den kan gå naken', slänga ut hästen naken och sen börjar det regna vid lunch och regnar hela kvällen och hela natten, och efter några h står det en häst i hagen och skakar så den inte vet vad den ska ta vägen, men 'skjuten rygg' och ryggmuskler som är stenhårda (och dagen efter väldigt ömma).

JAG tycker mer synd om hästen i ex nummer två, men det är möjligt att du tycker det är bättre att det blir som i ex två?

/Alexandra - vill ha riktigt sommar ny, och kom nyss hem, och tog av valacken täcket. Men han har haft det hela dagen innan (det är molnfritt nu, mulet imorse,och blåser kraftigt. Men regnet blåste bort medan jag var och firade farmor)

en stilla undran då i ex nr 2 ,,kollar inte ni till era hästar mer än 1gång om dagen ??
och en liten undran till bara ..varför fryser era hästar ..dom frös inte när dom var unghästar och gick på lösdrifr som typ 1 åringar o dyl ?
typ alla unghästar jag vet går på lösdrift!
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Har täcke på min gammeltant när det regnar och är under +10, men annars håller jag med, varför i hela friden ha täcke??
Ok flugtäcken och exemtäcken... men annars??
Finns en häst häromkring som går runt med täcke på sig, tom när ägaren är ute med den på promenad. I strålande solsken och en bra bit över +15. Djurplågeri anser jag.
Och vi snackar inte tunnt flugtäcke heller... sist var det ett fodrat innetäcke :smirk: ...
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Sen har vi ju tidsaspekten här också. Borsta eller rida på våren, det är bara att välja liksom...[/QUOTE]

Va?? Jag hinner rida o inte behöver jag tvätta eller borts i hjäl mej heller ..
Fast jag dör inte om jag tränar en häst med en lerfläck på sej heller :rofl:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

hästarna kanske fryser. dom kan inte säga till om man fryser..då hjälper ägarna till för säkerhetskull. //bonny
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Grana skrev:
Lånar..Ni som har hästar som fryser vid regn. kan ni inte bygga ett litet vindskydd med tak, så kan häste välja att söka skydd för regn om den vill det.

Få hästar söker sig egentligen till det skyddet.
Har jobbat med hästar på många ställen där alla haft lösdrift eller skjul i sina hagar, väldigt sällan har man sett hästarna stå där.

Däremot på sommaren används skjulen mer aktivt än på vintern. Nu har jag förvisso jobbat med islandshästar, och de som sökt skydd på sommaren har i första hand vart eksemhästar som försöker komma undan från knott och mygg.

F.ö så har jag regntäcke + eksemtäcke på min Islandshäst vid behov. Eksemtäcke har hon alltid, oavsett väder. Ett måste för hennes eksem. Börjar det regna på dagen så får hon gå utan regntäcke. Men går fullblodet utan täcke så tas dom båda in. Vid skyfall där det sedan blir sol så tas min häst in för knotten blir för envetna då. Hon är inte heller ute tidig morgon eller sen kväll. Vid blåst får hon gå ostörd för att få må helt bra, ingen ridning de dagarna då hon inte heller störs av knotten eftersom de inte orkar fram.

Jag som ägare till en eksemhäst måste också planera hagar och tänka vad som är bäst för henne hela tiden, då spelar även in att hon har bronkit och har väldigt väldigt lätt för att lägga på sig, hon står inne på nätterna och kommer så göra hela sommaren, hon går tillsammans med stallägarens fullblod som behöver äta upp sig, hon går i en hage som nästan aldrig ligger i lä, alltså är knotten få där, däremot är det väldigt mycket gräs i den hagen, alltså får hon ha en munkorg för att minimera risken att drabbas av fång, eksemtäcket är automatiskt på för att hon skall må så absolut bra som möjligt, regntäcket är på för att hon är rakad över korset och massa regn kan bidra till korsförlamning även på henne. 1 gång har jag sett henne frysa, och då var hon inte rakad men det hade regnat två dagar och hon gick på lösdrift. Efter det har täcke varit självklart vid behov.

Men ett fodrat täcke vid 20 plusgrader anser inte jag är snällt mot hästen, självklart om det beror på att hästen har ont någonstans är det väl "ok". Men för ryttarens bekvämlighet, då är det inte snällt. Snälla sätt på dig en dunjacka i 20 graders värme och gå runt och le hela dagen..

/Anna
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Kul för dig! Ungar, familj, hus, jobb och fler än EN häst att borsta och rida... Nä du, täcke på om inte hästen kan hålla sig på benen (kanske måste poängtera, vissa har tydligen svårt att förstå; ofodrat regntäcke under värsta lerperioden bara) så länge inte hästen svettas ihjäl givetvis. Jag kollar detta flera gånger om dagen och river av täcket direkt hästen känns varm eller fuktig under.

Lerfläckar gör inte mig något heller egentligen så länge det inte finns risk för skav. Skulle aldrig förlåta mig själv om hästen fick skav för att jag slarvat eller inte haft tid att borsta noga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcken vs djurplågeri

Fast det är ju lite skillnad. Jag skulle också kunna sätta på täcke om tex en massör skulle komma.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Är det ett bra skydd som hästarna trivs i, så tror jag de söker sig dit. Annars är det nog se att de tycker själva att de inte behöver söka skydd.
Jag har också islänning som går på lösdrift. De väljer själva om de vill söka skydd eller inte. När vädret varit som jävligast har de valt att vara ute, annars har de använt skyddet en hel del i vinter. Men inte för söka skygg för kyla/regn. Däremot har de sovit och legat där en hel del.
3 ggr i vinter var det mitt samvete som sa ifrån, och de blev instängda i lösdriften (gör boxar av driften då), det var inte uppskattat :D
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Seppo skrev:
Kul för dig! Ungar, familj, hus, jobb och fler än EN häst att borsta och rida... Nä du, täcke på om inte hästen kan hålla sig på benen (kanske måste poängtera, vissa har tydligen svårt att förstå; ofodrat regntäcke under värsta lerperioden bara) så länge inte hästen svettas ihjäl givetvis. Jag kollar detta flera gånger om dagen och river av täcket direkt hästen känns varm eller fuktig under.

Lerfläckar gör inte mig något heller egentligen så länge det inte finns risk för skav. Skulle aldrig förlåta mig själv om hästen fick skav för att jag slarvat eller inte haft tid att borsta noga.
Jag har 3 barn och 4 hästar eget stall och 5 sommar hagar som jag sköter själv + 2 katter o en hund och så hjälper jag til och jobbar i maken firma!!
Varav tre av våra hästar är unghästar (4-5 år) som jag rider in och tränar just nu ..
visst ser jag oxå till att det inte blir skav men gräs o nån lerfläck står jag inte och gnor på ..och vi har inte bara robusta tinkrar en av våra hästar är en 4 årig frieser faktiskt !
Ingen av hästarna förutom en har haft ett täcke sen i mars och det var ett sto som varit sjuk hela vintern som fick ett ofodrat regntäcke på då om det var riktigt skitväder .Ett gammalt halvblodssto stog hos oss i dec-jan i år och hon gick med dubbla termotäcken när hon kom .vi slet av henne täckena ett fin dag när det låg runt nollan o sen gick hon utan problem utan täcke o hon hadde varit täckad hela livet .
hon rullade sej o njöt o pälsen sprutade ut .
så den som vågar vinner anser jag .....
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

bonny skrev:
hästarna kanske fryser. dom kan inte säga till om man fryser..då hjälper ägarna till för säkerhetskull. //bonny

om en häst fryser då skakar den .
så man ser om den fryser mkt tydligt .
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag har bara på täcke ibland. Aldrig på vintern, han har så pass tjock vinterpäls att han klarar sig. På sommaren får han dock ett tunt regntäcke om jag tänkt rida honom efter att det regnat. I annat fall tycker jag att alla hästar, förutom de som fryser och de som är allergiska, ska få gå utan täcke.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

KL

hela debatten om täcken eller ej, och när och varför, eller när och varför inte, har bara ett svar:

vet man hur hästen fungerar, hur den hanterar värme och kyla, och framför allt, har tillräcklig insatthet och kunnighet utifrån vetskap och kunskap om HUR den fungerar, så antar jag att man sätter på hästen täcke utifrån individ och förhållanden när det finns befog att göra så. Punkt slut.

täckes frågan blir bara skadlig och felaktig för hästen när man täckar i tid och otid bara för att, för att alla andra gör det, eller för att man tror att hästen fungerar som en själv, dvs när man själv tycker temperaturen är ruggig, så antar man att hästen också gör det.

Jag har inga problem med täcken om man som sagt vet hur och varför. rekommenderar alla att läsa på om hästens förmåga att hantera kyla och nederbörd, och vilka förhållanden som kan bidra till att den håller värme, eller tappar värme.
Många tänker helt fel, eller tänker inte alls, för att de saknar kunskap, eller tror att de har all kunskap.

Ett typ exempel där man ser felaktiga val ibland är väl den att det kan finnas mer befog för att täcka en oklippt konvalecens ur kondition, än det finns att täcka en tävlings häst i topp kondition om man utgår från dessa individers förmåga att hålla värme. :smirk:
att man sen täckar tävlings hästen av andra orsaker, praktiska och funtionella - ja det är en annan sak, och inte heller detta argumenterar jag emot. Bara man som sagt vet HUR och VARFÖR, och inte applicerar sina egna mänskliga behov och känslor på hästen.


Strömsholms studien finns som alltid till den som är intresserad, jag skickar om ni pm:ar med er MAIL address.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag har fullblodsuppfödning hemma coh är även amatörtränare för galopp och mina hästar (de som är i träning har täcke så gott som alltid. Men bara jättetunna regntäcken på sommaren när de går ute. men de skyddar mot skav och bett åxå inte bara regn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Igår var det den varmaste dagen i Halland på över 42 år. Noterade att en del hästar fortfarande hade på sig samma täcken på sig som de...
2
Svar
39
· Visningar
4 807
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 231
E
Hästvård Jag är skötare på tre st hästar, och det är bara jag som ryktar och nu ska jag betala för att få rida på en av dom. :mad: Varför liksom...
Svar
9
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp