Täcken vs djurplågeri

Sv: Täcken vs djurplågeri

Pauling skrev:
Var glad för att ni inte råkat ut för en känslig häst med muskelproblem tidigare, det retar mig att man måste uttalar sig så tvärsäkert om att det är onaturligt, djurplågeri mm, det kan faktiskt finnas vettiga anledningar till att folk täckar sina hästar!

Håller med !

Sen måste jag säga att det finns mkt värre djurplågeri än att ha ett täcke på sin häst.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag är en av de som fortfarande har täcke på min häst. Kalla mig vad ni vill, men hon är fullblod och väldigt känslig. De senaste dagarna då det bara har varit 10 grader och regn har hon självklart haft täcke på sig (oftast), och när det är sol, klart, vindstilla och över 15-20 grader ska hon gå utan täcke.
Dock har jag flera gånger hittat henne i hagen när det har varit max 10 grader och spöregn utan täcke. Och dessutom hittat henne med både innetäcke och regntäcke ute i 20 graders värme och strålande sol.
Och det är bara för att stallägaren, som morgonfodrar och släpper ut hästarna på morgonen, inte gillar att jag täckar min häst. Istället för att säga det till mig själv låter h*n det gå ut över hästen och pratar skit om hur dåligt min häst mår. Kan tillägga att h*n har 0 erfarenhet av känsliga hästar (och fullblod). Ursäkta att det spårade ut lite, men istället för att ni ska kalla oss, som täckar våra hästar, för djurlågare kanske ni ska ta en funderare VARFÖR vi täckar våra hästar?Är det inte mer djurplågeri att inte täcka sin känsliga häst och låta den stå ute och frysa??
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

vi låter våra hästar gå ute utan täcken på sommaren MEN är det sådant här väder som det är nu ( att det rengnar hela tiden ) då har våra hästar ett tunt rengn tecke på sig!:.. jag tycker dock inte att det är något fel med det då, man inte vill ha en förkyld häst...

något som jag tycker är självklart dte är att ha täcken på exemhästar, för att låta en exenhäst gå uttan täcke tycker jag låter mer som djurplågeri än att ha dem på det..
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

på tal om täcken jag hade en arab som va väldigt frusen av sig på sommaren när det regnade mkt va hon tvungen att ha täcke på sig annars fick hon jätte ont i ryggen samma på vinter hon va tackad då med även på natten hade hon ett tunnare täcke...

kan säga att innan jag skaffade min arab så tänkte jag :confused: fy f***a va löjliga en del är som har täcken jämt på sina hästa på sommaren men efter att själv ha varit med om hur endel reagerar på kyla speciellt regn så förstår jag nu!!!
:bow:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

jag vet ju inte vad det är för häst du har men jag har ssjälv en tävlingshäst som inte har mer en nån mm päls.
Dessutom är han oerhört känslig för insekter och solljus.
jag ville bara säga att det finns många anledningar till att täcka en häst även mitt i sommaren, framförallt om man tävlar eller rider dagligen.
har man en häst som bara "går" kan jag förstå att man inte gör mer jobb än nödvändigt.

san miguel
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Oxxx skrev:
Jag är en av de som fortfarande har täcke på min häst. Kalla mig vad ni vill, men hon är fullblod och väldigt känslig. De senaste dagarna då det bara har varit 10 grader och regn har hon självklart haft täcke på sig (oftast), och när det är sol, klart, vindstilla och över 15-20 grader ska hon gå utan täcke.
Dock har jag flera gånger hittat henne i hagen när det har varit max 10 grader och spöregn utan täcke. Och dessutom hittat henne med både innetäcke och regntäcke ute i 20 graders värme och strålande sol.
Och det är bara för att stallägaren, som morgonfodrar och släpper ut hästarna på morgonen, inte gillar att jag täckar min häst. Istället för att säga det till mig själv låter h*n det gå ut över hästen och pratar skit om hur dåligt min häst mår. Kan tillägga att h*n har 0 erfarenhet av känsliga hästar (och fullblod). Ursäkta att det spårade ut lite, men istället för att ni ska kalla oss, som täckar våra hästar, för djurlågare kanske ni ska ta en funderare VARFÖR vi täckar våra hästar?Är det inte mer djurplågeri att inte täcka sin känsliga häst och låta den stå ute och frysa??

hur vet du att hästen fryser??
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

halvblods_tjejen skrev:
vi låter våra hästar gå ute utan täcken på sommaren MEN är det sådant här väder som det är nu ( att det rengnar hela tiden ) då har våra hästar ett tunt rengn tecke på sig!:.. jag tycker dock inte att det är något fel med det då, man inte vill ha en förkyld häst...

något som jag tycker är självklart dte är att ha täcken på exemhästar, för att låta en exenhäst gå uttan täcke tycker jag låter mer som djurplågeri än att ha dem på det..

om hästar blev förkylda av sommar regn då vore mina hästar döda !
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Min islänning har eksem och har väldigt känslig rygg vilken inte får bli kall och/eller blöt om det kan undvikas. Hittade för några veckor sedan min häst i hagen, skakandes och med stenhårda kalla muskler, trots regntäcke...:crazy: :( Han är täckad så gott som jämt, antingen eksemtäcke eller regntäcke om somrarna, och om vintrarna måste han ha tjocka vintertäcken. Det är inget jag gör för att jag är frusen eller gillar att dalta med honom, jag lider ju med honom! Och precis som AlexandraW sitter jag och mår dåligt på jobbet om det börjar spöregna på min eksemklädda lilla häst. :(

Så jag har viss förståelse för folk som täckar sina hästar, så länge jag inte får höra någon dålig ursäkt som att de tillhör en känslig ras och måste ha täcke eller blir så smutsiga utan täcke.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

KL


Varifrån kommer detta överförmynderi Hästsverige??
Folk skriker i högan sky om man låter sin tävlingshäst gå med ett täcke på sig i Maj även om det spöregnar, eller om man väljer att sko sin häst med ett sjukbeslag för att detta underlättar för hästen. Likaså om man väljer att ha hästen på box och inte i lösdrifter. Oftast skriks det från folk som själva inte har en aning om varför den aktuella hästen har det som den har det. Ex varför en tävlingshäst har ett tunt regntäcke på sig eller ett tunt myggtäcke på sig.

För min egen del kan jag säga att jag täckar mina 2 bästa tävlingshästar allt som offtast. Änta tills igår gick min ena med 200g vintertäcke i hagen och på natten. Anledningen är att han inte får bli kall om ryggen. Han har inte varit svettig det minsta under täcket.
Under sommarens alldra varmaste dagar kommer förmodligen de flesta av stallets hästar att ha någon form av mygg/insketstäcke på sig. Anledningen till detta?? JO, vi har något sanka marker och därför har vi en förbaskad tillväxt på mygg. Hur vi än försöker blir vi inte av med dom. Värst är myggen i gryningen och när det blir svalare på kvällen. Vilket gör att vi knappt kan rida på sommrarna hemma. :(
Jag väljer helt klart att täcka mina hästar för att slippa mygg, slippa att dom blir blöta (så att jag inte kan rida dom) eller för att förhindra att dom blir kalla på vintern.

Tror nog att trådskaparen och jag har två olika uppfattningar om vad som är djurplågeri eller ej. :cool: En häst som har hästkompisar, får regelbunden veterinär och hovvård, mat flera gånger om dagen, som rids, samt får vara ut varje dag är inte vare sig vanvårdad eller plågad. Tycker nog att ni skall få lite emra perspektiv innan ni sitter här o häver ur er saker som ni inte vet något om. :cool:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

orcide skrev:
Jag håller med det är djurplågeri !
Jag såg en häst med regntäcke på häromdagen ,,.det var inget regn ute o 20grader varmt o strålande sol ..
ägaren hade trott att det kunde ju börja regna under dagen !!!
Stackars hästen säjer jag bara ..

När det är sol och plus 6 - 7 grader på morgonen, och SMHI:s prognos säger att det ska regna konstant från lunch och hela natten, då åker täcket på valacken. Har SMHI då fel (vilket de OFTA haft sista tiden - åt både håll) så står hästen där i sitt täcke i + 20. Lider gör den inte, men det är onödigt.

Något som däremot är STACKARS HÄST är att på morgonen konstatera 'okej, 6 - 7 grader och sol, den kan gå naken', slänga ut hästen naken och sen börjar det regna vid lunch och regnar hela kvällen och hela natten, och efter några h står det en häst i hagen och skakar så den inte vet vad den ska ta vägen, men 'skjuten rygg' och ryggmuskler som är stenhårda (och dagen efter väldigt ömma).

JAG tycker mer synd om hästen i ex nummer två, men det är möjligt att du tycker det är bättre att det blir som i ex två?

/Alexandra - vill ha riktigt sommar ny, och kom nyss hem, och tog av valacken täcket. Men han har haft det hela dagen innan (det är molnfritt nu, mulet imorse,och blåser kraftigt. Men regnet blåste bort medan jag var och firade farmor)
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Hej igen!
Vad roligt och intressant med så många svar ur olika synvinklar.
Jag missade naturligtvis att tillägga att det självklart finns undantag, hästar som är väldigt frusna osv.
Det jag syftade på var självklart hästar som jag sett i min närhet, som av ren daltighet och lathet (vill ej rykta smutsig häst) får gå och bli kokheta och få skav osv. Sen har jag även åkt förbi stall där varenda häst i hagen har täcke, och jag är tveksam till att varenda häst i ett och samm stall skulle lida av frusenhet. Då är det nog någonting annat som är fel.
Självklart ska ju folk få sköta sina djur som de vill, men grundtanken måste ju ändå vara att det alltid ska bli bäst för hästen. Och hur mycket vi än grubblar och analyserar så är de faktiskt hästar och ingenting annat.

Min häst är i full kondition, dock ej tävlingsklar ännu pga orutin. Han är ett fullblod, men inte ett dugg frusen. På vintern får han otrolig päls, men har självklart täcke. Dock sällan tjockare än extrafodrat hösttäcke. Som vädret är i Sverige nu är det självklart svårt att anpassa sig, och jag mår inte heller direkt bra om jag vet att min häst går naken i spöregn/hagel osv. Men är det juni så vet jag att regnet oftast slutar efter ett tag, och risken för att det ska bli kallare än 8 grader är minimal. Och enligt de veterinärer jag vart i samspråk med så är trivseltemperaturen för hästar någonstans mellan 0-8 grader. Sen finns det självklart undantag, precis som med människor.

Det jag alltså ville framhålla var inte att det i allmänhet är djurplågeri, utan att allt man utsätter sina djur för pga sin egen bekvämlighet är fel. Man skall alltid utgå ifrån sin hästs behov, och det faktum att det är en häst och inte ett litet barn man har att göra med. Att låta hästen leva ett naturligt hästliv i den utsträckning det är möjligt är alltid det bästa enligt mig.

Tjo.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Sunt förnuft... Täcke på om den hästen behöver det just den dagen. För att det är kallt, regnar, öm i ryggen, frusen, mager, ska tävla och hinner inte duscha den igen. Annars kan man ju låta bli. Alla vill vi våra hästar väl så det finns nog en anledning till varför många hästar har täcke ute nu.
I grannstallet är det lite roligt... Alla hästar hede täcke när det var fint och varmt i maj. Men nu när det ösregnar är dom utan. Kanske de är rädda att de ska bli solblekta:idea:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag undrar om hästar idag är gjorda av socker?
De verkar inte kunna tåla regn alls eftersom deras snälla(jo tjena) ägare har försett dem med dubbla täcken, benskydd och mössa. Ja hästarna fryser ju förstås så förskräckligt eftersom de är så påpälsade.
Päls ja, det har väl hästen själv?
Har aldrig sett en älg med täcken och mössa. Men de vet väl bara inte bättre.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Neona - ja är alla hästar på en anläggning eller i en hage täckade så är det knappast så att det är för de är fryslortar, utan då är det snarare matte som fryser :angel:

Jag har ju arabiska fullblod, och valack är som sagt sjukligt känslig för väta (för ja, jag anser det SJUKLIGT att han ska frya av ihållande sommarregn t ex), medan unghästen är tämligen oberörd. Hon kan visst komma in och frysa så hon skakar när det varit skitvärder, dvs regn, blåst och kring nollan. Hon kan dock komma in som en dränkt katt på sommaren, helt oberörd. Och även om hon skulle stått i 'isregn' utan täcke och frusit, så hennes muskler tar inte sådär sjukligt med stryk som valackens tar heller.

För ja, jag anser att det är 'onormalt' med sådan frusenhet som gör att man måste täcka för regn även när det är varmt, men jag har som sagt börjat betrakta de som går i hage med täcke när solen skiner nu som 'antagligen sådana där extremkänsliga'. Här är det i alla fall oftast 1 - 2 hästar per ställe man ser med täcke, inte alla. Idag t ex så etts tälle jag åkte förbi går tre märrar med föl som är 2 - 4 veckor gamla otäckade, samt att det står fyra valacker i en annan hage. Två valacker var täckade. De två ser dock (även med täcke) ganska emliga ut i regn, så de är antagligen sådär känsliga. Hade alla valacker haft täcke däremot, och stona med föl hållits inne - ja då är det något annat.

Jag tänkte när valacken blev T-märkt och inte klipptes vintertid mer att 'jaaaa, nu kan jag ha otäckat vintertid' och alltså bara täcka vid regn. Inte då *sucka* Försökte täcka minimalt, då stod han och frös medan unghästen lallade runt naken och ofrusen. Sen fick hon en muskelskada och jag fick order om att nästan övertäcka henne, hon skulle ha så mkt värme det gick utan att svettas. Hon fick ett TJOCKT och VARMT vintertäcke från en dag till annan. Hon svettades inte en enda dag. Och när jag efter en månad slet av täcket, i minus 20 grader, så frös hon inte heller. Och med ledning av det så är jag sålänge det är moderna andastäcken, inte så bekymrad över att valacken ska bli för varm i sitt ofodrade andasregntäcke även om vädret är nyckfullt och det blir + 20 och sol.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

tamsan skrev:
Jag undrar om hästar idag är gjorda av socker?
De verkar inte kunna tåla regn alls eftersom deras snälla(jo tjena) ägare har försett dem med dubbla täcken, benskydd och mössa. Ja hästarna fryser ju förstås så förskräckligt eftersom de är så påpälsade.
Päls ja, det har väl hästen själv?
Har aldrig sett en älg med täcken och mössa. Men de vet väl bara inte bättre.

Min valack hade inte överlevt i det vilda, som vildhäst hade han blivit rovdjursföda. Hade han varit en älg hade han blivit någons mat, endera hade vargen/lon/etc tagit honom, eller så hade han varit a sitting target under älgjakten och hamnat på tallriken.

Så det är inte så konstigt att du inte ser vilda, frusna djur. De som inte 'tål' det rensar ut sig själva helt enkelt.

Så jämförelsen är ganska dålig anser jag.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Min ponny har eksem så hon måste ha täcke.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Penny_Lane skrev:
KL


Varifrån kommer detta överförmynderi Hästsverige??
Folk skriker i högan sky om man låter sin tävlingshäst gå med ett täcke på sig i Maj även om det spöregnar, eller om man väljer att sko sin häst med ett sjukbeslag för att detta underlättar för hästen. Likaså om man väljer att ha hästen på box och inte i lösdrifter. Oftast skriks det från folk som själva inte har en aning om varför den aktuella hästen har det som den har det. Ex varför en tävlingshäst har ett tunt regntäcke på sig eller ett tunt myggtäcke på sig.

För min egen del kan jag säga att jag täckar mina 2 bästa tävlingshästar allt som offtast. Änta tills igår gick min ena med 200g vintertäcke i hagen och på natten. Anledningen är att han inte får bli kall om ryggen. Han har inte varit svettig det minsta under täcket.
Under sommarens alldra varmaste dagar kommer förmodligen de flesta av stallets hästar att ha någon form av mygg/insketstäcke på sig. Anledningen till detta?? JO, vi har något sanka marker och därför har vi en förbaskad tillväxt på mygg. Hur vi än försöker blir vi inte av med dom. Värst är myggen i gryningen och när det blir svalare på kvällen. Vilket gör att vi knappt kan rida på sommrarna hemma. :(
Jag väljer helt klart att täcka mina hästar för att slippa mygg, slippa att dom blir blöta (så att jag inte kan rida dom) eller för att förhindra att dom blir kalla på vintern.

Tror nog att trådskaparen och jag har två olika uppfattningar om vad som är djurplågeri eller ej. :cool: En häst som har hästkompisar, får regelbunden veterinär och hovvård, mat flera gånger om dagen, som rids, samt får vara ut varje dag är inte vare sig vanvårdad eller plågad. Tycker nog att ni skall få lite emra perspektiv innan ni sitter här o häver ur er saker som ni inte vet något om. :cool:

Kunde knappast sagt det bättre själv.....:bump:
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Jag håller med dig! Hästar kan inte klara av att hålla en bra värmebalans om de har täcke på sig. Hästar gör ju av med överskottsvärme genom att svettas och låta svettet avdunsta... med täcke kan de inte göra av sig med värmen! :crazy:
Exemtäcken tror jag (någon som vet?) kan vara av reflekterande material idag.
 
Sv: Täcken vs djurplågeri

Lappe skrev:
Jag håller med dig! Hästar kan inte klara av att hålla en bra värmebalans om de har täcke på sig. Hästar gör ju av med överskottsvärme genom att svettas och låta svettet avdunsta... med täcke kan de inte göra av sig med värmen! :crazy:
Exemtäcken tror jag (någon som vet?) kan vara av reflekterande material idag.

Du har aldrig hört talas om andastäcken? Läs gärna om min unghäst som hux flux fick jättevarma täcken, från att hela livet gått otäckad utan att frysa det minsta.

Eksemtäcken är förresten det enda täcke som jag använt sommartid som mina hästar svettats i förresten, det transporterar inte bort överskottsvärme lika bra som t ex ofodrat regntäcke i andasmaterial.

Bucas har ett regtäcke som heter SunShower som är väldigt tunt och UVreflekterande.

Så, nog kan man se till att hästen BÅDE slipper riskera att bli blöt och kall och att bli för varm och svettig om man täckar den här perioden med omväxlande väder.

Däremot så kan inte täcket lufta pälsen, så slentriantäcka är ändå inte bra.

/Alexandra - som nyss var ut och tog av valacken täcket. Plus 12 grader, vindstilla och strålande sol. Han var inte svettig eller för varm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Igår var det den varmaste dagen i Halland på över 42 år. Noterade att en del hästar fortfarande hade på sig samma täcken på sig som de...
2
Svar
39
· Visningar
4 808
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 231
E
Hästvård Jag är skötare på tre st hästar, och det är bara jag som ryktar och nu ska jag betala för att få rida på en av dom. :mad: Varför liksom...
Svar
9
· Visningar
2 171

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp