Täckesproblematik... Ideer någon!!

Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Nej det är inte så jag menar. Jag vill inte kyla ner honom! Verkligen inte. Men jag vill inte heller skydda honom såpass att han inte sätter päls.

Det är inte för min skull jag vill att han sätter päls. För min del vore det bättre med sommarpäls året om. Dessutom täcke på så är det ju en smal sak att bara damma av honom och rida *ironisk*

Jag vill att han sätter päls så han kan gå otäckad i vinter och kunna röra sig fritt utan täcke. Så att han dels inte fryser så lätt att ett fleecefodrat täcke räcker vid en total köldknäpp tex.

Men fram för allt vill jag att han ska må bra i vinter. Som han var ifjol var inte kul. Det är därför jag vill undvika det igen.

Hur hästarna gör när det sätter päls är väl en kombination av kyla/värme och mörker/ljus. Inte det ena eller det andra?

Se svaret till Limana så ser du hur det var ifjol. Spända muskler mår inte bra, och ffa jobbar inte bra. Vi kunde inte göra nått, och DET hatar min häst. Han vill jobba!
Okej, Det var ju tur.

Svarar mer sen.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Jag har tänkt att när det är någon grad minus och blåser så ska han få ett ulltäcke på sig över exemtäcket

Men, varför ska du ha exemtäcke när det är någon grad minus. Knott och mygg är inte aktiva när det är minusgrader. I allafall inte här där jag bor. Jag tror du kan täcka honom som vanligt då utan att oroa dig.
Men... jag kan ju ha fel!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Vissa argument ger mig hopp om en vinter där min häst inte behöver att frysa varje dag...

Så det är bättre att den fryser på hösten?
För står den ute i regn och blåst (och låg temperatur ute) med ett blött täcke så kommer den garanterat frysa.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Nu i dagarna har mitt sto regntäcket över exemtäcket. Knotten är vidriga just nu, men blir det bara några grader kallare så är de borta, och hon kan slippa exemtäcket. Borde vara samma för din, så ge det några veckor så kan den gå med bara regntäcke soom andas sen.

Att ha ett ylletäcke i regn låter inte så bra!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Men om det regnar och det är ett ofodrat regntäcke, blir inte det jättekallt över njurar/rygg då? Regntäcket blir kallt och så kan inte hästen resa pälsen eftersom täcket är i vägen och blir då ännu kallare än utan?

Det är vad som kommer att sker om du har ett blött ulltäcke, din häst kommer inte kunna resa håren och då blir det kallt. Tycker du antingen kör utan täcke/enkelt regn täcke så att han vänjer sig med det eller så är det väl så att hans päls helt enkelt inte blir tillräklig och då är det nog bara att finna sig i att täcka. Å andra sidan har jag aldrig vart med om att en häst inte anpassar sig till klimatet, det är bara att inte klippa så klarar sig mina iaf utmärkt med att regntäcke när det regnar och utan när det är fint.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

lägger stallägaren inte på täcke alls?
det finns ju exsemtäcken som sätts på som ett vanligt täcke.
blöta exsemtäcken i kallt regn kyler väldigt mycket.

skall det vara täcke ovanpå exsemtäcke vid regn så är väl ett tunnt regntäcke som andas bäst.
men det kan ju inte hästen stå med i stallet på natten.

såg ett regntäcke som var fodrat på boetts hemsida, det verkade täcka mycket av hästen så att knotten inte kommer åt.
Är det jacson eller lillhästen i stav som har något slags stretchvariant på täcke.kanske kan vara något.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

*svarar flera*

Jag fick lära mig ifjol att ett par nätter med kyla (och då kyla på morgonen) räcker inte för att bli av med mygg/knott osv. Det var min dyrköpta lektion för ifjol. Därför tänkte jag ha eksemtäcket en bit in tills det är minus längre tid.

Ifjol bytte jag iom det blev minus 1/2 grader på natten. Iom hästarna kommer ut tidigt så var det fortfarande minus på morgonen, och det kan regna. Därför slutade jag med eksemtäcket och la på ett ofodrat regntäcke.

När det är så att det är minus större delen av dygnet i år ska jag prova att ta bort eksemtäcket och därmed ha honom utan täcke helt. Han har skydd i hagen. Ev om det blir någon köldknäpp så får han ett regntäcke med tunnt fleece i som extra skydd.

Tanken var att ulltäcket skulle ge exemtäcket lite skydd och därmed inte bli iskallt. Ull värmer även om det är blött så ett blött ulltäcke värmer fortfarande, det kyler inte.

Jag tycker att min häst blir kall över ryggen om han har ett rent regntäcke. Jag känner en kall fläck lagom över just njurarna. Det var därför jag inte ville lägga ett ofodrat regntäcke på honom.

Stallägaren lägger på ett täcke på morgonen. Inga täcken med hals dock. Det ska vara ett "vanligt" täcke.

Att ha täcke när det regnar och utan när det inte gör det var min strategi för ifjol. Klipper honom inte. Men det fungerade ju inte alls.

Ska kolla på boetts täcke. Det är ett sådant eksemtäcke han har. Helt underbart!!!

Stretchtäcken har jag funderat på men alla som äger dem säger att de åker bak. Och min häst är expert på att få täcken att åka bak... Tyvärr är de lite för dyra för att jag känner att jag bara vill köpa ett och prova också. Framför allt när jag har täcken så det räcker.

Tack för era synpunkter! Solen skiner ute just nu och det är 15 grader. Känns mycket avlägset just nu men kommer väl alldeles för fort. Är det dock så att det inte regnar när det går över till minus så är jag lyckligast!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Såg att boett hade en ridvariant av exemtäcke, som då bara täcker halsen. Fästes bakom frambenen. Tittade inte så noga på det så det kanske inte är så bra att ha i hagen. Beror väl på hur han och hagkompisarna brukar härja runt.
Annars kunde det kanske vara ett alternativ när knotten börjar minska. Eller han kanske är så känslig att detta inte är något alternativ!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

:confused:Tycker inte jag hänger med i resonemanget, nu skriver du att han var kall med regntäcke, o innan att han skulle frysa så han fick päls... Först ville du ha ulltäcke för att bryta vinden med inte hindra honom från att sätta päls, nu skriver du att ett ulltäcke är varmt även om det är blött...:confused:

Jag skulle ta på min häst varmare täcken om hon var spänd i musklerna, inte försöka ha henne utan...
Vissa hästar sätter inte mycket päls o då är det väl bättre att hjälpa dem med täcken?
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Ridtäcket och ett regntäcke menar du?

Ja kanske det skulle kunna vara något, det är en ny ide att fundera på!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Ska se om jag kan reda ut begreppen åt dig.

Jag ville inte lägga ett tunt regntäcke på min häst eftersom jag gjorde det ifjol. Då satte han inte päls som han skulle, det blev en ond cirkel och han behövde mer och mer täcke vid samma tempratur. Dessutom reagerade jag på att när han hade bara ett ofodrat regntäcke så kändes han kall över njurarna, samt var stel och hård där. Med ett fodrat täcke försvann detta. Tempraturen var då plus 3 grader men hällregn. Han var torr och så under.

Det var pga detta jag började fundera hur jag skulle kunna bryta denna onda cirkeln. Dvs ge honom lite skydd förutom de träd osv i hagen han har, men ändå inte för mycket skydd så han sätter all sin päls som han kan.

Ulltäcket är varmt när det är blött, dvs det kyler inte så som ett bomullstäcke skulle gjort. Iom det är tunnt så värmer det inte så mycket. Vad jag funderade på var att det inte skulle bli samma kylande effekt av ulltäcket som med regntäcket över njurarna. Därmed bättre med endast ulltäcke än regntäcke.

Vet inte om detta förklarar hur jag tänker, ett försök iaf...
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Ja, antingen i kombination med regntäcke eller för sig själv så att han kan torka upp när det slutat regna och resa pälsen när han fryser.
Har själv en väldigt frusen arab, men nu har jag honom hemma så jag kan kludda med täckena hur jag vill.
Tänkte också på att det kanske är annat som gör att han inte sätter vinterpäls. För något år sedan rakade jag inte min häst men täckade honom. Han satte dock ändå vintepäls som vanligt.
Tror inte täcket spelar någon roll utan tror mer på att pälssättningen är individuell. Dessutom styrs det ju av ljuset och inte värmen.
I fjol stod min shettis med full vintermundrering och svettades i den ovanligt varma hösten.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Ska ta och fundera på det. Fördelen med boetts täcke är ju att det torkar snabbt. Har tagit in min häst med genomblött eksemtäcke och ändå är han bara fuktig under. Ändå har täcket hunnit torka (i torkrum då) på 30 min så jag kunnat hänga på det igen. Regntäcke som blivit blött tar motsvarande ett par timmar (minst) att torka. Ulltäcket torkar på ca en timme. Dvs också relativt snabbt.

Boetts täcke med string (täcker bog/hals och svans) vore kanske också bra. Då kan han ha det utan regntäcke förhoppningsvis.

Bara det fryser snart så allting dör så är det också lugnt, då får han gå utan täcke tills jag ser att han fryser. Då är det ju inget täcke som varken hindrar pälssättning eller kyler.

Plus tre grader i morse, börjar krypa neråt igen. Sol och fint väder dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 691
Senast: super
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Lindsen
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 910
Senast: Korven
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 770
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp