Täckesproblematik... Ideer någon!!

95johsv

Trådstartare
Min häst har exemtäcke just nu. Kommer att ha det täcket in på hösten, dygnet om. Detta täcket kan jag inte begära att stallägaren lägger på och av eftersom det måste träs över halsen.

Jag sitter just nu och är nervös över en regnig höst.

Han har hittils klarat fint att stå ute i runt 0 och uppehåll samt runt plus 7 och regn/blåst. Mjuk och fin i musklerna.

Problemet är att när vi tar in kommer han att ha exemtäcket inne. Jag har inte tänkt att lägga på honom något mer täcke ute, han ska få sätta så mycket päls han vill.

Jag har tänkt att när det är någon grad minus och blåser så ska han få ett ulltäcke på sig över exemtäcket. Just för att det värmer trots det blir blött för att dels skydda lite emot vinden men också regnet. Men fungerar det att göra så? Eller ska jag överge iden redan nu?

Han har skydd i hagen, träd.

Vi har ett stall som är alltid plus, men inte många plusgrader.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Om ulltäcket blir blött, tar det inte en evighet för det att torka då?
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Om det börjar spöregna så kommer ju ulltäcket bli blött rakt igenom, jag skulle hellre välja ett tunt regntäcke, ofodrat eller med lite fleece i.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Det täcket jag har torkar på någon timme eller så.

Exemtäcket torkar snabbare.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Jag har regntäcken, både fodrade med fleece och ingenting. Men han har så svårt att sätta päls att om jag har regntäcke på honom så sätter han ingen päls alls. Vilket ifjol ledde till MASSOR av täcken...

Vill inte hamna i en ond cirkel igen.

Han är känslig över ryggen, men med exemtäcket har det fungerat hittils i år.

Jag vill egentligen inte täcka honom alls, men just vid blåst i kombination med regn tror jag att han kan spänna sig. Vill ha något att prova innan jag börjar med regntäcken osv. Som förhoppningsvis inte påverkar pälssättning för mycket.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Nu kanske jag är dum, men är inte ett ulltäcke varmare än ett ofodrat regntäcke? Och borde inte ulltäcket göra att han inte sätter päls, mer än vad regntäcker påverkar? Jag vet inte, bara spånar :p
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Jag vet inte. Jag tänkte så att om regn osv kommer in på kroppen är det kallare än om han är torr. Men ändå inte fullt så smällkallt som det vore utan. Lite mer vårregn kyla än höstregn kyla kanske??

Funderar och funderar, har inte kommit på något ännu och som tur är det varmt ännu, eller uppehåll när det regnar. Puh!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Jag tycker det verkar korkat att du vill ha en häst som blir blöt om ryggen för att den ska sätta päls, eller har jag missuppfattat något?
Ingen häst mår bra av att ha ett blött täcke på sig... Naturligtvis har hästen det bättre med en blöt rygg än ett tungt blött täcke på ryggen. Det blir inte varmare med kläder på- gå ut o ställ dig i regnet själv...
Dessutom - blir inte eksemen värre när de är blöta? Vi har en häst i stallet som måste ha täcke på när det regnar för att den inte ska få regneksem. (regnskållor)

Varför eksemtäcke nu? Varför senare i höst när det bir kallare?

/Emelie- som inte har haft ngn eksemhäst direkt... många frågar har jag då...
 
Senast ändrad:
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

De första frågorna är några av de frågor jag funderar på, därav denna tråd. Hästarna fungerar ju inte som vi när det gäller värme, de har bla en större komfortzon är vi.

Ulltäcket hade jag tänkt skulle kapa vind, så att han slipper både vind och regn utan bara regn. Detta för att ändå få kyla på sig så han fortsätter att sätta päls.

Jag har inte märkt någon negativ effekt på eksemen nu i sommar. Tvärt om, det har tack vare regnet varit ovanligt lite mygg så vi har haft en underbar sommar.

Eksemtäcke nu beror på att det fortfarande flyger mycket skit och äter på honom, i höst lika dant. Det krävs ganska kallt innan allting försvinner tyvärr. Gjorde misstaget ifjol att ta av eksemtäcket för tidigt, vi fick ingen fin höst för oss :(

Svarar gärna, vill ju helst resonera fram ett toppensvar :)
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Jag skulle inte släppa ut hästen i regnet med ett täcke som inte är regntätt! Fy vad obehagligt att gå runt i blöta kläder.

Jag skulle göra så här:
*Endast eksemtäcke om det är en fin höstdag med uppehåll.
*Ett tunt ofodrat regntäcke över eksemtäcke om det är regn eller blåser kraftigt.

Tror nog hästen sätter päls ändå
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Jo jag tycker också att det verkar otrevligt. Men det är ännu värre tror jag att ha massor med täcken på över hela vintern.

Sedan en fundering jag har är om hästen uppfattar det som otrevligt också eller om det är en mänsklig syn? Jag vet ärligt inte.

Endast eksemtäcke under uppehåll, där är vi helt överens :)

Men om det regnar och det är ett ofodrat regntäcke, blir inte det jättekallt över njurar/rygg då? Regntäcket blir kallt och så kan inte hästen resa pälsen eftersom täcket är i vägen och blir då ännu kallare än utan?

Eller?
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Förresten, detta med regn som kyler. Du skrev:

Det blir inte varmare med kläder på- gå ut o ställ dig i regnet själv...

Jo har faktiskt gjort det. Eller snarare, gör det ganska ofta... Jag tycker personligen att det är otrevligare att ha en t-shirt och regnkappa än t-shirt och tröja... Just för att regnkappan blir så kall. Regnet i tröjan kan jag värma upp och må OK.

Det är faktiskt därför jag har dessa funderingar om ulltäcket... :o
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Så uppfattar inte jag alls att ett regntäcke fungerar. Det är ju tunt o lätt och hindrar inte hårstråna från att resa sig.

Ibland när det öser ner så går jag in till hästarna och sticker in handen under täcket för att känna, och det är riktigt varmt och torrt där, fastän täcket ser ut att ligga "slick" på hästen.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Vad menar du med massor av täcken? Jag rakar min frusna arab och han klarar sig fint med ett 200 grams regntäcke på senhösten och vintern.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Min häst har exemtäcke just nu. Kommer att ha det täcket in på hösten, dygnet om. Detta täcket kan jag inte begära att stallägaren lägger på och av eftersom det måste träs över halsen.

Jag sitter just nu och är nervös över en regnig höst.

Han har hittils klarat fint att stå ute i runt 0 och uppehåll samt runt plus 7 och regn/blåst. Mjuk och fin i musklerna.

Problemet är att när vi tar in kommer han att ha exemtäcket inne. Jag har inte tänkt att lägga på honom något mer täcke ute, han ska få sätta så mycket päls han vill.

Jag har tänkt att när det är någon grad minus och blåser så ska han få ett ulltäcke på sig över exemtäcket. Just för att det värmer trots det blir blött för att dels skydda lite emot vinden men också regnet. Men fungerar det att göra så? Eller ska jag överge iden redan nu?

Han har skydd i hagen, träd.

Vi har ett stall som är alltid plus, men inte många plusgrader.
:eek::eek::eek::eek::eek:

Att medvetet kyla ner hästen så att den ska sätta nödpäls skulle jag kalla djurplågeri! Det ÄR INTE hästvänligt att hälldre låta dem bli nerkylda än att ha "massor av täcken" det var det absolut dummaste och mest skälviska jag hört på länge!

Hästar sätter dessutom päls efter ljuset inte efter värmen! När det blir kortare dagar -längre päls. Längre dagar-kortare päls. Herregud.
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Hmm, ja men då borde ett tunnt regntäcke fungera. Det har inget foder förutom ett nät.

Det borde inte heller hindra alltför mycket pälssättning?
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Med massor av täcken menar jag att ifjol vinter hade min häst först ett ulltäcke och på det ett vintertäcke 300grams. Samt 7kg hö i hagen under dagtid (hästen väger 450kg och äter på sommaren 6kg per dag) och ÄNDÅ var han spänd i musklerna...

Han hade exakt samma päls på hela kroppen utom i öronen och lite skägg...
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Förstår inte att du ens kan tänka tanken på att sätta ut hästen i regnet med ett ulltäckte... :eek:

Antingen ett vattentätt täcke eller inget täcke alls!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Nej det är inte så jag menar. Jag vill inte kyla ner honom! Verkligen inte. Men jag vill inte heller skydda honom såpass att han inte sätter päls.

Det är inte för min skull jag vill att han sätter päls. För min del vore det bättre med sommarpäls året om. Dessutom täcke på så är det ju en smal sak att bara damma av honom och rida *ironisk*

Jag vill att han sätter päls så han kan gå otäckad i vinter och kunna röra sig fritt utan täcke. Så att han dels inte fryser så lätt att ett fleecefodrat täcke räcker vid en total köldknäpp tex.

Men fram för allt vill jag att han ska må bra i vinter. Som han var ifjol var inte kul. Det är därför jag vill undvika det igen.

Hur hästarna gör när det sätter päls är väl en kombination av kyla/värme och mörker/ljus. Inte det ena eller det andra?

Se svaret till Limana så ser du hur det var ifjol. Spända muskler mår inte bra, och ffa jobbar inte bra. Vi kunde inte göra nått, och DET hatar min häst. Han vill jobba!
 
Sv: Täckesproblematik... Ideer någon!!

Tanken kommer av hur jag fungerar.

Men jag har förstått att det är lite kontroversiellt...

Dock så har jag börjat att överge iden. Vissa argument ger mig hopp om en vinter där min häst inte behöver att frysa varje dag...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 691
Senast: super
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Lindsen
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 910
Senast: Korven
·
Kropp & Själ VARNING lång tråd. Men måste skriva av mig. Jag har gått upp mycket i vikt nu under hösten. Jag är kraftigare byggd men har aldrig fått...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 773
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp