Tänk på din hund i sommar!!!

K

KaZa

Inne i en bil kan det bli enormt hög temperatur och din hund kan få värmeslag så tänk på var du parkerar bilen och att solen flyttar sig.
Varje år dör flera hundar av värmeslag. Låt inte din göra det.



Kl 08.30 är tempen utomhus +14 när det är skugga ute. I bilen är det då +19 grader.

Kl 09.30 är tempen +18 ute i skuggan. I bilen är det +38 grader. Din hund klarar sig snart inte så länge till.

Kl 10.30 är tempen +20 ute i moln/soligt väder. I bilen är det +47 grader. Om 20 min är din hund död!

Kl 11.10 är tempen +20 ute i solen. I bilen är det +58 grader. Inom 15 min är din hund död!

Kl 12.00 är tempen +22 och solen lyser. I bilen är det +62 grader varmt och om 5 minuter dör din hund.

Kl 13.30 är det +24 ute i solen. +85 grader är det i bilen. Din hund kommer inom loppet av några minuter vara död.


Tänk på Er hundar i sommar och även om bilrutor är neddragna så hjälper det bara några ynka grader och det räcker inte när det är +85. Det ger bara några få extra plågsamma sekunder för din vän.
 
Bra information hoppas alla tänker på det :)
Jag får ångest varje gång jag måste lämna Skruttan i bilen. :cry:
 
Det är hemsk fakta det där.
Och ändå, varje utställning på sommaren hör man i högtalarna "Ägaren till 123 ABC var god tag ut dina hundar, de mår inte bra i värmen". Det är sååå vanligt att folk lämnar dem där.

Apropå det, vet du eller någon annan hur mycket/lite tonade rutor gör för värmen i bilen???
 
Jag blev såååå arg i helgen när jag var på ett evenemang, och först ropade dom ut i högtalarna att det satt en hund i en bil med regnr XXX, och att ägaren måste komma och ta ut hunden. Sen när vi skulle åka därifrån så såg vi bilen och ägaren - han öppnade dörren, schäfern hoppade ut, han föste in hunden igen, stängde dörren igen och gick. Då kom en ung kille som var parkeringsvakt fram till den äldre mannen och sa till honom att du bör nog inte låta din hund sitta kvar i bilen som står i stekande sol nu, för hunden mår inte bra av det och kan dö. Då sa gubben att takluckan var ju öppen. Ja men det räcker inte, sa killen, solen steker rätt på bilen och det blir enormt varmt därinne. Gubben bara flinade. "Har du mage att stå och flina mig rakt upp i ansiktet när jag talar om att din hund far illa och kan dö?" sa killen, klart upprörd över gubbens nonchalans. "Jag gör väl vad jag vill med min hund" sa gubben och gick flinande därifrån.

FY FAN säger jag bara!!!! GUBBMORD!!! :mad: :mad: :mad:
Man undrar ju hur hundstackarn har det i övrigt, med en sån "omtänksam" ägare... :cry: :cry:
 
Det hjälper några grader men inte mer. Precis som med nedvevade rutor så gör det inte så mkt. Det är läskigt att folk inte har lärt sig att det blir otroligt varmt i bilen.
Man vet väl själv hur varmt det är när man ska åka iväg efter att tex ha storhandlat och bilen står i gassande sol. :crazy: Man kan ju knappt ta i bilbältet för att det är så het.

Usch säger jag bara. Tänk om arrangörerna kunde klirra rutorna direkt istället för att gå ut i högtalarna och tala om att ägare till reg XXX ska komma. :devil:

Eller de får ju gärna tala om i högtalaren att nu har vi klirrat rutan till bil ABC 123 för att hunden lider av värmen. Kanske får det folk att vakna upp.

Har varit på en utställning där parkeringsvakterna gick runt med en temp i fickan som de med hjälp av ett snöre hängde in i bilarna för att kolla hur många grader där var. Detta skrevs upp och lämnades med en lapp på rutan. : Din hund har under denna timme du varit borta suttit i en värme på +35 grader. Ganska smart tycker jag. Naturligtvis så tillkalla dem ägare eller klirrade rutan vid de hundar som inte mådde bra.
 
Det som hjälper och håller bilen sval är ett lakan, en baklucke-krok och två fönstergaller. Med tre luftag rör sig luften bättre i bilen och lägger man lakanet över hela kombiutrymmet så blir det sval, skön skugga där. Täck så mycket av bilen som möjligt. Se bara till att lakanet sitter fast och inte kan blåsa iväg.

Inte ens gassande sol gjorde min bil varm då jag gjort på detta sätt. Det var bra mycket svalare i bilen än ute. Vissa bilar blir dock varmare än andra. Opeln blev het mycket fort, medan forden jag har nu är lätt att hålla sval.
 
Det är rätt.
Mina hundägande vänner lämnar alltid hunden i bilen med hela bagageluckan öppen.
Antingen sitter hunden inlåst i bur eller så är den bara fastspänd.

Det största problemet då är att folk 1. irriterar sig 2. inte kan låta bli att irritera hunden....
 
Eller de får ju gärna tala om i högtalaren att nu har vi klirrat rutan till bil ABC 123 för att hunden lider av värmen. Kanske får det folk att vakna upp.

Exakt vad dom gjorde på en utställning jag var på för några år sedan.

Först ropades det ut ( som vanligt ) att ägaren till ABC 456 skulle bege sig till sin bil omgående för hunden led.

Efter en stund ropades det ut ytterligare en gång.

-Vi vill bara göra ägaren till ABC 456 uppmärksam på att vi nu slagit sönder rutor i bilen och räddat hunden.
 
Ja verkligen!
Borde bara hända oftare och snabbare.
Verkar ibland som om dom är skraja för att göra det/skraja för ägaren? :confused:
 
Hörde talas om en 10 veckors valp som hade blivit lämnad i bilen, någon ringde polisen som kom dit och de försökte få tag på ägaren via bilregistret men lyckades inte så de stod vid bilen och väntade, personen som hade larmat ville slå sönder rutorna men fick inte för polisen och de vägrade själva slå sönder rutorna utan de stod där vid bilen och hörde valpen skrika och tillslut avled den för blodet kokade, sen när ägare kom så polisanmäldes han på plats.
Men jag tycker det var riktigt dligt av polisen att inte låta den andra personen slå sönder rutorna om de inte ville/fick själva.
Stackars valp.

Jag har som policy att min hund ska aldrig vara i bilen längre än vad jag är, när det är varmt så han är aldrig i bilen mer än när vi kör någonstans
Planerar man lite så behöver man inte ha med sig hunden överallt sommartid.

Riktigt hemskt att folk inte tänker sig för.
Har hört flera historier om folk som lämnad hundarna i bilarna med bakluckan öppen som sen andra idioter har stängt igen, vad är det för jäkla puckon?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bu är min konflikt med polisanmälningar fram och tillbaka äntligen över, försäkringsbolagen löste det. Jag var polisanmld för att ha...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
10 536
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 299
Senast: Enya
·
Hundhälsa Ja, hur gör ni? Jag upplever min hund som så extremt värmekänslig. Hela förra sommaren tillbringade hon i princip på kyldyna med två...
2
Svar
35
· Visningar
3 590
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 578
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp