Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

P

Ponnymamma2

Blev så illa berörd idag när jag tittade på en klubbtävling där min dotter var med. Där fanns en liten ponny som for fram i full fart på banan och då hörde jag ngn kommentera "man kan inte tro att hon blivit utdömd och ska avlivas om några dagar".
Är det etiskt riktigt tycker ni att göra så ? Tydligen har den varit halt i flera månader och behandlats ett flertal ggr utan att blivit bra.
Nån påstod att den säkert hade fått smärtstillande, men då får man väl inte tävla alls även om det är en klubbtävling ?
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

nä de låter ju hemskt om de stämmer.........
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Om det är sant så är det verkligen illa. Då borde dom verkligen inte få vara med.

Samtidigt så ska man nog kanske inte alltid tro på alla rykten heller, eller ta dom med en nypa salt.
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

ok, jag vet mkt väl att det stämmer, försökte bara uttrycka mig lite försiktigt, man vet inte alltid vilka som läser och ev känner igen sig/mig.
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Okej.

Då är det helt sjukt. Och nästan ännu värre om ingen som visste om det sa till domaren??
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Vet faktiskt inte hur mycket en domare kan göra i ett sånt här läge när det är en klubbtävling om då ägarna till hästen nekar att den fått smärtsillande och påstår att det bara är falska rykten, ser hästen OK ut så är det svårt att anklaga någon för djurplågeri (vilket jag egentligen anser att det är) och på klubbtävlingar så finns liksom inte någon dopingkontroll så det går inte att utröna vem som har rätt och vem som ljuger.
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Om det stämmer så är det ju grovt djurplågeri!
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Näe dom kanske inte kan göra nåt, men då har man iallafall försökt...
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Det är nog tyvärr vanligare än vad vi tror.
Jag rök :devil: ihop med en ponnymamma en gång, när barnen fortsatte hoppträna ponnyn fast den var utdömd.

Sista hoppningen 4 dar innan slakt.
Hennes argument till detta var att barnet blir ledsen om hon inte får hoppa... suck... :cry:

Det går inte att förklara ens det självklara för folk som inte förstår...
Dessa kunde ju allt redan OCH det var ju inte deras fel att ponnyn var halt... (förslitningsskador kotor+carpus bf) suck igen...
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Det är precis lika här, denna mamma hade också motiveringen att dottern (och ponnyn !!!) skulle få ett sista positivt minne...... och att ponnyn ju tycker att det är SÅ roligt att tävla och blir alldeles till sig när den ser ridhuset...
Sen far den runt i högsta hastighet och då säger mamman; titta så roligt den har....
En grov missuppfattning enligt mig att tro att hästar som skenar runt hoppbanan endast gör det för att det är så himla kul.

Jag tänker inte ta strid med familjen i fråga, den är för inflytelserik i klubben och erfarenheten säger att då blir det vi som får byta klubb, ville ändå diskutera det för att få bekräftat att det inte var jag som överreagerade.
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Fy fan, det var det värsta jag hört på länge... Att ponnyn skulle få en fin sista tid....Herregud!! Vad är det för människor???

Ibland kan man börja undra hur det står till med vissa hästägare...Som en jag vet- de tävlade med hästen i stort sett varje helg men red inte långt ifrån INGENTING emellan tävlingarna..Självklart kom skadorna som ett brev på posten, men trots tillsägelse från massör med mera att hästen var överansträngd, så skyllde de istället på en av de andra hästarna i stallet som de sedan fick utslängd därifrån....
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Dom borde skämmas att de gör ponnyns sista dagar i livet till ett ännu större lidande.
Även om det är km å man brukar få tävla t märkta hästar, som faktiskt betyder utdömda på små km eller blåbärstävlingar så är det ju inte tillåtet med doping, hade eran klubb haft resurser så hade man faktiskt kunnat kontrollera ponnyn men det är ju inte vanligt på km.Men dom skulle åka dit om den var påverkad av smärtstillande.
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Visst skullle det kunna då att kontrollera ponnyn, ta dit en jourhavande veterinär mm mm men ponny skulle ju faktiskt klubbas ihjäl inom mycket kort och skulle ändå vara död innan någon ens fått provsvaren. VEM vill betala den kostnaden tror du??
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Det var det som var poängen med att jag skrev "resurser". :smirk:
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

men herregud va hemskt..att man ens har samvete att göra d...usch...vilka folk det finns... :mad:
 
Sv: Tävla häst som är utdömd och ska avlivas ?

Tråkigt om man väljer att inget göra pga familjens ställning!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 119
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 725
Senast: Kingsland89
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 851
Senast: ebba85
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring en foderponny. Vill gärna höra era åsikter om detta. Jag lånade ut en ponny till en familj som skulle ha...
Svar
11
· Visningar
2 710
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp