tävla med nedmätt häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med nedmätt häst?

Nytt märeglemente från 2005 gör att man kommer att kunna begära ommätning av ponny oavsett om ponnyn är slutmätt eller inte. Detta borde göra det ointressant med maxade ponnyer! Så här står det på Ridsportförbundets hemsida:

6. GMK kan beordra kontrollmätning i syfte att bedöma om en mätning är korrekt utförd och utser därtill två mätfunktionärer, vilka i sin tur utser veterinär och bereder de mätmän, som gjort den ifrågasatta mätningen tillfälle att närvara. När kontrollmätning görs på GMK:s begäran svarar GMK för mätfunktionärernas kostnad.

7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans ponny kan hos GMK begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kr. Sådan begäran skall av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedöms oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.

8. GMK beslutar fortlöpande om rutinkontroller vid tävlingar. Skulle det därvid bedömas att ponny överstiger sin kategorigräns kan kontrollmätning beordras och denna skall ske vid särskilt tillfälle inom 8 veckor. Detta gäller oavsett om ponnyn har års- eller slutintyg.

9. Visar kontrollmätning att tidigare mätning varit felaktig, blir utfärdat mätintyg ogiltigt och ersättes av intyg från kontrollmätningen från och med den dag sådan beordrats.

10. Ponny med svenskt mätintyg, som vid mätning för internationellt mätintyg eller kontrollmätning ej godkännes som ponny får ej längre tävla som ponny i Sverige. Tidigare utfärdat mätintyg blir i sådant fall ogiltigt.

11. Det får inte finnas någon omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för mätmannens opartiskhet vid mätningen och det ankommer på honom själv att ange sådan och avstå från mätningen. (Förvaltningslagens bestämmelser om jäv gäller)

12. Den som berörs av GMK:s beslut kan överklaga detta hos SvRF:s Diciplinnämnd senast tre veckor efter det att klaganden fått del av beslutet.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Om man har tänkt att hoppa msv med hästen så borde man ha koll på vad man får och inte får. I det här fallet tycker jag att det räcker att ha lite sunt förnuft. Finns det regler för mankhöjd för ponnykategorierna och vid vilken mankhöjd ponnyn blir häst så är det väl rätt självklart att det är det som gäller och att det inte är tillåtet att fuska ner hästen till ponny.

M.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

En del gör så, har hört alla möjliga historier om att inte ge vatten till hästen så den "krymper"(otroligt om ngt lyckats med det) :smirk:

Däremot plockar folk av skorna på hästen för att få den ännu lägre så den kan mätas om.

Det är väl vanligare med ponnys som mäts upp till häst istället.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Är en häst 150 och inte mätt tidigar så kan man ju mära den, vi hade en "ponny" som var 150 hemma och mätte den och till min förvåning så blev den 148, man såg hur den slappna av.
Observera att vi varken verkat hårt eller gjort något annat för att få den så liten som möjligt.

Vet även en Häst som tävlat många år som häst och ägaren fick tipps o mätan den då såg så liten ut, och visst var han ponny :d
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

chrysler skrev:
Det är väl vanligare med ponnys som mäts upp till häst istället.

Eeeh? Man mäter inte upp. Man kan lösa hästlicens för en ponny och tävla den som häst. Men man mäter inte den. Det har ju åtskilliga försökt förklara i denna och en annan aktuell tråd. Syftar du på det så är det dessutom inte speciellt vanligt.

Däremot är det alltför vanligt att man försöker få en liten häst att mätas till ponny och därmed få tävla som ponny.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

chrysler skrev:
Det är väl vanligare med ponnys som mäts upp till häst istället.

Nej det är det väl knappast...eftersom det inte finns någon anledning till att göra det!! Däremot är det vanligt att mindre C-, D-ponnyer och hästar försöks mätas ner till kategorin under...
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Min kompis mätte ner sin d-ponny. Hon köpte hästen när den var 4 år. När hon skulle slutmätas var hästen 149-150 tror jag. Dom red på hästen ordentligt innan och lixom drog ner huvudet och så.. Efter ett tag var den 148. Tycker det är fel att göra så. men ändå hästen var ju 148.Jag förstår att folk gör så, vill man sälja hästen sen är den näst-intill värdelös om den är 149. vem vill köpa en stor häst som är 149 och tävla hoppning med....?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

jo men nånstans måste det ju också finnas en gräns. jag menar- om det är så synd om alla 149 hästar så man låter dom "bli" ponny- ja då kommer det ju bli lika synd om 150-hästarna och så kommer det fortsätta... till slut kommer det bli ponnytävlingar med rena 160-hästar och då kommer det ju bli ganska värdelöst att ha en 145-häst och det kommer inte att gå att sälja den istället.... Tänk om alla bara kunde acceptera dom regler och gränser som finns istället för att bara fuska.
För fusk är det, och helt emot reglerna... precis som till exempel doping.....
Nu tycker väl säkert någon att det är en stor skillnad mellan nedmätning och doping, och visst det är det säkert. Men regelbrott är de båda två.
 
Sv: Re: tävla med nedmätt häst?

har hört att många "mäter ner" sina hästar till ponnisar. Vilket jag tycker är helt fel!!! En ponny får bara vara 148 cm i mkh om den ska vara ponny!!! Har oxå hört att man misstänker att hästen är högre än 148 cm så kan man "lägga in en protest" eller vad vi nu ska kalla det. Då betalar man in 1000 kr och om man har rätt,att den inte är ponny,får man tillbaks pengarna,däremot om den är ponny behålls pengarna.Knepigt och vet inte riktigt om detta stämmer... :confused:

Jo men om man har en häst som är 148,5 är det ju inte rätt att man tävlar mot hästar som kanske är 170 men jag känner en som hade en häst som var 136 som fick tävla upp till MSV som B-ponny, det är Fuskigt med stor F!
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det får man inte, men jag känner tyvärr många som mätt ner sina hästar :( ¨Även C-ponnier har mätts ner till B-ponnier.

Visst, hon kan fästa sig vid hästen, men då får hon ta den som den är och tävla som stor häst eller ge upp den!
 
Sv: Re: tävla med nedmätt häst?

Jo men om man har en häst som är 148,5 är det ju inte rätt att man tävlar mot hästar som kanske är 170 men jag känner en som hade en häst som var 136 som fick tävla upp till MSV som B-ponny, det är Fuskigt med stor F!

Jo, fast nu är det ju så att gränsen är 148.0 cm och allt däröver är stor häst! Om man vill satsa på tävlandet köper man inte en så liten häst.

Fy vad fuskigt! Var det ingen som lämnade in en protest eller sa åt henne?
 
Sv: Re: tävla med nedmätt häst?

Men,Om hästen inte är mätt av mätmän,varför är det då fusk att prova? Anar jag missunsamhet,eller?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

jag tycker att ni är lite väl hårda faktiskt. Köper man en supertalang för några hundra tusen och ska mäta den till 149, så är det ju helt värdelöst och pengarna går förlorade. SJÄLVKLART håller jag med om "ponnyerna" som är 154 cm och tävlar i ponnyklasser, dom har inget där att göra!
Men är den 1 cm för stor tycker jag inte att det har någon betydelse, det är inget jag blir upprörd för. Jag tror ni skulle tänka likadant om ni hade en 250.000:- ponny och det visade sig att den var 149, jag tror då inte att ni glatt skulle acceptera detta och sälja den för 40.000:-
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det är fusk, men tyvärr är det många som gör så. Finns massa olika sätt at göra det på också..

Men skulle man inte börja kontrollmäta pållarna på tävlingarna nu? Eller har jag drömt?

oj, vad gammal tråd, vem livad upp den? *skratt*
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

jag tycker att ni är lite väl hårda faktiskt. Köper man en supertalang för några hundra tusen och ska mäta den till 149, så är det ju helt värdelöst och pengarna går förlorade. SJÄLVKLART håller jag med om "ponnyerna" som är 154 cm och tävlar i ponnyklasser, dom har inget där att göra!
Men är den 1 cm för stor tycker jag inte att det har någon betydelse, det är inget jag blir upprörd för. Jag tror ni skulle tänka likadant om ni hade en 250.000:- ponny och det visade sig att den var 149, jag tror då inte att ni glatt skulle acceptera detta och sälja den för 40.000:-
Köper man en fyrbening för 250 000:- utan att först kolla om den är ponny får man skylla sig själv.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

min D-ponny" va slutmätt 147,9 men egentligen är hon 154cm... jag kastade mätintyget o ändrade licensen o fick mej en stor häst... vet inte om dom mutade mätfolket?! har hört om dom som inte ger hästarna vatten på ett tag o verkar ner dom o rider dom trötta innan mätning...tycker det e lite patetiskt att man inte kan hävda sig utan "fusk"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
837
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: hhere
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 858
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp