tävla med nedmätt häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med nedmätt häst?

har också hört det.. jag ville inte ut och tävla på min förra häst, för han var för stor för ponny tävlingar, och fick då förslag om att dra in vattnet och att verka honom hårt. å jag tyckte "naeh.. det ör jag helst inte mot min häst. isf låter jag hellre bli."
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

*KL*

Min ponny är sluttmätt till 148 cm men nu när vi mätte honom var han 152 cm! Han var rätt så smal och omusklad när han sluttmättes och har nu byggt massor av muskler och blivit mycket maffigare. Får jag tävla honom som ponny ändå?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag fick tipset om att man skulle rida hästen före mätning , då skulle den tydligen sjunka ihop lite.... men vet inte om det är sant.... :crazy: min ponny var 152 senast när vi mätte henne , men det är inte vi som slut mätt henne... :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tävla med nedmätt häst?

*KL*

Min ponny är sluttmätt till 148 cm men nu när vi mätte honom var han 152 cm! Han var rätt så smal och omusklad när han sluttmättes och har nu byggt massor av muskler och blivit mycket maffigare. Får jag tävla honom som ponny ändå?

Ja, det är nog många som tävlar på ponnyer som ligger över ponnymåttet....:crazy:

en kompis till mej mätte hästen hemma och vips så försvann 5cm...:crazy:
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag ahr helt enkelt blvit så trött p allt detta mättjat och hästar som är över. Så nu har jag bestämt mig att gå över till storhäst för att slippa detta, hästen besiktigas imon går hon igenom köper vi henne , 1,64 hög ka tävla i HÄST klasser med den ;)

Jag är trots allt bara 15 och ar tävlat pony i ett år men jag väljer att gå över dels för det och att jag är så lång plus att jag kände att det är bättre att satsa på stor direkt, det är svårare att göra övergången ju senare man gör den sa min förra tränare ( Niclas Parmler ) Han uppmanade alla om att gå till storhäst så snart de kunde helst ungefär ;)
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Nej det får man inte!! En ponny får vara max 148! Tycker det är jättestörande på hopptävlingar när vissa kommer in på sina 150-hästar..!! Det är fuskigt.. Det märks så tydligt på vissa ponnyer om dom är nedmätta också!
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det finns ju ponnier på 148 cm som är maffiga. Därför kan dom se ut att vara 150 cm.

Sen vet jag ju inte om jag kan ha mätt fel då han blev väldigt stirrig och spänd när jag mätte. Han liksom sköt upp ryggen och manken. Men jag litar på att mätarna mätte rätt och struntar i om nån skäller på mig för att min ponny är så maffig så den ser större ut. Min kompis ponny är den äldare typen och är sluttmätt till 148 cm, så kommer jag med min maffiga ponny och ställer mig bredvid. Även fast dom är slutmätta till 148 cm båda två så ser min mycket mycket större, maffigare och rejälare ut.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Är han mätt enligt reglerna så är han mätt enligt reglerna. Det är min åsikt i alla fall. Och hästar kan "växa" flera centimeter om de spänner sig och blåser upp sig. Är han däremot INTE mätt enligt reglerna och inte är ponny, då ska han inte tävla som ponny heller...
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det finns ju ponnier på 148 cm som är maffiga. Därför kan dom se ut att vara 150 cm.

Speciellt på tävlingar när dem blåser upp sig. På internationella
tävlingar så får dem vara 151 cm med skor när man kontrollmäter
dem på tävling, har jag för mig - rätta mig om jag har fel.

Jag tycker det är jättetråkigt med ponnyer som är över 148, är
det en häst så är det en häst.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

nej man får inte mäta ner hästen till ponny, då skulle ju briar kunna komma och tävla som D-ponny, hur skulle det se ut ?? men man får mäta upp ponnyn till storhäst därimot :)
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det får man inte heller. Däremot får man tävla en ponny som häst. Alternativet är att inte mäta den alls, då är den ju häst. Typ...
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

-kl-
Aktuellt ämne kanske men tråden startades 2003 :angel:

Nya hårdare mätmän/kvinnor numera? eller släpper dom igenom "lite vad som helst"?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

En som jag känner ska kanske köpa en häst på 150 cm. Hon säger att hon ska mäta ner den till ponny och tävla i ponnyklass...får man verkligen det? Det gäller både hoppning och dressyr, men mest hoppning tror jag. Jag tycker det låter lite fuskigt? :confused: :rofl:

Det får man inte...

Men snackade med ett par kompisar på senaste ponny tävlingen och vi kom på att det är få ponnyer som håller rätt katergori höjd.
Dom flesta D ponnyer är för stora för att vara D.

Jag själv har en häst som ligger runt 1,55. Ni ska bara veta så många som har tjatat på mig att mäta ner henne. Men har vägrat att lyssna på det... Om hon är över 1.48 så är hon stor häst!!!

jag har bara svartat med att då får jag ta det problemet och jobba med det...


Jag pratade med en och hon sa att nu kan folk lämna in protester och ryttare kan tom bli diskade osv, om en mät man mäter den och den inte håller måttet.
Fattar ni så pinsamt det måste vara att stå där med en "för" hög ponny... :eek::o
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag pratade med en och hon sa att nu kan folk lämna in protester och ryttare kan tom bli diskade osv, om en mät man mäter den och den inte håller måttet.
Fattar ni så pinsamt det måste vara att stå där med en "för" hög ponny... :eek::o

Från förbundets hemsida:

7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans ponny kan hos GMK begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kr. Sådan begäran skall av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedömes oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.

http://www2.ridsport.se/t11.aspx?p=90050&x=1&a=135406

Jag tror inte alls att fler kommer att bli mätta pga av någon annans misstänksamhet, det kostar ju en hel del pengar att begära ommätning av en ponny.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Från förbundets hemsida:

7. Ägaren till en ponny eller en privatperson, som vill ifrågasätta mätningen av annans ponny kan hos GMK begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till framställningen skall insändas till SvRF:s kansli tillsammans med deposition av 1000 kr. Sådan begäran skall av GMK avslås om kontrollmätning redan skett eller begäran bedömes oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätfunktionärernas kostnad. Beviljas inte framställningen eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.

http://www2.ridsport.se/t11.aspx?p=90050&x=1&a=135406

Jag tror inte alls att fler kommer att bli mätta pga av någon annans misstänksamhet, det kostar ju en hel del pengar att begära ommätning av en ponny.

Jag tror inte heller att det blir flera kontroll mätningar, då det är sällan folk lägger sig i andra ekipage på tävlingar.

Men jag tycker det är synd att det är få ponnyer som håller sig inom måtten.


Som jag redan har skrivit så har jag en på 1.55 och jag tävlar bland dom STORA :D
Visst kan man få svårt i kombinationer men då får man planera om man ska ta två istället för 1 galoppsprång osv...
Sen så i dressyren är det inte alls svårt att matcha dom stora...

Sen så satsar jag i lagom mängd.. vill rida MSV dressyr på henne. och hoppningen får vi se.

Såg förra helgen på elit tävlingar för storhäst så fanns det 1 som inte var mkt större äm min som gick 130 klasserna...


tycker att man inte ska mäta ner dom som ligger på på 1.50... Jobba med problemet då.. om det finns något. :smirk:

sen visst kan det vara lite synd om det ligger på 1,49
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Tråkigt när hästägare försöker mäta ner stora hästar genom att inte vattna dem, verka ner dem, rida dem trötta före mätning och allt vad man kan hitta på.. Min egen häst är 154 cm och det är flera som föreslagit att vi skall prova att slutmäta honom som ponny. Likaså fick en kompis tipset med en häst som var 156 cm! De provade med den hästen och hon gick naturligtvis inte igenom som ponny, tack och lov! :bow:

Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att försöka göra ponny av vår häst. Finns det en gräns för maxad D-ponny så finns det! Men för många är det väl ett försök att trissa upp priset på den lilla hästen genom att mäta ner den till en attraktiv D-ponny som betingar ett högre pris. :mad:
 
Sv: Re: tävla med nedmätt häst?

Hon tror inte att en häst som är 150 hoppar mycket bättre än en häst på 148, men hon tycker att en häst på 150 hoppar mycket sämre än en på 165? Asså...den här hästen (araben) hoppar 120.. Om den hoppar som ponny kan den ju hoppa medelsvår...men som häst LA..? Jag tror det är så hon tänker.. jag vet inte. :cool:


120 som 120 lixom. Spelar stor roll?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Jag tycker det är rätt dålig stil! det är ju inte speciellt shysst mot alla som faktiskt har en ponny.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det är väl inte så bra att "fuska" sig till mätintyget, men om man har en häst som är 1,49-1,50 så kan man ju förstå det. Många hästar som är precis över ponnymåttet sjunker väldigt mycket i värde eftersom det kan vara svårt att tävla storhästklasser, där hästarna kan vara uppåt 1,80, med dom. Tänk liksom om B-ponnier skulle tävla mot D-ponnier, det skulle väl vara väldigt orättvist?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
837
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: hhere
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 858
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp