tävla med nedmätt häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med nedmätt häst?

KL

Vi har en ponny som är slutmätt till 145.7, väldigt ofta får vi frågan om hon är häst...
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

*kl*
Hittade detta på Ridsports hemsida:

FEI har bestämt att ponnyer ska kontrollmätas före start på EM och att mankhöjden inte får överstiga 151 cm (med skor). Men fortfarande tävlar ponnyer som är för stora på internationella tävlingar.



Vid årets första internationella ponnytävling i Addington fanns många ”små hästar” i synnerhet från Holland och Tyskland. Det väntas även bli detsamma vid helgens tävlingar i Wouwse Plantage, Holland, och nästa helg i franska Saumur.

Det holländska förbundet har vid mätning av ponnyerna i sin A- och B-trupp konstaterat att några ponnyer är för stora. Men inget har gjorts åt saken och samtliga ponnyer kan fortsätta att tävla internationellt.

Källa: eurodressage.com


Frågan är ju då, varför ha en regel som ingen tänker följa ute i Europa?
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

För det första var hon en nära kompis till mig och sen är det så att det var före min tid, nu så är hon förtor och gått över till stor häst, så lönt att säga något nu.
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Min ponny är 147.5 och vi får ofta frågan om det inte är en häst.
MÅnga undrar oxå hur vi "gjorde"!
Men vi gjorde ingenting vist var vi oroliga men mätmannen sa att det inte var några problem. Ponnyn ser oxå MYCKET större ut med ryttare!

Sen kan man ju fråga sig vad är rätt mät?
Att hästen är omusklad är det orättvist?
ska hästen vara verkad precis innan eller för flera veckor sen?
jag tycker att 3cm gör inte att hästen genast är mycket bättre än alla andra!
Men vist finns det en del "fula fiskar"!

Men på nationel tävling ska kan man kanske kontrolmäta ponnyerna innan på vetrinärbetiktingen(hoppningen då)
På dressyr spelar det oftast inte någon större roll om hästen är
3-5cm högre(inte mig emot) ... Nu tänker jag mest på d-ponnyerna....

MVH
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
819
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 751
Senast: hhere
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 719
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp