tävla med nedmätt häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
helt sjukt att göra så egentligen.. :S:S kommer vara skitorolia när min ponni ska slutmätats nästa år..
 
så nu är jag ett pucko bara för jag undrar en sak?! Det var ju inte ens jag som ville mäta ner hästen. JAG trodde inte men fick det, men frågade för säkerhets skull så min kompis inte skulle göra något hon ångrar sen! :mad: Det är faktiskt inte rätt att gå och kalla folk puckon sådär bara för att dom har fel om sak, som inte ens gjort någon skada? Hon SKA inte mäta ner hästen nu, för att hon nu fått reda på att man inte kan det. :p :rofl:
 
Det var inte dig jag menade som pucko, utan din kompis som inte en begrep det självklara att en häst som har en höjd inte kan och skall påstås att den ha en annan höjd.

men det var trevligt att läsa att hon lagt ner de planerna nu, så hur gär hon ska hon köpa den hästen endå och tävla den som häst eller leta efter en som håller måttet?
 
okej... men jag tycker ändå inte hon är något pucko bara för att hon inte kunde allt på detta område :p
Jag vet faktiskt inte, tydligen hade hästen stigit ännu mer i pris så hon visste inte än... hon vill ju han honom och han verkar jättemysig :( Hur mycket är en arab på 150 cm o som hoppar LA och typ dressyr LB och varit skadad någon gång men helt frisk nu? 11år....
 
vill du vet ett pris på araben?..
tja om den går att hoppa högre med än 1,20 så är den ju jätte bra enligt mig!...60-100,000kr skulle jag tro
 
Det är inte riktigt rätt att påstå att en häst ÄR 1,50 även om den råkar bli mätt till det vid ett tillfälle. Höjden när det fladdrar en plastpåse under nosen på den och när den står i enstekhet hage en sommardag skiljer ganska mycket. Testa själv under en mätsticka med att sträcka er maximalt och att slappna av och sjunka ihop lite. Själv måste jag ställa om backspegeln när jag kör från jobbet eftersom kotorna pressas samman under dagen, men det kanske inte är överförbart på hästar!

Om hästen/ponnyn inte är slutmätt och hon vill ha en ponny får hon väl antingen begära att den ska vara slutmätt före köp (och riskera att den utsätts för behandling som ligger lite i gråzonen -mätmän och vet ska ju ha koll på ett inget otillbörligt gjorts), eller köpa den med förbehållet att köpet går tillbaka om den inte klarar slutmätning. Då har hon själv kontroll över hur mätningen görs.

Om hästen var 150 cm vid en mätning när den var lite spänd och ovan mätstickan är det nog ganska troligt att den ÄR 148 eller ännu lägre helt avslappnad. Om den halvsov med underläpp och öron sladdrigt hängande är den nog häst under alla förhållanden!

Om hon helt enkelt köper hästen för att hon gillar den är det förstås varken fusk eller djurplågeri att hon mäter den för att få reda på om den enligt gällande regler får tävla som ponny eller inte! Innan den faktiskt är slutmätt vet väl egentligen ingen svaret...
 
60-100.000!!??!! Är den verkligen 150 cm så är den väl knappast värd så mycket! Enligt mig kan en arab på den höjden som går LA/LB och är 11 år vara värd max 40.000 kr.
 
Man måste ju faktiskt vara lite till pucko om man inte förstår att man inte får mäta ner en häst till ponny ;) :crazy:

Men som lena (?) sa så kan man ju alltid försöka mäta den en gång till!!!
Lixom om man mätt den en gång och får slutmätningen till 150 då är det ju kört, men det KAN ju faktiskt hända att den blir 148 nästa gång...
FAsst jag tror inte att den blir ponny om den är 149 med skor, så den måste ju va mindre än 149 med skor för att det ska fungera...
Men så kan det ju oxå vara så att den blr högre den mätningen... Jag tror att man får ett slutintyg även om det är en häst som är över 148 så att man vet det senare...

Det där med att fuska genom att plåga hästen är sånt som folk gör Ja...
Exempel är väl typ
*Rida den hårt innan mätningen o inte ge den nått vatten efter, då "krymper" den lite..
*Verka ner hovarna
*Göra så att den får vätskebrist på annat sätt
*Se till att den inte är så musklad..

Så det är ju typ samma saker fasst på oliak "nivåer"

Som en mätman som en kompis hade, han frågade om hon ville ha hästen som C eller D ponny :smirk:
Hon sa självklart D eftersom hon visste att ponnyn va runt 144... :bump:
Men såhär i efterhand så ångrar hon sej ibland bara för att hon skulle ju ha varit på LA nivå vid det här laget isf... :smirk:
Men det skulle hon lixom kunna iaf för hästen har kapacitet att gå minst MsvB...
Skulle säkert klara högre om hon bara la ner lite mer energi på tävlandet, och inte bara klagade... Aja...
 
Det var inte så att man gjorde en första uppskattande mätning, konstaterade att den var lite spänd och frågade för att få veta om ägaren trodde/hoppades att den skulle bli C-ponny om den fick en stund till att slappna av? När de mätte på ridskolan tog de väldigt god tid på sig med gränsfallen, men de som var långt från kategorigränsen "fick sina höjder" direkt. Kompisens W. Cob sjönk knappt en mm från sina 150, men en av ridskolans till synes betydligt större "hästar" visade sig mycket överraskande faktiskt vara ponny!

Så det kan ju finnas fler förklaringar än fusk till att det finns så många som är maxade eller just under...
 
På en klubbtävlign där ponnyer och hästar tävlade efter varandra var det en "ponny" som hamnade bredvid en liten häst. Hästen i detta fall är 152cm hög (känner henne själv) och ponnyn var högre!!

För att kunna få hästarna mindre så måste man plåga dom ordentligt och jag blir riktigt förbannad på veterinärer som t.ex går att muta och folk som plågar sina hästar. :mad:
 
jao...jag är alltså helt emot att plåga hästen för att kunna mäta ner den, och den är den här tjejen oxå :eek:
Visste inte ens att det fanns folk som gjorde så....
 
Sv: tävla med nedmätt häst?

Det är TOTALT FÖRBJUDET!I skåne så kostar det 1000 kr per cm man mäter ner!som tur är så kör det ihop sig för stora hästar(fuskhästar) i kombinationer.Det blir för trångt och dom drar med sig hela hindret oftast!När jag var på SM i hoppning så hände det jätte ofta!Alla c-ponnyer var LIKA STORA som min D-ponny!Alla
D-Ponnyer var nermätta halvblod!Det e så fuskigt!FY FARAO FÖR ALLA NERMÄTTA PONNYER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
819
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 751
Senast: hhere
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 725
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 116
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp