Bukefalos 28 år!

Tävla T4, taktikfrågor

moli

Trådstartare
Om ett par veckor ska jag starta i T4 för första gången. Visst är momenten och bedömningsgrunderna desamma som i T2, men att det rids med flera ekipage inne på banan i uttagningen?

Ett varv valfritt tempo tölt

Det är ju mycket tydligt vad det går ut på

Ett varv långsam tölt, stabilt och lugnt tempo.

Här undrar jag om man kan rida för sakta? Eller om all långsam tölt är ok, från arbetstempo till lite snabbare, men fortfarande betydligt långsammare än mellantempo?

Arbets- till mellantempo tölt med enhandsfattning med lösa tyglar.

Kan det här momentet gå för sakta eller för snabbt? Visserligen står det arbets- till mellantempo, men ofta tycker jag att hastigheten hästarna går i snarare är ökat tempo än mellantempo. Och definitivt sällan arbetstempo.

Jag funderar också på om det finns regler för vart man ska ha "tygelhanden" i lösa tygelmomentet. Får jag vila den mot manken på hästen, eller ska den hålles uppe i luften ovanför manken? Får jag korrigera hästen genom att peta med spöet på bogen/ bringan? Är det någonsin ok att vinkla fram spöet? Alltså inte för att slå hästen givetvis, utan att "visa spöet" exempelvis för att förhindra att hästen styr in mot staketet?
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

T2 momenten ska väl ändå bara visas på långsidorna? På kortsidorna får du korta upp tyglarna igen.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

T2 momenten ska väl ändå bara visas på långsidorna? På kortsidorna får du korta upp tyglarna igen.
Det är T6 som det bara är enhandsfattning på långsidorna. T4 är ny gren från i våras och är det som tidigare var T2 för B- och C-klass.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Glömde att skriva in att det är ett varvbyte mellan sista och näst sista momentet.

Hjartagna-> Ja visst är det så att T4=Gamla T2, och "Nya T2"= A-klass och endast ett ekipage i taget inne på banan i uttagningen?
T6= "Lätt T2"
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Rider man T2 uttagningen ensam numera i A-klass?
Så var det ju inte förut ...
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Rider man T2 uttagningen ensam numera i A-klass?
Så var det ju inte förut ...
Det är nytt sedan i våras. En annan nyhet som kom då är att det bara är i A-klass T1 som alla moment visas i båda varven. I T3 (B- och C-klass) så är det samma som i uttagningen.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Om ett par veckor ska jag starta i T4 för första gången. Visst är momenten och bedömningsgrunderna desamma som i T2, men att det rids med flera ekipage inne på banan i uttagningen?

Ett varv valfritt tempo tölt

Det är ju mycket tydligt vad det går ut på

Ett varv långsam tölt, stabilt och lugnt tempo.

Här undrar jag om man kan rida för sakta? Eller om all långsam tölt är ok, från arbetstempo till lite snabbare, men fortfarande betydligt långsammare än mellantempo?

Arbets- till mellantempo tölt med enhandsfattning med lösa tyglar.

Kan det här momentet gå för sakta eller för snabbt? Visserligen står det arbets- till mellantempo, men ofta tycker jag att hastigheten hästarna går i snarare är ökat tempo än mellantempo. Och definitivt sällan arbetstempo.

Jag funderar också på om det finns regler för vart man ska ha "tygelhanden" i lösa tygelmomentet. Får jag vila den mot manken på hästen, eller ska den hålles uppe i luften ovanför manken? Får jag korrigera hästen genom att peta med spöet på bogen/ bringan? Är det någonsin ok att vinkla fram spöet? Alltså inte för att slå hästen givetvis, utan att "visa spöet" exempelvis för att förhindra att hästen styr in mot staketet?

Långsamt tempo = med ganska kort tempo, du ska rida långsamt långsamt men ändå med bra energi, jag får ofta kommentaren för högt tempo och då tycker jag att jag rider rätt kort tempo, de gånger jag får hästen att gå kort tempo och samla sig ordentligt får vi bra poäng.

arbetstempo på islandshäst är inte detsamma som arbetstempo på dressyrtävling, arbetstempo är typ ökat tempo och ökat tempo är fort som fasen :p så låt hästen gå så snabbt den kan utan att tappa takten. Jag fick i början kommentaren tempofattigt och då gick han i mellantempo enligt mig.

Vart man får ha handen vet jag inte riktigt men jag tror det är lättare för dom att se om du har lite buren hand, dock inte för hög hand heller då får man avdrag för det. Du får inte vinkla fram spöet, då får du avdrag, jag gjorde det en gång. Däremot brukar det funka för mig att trycka lite med den skänkeln som är på den sidan hästen drar mot.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Långsamt tempo = med ganska kort tempo, du ska rida långsamt långsamt men ändå med bra energi, jag får ofta kommentaren för högt tempo och då tycker jag att jag rider rätt kort tempo, de gånger jag får hästen att gå kort tempo och samla sig ordentligt får vi bra poäng.
Med andra ord, så sakta vi kan utan att tappa energin? Det kan väl inte bli "för sakta" så länge det är med energi? Eller "ska" det vara snabbare än kort tölt i exempelvis fyrgång?

Tack för tipsen!
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Med andra ord, så sakta vi kan utan att tappa energin? Det kan väl inte bli "för sakta" så länge det är med energi? Eller "ska" det vara snabbare än kort tölt i exempelvis fyrgång?

Tack för tipsen!

Hej! Vad kul med t2/t4! Nej, det kan inte bli för sakta sålänge det är tölt ;) Dvs, har du ett bra arbetstempo är det snarare plus i kanten även om man har en något större frihet uppåt i tempo än i T1.

Håll gärna tygelhanden något rest så det är tydligt att du håller med en hand.

Silversvart: JO, det är visst långsamt tempo som räknas som arbetstempo, troligen någon domare som blev förvirrad eller snarare ansåg att det var för långsamt tempo för att hästen inte skulle visa sig från sin bästa sida. Det ÄR väldigt stora friheter i tempo här dock, sålänge hästen inte rusar utan bär sig och går taktrent är tempot av mindre betydelse.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Vad bra! "Sakta" är vi bättre på än "snabbt" jag och Spá. :) Och så länge hon inte blir allt för hetsad av andra hästar så töltar vi ganska stadigt sakta på lösa tyglar. Och ja det blir spännande att prova på en gren som jag aldrig testat förut! Och kul att se hur Spá beter sig på tävlingsbanan.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Hej! Vad kul med t2/t4! Nej, det kan inte bli för sakta sålänge det är tölt ;) Dvs, har du ett bra arbetstempo är det snarare plus i kanten även om man har en något större frihet uppåt i tempo än i T1.

Håll gärna tygelhanden något rest så det är tydligt att du håller med en hand.

Silversvart: JO, det är visst långsamt tempo som räknas som arbetstempo, troligen någon domare som blev förvirrad eller snarare ansåg att det var för långsamt tempo för att hästen inte skulle visa sig från sin bästa sida. Det ÄR väldigt stora friheter i tempo här dock, sålänge hästen inte rusar utan bär sig och går taktrent är tempot av mindre betydelse.

när det är arbetstempo till mellantempo trav får jag alltid kommentaren mer tempo önskas, han går bärigt och bra men inte jätte snabbt skulle jag rida så på en dressyrtävling skulle det stå för högt tempo så arbetstempo i dressyr och på islandshäst är helt olika saker
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Jag ÄR domare och vet mycket väl vad som efterfrågas.

Notera att det är arbets TILL mellantempo. Du får ju inga poängavdrag för tempot, eller hur? (hade det varit felaktigt hade du fått det)

MEN om du får kommentaren mer tempo önskas är det troligtvis för att domaren misstänker att du skulle få betydligt mer schwung och tryck i steget genom att öka tempot, och därmed komma upp mer i poäng. Är tempot flexibelt gäller det ju att visa hästen där den går som bäst i övrigt! (och bärigheten är ju inte det som prioriteras högst vid bedömning...)

Få islandshästar är bättre i arbetstempo trav än mellantempo, och varför då rida arbetstempo på tävling om man ska vara taktisk? ;) (Spana dock in exempelvis Camilla Hed och Thor, deras arbetstempo i trav är inte att leka med, minns även när Vignir visade Berserkur i en arbetsgalopp på någon nationell tävling för några år sedan)
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

I det långsamma tempot i T4/T2 kan man tänka att man får rida "½ poäng fortare än långsamtölt i T3/T1".
Det krävs alltså inte riktigt lika långsamt/samlat tempo i T4/T2.
Lycka till moli!

Ang. arbetstrav håller jag med yew98fq; det är otroligt sällan man ser bra arbetstrav (eller arbetstrav som är bättre än mellantempot)!
Man får inte avdrag på att rida arbetstempo, men kommer bara inte upp i högre poäng om inte arbetstempot har bra takt och sväv. Och oftast är det ju just svävet som blir svagt i arbetstempot i trav och även galopp. Samt att det lätt blir lite fyrtaktigt.
Vi vill ju se trav och galopp med mycket energi, schwung och sväv.

/MalinS
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Jag blir jätteförvirrad av den här diskussionen, är inte "långsamt tempo" långsammare och mer samlat än "arbetstempo"?

Jag har alltid fått för mig att T2's "långsamt tempo" skulle vara mycket mer samlat och kort än T3/T1's arbetstempo?
Eller, hur fungerar det egentligen?

Alltså: Vad är skillnaden på långsamt tempo tölt och arbetstempo tölt, och vad vill domarna se för tölt i T1, V1 och lätt fyrgång? Och i T2 då?

Ja, jag kan läsa FIPO, men jag vill höra det "right from the source" :D :D
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Arbetstempo är det kortaste tempot enligt FIPO. Arbets, mellan och ökad.
Enligt Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente dressyr finns det samlad, arbets (ej skritt), mellan och ökad.
Domarna vill se mer "samling" i arbetstölt än i långsam tölt.
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Åhå! Jag som är gammal tävlings"räv" har inte fattat detta. Inte konstigt att jag fått kommentaren "för högt tempo" i arbetstölt och inte fått några jättebra poäng på långsam tölt....

Jag har ju alltid trott att "Långsam tölt" är som "samlad trav", och att arbetstempo, mellantempo, och ökad sedan är samma som i dressyr..... Så dum man kan vara!! :idea:
 
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

vissa domare gillar det andra inte, har fått både 5 och 6,5 och nån 7.a för hans trav och det är inte långsamt skulle väl säga mellantempo, får kommentarerna bra takt, fin form flott aktion bra sväv osv men mer tempo önskas

Ökningen kommer ju genom samling och där är han inte än i sin utbildning, den blir bättre och bättre ju starkare och mer utbildad han blir och kanske skulle det gå snabbare om jag bara släppte tyglarna och red på så snabbt jag kunde men vad är vitsen med det?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävla T4, taktikfrågor

Läs nyaste domarehandledningen HÄR!
Slow tempo tölt är det som tidigare kallades "working tempo tölt" i T.1. och V.1. och "slow, steady and calm tempo" i T.2.
Alltså finns det bara ett långsamt tempo nuförtiden.
Så glöm den här meningen:
Domarna vill se mer "samling" i arbetstölt än i långsam tölt.

Lite längre ner under "general remarks" står det:
"In T2 the speed does not nee to be quite as slow as for T.1."
Men det är inte fel att rida lika långsamt och samlat i T2/T4 som i T1/T3, det krävs bara inte lika långsamt, hänger ni med på resonemanget?

Igen slår jag ett slag för domarhandledningen (som finns längst bak i FIPO, men det nyaste finns där jag länkat i början av inlägget) för alla intresserade ryttare! DÄR står det hur domarna skall döma.
Sedan har vi ju delen med att det är en bedömningssport och domare är människor med åsikter och värderingar. Vi är olika helt enkelt. Och det är endast då man är själv på banan (A-klass eller om man råkar hamna själv på banan i C/B-klass) som man vet att alla domarna sett samma del av ryttarens program.
Bedömningen är subjektivt, det är därför det skall vara minst tre domare på officiella tävlingar :)

MalinS
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej!:) Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!! Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl...
Svar
18
· Visningar
2 563
Senast: Boj
·
W
T6
Islandshäst Är lite sugen att testa T6, men undrar en sak. När jag läste på beskrivningen av grenen står det: "Arbets- till mellantempo tempo tölt...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: Wii_90
·
Islandshäst Ändringar i FIPO per 1/4 2010: Jag gör en snabb översättning till svenska på de viktigaste och HÄR kan alla ändringarna läsas på...
Svar
7
· Visningar
2 185
Senast: Freyr
·
Hästhantering Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem. 10-åriga...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
14 238
Senast: Nemo1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp