Bukefalos 28 år!

Tölt-tips, någon?

Alvavarma

Trådstartare
Hej!:)
Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!!
Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl separerade gångarter, bra aktion och grundtakt i alla gångarter.

Vi tävlar mest i T2/T4 och får 6.0-7.0 för valfritt och lösa momentet tölt och det är vi såklart jätte glada för, men i korta tölten så är det jätte svårt att packa ihop honom, så fort han blir för lång så blir det lätt travtakt eller i värsta fall trav (framförallt om det går långsammare än "långsamt mellantempo" eller "snabbt långsamt tempo". Lulligt förklarat men hoppas ni förstår). Han blir även hög och spänner sin underhals.

För tillfället så jobbar vi mycket samling för att han ska orka bära sig i kort tölt, eller långsam tölt som det numera heter, och det går framåt. Men det känns ändå inte rätt att jag ska behöva hålla honom så mycket att det värker i armarna och magmusklerna efter ett halvt varv på ovalbana? Han behöver stödet i tygeln för annars blir det travtakt direkt så det går inte att släppa lite på trycket utan man måste hålla jämt stöd hela tiden och aldrig släppa..

Jag skulle vilja få ner huvudet och få honom att vara mer avslappnad i korta tölten, men hur? vi är sm-kvalade både i år och för nästa år (2015) men det känns ju sådär o va den enda där som inte kan gå i kort tölt med poäng över 5,5 och inte i form eller "långsamt" för fem öre medans resten av momenten består av 6;or och 7;or.:down: Vi börjar rida för tränare snart i höst igen så kommer få hjälp av proffs också, men vill höra vad andra har att dela med er med!!;):)

Så, vad hade ni gjort?
 
Hej!:)
Finns säkert massor med kunniga människor här som är bra på tölt, så hjälp mig!!
Det är såhär, jag har en fyrgångare med väl separerade gångarter, bra aktion och grundtakt i alla gångarter.

Vi tävlar mest i T2/T4 och får 6.0-7.0 för valfritt och lösa momentet tölt och det är vi såklart jätte glada för, men i korta tölten så är det jätte svårt att packa ihop honom, så fort han blir för lång så blir det lätt travtakt eller i värsta fall trav (framförallt om det går långsammare än "långsamt mellantempo" eller "snabbt långsamt tempo". Lulligt förklarat men hoppas ni förstår). Han blir även hög och spänner sin underhals.

För tillfället så jobbar vi mycket samling för att han ska orka bära sig i kort tölt, eller långsam tölt som det numera heter, och det går framåt. Men det känns ändå inte rätt att jag ska behöva hålla honom så mycket att det värker i armarna och magmusklerna efter ett halvt varv på ovalbana? Han behöver stödet i tygeln för annars blir det travtakt direkt så det går inte att släppa lite på trycket utan man måste hålla jämt stöd hela tiden och aldrig släppa..

Jag skulle vilja få ner huvudet och få honom att vara mer avslappnad i korta tölten, men hur? vi är sm-kvalade både i år och för nästa år (2015) men det känns ju sådär o va den enda där som inte kan gå i kort tölt med poäng över 5,5 och inte i form eller "långsamt" för fem öre medans resten av momenten består av 6;or och 7;or.:down: Vi börjar rida för tränare snart i höst igen så kommer få hjälp av proffs också, men vill höra vad andra har att dela med er med!!;):)

Så, vad hade ni gjort?

Jobbat massor med hästens egen bärighet. I skritt först.
ALDRIG LÅTA HÄSTEN HÄNGA I DINA ARMAR. tölten sitter inte i tyglarna/munnen på hästen!!
 
Börja med rida kort samlande skritt utan ha något i handen innan du ens börjar med kort tölt.. Lösgörande och samlande arbete först. Läng även överlinjen i skritt, tölt och trav med att hästen söker sig lungt framåt med pannan innan samlad tölt. Rinner tölten iväg så böj, lägg volt eller sakta ned till skritt. Från tölten ska man sakta ned till skritt. Blir det trav så har man tappat samlingen. Lite rörigt inlägg kanske .detta är svårt utan hjälp det är lätt att ta i för mycket och få en spänd häst.
 
Jag böjer nacken lite med uppresande tygeltag och lite mot halsen och andra tygeln i normalläge och lugnt stilla. Just böjningen i nacken får ofta spänningen att släppa. Beroende på hästen även när tygeln lyfts uppåt inåt mot halsen även flytta den utåt samtidigt. Är det väldigt jobbigt för hästen så korta bitar, skritta, få upp energi, böja, tölta 10-20 m, skritta, ha bra takt i skritten osv fortsätta. Det tar lite tid.
 
Använd BENEN. Bromsa och samla med KROPPEN, inte armarna.
Få hästen att bära sig själv.

(Sen kommer jag låta asdryg nu men hur kan du vara kvalad till SM 2015 när detta årets SM precis varit?)
 
Svårt som bara den. Fick lite bärig kort tölt idag med lite hjälp i mitten som påminde mig om att vara snabbare med eftergften. Samling är energi på lösgjord häst. Det gäller att fånga upp energin utan att farten ökar ock man börjar nödbromsa med båda tyglarna.
 
Här är en övning som tränar bärigheten:
http://www.hippson.se/ridovningar/skolor-for-battre-barighet.htm

Det har fungerat jätte bra på min häst och jag upplever att han bär sig stadigare i framför allt tölten nu i efterhand. Dock sliter det något på hästen så det bör inte tränas varken ofta eller för länge. Emellan "repetionerna" brukar jag gå ut på fyrkantsspåret, göra halter osv för att pusta ut lite. Men som sagt tidigare, jobba honom i skritt och träna honom utifrån det. Böj och ställ, håll honom aktiv. Det fungerar på min. :)
 
Använd BENEN. Bromsa och samla med KROPPEN, inte armarna.
Få hästen att bära sig själv.

(Sen kommer jag låta asdryg nu men hur kan du vara kvalad till SM 2015 när detta årets SM precis varit?)
Eftersom sm var så tidigt i år gäller årets kval-poäng till nästa års sm (om jag förstått det rätt på sm kvalet jag var på)
 
Måste få tillägga att han inte hänger i tyglarna eller drar i mig på nått vis, han behöver bara stödet för annars faller han isär, jag drar absolut inte eller håller för hårt (han är väldigt känslig för hjälper) men i och med att han höjer huvudet och sänker ryggen är det svårt för honom att packa ihop sig! Skrittarbete fungerar jättebra precis som ni tipsat så ska definitivt prova det ni nämnt!!:)
 
Problemet med de hästar som är duktiga i tempo från mellan och uppåt, är att de inte fått säkra sin lateral ordentligt. Det gör man som sagt bäst i skritt arbetet, där man söker lateralen in i skrölt. Här kan man sedan låta hästen träna sig i en bättre bärighet, sedan successivt öka tempot så bärigheten behålls. Genom det har hästen ryggen med sig hela vägen, och här finns då möjligheten att komma bort från sänkt rygg, under hals samt att hästen faller isär.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 402
Senast: sandrafors
·
Islandshäst Om ett par veckor ska jag starta i T4 för första gången. Visst är momenten och bedömningsgrunderna desamma som i T2, men att det rids...
2
Svar
25
· Visningar
4 710
Senast: moli
·
D
Islandshäst Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall...
Svar
7
· Visningar
2 407
Senast: deer
·
Islandshäst Apropå en intressant diskussion som uppstod i tråden "Er hästs gångarter 3"; skulle jag vilja få igång diskussion i en separat tråd...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 553
Senast: UllaBeata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp